Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Nu är den klar förutom lite inställningar och småfix. Blev bra tycker jag!! Väldigt låg standover. Ser nästan ut som en junior-hoj? är en medium och den känns lagom för mina 182 cm. Höll mig inom budget för en gångs skull med!

Bilagor

• 20190128_180217.jpg
    20190128_180217.jpg
    232 KB · Besök: 119
  • 20190128_180542.jpg
    20190128_180542.jpg
    300 KB · Besök: 117
Schysst hoj! Vettig gaffel, jag kör Sektorn på min Eccentric, tycker att den är riktigt mycket pang för pengen!

Vilket framdäck rekommenderas om man kör Highroller 2 bak? (Är till mitt 29" hjulset)

MatteXC sa:
Schysst hoj! Vettig gaffel, jag kör Sektorn på min Eccentric, tycker att den är riktigt mycket pang för pengen!

Vilket framdäck rekommenderas om man kör Highroller 2 bak? (Är till mitt 29" hjulset)

På min 29a kör jag chunkey monkey på båda hjulen. Och ibland smörgåsbord bak(lite bättre rull).Tycker de är väldigt prisvärda och pålitliga i ett blött Göteborg!

Kände för ett vinterprojekt med min primal ? vart ska detta sluta ?!?

Bilagor

• 20190128_095844.jpg
    20190128_095844.jpg
    227.6 KB · Besök: 105
  • 20190128_181355.jpg
    20190128_181355.jpg
    206.2 KB · Besök: 132
Ja här händer grejer ramen typ klar väntar på nya dekalerna bara ? blev sjukt nöjd. Nya hjul beställda med 27.5 40mm innerbred så ska köra butcher 2.8 or men även med mina 29" så beronde på humör ?

Bilagor

• 20190129_133103.jpg
    20190129_133103.jpg
    378.7 KB · Besök: 116
  • Screenshot_2019-02-01-07-28-33.png
    Screenshot_2019-02-01-07-28-33.png
    45.6 KB · Besök: 112
  • Screenshot_2019-02-01-07-28-25.png
    Screenshot_2019-02-01-07-28-25.png
    41.5 KB · Besök: 119
Du kan ju köra med ännu fetare däck på 40mm jag skulle kollat på riktig 3,0 eller varför inte Duro Crux i 3,25"?

Vad får du in? Verkar som dartmoor säger 2.35/2.8 men speciellt 2.35 låter snålt.

Jag ska testa 2.8 på 27.5 35mm fälg på sentiern(29) så fort det blir varmare. Finns gott om plats. kanske funkar med 3.0. Officiellt är det max 2.5 på 29 o inga uppgifter för 27.5.

jonte987 sa:
Vad får du in? Verkar som dartmoor säger 2.35/2.8 men speciellt 2.35 låter snålt.

Jag ska testa 2.8 på 27.5 35mm fälg på sentiern(29) så fort det blir varmare. Finns gott om plats. kanske funkar med 3.0. Officiellt är det max 2.5 på 29 o inga uppgifter för 27.5.

jag har kört med butcher 2.8or och gc 3.0 i den så dom får plats i 27.5 då. Sen 29 har jag haft i butcher 2.6 men det är lite för tajt för min smak men dom fick plats med typ 2-3mm per sida.

Gammal och ytterst omodern 26" Meta HT, ss-moddad. Riktigt kul snölekcykel dock, men nästan för lätt att få upp på bakhjulet med 420mm cs och fet sadelrörsvinkel. Tanken är att ha en cykel med så lite underhållskrav som möjligt, därav ss och gravity dropper..

Cykeln går fö under namnet Pussy Riot, men jag lägger varken politiska eller feministiska värderingar i detta.

Göteborgsindustriromantik:
1-IMG_20190202_105224.jpg

Små-sketchy rolldown.
2-IMG_20190202_110448.jpg

Samma rolldown från sidan. De som följt diskussionen om bromsreglagevinklar i annan tråd kan ju räkna ut min utifrån basfakta att marken har några graders motlut kontra berget, och sen konstatera att reglagen är något för uppåtriktade (särskilt med lång reach). I ovanstående rolldown ska man iofs ge fan i bromsarna helt.
3-IMG_20190202_110504.jpg

Jag älskar Magic Mary, men just i 1dm kramsnö så har de vissa svagheter.
4-IMG_20190202_110642.jpg

Här uppe nånstans har Harald Treutiger bott.
5-IMG_20190202_115722.jpg

Senast ändrad:
Jag har en eccentric evo 29, gissar att jag får in 3,25" i 27,5 utan problem, kör nu med äkta 2,8" med löjligt bra clearance.

NS bikes säger:
Maximum tire size recommended: 29 x 2.4", 27.5 x 3.0”
men det ser ut att finnas plats för 2,6or om det är så får framtiden utvisa:)

Senast ändrad:
Premiärtur på ny hornet. Kändes som en kanoncykel. Sektor-gaffeln var för mig överraskande bra också! Var också första rundan efter 4 månaders skadeuppehåll. Flåset var som bortblåst och de 5 nya extrakilona kring magen var tunga att släpa på! Bara bryta ihop och komma igen!?

Bilagor

• 20190203_140834.jpg
    20190203_140834.jpg
    437.1 KB · Besök: 103
Byggde den i december, väldigt nöjd. Cyklat lite över 50 mil med den, och det ända som strulat är mavic hjulen som börjat knarra. Lite väl mycket snö, men bra träning i alla fall.
WTB-däcken är bra till asfalt men väldigt annars, nja. Ska tilläggas att minsta rekommenderade tryck är 1.4 bar.

Till våren blir det droppenpost och minion fram och något lättrullat bak, troligtvis i 2,8 tum.

Bilagor

• DSC_0160.JPG
    DSC_0160.JPG
    278.1 KB · Besök: 99
Rutbritt sa:
Premiärtur på ny hornet. Kändes som en kanoncykel. Sektor-gaffeln var för mig överraskande bra också! Var också första rundan efter 4 månaders skadeuppehåll. Flåset var som bortblåst och de 5 nya extrakilona kring magen var tunga att släpa på! Bara bryta ihop och komma igen!?

Jag har ju en command post till salu ;). Gött att du gilla hojen och kämpa på värst första ggr/rundorna.

liveforthis sa:
Rutbritt sa:

Jag har ju en command post till salu ;). Gött att du gilla hojen och kämpa på värst första ggr/rundorna.

Kikat på den på happyannonsen men tänkte nog flytta min hiss-pinne från fs och ge fs:en en helt ny som present till våren.

Ustzeust sa:
Byggde den i december, väldigt nöjd. Cyklat lite över 50 mil med den, och det ända som strulat är mavic hjulen som börjat knarra. Lite väl mycket snö, men bra träning i alla fall.
WTB-däcken är bra till asfalt men väldigt annars, nja. Ska tilläggas att minsta rekommenderade tryck är 1.4 bar.

Till våren blir det droppenpost och minion fram och något lättrullat bak, troligtvis i 2,8 tum.

Bra val av ram som satan! Min alu-sonder var kanon, kan tänka mig att kolfibervarianten är riktigt grym

MatteXC sa:
Ustzeust sa:

Bra val av ram som satan! Min alu-sonder var kanon, kan tänka mig att kolfibervarianten är riktigt grym

Det där är också en alu-ram, det syns på röret mellan topprör och sadel. :-)

Här är en bild med mitt 29x2.6 hillbilly på 30mm fälg, vill dock minnas att det va tajtare med mitt butcher 2.6 då kant dobbarna går lite längre ut på det än på hillbilly.

Bilagor

• Screenshot_2019-02-03-23-04-59.png
    Screenshot_2019-02-03-23-04-59.png
    151.1 KB · Besök: 92
Japp, satt och velade länge mellan alu och kol, men eftersom det var mitt första bygge så föll det på alu.

aribr sa:
Kallt men kul i dag. En fatbike hadde nog varit lämpligare...

Alltså din hoj är så s@tans snygg! Och då har jag ändå generellt sett svårt för blått!

En allmän fråga, ni som kör 29x2.5/2.6, hur breda fälgar har ni? Är det lönt att köra 2.6or på 25mm fälgar eller blir det för sladdrigt?

Jag är sugen på att både byta till lättare fälgar och prova fetare däck, nu har jag förvisso skaffat mig en fatbike så 2.6or kommer ju ändå framstå som racerdäck! Det lutar mot att skaffa Stan's Arch mk3, banta hjulen på ca 300 g och helt enkelt skita i fetare däck. Om jag vore hell bent på 2.6or så känns ju Flow mk3 spontant som ett vettigare alternativ men då vinner jag inte mycket i vikt...

liveforthis sa:
Här är en bild med mitt 29x2.6 hillbilly på 30mm fälg, vill dock minnas att det va tajtare med mitt butcher 2.6 då kant dobbarna går lite längre ut på det än på hillbilly.

Som du säger ser det tight ut. 2.5 som är vitus säger för sentier borde vara mer safe. Såg bara att 26bikes skrev 2.35 för Primal och det lät lite väl smalt för en så "modern" cykel.

Kollade precis på min med 27.5 - 2.8, det är löjligt gott om plats till stagen, men jävlar vad tight med kedjan på största kugg. Det är där det kommer att spricka. Fast man behöver kanske inte alla växlar....:P

DarthVidar sa:
aribr sa:
Kallt men kul i dag. En fatbike hadde nog varit lämpligare...

Alltså din hoj är så s@tans snygg! Och då har jag ändå generellt sett svårt för blått!

En allmän fråga, ni som kör 29x2.5/2.6, hur breda fälgar har ni? Är det lönt att köra 2.6or på 25mm fälgar eller blir det för sladdrigt?

Jag är sugen på att både byta till lättare fälgar och prova fetare däck, nu har jag förvisso skaffat mig en fatbike så 2.6or kommer ju ändå framstå som racerdäck! Det lutar mot att skaffa Stan's Arch mk3, banta hjulen på ca 300 g och helt enkelt skita i fetare däck. Om jag vore hell bent på 2.6or så känns ju Flow mk3 spontant som ett vettigare alternativ men då vinner jag inte mycket i vikt...

Kör 30mm idag . Men körde med 24/25mm på min vitus med 2.6or och inga problem med det väger 95kg och körde med 23-25psi o slang.

MatteXC sa:
Jag har kört 2,6or på 24mm, med slang, det funkar bra, slanglöst kan jag inte uttala mig om.

liveforthis sa:
Kör 30mm idag . Men körde med 24/25mm på min vitus med 2.6or och inga problem med det väger 95kg och körde med 23-25psi o slang.

Ok, spännande, skall bara få tummen ur och beställa nya fälgar!

Kommer köra 2,4or på 20mm fälg som gruppkörningshjul. Iofs är det Maxxis 2,4 så snarare 2,3 men är inte oroad för innerbredd så mkt som många andra, vad gäller profilen så plattas väl däcket ut en aning mot marken, sladdrighet har jag inte märkt av någon skillnad mellan 20mm, 24mm och 30mm när man kör med slang (2,35 däck i detta fall)

MatteXC sa:
Kommer köra 2,4or på 20mm fälg som gruppkörningshjul. Iofs är det Maxxis 2,4 så snarare 2,3 men är inte oroad för innerbredd så mkt som många andra, vad gäller profilen så plattas väl däcket ut en aning mot marken, sladdrighet har jag inte märkt av någon skillnad mellan 20mm, 24mm och 30mm när man kör med slang (2,35 däck i detta fall)

Håller helt med dig på det. Visst kan man få lite olika egenskaper/profil på däcket. Men har inte märkt någon större sladdrighet (kanske för man kör för sakta?) :p

Har en kompis i wales som kör för ragley . Han har både mmmbopen o bluepigen och han tycker mmmbopen klart är snabbare o styvare vilket jag håller med om. Sen klart stål är alltid stål ?

EST sa:
Lätt en Ragley mycket skönare med stål på ht?

Men gör det verkligen skillnad på en så gediget byggt hoj som din eller en ragley? Jag har haft en NS Surge i stål och jag kan väl inte påstå att den var särskilt "skön", även om den var rolig på sitt sätt.

Min Ragley vart mycket " mjukare" i baken än min Marino tex. Fast så gick den ju av där med?
Jag känner skillnad lätt!

Kolla på Sonder transmitterns börjar runt baknavet, jag har svårt att tro att en ram som är spetsig där är mjukare, oavsett vilket material den är byggd av.

Nja det är ju följsam man vill ha. Jag har kört alu ht så det räcker men man får köra på vad man vill?

EST sa:
Min Ragley vart mycket " mjukare" i baken än min Marino tex. Fast så gick den ju av där med?
Jag känner skillnad lätt!

Hahaha! Ok, jag är sugen på att uppgradera min Vitus sentier genom att byta ram till typ en orange p7, ragley bigwig, cotic solaris eller liknande. Men förutom den ekonomiska aspekten så är det just frågan "gör det nån skillnad" (geometrin skiljer såklart) som håller mig lite tillbaka. Stål är onekligen snyggare iaf!

Tillbaka
Topp