Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Iallafall nukeproof och dartmoor är väl problemet snarare att de e gjorda för typ 150-160 slag och inte 130, det går ju såklart att kompensera för med headset m.m men utan är det ju rätt stor skillnad
Nja Scout brukar väl säljas med 130 29'' versionen så geon är nog räknad på det.

Primal tror jag har sålts med både 130 & 140 utan att de justerat geo tabellen. Står 130-160mm på ramen. Lär vara väldigt kort med 160mm.

PlanetX verkar ha i lager lite otippat. Ett helt random pris för en alu ram men det kanske inte är ett problem

Vad finns för vettiga ramset med 31.6mm stolpe, ~130mm fjädring och modern geo?
Tror jag vill ha alu.
Min ragley Marley är anpassad för 130 mm gaffel i alu och har 31,6 stolpe. Kör 140 mm gaffel för att få en hta på 65 grader. Pga dämparstrul på min fs har jag enbart kört den denna säsong, funkar att köra det mesta i åre i parken och på platten. Jag köpte den sena hösten 2020 för typ 3200 inkl frakt men de verkar va slut nu trots att de typ dubblades i pris iom brexit.. men kanske restockas och kanske kan i så fall va värt?

Min ragley Marley är anpassad för 130 mm gaffel i alu och har 31,6 stolpe. Kör 140 mm gaffel för att få en hta på 65 grader. Pga dämparstrul på min fs har jag enbart kört den denna säsong, funkar att köra det mesta i åre i parken och på platten. Jag köpte den sena hösten 2020 för typ 3200 inkl frakt men de verkar va slut nu trots att de typ dubblades i pris iom brexit.. men kanske restockas och kanske kan i så fall va värt?

Om du gafflar upp måste du få ännu sämre sta? Hittade jag rätt är den 73 grader original?

GT Zaskar är ju ny. Den glömde jag.

Uppfyller inte kraven men yeti Arc är väl hojen för mannen som har allt?

Ragley Big Al? Kommer in då och då i lager och fick ju bra omdöme av hardtailparty iaf. Specad för 140-150mm iofs, men jag kör 140mm (Big Wig dock) och ser inte att en liten sänkning av BB osv skulle straffa den enormt.

Jag vill bygga en HT i sommar, får äntligen eget garage och kommer att ha lite mer plats...stål vill jag ha, tyvärr är det rätt utfiskat på begmarknaden och det som sipprar ut är borta innan jag har hunnit googla fram en geometritabell. Funderar alltså på att beställa en ram, kandidaterna än så länge (med visst hopp om att få hem nåt i Aug/Sept):

Har jag missat nån självklar här för 29er med utrymme för 2.6 tums däck, 130-140mm fjädringsväg, stål, storlek L/XL (185cm/89cm inre benlängd)? Budget kring 1500 euro.

Ragley Big Al? Kommer in då och då i lager och fick ju bra omdöme av hardtailparty iaf. Specad för 140-150mm iofs, men jag kör 140mm (Big Wig dock) och ser inte att en liten sänkning av BB osv skulle straffa den enormt.

Den är nog iofs rätt låg om jag minns rätt. -65mm? Hade glömt att den var 140mm men 130 eller 140 kan väl inte vara livsavgörande.

Om nu inte muffin ska cykla snabbt. Eller i alla fall snabbare. I så fall kanske allebike?

Men har bara hittat GT och beggat big wig som går att köpa.

Om du gafflar upp måste du få ännu sämre sta? Hittade jag rätt är den 73 grader original?
Ja, eller den borde väl få samma justering som hta? Dvs 0,5 grader. Men den är ju anpassad för 130 gaffel och får då 65,5 graders hta. Om 73 är omodernt i sta kanske det är så, har dålig koll på modern geo. Kanske är det redan omodernt men jag tycker det funkar ändå.. inget jag reagerat på men inte kört på så många moderna ht:s heller..

Ja, eller den borde väl få samma justering som hta? Dvs 0,5 grader. Men den är ju anpassad för 130 gaffel och får då 65,5 graders hta. Om 73 är omodernt i sta kanske det är så, har dålig koll på modern geo. Kanske är det redan omodernt men jag tycker det funkar ändå.. inget jag reagerat på men inte kört på så många moderna ht:s heller..

Jag vill ha sta upp mot 75,5 i alla fall. Har vi man inte provat det saknar man det inte men det finns ingen återvändo när man varit över 75. Det gör en enorm skillnad.

Körde Åre enduro förra veckan med min gt zaskar. Funkade fint, men hade gärna haft 10-20mm dämpning till för att skona händerna lite mer. Men sjukt kul var det iaf! Jag spelade in lite film från träningen på onsdagen
nu laddar jag om och siktar på endurot i Falun i september (måste bara övertala frun om att få åka)..

PlanetX verkar ha i lager lite otippat. Ett helt random pris för en alu ram men det kanske inte är ett problem

Om man nu är spekulant på den här kan det ju vara bra att känna till att ramen har sålts för £199. Kanske det du menar med "random pris"? En hel cykel kostar £999 med Sram SX och £1199 med Sram GX och kommer med lite rabatt ibland också.

Kan ju fö tycka det är lite märkligt att ha bredd på sadelrör som en must have i spec:en men antar det finns en dropper som ska återanvändas?

Jag vill bygga en HT i sommar, får äntligen eget garage och kommer att ha lite mer plats...stål vill jag ha, tyvärr är det rätt utfiskat på begmarknaden och det som sipprar ut är borta innan jag har hunnit googla fram en geometritabell. Funderar alltså på att beställa en ram, kandidaterna än så länge (med visst hopp om att få hem nåt i Aug/Sept):

Har jag missat nån självklar här för 29er med utrymme för 2.6 tums däck, 130-140mm fjädringsväg, stål, storlek L/XL (185cm/89cm inre benlängd)? Budget kring 1500 euro.

Nordest Britango tar max 29x2.5.
Tycker personligen att Nordest Bardino med 130 eller 140 mm gaffel är bättre till stökig stig.

Om man nu är spekulant på den här kan det ju vara bra att känna till att ramen har sålts för £199. Kanske det du menar med "random pris"? En hel cykel kostar £999 med Sram SX och £1199 med Sram GX och kommer med lite rabatt ibland också.

Kan ju fö tycka det är lite märkligt att ha bredd på sadelrör som en must have i spec:en men antar det finns en dropper som ska återanvändas?

Ja oavsett är det extremt dyrt för en al ram. Det är väl dessutom inte momsat och klart

Ja jag vet inte men muffin måste väl standardisera stallet.

Jag kollade runt lite igår och orange är den enda ALU jag kan tänka mig. Möjligen big al men zaskar är klockrent om man vill cykla i sommar.

Rätt kul å köra ht ibland?
IMG_20210716_194442_781.jpg

Ja det finns dropper på hyllan och en reserv som alltid ligger i bilen så spar in att köpa två stycken, blir en slant.

Jag glömde Scandal helt! Bra ram med bra geometri. Standard pris är relativt hög jämfört med hel cykel eller bra erbjudande som ofta fanns.

Banshee Paradox finns också som alternativ på ramar. Inte billigaste alternativet men uppfyller kraven ?

Hoppas på premiärtur med Laufey 2.0 på onsdag! Håll tummarna nu för att resten går smidigt och sista delarna dyker upp i tid! ?

Kommer bli:
Öhlins RXF36 Coil 150mm
Magura MT7 bromsar med 203 skivor fram och bak
Deore 12speed (alternativt SLX som ligger hemma till annat projekt om Deore inte dyker upp i tid)
Dt Swiss M1900 med ratchet uppgradering
Michelin DH22 fram och Wild bak

Tror det kan bli riktigt bra när allt är på plats! ??
20210724_144404.jpg

Senast ändrad:
Måste väl ändå klassas som kvalitetstid med familjen när man monterar i vardagsrummet så att de vet att man är hemma? ?
Visa bilaga 502518
Ja, speciellt när man får leka "gömma växelörat" med tvååringen halvvägs in i vad som var ett lovande bygge men nu hotar bli en permanent installation av industrikonst mitt i vardagsrummet. Får hoppas att det blir en komplett soffabild snart då, so far so good så att säga... ;)

Ja, speciellt när man får leka "gömma växelörat" med tvååringen halvvägs in i vad som var ett lovande bygge men nu hotar bli en permanent installation av industrikonst mitt i vardagsrummet. Får hoppas att det blir en komplett soffabild snart då, so far so good så att säga... ;)
Var av med 3mm insex ett väldigt bra tag. Rastlös 1,5åring.. ?
Var snabb med att slänga på växelörat det första jag gjorde för att det inte skulle försvinna ?

Någon soffbild blir det nog inte. Tror sambon hade haft ihjäl mig om jag försökt mig på det ??

Som lovat! En soffbild! ?

Inte helt klar än. Bakhjulet är av igen och allting är lossat inför ratchet uppgraderingen. Det paketet bör dyka upp idag men får monteras i natt efter jobb. Så ser ut att bli primär imorgon på den som planerat! ??

Blev även SLX växlar eftersom de tänkta Deore inte dykt upp. Men det kan man ju leva med att det fick bli bättre ?

Edit: Ser nu loggorna på däcken inte går på samma håll och att ett av däcken borde roteras 180 grader. ? Nu är frågan om man kan leva med den missen.. ??

20210727_112147.jpg

Senast ändrad:
Då var första åket gjort! Blev att köra premiären på Regnbågsbanan i Malmö när jag ändå var där nere.

Man hade glömt hur förlåtande fs är och hur viktigt spårvalen är med ht.
Och första hoppen landades rätt hårt! ?

Men till slut kom man in i det lite igen och fick till lite flow ?

20210728_164308.jpg

Senast ändrad:
Jag suktar efter andrahoj, har en 29”FS för seriös stigcykling.
Någon som har tips på 27.5”HT (Large) för kring 10-12kSek för att traggla teknik och ha som andracykel?

Tillbaka
Topp