Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Många rätt, men prislappen är lite väl tramsig. Jag kan betala mer för just exakt rätt grej efter vad jag vill ha men..

Vinterruskcykeln är nu klar!
Happyinkorrekt geo men lätt och snabb jämfört med Ragleyn som nu får ta vinteruppehåll.
EC31F2A3-A7CB-4BD8-9212-5ECDD9C071DA.jpeg

Kör ffa HT på höst/vinter/träsksäsongen, så senaste halvåret har min Ragley Big Wig främst fått agera "transport till stigbygge" och jag har även klätt den i lätta däck (Wolfpack Trail fram, Maxxis Forekaster bak) för att använda vid cykling på rådjursstigar i motljus. Nu är dock FS:en tillfälligt ur bruk (se Visa din misär-tråden) och träskmörkret har sänkt sig över Göteborg, så det var dags att byta till lite mer säsongsanpassade däck på HTn.

Köpte ett bättre begagnat Hutchinson Griffus Race Lab 2.5 som jag var sugen på att testa, så det åkte på fram på en 35mm-fälg. Troligtvis lite stor volym för att jag ska trivas, men ska iaf testcykla och kanske testar det på 30mm-fälg sen för att se om det känns bättre. Det var iofs ett mindre helvete att kränga på, så vi får se hur det blir med det hela. Bak blir det ett Aggressor DD för att kunna brötköra HTn som sig bör.

Detta ledde dock till en rejäl viktökning av hojen, och det känns ju inte så modernt. Lösningen var givetvis att plocka bort växlarna. Här är resultatet:
1633635180652.png

1633635243018.png

1633635291932.png

..nån dag ska jag bemöda mig att korta bromsslang och kapa gaffelrör. Ska bara cykla lite mer först. Rikta sadeln gör jag eventuellt innan cyklingen dock.

(Har fö även köpt en Allebike MB31-ram som ska få lätta däcken, växlar osv och agera "rapp finstig-hoj.. Men den passar ju inte i denna tråden.)

Byte till stel gaffel är ännu bättre lösning. Framänden har blivit tyngre och att tar bort växlarna hjälper inte mycket det. Det är otroligt hur lätt det är att lyfta framhjulet på hinder med min stig-HT med karbångaffel, även med tung 2.6" stigdäck fram

Byte till stel gaffel är ännu bättre lösning. Framänden har blivit tyngre och att tar bort växlarna hjälper inte mycket det. Det är otroligt hur lätt det är att lyfta framhjulet på hinder med min stig-HT med karbångaffel, även med tung 2.6" stigdäck fram
Tanken har slagit mig, men det går ganska mycket emot den typen av cykling jag främst ägnar mig åt (bröt och att hoppa in i saker). Men när man vill ge gamla stigar nytt liv så är det helt klart effektivt, precis som SS gör att man måste cykla på ett helt annat sätt så lär ju helstelt dra det ännu längre. Även om jag tror det är fööör långt för mig då. :-)

(Delen med viktbesparing ovan skrevs ffa som ett skämt fö, om man är jättebrydd om det så kör man nog inte en stålhoj till att börja med.. utan SS:ifieringen görs mest för o(m)växlings skull.)

Senast ändrad:
Tanken har slagit mig, men det går ganska mycket emot den typen av cykling jag främst ägnar mig åt (bröt och att hoppa in i saker). Men när man vill ge gamla stigar nytt liv så är det helt klart effektivt, precis som SS gör att man måste cykla på ett helt annat sätt så lär ju helstelt dra det ännu längre. Även om jag tror det är fööör långt för mig då. :-)

(Delen med viktbesparing ovan skrevs ffa som ett skämt fö, om man är jättebrydd om det så kör man nog inte en stålhoj till att börja med.. utan SS:ifieringen görs mest för o(m)växlings skull.)

Ja, om man tycker om att hoppa mycket är stel kolgaffel inte optimalt. Jag tycker framförallt om stök och noggranna linjeval, och för mig är det är ännu bättre med helstel än med stig-HT med dämpad gaffel. Hoppar dock också lite, som är roligt med lätt cykel, men man måste då har slätt landningställe och avlasta framhjulet vid landningen. Tycker dock att jag har blivit lite duktigt på det :)

Vilka alternativ finns numera om man vill ha möjlighet att bygga om till ss enkelt utan att köra med spännare? 27,5 eller 29 och någorlunda modern geo.. om de finns i lager är inte viktigt, för det är det väl ingen ram som är ändå… mest för att kanske planera ett framtida bygge.

Vilka alternativ finns numera om man vill ha möjlighet att bygga om till ss enkelt utan att köra med spännare? 27,5 eller 29 och någorlunda modern geo.. om de finns i lager är inte viktigt, för det är det väl ingen ram som är ändå… mest för att kanske planera ett framtida bygge.
Pipedream Sirius och Moxie

<single-speedad Ragley Big Wig>
..Testcyklat några gånger och insett att mina ben är alldeles för klena (och/eller backarna för branta) för de 16 eller 18-tändersdrev som följde med mitt singlespeedkit (29"-hoj, 30T fram). Nu slaktade jag en gammal XT-kassett och kör med 21T från den (och även kedjan som hade körts med den kassetten), vilket kändes betydligt bättre. Man trampar ur vid ~20km/h vilket kanske är lite trist på transporter, men störde inte i övrigt.. Så det kanske blir att beställa ett sånt ss-drev (tips någon?) då jag gissar att det skulle hålla längre och bättre än nuvarande setup..

Anyways, idag var det skönt att inte ha ett växelpaket som kunde samla extravikt, det räckte med däcken..

1634730672956.png

1634730732995.png

..Testcyklat några gånger och insett att mina ben är alldeles för klena (och/eller backarna för branta) för de 16 eller 18-tändersdrev som följde med mitt singlespeedkit (29"-hoj, 30T fram). Nu slaktade jag en gammal XT-kassett och kör med 21T från den (och även kedjan som hade körts med den kassetten), vilket kändes betydligt bättre. Man trampar ur vid ~20km/h vilket kanske är lite trist på transporter, men störde inte i övrigt.. Så det kanske blir att beställa ett sånt ss-drev (tips någon?) då jag gissar att det skulle hålla längre och bättre än nuvarande setup..

Jag kör 34t oval fram, 22t bak. Oval hjälper mycket på branta backar. Man trampar ut snabbt, men jag använder oftast 32/21 på min stig-HT, så det är lämpigaste utväxling.

SS drev med bredd basis är bra så att den inte grävar sig in i bodyn. Jag köpte en Wolf Tooth, som är gjort i alu som är lätt och finns i fina färger (tyvärr slutsålt hos Bike24 och dyrare vid andra tysken). Surly ståldrev verkar populära.

Jag kör 34t oval fram, 22t bak. Oval hjälper mycket på branta backar. Man trampar ut snabbt, men jag använder oftast 32/21 på min stig-HT, så det är lämpigaste utväxling.

SS drev med bredd basis är bra så att den inte grävar sig in i bodyn. Jag köpte en Wolf Tooth, som är gjort i alu som är lätt och finns i fina färger (tyvärr slutsålt hos Bike24 och dyrare vid andra tysken). Surly ståldrev verkar populära.
Bra tips, har en ovalklinga liggandes som jag skulle kunna testa med (har för mig det är 32T, ev. 34). Och ska definitivt kolla efter nåt ss-drev då ja, tänkte inte ens på att det kommer äta sig in rejält i bodyn trots att jag nyligen svor en hel del över en kassett som hade fastnat (sen slipade jag givetvis ner graderna/hacken, men det kommer ju att ske igen).

Ja, om man tycker om att hoppa mycket är stel kolgaffel inte optimalt. Jag tycker framförallt om stök och noggranna linjeval, och för mig är det är ännu bättre med helstel än med stig-HT med dämpad gaffel. Hoppar dock också lite, som är roligt med lätt cykel, men man måste då har slätt landningställe och avlasta framhjulet vid landningen. Tycker dock att jag har blivit lite duktigt på det :)
Du som kör helstelt en massa! Behöver tips efter dagens runda.

Gav mig ut på min helstela som definitivt inte är kittad för skog och stök men insåg hur roligt det var med en så pass lätt cykel i stöket.

Minns jag rätt med att du kör sadeln lågt hela tiden? QR på sadelklämman?
Började själv fundera på om man skulle slänga på dropper idag. Nukeproofs sadelklämma finns inte med QR.. Men frågan är om det är värt det för vikten?

Däck måste jag definitivt byta om jag ska fortsätta med den cykeln i skogen. Racing Ralph/Ray är inte gjorda för hala rötter och stenar ?

Har du några tips gällande landning av hopp? Kände av direkt i handlederna märkte jag trots bara få låga hopp/dropp.

Bjuder på en bild från dagens blöta runda. ?

IMG_20211021_092836_022.jpg

Kan man köpa bara själva skruven och fästa i vanlig klämma?
Vill ju ha Nukeproofs koppar klämma kvar ?

Är väl bra nära, och rätt billig, ifall du vill testa. Tror inte en QR-skruv funkar på en klämma som inte är avsedd för det, men testa? :)

Är väl bra nära, och rätt billig, ifall du vill testa. Tror inte en QR-skruv funkar på en klämma som inte är avsedd för det, men testa? :)
Fel färg. Hade gjort ont i själen!
Har ju nukeproofs koppar på stam, klämma och pedaler ?

Edit: även ventiler!

Fel färg. Hade gjort ont i själen!
Har ju nukeproofs koppar på stam, klämma och pedaler ?

Edit: även ventiler!
Haha förstår dig! Vill du testa en ful-lösning så bör den här funka istället för vanliga skruven.

Du vill nog ha en QR-skruv/spak som inte kräver att fästet är ”urgröpt” på ena sidan.

Du som kör helstelt en massa! Behöver tips efter dagens runda.

Gav mig ut på min helstela som definitivt inte är kittad för skog och stök men insåg hur roligt det var med en så pass lätt cykel i stöket.

Minns jag rätt med att du kör sadeln lågt hela tiden? QR på sadelklämman?
Började själv fundera på om man skulle slänga på dropper idag. Nukeproofs sadelklämma finns inte med QR.. Men frågan är om det är värt det för vikten?

Jag kör med sadeln alltid ner. Men en QR eller dropper är trevligt om man har mer än 1 km till stigen eller mycket slätt stig.

Däck måste jag definitivt byta om jag ska fortsätta med den cykeln i skogen. Racing Ralph/Ray är inte gjorda för hala rötter och stenar ?

Ja, jag kör greppigt, stor och framförallt bra dämpad fram och lättrullat bak.

Har du några tips gällande landning av hopp? Kände av direkt i handlederna märkte jag trots bara få låga hopp/dropp.

Jag drar upp cykeln och framförallt framänden innan jag landar så krafterna blir mindre. Det kräver lite övning.

Bjuder på en bild från dagens blöta runda. ?

Fint!

Jag kör med sadeln alltid ner. Men en QR eller dropper är trevligt om man har mer än 1 km till stigen eller mycket slätt stig.

Ja, jag kör greppigt, stor och framförallt bra dämpad fram och lättrullat bak.

Jag drar upp cykeln och framförallt framänden innan jag landar så krafterna blir mindre. Det kräver lite övning.

Fint!
Tack! Bekräftade lite vad jag funderade på efter dagens runda!

Tipsen för hoppen ska jag tänka på nästa gång. Idag landade jag nog tungt fram och det kändes. Man är ju van att där är dämpning ?

Tack! Bekräftade lite vad jag funderade på efter dagens runda!

Tipsen för hoppen ska jag tänka på nästa gång. Idag landade jag nog tungt fram och det kändes. Man är ju van att där är dämpning ?

Jag kör 2,6" väldämpad frandäck med 0.5 bar. Det ger helt ok dämpning på små hopp. Men man måste avlasta framhjulet för att förhindra genomslag med så lågt däcktryck.

Jag kör 2,6" väldämpad frandäck med 0.5 bar. Det ger helt ok dämpning på små hopp. Men man måste avlasta framhjulet för att förhindra genomslag med så lågt däcktryck.
Körde 2,35 med 1,8bar idag.. Så landningen var allt annat än dämpad.. ?

Men jag har inserts i så lägre tryck skulle definitivt gå. Blev mer stök än jag först planerat idag så cykeln var långt ifrån optimal för rundan.

Men ska se vad jag har för kul däck liggandes och slänga på den ?

Går det ens att svänga med 0.5bar i 2.6"-däck utan att hela däcket kränger som satan? Känns som att vi nog cyklar på helt olika sätt.. :-D

Anyways; grymt fin singlespeedhardtailhöstdag idag!

Deathgripberm:
1634906743368.png

Deathgriphällar (man plattdroppar till/i sand så cykeln stannar innan vattnet oavsett om man vill det eller inte):
1634906853975.png

Raffinaderiromantik (eller -erotik, om man är så lagd):
1634906913387.png

Går det ens att svänga med 0.5bar i 2.6"-däck utan att hela däcket kränger som satan? Känns som att vi nog cyklar på helt olika sätt.. :-D

Man behöver bred fälg och ingen fel.
För en veckan sen tog jag en kurva för aggresivt/fel, cyklen gled bort i sidled och då slappade däcken lite från fälgen och var trycket bort. Men annars har jag inte haft problem.

Svårt att jämföra körsätt på distans. Kan bara säga att jag på min helstel ofta kör om folk på FS i stenkistor i Hellas. Men dom är klart inte de mesta duktiga cyklister.

Tillbaka
Topp