Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Exakt - Ragley Piglet

Mitt eget fel hade lyckats spänna det lite på sniskan. Med lite vibrationen släppte det och jag hade såklart inte tagit med 5:ans nyckel

2 år som jag haft denna nu, grymt rolig!

IMG_1568529048600.jpg

Rev min enduro och tog Hope hjulen, Mattocen och styrkombon m växlarna och flyttade till min Dartmoor Hornet. Blev tvungen å köpa nytt vevlager, vevparti och ändpluppar till bakhjulet.

Bilagor

• 20190915_142535.jpg
    20190915_142535.jpg
    721.9 KB · Besök: 116
Premiärtur igår med ko-möte och kortare dh-slinga. Väldigt nöjd med hojen än så länge även om det är viss omställning till 29" och modern-ish geometri.

dj_mh2-8jo0NFE0r9bSrc3cPWxauLpHBTrmW9nBNZEPfYYA_wpqj7NDgboJZ9WMBOPBgm7f3WIeNHP0GvinunGHcGfXAzDOWxwj7MNMumQ6M862fqWpX-Yj4jzUDLYakYsH2sU9mqROi8tvV228npX1yQyvZvmjiyxb7A7_HsUqcwvFVXmfYRCM72z4p1U_eTCEmKEhB1hzMWBFPACkjXnyTePsb2pNFiXovYAiVgT1bhePR69KoxBLRcrVj5fur3DAevUERhEi1bMVbLbKycP7xRQwy_N50Wughcj9ryhFNfPEztvX6wsI35colAZMhAUhsDeUgHgB4oH5MuY9o9hYi0yAyxwYFctANZAZkyBHwXeVOS_vy604YYHuyRpZPrvD4_gthCTHPeEXkP-4iHjGDSHnW0hRwjuir06IWLTCmXoiJVYpB_4fC1yrw_3984Us47japydi1k_Gtpxegmaw9Xdjx_CN_4dlDgt8FH2bfdyAlFZjP7_GDNIu_7R9IuehWhqc6UA0usuJUkQhU7nU0NGdHkQBqAvVFWpEjuR3bnE7Ld7nwf49aYbEp0Fve0zVTvnzlSSe8fJvwE-ogues78FNT9JaaapTdSlAf-IUdEBoqqo7NM5pVDzDNa_7pOx9R_iwDGvDxp4Twmsz2yyyI1xrKJR7QBM3mhhUdJGTaSakGKo133Vn9=w2405-h1353-no

FilZnzvrJNeZnootlBML9d8qLFlhAzqLrfOyMN-jTCbG98O31eZejKz32gxYMYEMoVvraNtTg_hPSMpTYAuqyeDi--K7xTDVTVFqvWWN3A4KA-ArOY92hCZN_2uS2qORbtX4cy1b9SIf9cXcqwf1elQ900yq-SCgWLbYB5lt0SeldLaCeLjyGBaD0zesqXpWWLIqfdULjgCSE2EH0rI3svtaBYB9LFZFsxQk3JEkGlc9IxiyChNbzaQKDrZ_-k5O1fl_NPz2tx5g9_TmmC0uh9S75L0noqSUaprvp01vn5rReGBsrE-aULXRJ1XAb9zlqF1uxUwZZiK5gIReY_jdio1iiVi3-ugRx-mMxlCzXPkZGaqypj1V4KBLZfqxNyIMSLnylNa2aoYptIiW_WLJaSvJ21J0TcXJOA-j82JDNfcK7d2z59sslv_iXZ7CGqLDECA0zWdUMWX5sF4FoWP7VAcVuVQMd_dX8nUBXh0ES_UKFCdTYDMWunOpGizf0XNdwFeSFB1IRk__HckNzFAdKwTS3TBMtFseKTtmqfT9ZFkoMouT-2NKF8AjHvxI89tbSWhlvWEE4z8aJI4Kq_NhcNVnzl-zYobQxhmR9FvNHis8gggJkHoD14uFV_PE0ASW31ug8u3gdTmmRyIULkBopMRXzUEj1hkuTb_TCI5wxYV2aMz5TxuSWEpn=w2405-h1353-no

NFRtBybVR5vLf1AsF8FM_Olwpg1AO0nT7A5wRmsT-MPCY2Z-Lvx-m6O373gIQrtOJU4ruXAe2Emr58DtSJGrgi-pqyB9b-D__Y-sExS2eOgk7lXXdbAQI9V6DlOu5OegRxyRyfjp1DkLwRGsXk3XBXR4b1J95KMeP4SXZJrjxJQLreIHfu1RHsuG2v52wxDDGlDuu6EgJCnWawtirQFnO0_6yxCjMIMsEIU5Gf3kTulkD5uM4Az7HQP-XiYDOvAizrbqJnU0eJtg99B-bN7lVBGGTWUmtwysPi2Gjdfbv7kYsq6KZCur38SsT6Zh16RMAxlTfCSIbJP7FBBrxRx_FpPeOYrK3qrc3pzQ7mzBBWcVC3yj9o77zteLRzc6W3GByRjXfNAGqcBlN3zJd3RXr3NDsXkZBid7_Zac6XG-G0sym14drcreAczsEIBmiqkSmqN1JI1MwdyI9Z-rLvjfkp_HafNK3wcWSU7McD_EdENTJIMZ8-q7vkqMA2EKQVAHJi9UFjvMsXXb6_f-siHMw-5OyiUvE63X6AgygBbq90uMgJMfK3KVzfh3xg1YLhRyI7mFidbPjxO-cmlV8doAeLyJaTlsY-NSp7vHcyRMyhLVVRstvfS23BsdpcCt1wUXEMaxnOLdHbOLhLOGAYcZv6waYAOB5VQOXKrqlSgogpYow-CkoyXzuCQG=w620-h1353-no

Senast ändrad:
Snygg cykel, synd bara att bilderna är extremt suddiga med en stor photobucketlogga som tar upp en stor bit av bilden.

Senast ändrad:
Cuprinol sa:
storfiskarn sa:
Snygg cykel, synd bara att bilderna är extremt suddiga med en stor photobucketlogga som tar upp en stor bit av bilden.

Fasiken vad skumt. Inte hos mig :/

Får hosta dem någon annan stans :)
Jag kollade via telefonen nu o då ser dom bra ut, måste va något mysko med min dator kanske.

Lika för mig, både Firefox och MS Edge på datorn visar suddigt med logga, men OK i Firefox i Android-lur.

Senast ändrad:
Provade lite pumptrack idag efter längre tids förkylning. Sjukt jobbigt även om man inte behöver trampa.

Bilagor

• IMG_20190917_124808.jpg
    IMG_20190917_124808.jpg
    479.2 KB · Besök: 120
Känns som att man för några pengar extra kan få en Marino med precis den geon man vill ha. Eller är detta mer kvalitativt byggt tro?
Såklart går det fortare att få hem en ram som redan är tillverkad men ändå.

En på pappret ocyklingsbar dödsfälla men ändå så trevlig!
Den får troligen bli vintercykel och sedan får den dämpad gaffel och växlar och får ärvas av den yngre generationen.

Bilagor

• 20190924_180639.jpg
    20190924_180639.jpg
    669.3 KB · Besök: 122
Ni som kör både FS oh hardtail, ni får gärna råda mig lite. Köpte Honzon ovan i våras och har uppgraderat den en hel del sedan dess. Är väldigt nöjd med hojen men är även sjukligt sugen på nya Kona Process 134. Jag kan bara behålla en hoj och jag har inte kört fulldämpat tidigare.

Så frågan är väl egentligen: Vad är roligast och varför? Är jag dum i hövvet om jag säljer Honzon och köper en Process 134? Blir jag snabbare/gladare på en 134? Eller kommer jag bara störa mig på allt gung? Det är i princip enbart brant nedför i kombination med större stenar som jag känner begränsar mig på Honzon.

Alla nya delarna som sitter på Honzon går att flytta över och de gamla delarna finns kvar så det är inget problem.

yonsson sa:
Ni som kör både FS oh hardtail, ni får gärna råda mig lite. Köpte Honzon ovan i våras och har uppgraderat den en hel del sedan dess. Är väldigt nöjd med hojen men är även sjukligt sugen på nya Kona Process 134. Jag kan bara behålla en hoj och jag har inte kört fulldämpat tidigare.

Så frågan är väl egentligen: Vad är roligast och varför? Är jag dum i hövvet om jag säljer Honzon och köper en Process 134? Blir jag snabbare/gladare på en 134? Eller kommer jag bara störa mig på allt gung? Det är i princip enbart brant nedför i kombination med större stenar som jag känner begränsar mig på Honzon.

Alla nya delarna som sitter på Honzon går att flytta över och de gamla delarna finns kvar så det är inget problem.

Just nu har jag förmånen att ha flera cyklar i garaget. Där finns helstekt singelspeed, aggressiv ht, en gravel och fs.
Den cykel som rullar minst just nu är min fs. Dock är det den som väljs när man skall köra lite hårdare då jag tycker det är skonsammare mot min gubbkropp. Dock blir det lätt att man slarvar med tekniken och parkerar baken tungt på sadeln. Det är en större kostnad med fs och något mer underhåll men det är jäkligt kul.

Cykeln som används mest är min agressiva ht. Detta för att den används med barnen och för att flera vänner kör ht. Lätt att skruva med och lite underhåll samt mycket kul för pengarna.

Ss-hojen är pub-cykel och gaveln pendlarhoj.

Så vad skall du välja? Ingen aning!
Fs ger mig mer mod och fart utför i brötig gbg- terräng. Ht behöver mindre kärlek men ger massor tillbaks.
N+1

Jag har samma lika arsenal som Rutbritt och även jag kör mest på min aggro ht. Dock så tar jag med mig den till bikeparken. Vet inte om jag är helt slut i skallen men trivs bra med utmaningen att köra ht utför. Visst går det inte lika fort som på min 170/165mm FS men just det att det kräver mer av föraren är det som lockar mest med HTn.

Fick jag bara behålla en hoj så blev det nog HTn isf. Men som sagt, jag kan ha en skruv lös....

yonsson sa:

Den frågan har kommit upp i flera tråd och svaret är mycket personligt. Jag kör Kona Honzo ST (med 29x2.6 däck) och en Kona Hei Hei. Har tittat på Process 134, men har ännu inte provkört. Som Rutbritt kör jag mest med min son och där kör jag nästan alltid HT. Jag gillar cykling mest på min HT, för att man måste göra mer noggrann linjeval, cyklar mer stående och drar bakhjulet upp på hinder, mer lek! Men då måste det inte finnas för mycket rotmattor eller snabba steniga partier, där tappar bakhjulet kontakt med marken. När jag cyklar utan min son tar jag FSen. Vet inte vad jag skulle cykla mest om jag cyklade alltid utan min son, kanske min Hei Hei med kort slag bak för att inte tappa kontroll på den flera rotmattor som finns kring Stockholm. Men jag är inte inte intresserad av att cykla snabbare, bara att klara tuffare hinder. Så svaret är personligt och berör på hur stigarna ser ut.

Jag testade att köpa fs-ram o flyttade över alla delarna. Trivdes inte lika bra som på HTn så flyttade tillbaka grejjerna igen.
Definitivt inte säkert att alla skulle känna så.
Men har du väl börjat fundera på fs o aldrig kört det, ja få finns nog inte mycket annat att göra än att testa (:
Du kan inte hyra en fs under ett dygn o cykla dina vanliga stigar?

/VanGarg

Tack för all input! Det var exakt sådan input jag sökte.

Ja, jag borde nog hyra en FS någon dag för att testa innan jag får för mig att shoppa. Trivs som sagt väldigt bra med Honzon så det är dumt att överge den bara för att testa FS.

Det jag gillar med HT är precis det som ni nämner, alltså att det blir roligt trots att det blir mer tekniskt och kanske inte alltid går lika fort. Det var så jag resonerade tidigare när jag körde motorcykel. Har man färre hästkrafter och kör utan kåpa så blir man en bättre förare än på en supersporthoj. Det blir även roligare i lägre hastigheter.

”I all övertygelse ingår tvivel”, brukar man ju säga, så jag kör på som det är och fortsätter vara nöjd. :)

yonsson sa:

Nu frågar du ju i HT-tråden så svaren kan nog präglas lite av det. Jag har cyklat en del HT (bl.a äldre Kona blast, lite Honzo) men mest FS (spez pitch, Ripmo) de senaste åren. Tycker det blir lite olika slags cykling, med HT är det kul när det går lite långsammare och det är en skön känsla när man står upp och trycker på när det inte är så stökigt. Men jag föredrar ändå helt klart FS, lättare och roligare att köra fort, helt annat grepp i kurvor i nerförsbackar och mycket skönare när det blir lite större smällar. När det är stökigt i skogen så störs jag heller inte av gungighet utan upplever det bättre greppet som en fördel även uppför. Det är dock stor skillnad i hur olika FS upplevs i rapphet och effektivitet. Min gamla pitch kändes rätt seg emellanåt medans ripmon känns mkt mer lättdriven.

Min förra Sonder Transmitter visade sig vara ramsned så Alpkit skickade en ny. Årets modell av Transmitter är lite annorlunda än föregående år, bland annat har man internt dragna kablar. Eftersom Sonder Transmitter är en brittisk cykel så är den även behäftad med vissa anomalier. Bland annat så har man två ingångar för kablar/slangar på höger sida av diagonalröret men bara en ingång på vänster sida.

Frågan är hur jag löser detta på ett bra sätt. Då både bakre bromsens bromsledning och växelvajern skall gå in på vänster sida av diagonalröret så är det ett hål för lite där. Jag provade att dra växelvajern på höger sida istället men det blir ju en lite konstig dragning.

Någon annan Transmitter-ägare här som ställts inför samma problem? Så jäkla tråkigt om man tvingas till en massa fullösningar för att få ihop cykeln.

Kör brittisk bromsning och byt plats på fram/bakbroms handtagen, och cykla försiktigt till att börja med :)
Bromsarna satt så på sonens första cykel (raleigh) så när han sen gick över till en cannondale blev det ett par OTBs i början :P

Senast ändrad:
Doctor C sa:
Årets modell av Transmitter är lite annorlunda än föregående år, bland annat har man internt dragna kablar. Eftersom Sonder Transmitter är en brittisk cykel så är den även behäftad med vissa anomalier. Bland annat så har man två ingångar för kablar/slangar på höger sida av diagonalröret men bara en ingång på vänster sida.

Tyvärr, det är en minuspoäng för nya Transmittern. Jag skulle aldrig köra brittiska bromsarm. Jag kör flera cyklar och en med brittisk ger en stor risk för stora skador.
Jag fördrar extern dragna bromsledningar. Man kan sätta kabelhållare på flaskhållerskruvarna. Då behövs bara en fäste till nära styröret och kanske en vid vevlagret.

Hjälpte en polare och bygga ihop en Stanton sherpa ?

Bilagor

• Screenshot_20190923-192553~2.png
    Screenshot_20190923-192553~2.png
    1.2 MB · Besök: 119
  • Screenshot_20190923-192535~2.png
    Screenshot_20190923-192535~2.png
    1.2 MB · Besök: 121
Berk sa:
Doctor C sa:
Årets modell av Transmitter är lite annorlunda än föregående år, bland annat har man internt dragna kablar. Eftersom Sonder Transmitter är en brittisk cykel så är den även behäftad med vissa anomalier. Bland annat så har man två ingångar för kablar/slangar på höger sida av diagonalröret men bara en ingång på vänster sida.

Tyvärr, det är en minuspoäng för nya Transmittern. Jag skulle aldrig köra brittiska bromsarm. Jag kör flera cyklar och en med brittisk ger en stor risk för stora skador.
Jag fördrar extern dragna bromsledningar. Man kan sätta kabelhållare på flaskhållerskruvarna. Då behövs bara en fäste till nära styröret och kanske en vid vevlagret.
Ja, det är ju ett alternativ. Men just nu lutar det åt försäljning av ramen.

Doctor C sa:
Berk sa:
Doctor C sa:

Det går att dra bakbroms/växel på höger sida. Men ny ram är alltid kul.

Kristoffer sa:
Doctor C sa:
Berk sa:
Doctor C sa:

Det går att dra bakbroms/växel på höger sida. Men ny ram är alltid kul.

Ja, bakbroms på höger sidan skulle väl funka. Jag har dropper på vänster sida utan problem.

Intressant. Cyklat samma runda på fs 6-7 ggr när det varit ljust och landat på samma tid ca varje gång. Ca 40 min.
Idag tog jag ht:n i mörkret och stannade på 36 min. Detta i stökig gbg-terräng i hisingsparken. Måste varit rädd för trollen!!

Bilagor

• 20190926_191707.jpg
    20190926_191707.jpg
    542 KB · Besök: 103
20190920_112324.jpg

Fortfarande galet nöjd med min Ragley, den funkar verkligen till allt. Här i touring-utförande med xc-hjul från helgens tur i Harz-bergen.

Nykomling i den här tråden men är helt såld. Tack Jonte för hjälpen!

Sitter nu och funderar på uppdateringar, ska köpa in en dropperpost 150mm men där tar min kunskap slut.

Någon som har tips på vad som gör mest bang for the buck initialt förutom dropper(eller köpa en big wig?) . Upplever den tungtrampad på plattare partier, eller att den inte ger en meter gratis om ni förstår vad jag menar.

Har standard fälgar och däck idag, kanske mot bättre vetande?

Bilagor

• 15695294151601681668600.jpg
    15695294151601681668600.jpg
    229.3 KB · Besök: 104
thesamehermelin sa:

Sitter nu och funderar på uppdateringar, ska köpa in en dropperpost 150mm men där tar min kunskap slut.

Någon som har tips på vad som gör mest bang for the buck initialt förutom dropper(eller köpa en big wig?) . Upplever den tungtrampad på plattare partier, eller att den inte ger en meter gratis om ni förstår vad jag menar.

På platten är det kanske lättare däck och /eller hjul.

jonte987 sa:
thesamehermelin sa:

Tips på däck? Har 230höjdmeter bara till standardstart så vill ändå inte offra för mycket grepp. Fälgar mottages gärna tips på med.

Rutbritt sa:
Intressant. Cyklat samma runda på fs 6-7 ggr när det varit ljust och landat på samma tid ca varje gång. Ca 40 min.
Idag tog jag ht:n i mörkret och stannade på 36 min. Detta i stökig gbg-terräng i hisingsparken. Måste varit rädd för trollen!!

Jag är feg. Men i mörkret set man möjliga hinder inte eller dom ser mindre farliga ut, så (jag trott att) jag kör snabbare. Det har varit en bra träning!

thesamehermelin sa:
jonte987 sa:
thesamehermelin sa:

Tips på däck? Har 230höjdmeter bara till standardstart så vill ändå inte offra för mycket grepp. Fälgar mottages gärna tips på med.

Jag har inte satt mig in i hjul men för 6000 får man tydligen fina hjul på runt 1850 gram. Jag vet inte om det är värt det.
Däck finns alla varianter. DHF / Agressor verkar vara standard tips för enduro på sommaren. Jag har det nu. Sen finns det både lättare och tyngre, Nobby nick är väl standard tipset för stig, kanske du skulle kolla om de verkar bättre än det du har.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp