Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Butcher magiskt fram, kan man köra det bak med?
Jag har precis kklämt på den kombon gillar den skarpt annars van vid mm+bbSåklart kan man köra det bak med. Men jag tycker att Eliminator T7 redan ger tillräckligt bra grepp bak och det rullar lite lättare.
Tycker inte att Eliminator T7 ger nog grepp bak.Jag har precis kklämt på den kombon gillar den skarpt annars van vid mm+bb
Kör magic Mary fram bak så är du hel garderad ?Tycker inte att Eliminator T7 ger nog grepp bak.
Har köpt mig en Planet X Jack Flash 29er-ram som jag tänkte ha som underhållsfri vintercykel vid sidan av min Evolink 140.
Tanken är att köra så enkelt som möjligt. Helstel, singlespeed och med vanlig sadelstolpe som jag trycker ner när jag kommer fram till stigarna. Har även köpt på mig en Aerlite kolfibergaffel.
Blev lite nervös när gaffeln anlände, vågar man trycka på lite över rötter och stenar med en sådan, eller bör jag ta med mig fullfacehjälmen för att behålla tänderna när gaffeln går av. @Berk, @Makten, jag har sett att ni båda kör helstelt med kolfibergaffel, gäller det att välja linjer med försiktighet eller klarar en kolfibergaffel mer än man tror? Tänker såklart inte mosa över allt i min väg men vill ju att den ska klara en del ?.
Jag körde lite försiktigt i början, men kör nu allt som jag kör i Stockholm på min HT med dämpade gaffel också med helstel i full fart. Jag kör också små hops och drops.Jag är bara mer precis med linjeval i stenkistor. Enda gång jag var rädd var när jag tänkte köra uppför en brant backa / step up och fegade ut i sista momenten och körde med framhjulet mot step up. Gaffeln krakade lite men överlevde.
Men om man är van att köra en enduro rakt fram utför måste man tar det försiktigare.
EDIT: min stela kolgaffel verkar vara certifierad för små hopp och drop. Jag vet inte om din har samma certifiering.
Har också en billig kolgaffel på min. Smånervöst första passet men den har pallat för allt jag utsatt den för (+1m dropp, oändligt antal bunnyhopp, >8m hopp enligt Garmin) så det har nu släppt.Har köpt mig en Planet X Jack Flash 29er-ram som jag tänkte ha som underhållsfri vintercykel vid sidan av min Evolink 140.
Tanken är att köra så enkelt som möjligt. Helstel, singlespeed och med vanlig sadelstolpe som jag trycker ner när jag kommer fram till stigarna. Har även köpt på mig en Aerlite kolfibergaffel.
Blev lite nervös när gaffeln anlände, vågar man trycka på lite över rötter och stenar med en sådan, eller bör jag ta med mig fullfacehjälmen för att behålla tänderna när gaffeln går av. @Berk, @Makten, jag har sett att ni båda kör helstelt med kolfibergaffel, gäller det att välja linjer med försiktighet eller klarar en kolfibergaffel mer än man tror? Tänker såklart inte mosa över allt i min väg men vill ju att den ska klara en del ?.
Har också en billig kolgaffel på min. Smånervöst första passet men den har pallat för allt jag utsatt den för (+1m dropp, oändligt antal bunnyhopp, >8m hopp enligt Garmin) så det har nu släppt.
Flexar bra kan man se här:
Jag har en 10år gammal (minst) Onone monecocque carbongaffel och i början var jag lite nojig men det går över. Nu cyklar jag iofs bara lätt stig , det var värre förr framförallt på landsvägsidan när allt skulle vara så lätt som möjligt.Har köpt mig en Planet X Jack Flash 29er-ram som jag tänkte ha som underhållsfri vintercykel vid sidan av min Evolink 140.
Kanske Rekon EXO eller EXO+ i 2,4 och 60tpi? Jag kör Rekon+ 2,6 i 120tpi. Lätta och trevliga med lagom grepp men väl studsiga.Vet att frågan kommit upp 1000 ggr men det är dags för mig att ta tag i detta. Vilka däck är bra när det gäller platt men brötig/stenig stig på en HT? (Och knappt något utför öht?) Nu har jag det för tunt och studsigt.
Hur vet man om man har "studsiga" däck?Vet att frågan kommit upp 1000 ggr men det är dags för mig att ta tag i detta. Vilka däck är bra när det gäller platt men brötig/stenig stig på en HT? (Och knappt något utför öht?) Nu har jag det för tunt och studsigt.
Och då kör du DHF fram?Jag slår ett slag för DHF/DHR/Dissector i 3C 60 TPI EXO. Rekon blev jag aldrig kompis med.
Alla tre funkar väl både fram och bak. Kör DHF på min ht och Dissector på min fs just nu.Och då kör du DHF fram?
Ok! Vad kör du för dimension, 2.6?Valfritt specialized grid el t.om grid trail däck med mönster efter smak/grepp behov. Tex ground control. Jag kör purgatory grid t7 fram med fast trak grid t7 bak.
Ja jo, jag med egentligen. Jag får en ”studsig upplevelse” om jag har tunna däck med högt tryck.Hur vet man om man har "studsiga" däck?
Har alldeles för snäva referensramar.
Men tycker man kommer undan med mycket på en HT, mina "nedförsdäck" känns väldigt sällan varken på platt eller uppför.
Vet att frågan kommit upp 1000 ggr men det är dags för mig att ta tag i detta. Vilka däck är bra när det gäller platt men brötig/stenig stig på en HT? (Och knappt något utför öht?) Nu har jag det för tunt och studsigt.
Kör 29x2.3 fram och nya 2.35 bak även där 29"Ok! Vad kör du för dimension, 2.6?
Flack och fin, men vilken fjösig gaffel dem satt på... Man ska hålla sig borta från dem där judy/30 gafflarnaSer inte Borås Cykelfabriks nya HT jäkligt intressant ut? Jag gillar att den ser ut som en stålram. Sliding dropouts lär gå hem hos SS-folket. Även graveln är riktigt snygg, men det är en annan tråd.
Håller med, man bör kanske budgetera för byte av gaffeln.Flack och fin, men vilken fjösig gaffel dem satt på... Man ska hålla sig borta från dem där judy/30 gafflarna
Snygg men det finns inte mer info på hemsidan som utlovas. Har du geo?Ser inte Borås Cykelfabriks nya HT jäkligt intressant ut? Jag gillar att den ser ut som en stålram. Sliding dropouts lär gå hem hos SS-folket. Även graveln är riktigt snygg, men det är en annan tråd.
Har tyvärr inte geo.Snygg men det finns inte mer info på hemsidan som utlovas. Har du geo?
Straigt heatube och det ser ut att vara mer än 44mm? Sen är frågan som sadelrör håller utan stag. Marino går inte med på lika långt utstick i stål.
Här finns mer men ingen geo.
RockShox 35 Gold som det är på mellanvarianterna funkar helt okej.Hmm, förstår inte riktigt upphestningen kring deras HT. Kass gaffel, skumma komponenter, o relativt dyr om man jmf med andra alu HTs (tex MB31).
ja, inget för mig då men bra försök -kanske. Snygg är den men vi får se om den håller.Den verkar har ett ännu brantare sadelrör än redan för branta MB31.
Köper din kritik fullt ut, jag tyckte främst att ramen var väldigt snygg. Men som nämns här ovan så ser HTA ut att vara väl brant.Hmm, förstår inte riktigt upphestningen kring deras HT. Kass gaffel, skumma komponenter, o relativt dyr om man jmf med andra alu HTs (tex MB31).
Eller har jag missat nåt?
Jag borde kolla upp konstruktionen på 35an, 30 gafflarna (judy m.fl) är väldigt opålitliga. Läckande luftfjädrar och dämparenheter som spyr olja ned i nederbenenRockShox 35 Gold som det är på mellanvarianterna funkar helt okej.
Verkar inte vara någon dropper specad på någon av modellerna däremot, trots dropper på fotot.