Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Vad bränner man lättast med?Visa bilaga 593487
?
jag brukar ta en vanlig tändare, behövs inte mycket, det är bara ytan du vill åt.

Provade brylebrännaren en gång, kändes som att den tog för mycket, vågade inte använda dom beläggen sen igen.
Men höll å andra sidan på ett tag. Var lite sur på beläggen,,

Idag var det första turen med nya HT. Jag tycker att cykeln är lite stor, men sonen klarade sig bra, här på favoritstigen Roswell Västra:

2022-11-13-17-31-48-366.jpg

Sonen verkar vara nöjd:

2022-11-13-17-32-24-143.jpg

Enda som är oklart är om Kenda Refolith däck är tillräckligt bra. TR casing räcker inte, som man kan der i dagens bilder tråd och som jag redan var rätt för. Men det blev också otroligt halt kring solnedgången, så vi vet inte hur greppigt däckn är.

Och korta bromslangarna ?
Jag föreslog det, men sonen vill inte. Vi behöver lite marginal för ett 8 cm bredare styre, men det finns fortfarande med lite kortare slangar.

Jag kortade slangen till frambromsen igår kväll när sonen gick i sängen. Han har ännu inte uppmärkt det :)
Men det visade sig att lång bromsslang till bakbromsen och lång växelväjer är bra för att tre cyklar bara passar på biltaket med sonens gaffel och styre vänt 180 grader.

Jag kortade slangen till frambromsen igår kväll när sonen gick i sängen. Han har ännu inte uppmärkt det :)
Men det visade sig att lång bromsslang till bakbromsen och lång växelväjer är bra för att tre cyklar bara passar på biltaket med sonens gaffel och styre vänt 180 grader.

Spara längden, snart vill grabben lära sig bar spins ?

Var ute på lunchen å smutsade ner denna. Första gången den fick fara utförs. Halt och med bromsar som antingen inte är inkörda eller helt enkelt för dåliga gjorde att det inte gick kalasfort. Men kul var det!
Visa bilaga 594242
Det är nog inga fel på bromsarna bara inte inkörda ordentligt. Kör mt200 på min med sketna rt30 skivor och det stoppar bra med dom.

Hur gör man isf när man kör in dem?
Man ser till att dom första inbromsningarna blir distinka, snarare än att försiktigt hålla inne.

Normalt sett räcker det med normalt körande, men om första turen råkar börjar med inbromsning av det senare slaget så kan det göra ett par shimano-belägg riktigt kassa.

Jag köpte en Big Honzo för ett par år sedan och insåg efter ett tag att XL inte var rätt storlek för min 184cm :/ Den kändes för stor och klumpig i stök och tekniska stigar. Nu hittade jag äntligen en Scout-ram i stl L och en veckas förkylning gjorde cykeltid till mektid!

Provmontering med 130mm gaffel (orginal).
DSC_0313.JPG

Färdigmonterad med 150mm slag (borttagen All-Travel-spacer)
DSC_0322.JPG

150mm övertygade mig inte och ärligt talat kommer det mest bli stigar och inte så mycket utförs... Kanske backa till 140mm?

Aja, nu vill jag bara bli kvitt förkylningen! ?

Jag köpte en Big Honzo för ett par år sedan och insåg efter ett tag att XL inte var rätt storlek för min 184cm :/ Den kändes för stor och klumpig i stök och tekniska stigar. Nu hittade jag äntligen en Scout-ram i stl L och en veckas förkylning gjorde cykeltid till mektid!

Visa bilaga 594347

Visa bilaga 594349

150mm övertygade mig inte och ärligt talat kommer det mest bli stigar och inte så mycket utförs... Kanske backa till 140mm?

Fin hoj, men de där innerbenen på gaffeln såg inte bra ut, är den begagnad? (Kan va ljuset också på bilden iofs).

Fin hoj, men de där innerbenen på gaffeln såg inte bra ut, är den begagnad? (Kan va ljuset också på bilden iofs).
Begagnad, alla prylar är flyttade från förra ramen. Gaffeln borde helt klart ha fått sig en service tidigare... ? Foamringarna hade samlat mycket vägdamm och slipat på beläggningen. Man kanske kan mäta slitaget med micrometer?

Visa bilaga 594347

Visa bilaga 594349

Gaffeln såg ju sisådär ut, är det 27,5+ däck på?

Visa bilaga 594347

Visa bilaga 594349

Jag kör min med 150gaffel och den funkar bra överallt tycker ja.

Gaffeln såg ju sisådär ut, är det 27,5+ däck på?
Funktionellt är den okey men innerbenen har nötts av skitiga packboxar/foamringar.
Japp, 27.5x3” Fat Freddie. Väldigt tajt mellan sadelstagen, får se om det funkar eller inte.. Ramen är egentligen för 29"

Den där hojen förtjänar en bättre gaffel oavsett ?
Ja, jag har sneglat på en uppgradering men vill testa med den här lite först. :)

Det där är väl raka motsatsen till vad som visades i videon som länkades ovan?
Det vet jag inte men en viktig del av inkörningen är att det ska bli en jämn belägning på skivan. Om man får permanent skrikande bromsar så kan det vara vibrationer från ojämn inkörning.

Möjligen är källan sram men jag kör själv shimano och kan inte tänka mig att inkörningen skiljer.

Det vet jag inte men en viktig del av inkörningen är att det ska bli en jämn belägning på skivan. Om man får permanent skrikande bromsar så kan det vara vibrationer från ojämn inkörning.

Möjligen är källan sram men jag kör själv shimano och kan inte tänka mig att inkörningen skiljer.

Nej, skiljer sig inte.

Jag har inte kört i tillräckligt mycket belägg och skivor av olika fabrikat och fick alltid ojämn skikt abbelägg på skivan som gav vibrationer och dåligt bromsverkan. Om det skrek berodde på fabrikat.

I övrigt är det lite lättare med organiska och dyra shimano skivor. Vet inte om det är bearbetningen i metallytan eller hålmönstret men orkar inte krångla med nåt annat.

• Hop on your bike somewhere with plenty of room. Pedal up to a moderate speed – 15km/h or so.
  • Sit down in the saddle and apply the brakes evenly, without skidding, until speed drops to a walking pace.
  • Release the brakes while you’re still moving.
  • Repeat 10 times. You will feel brake power increasing with each repetition. Be careful not to skid as brake power increases with each repeat.
  • Perform the same set of steps, but increase speed to 25km/h.
  • Repeat 5-6 times.

Fan. Tack för varningen.

Får bli ett liv i celibat med mudhugger då.
Vill inte döma ut sks för evigt inser jag. Har testat vidare med sks mudrocker och mudhugger. SKS utan löstagbar förlängning baktill går att vinkla uppåt med medföljande delar = något ful, kastar man cykeln hårt i backen slår den ned i bakhjulet, dock inte fööör mycket. Samma test med mudhugger slår inte i bakhjulet. Ev att någon mer envis än jag / nån som inte älskar att kasta bakhjulet överallt (som jag) kan få SKS att funka. Dock inte såsom mudhugger. Sks utan extension på 27,5” på bild
Fan. Tack för varningen.

Får bli ett liv i celibat med mudhugger då.
0AD6C8F0-E31E-438A-95B3-A9B698151F5E.jpeg97D9311D-155A-483E-83F8-80041C36FED9.jpegADBD823A-0AEE-42A3-81D7-259CF5A3D84C.jpeg

Tillbaka
Topp