Dricko
Aktiv medlem
Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VanGarg sa:Tihi, frågan ställs av den enda som kan svara på det (;
Ekonomiskt? Inte värt
Snygghet? Värt om man e lagd sånn
Emotionell känsla? Se svaret ovan
Har själv vandrat bygga-själv vägen och njuter varje gång jag tittar på hojjen.
/VanGarg
Paco sa:Med vetskapen om att det alltid blir dyrare så bygger jag hellre mina egna hojar. På så sätt så får jag det jag vill ha från början och behöver inte kompromissa nånstans.
jonte987 sa:Aggro HT är inte då dyra i ramen.(till skillnad från xc +allt annat) brukar gå att få för 2500 -4000 men det är lite tunnt just nu.
Jag tror hemligheten är att hitta en beggad
gaffel annars blir det ändå dyrt att bygga själv.
apanboll sa:Nu har jag sålt min gamla beggade kolfiberraket (med gammal geo men nya påkostade komponenter) och är sugen på något roligare, modernare och mer trail-orienterat.
Trots några års cykling känner jag mig fortfarande lite osäker på vad jag önskar mig, men jag inbillar mig att jag vill ha en flack 29" med plats för åtminstone 2,6"-däck.
Efter att ha läst åtminstone delar av denna tråd har jag spanat på On One Big Dog (färdigbyggd för 999gbp, eller bara ram) eller Nukeproof Scout 290 (hittar bara ramen för sig i min storlek just nu, 187cm lång). Jag har också tittat på Vitus Sentier, men de verkar inte finnas så mycket av i lager i min storlek.
Frågan är då om man ska nöja sig med att köpa en färdig hoj för kanske 12-15k eller om man ska spendera lite mer på att få "rätt" komponenter...
Bygg-alternativet är att köpa ett hjulset med hope-nav och 35i på r2, kanske en beggad gaffel å fylla på med XT/slx-komponenter. Är det värt alla extra pengar? Eller blir jag nöjd ändå med en ny fräsch hoj? ? Cykeln jag trampat fram till nu hade dyra lätta hjul och lite dyrare komponenter över lag.
jonte987 sa:Primal finns fortfarande för 280 euro. Också en häftig ram.
https://26bikes.com/shop/parts/frames/enduro-all-mountain/prod/dart-primal-29-frame
Rutbritt sa:apanboll sa:Nu har jag sålt min gamla beggade kolfiberraket (med gammal geo men nya påkostade komponenter) och är sugen på något roligare, modernare och mer trail-orienterat.
Trots några års cykling känner jag mig fortfarande lite osäker på vad jag önskar mig, men jag inbillar mig att jag vill ha en flack 29" med plats för åtminstone 2,6"-däck.
Efter att ha läst åtminstone delar av denna tråd har jag spanat på On One Big Dog (färdigbyggd för 999gbp, eller bara ram) eller Nukeproof Scout 290 (hittar bara ramen för sig i min storlek just nu, 187cm lång). Jag har också tittat på Vitus Sentier, men de verkar inte finnas så mycket av i lager i min storlek.
Frågan är då om man ska nöja sig med att köpa en färdig hoj för kanske 12-15k eller om man ska spendera lite mer på att få "rätt" komponenter...
Bygg-alternativet är att köpa ett hjulset med hope-nav och 35i på r2, kanske en beggad gaffel å fylla på med XT/slx-komponenter. Är det värt alla extra pengar? Eller blir jag nöjd ändå med en ny fräsch hoj? ? Cykeln jag trampat fram till nu hade dyra lätta hjul och lite dyrare komponenter över lag.
Primal som nämns är en rackarns kul och mångsidig hoj!
Angående bygge så kan man om man orkar leta komma hyfsat billigt undan! Har byggt 4 cyklar 2019. 2 primal. 1 hornet och en scandal. Alla med begagnade gafflar i fint skick och resten nytt från Tyskland eller andra happy:iter. Cyklarna har hamnat mellan 9-11 tusen. 2 av de fick pikegaffel . 1 sector och en revelation. Dock får man lägga en hel del tid med att leta delar men jag tycker det är värt det.
Är du nyfiken på delar och priser på cyklarna kan du få specs från något av byggena.
Snyggt Berk!En till happy Bardino ägare! Lite mindre bröt med 130 mm fram, men säkert buskul.
Första cykel jag har byggt helt själva, eller bättre tillsammans med min son. Han ville hjälpa till med varje del.
Visa bilaga 400060
Ursäkt för icke-justerad B-skruv på bilden.
Snyggt Berk!
Tack!
Obs att hjularna fortfarande är smutsiga. Hoppas att det är ok på första bilden av nya cykeln.
Doctor Cs Bardino ram? Bra att du köpte den i så fall! Tittade många gånger på den och funderade om jag inte behövde en HT i alla fall (det behöver jag verkligen inte :) )
Ja, det var Doctor Cs RAM.
Trodde att du (som TS) redan hade en HT? Men du byter cyklar än man kan följa.
Ja, det var Doctor Cs RAM.
Trodde att du (som TS) redan hade en HT? Men du byter cyklar än man kan följa.
Börjar bli sugen på att låta XC-cykeln bli donator för en brötigare HT. Men vad köper man en non-boost-ram för 29" 2020? Stanton switch9er är ju ett alternativ men vad finns det mer? Skulle vilja lägga mig nån stans mellan 140 och 160 i slag.
Ska du inte köra boost istället på ramen å antingen byta endcaps, skaffa spacerkit eller byta hjul/nav? Du kommer garanterat ha ramen längre än hjulet så känns dumt att välja en gammal standard på ramen. Plus att du får mkt större utbud av ramar att välja på
Det "lättare" paret kommer från min Mega ursprungligen och inte från en XC-cykel. Det bör hålla, även om de inte är boost. Speciellt efter som totalvikten kommer bli låg ;) Men det här blir OT. Hade tänkt mig lite idéer snarare än ifrågasättande av livsvalBakhjulet på en brötht tar mycket stryk. Så både för hållbarheten på hjulet och av hänsyn till hjulen på xc'n skulle jag kraftigt överväga boost och ett separat hjulpar för brötcykeln.
Riktigt snygg cykel med precis lagom mycket bling.Shit vilket gött bett i Hope bromsarna :) Har dock inte den tänkta bromskivan fram monterad ännu. Riktigt nöjd med "bygget”
Yes har haft både mmmbop o blue pig. Mmmbop är galet styv i röven framförallt. Och ja blue pigen snällare mer förlåtande. Men som race ht hade jag valt mmmbopen och som allround bröt ht blue pigen.Någon som har tesat både stål och alu versionerna av samma geometri från Ragley och kan kommentera egenskaperna?
Svepande utlåtande om stål vs alu undanbedes.
Jag har liknande upplevelse av mmmbop vs. Bluepig som du efter att också ägt båda. Men mmmbopen var superstyv, så jag skulle välja bluepig nästan oavsett användingsområde. Tack vare att den ramen sväljer mer småvibrationer från underlaget så blir man inte lika sliten efter ett tag i skogen. Möjligtvis att mmmbopen kan ha små fördelar på pumptrack och liknande. Bluepigen har jag planerat att behålla ett bra tag framöver till!Yes har haft både mmmbop o blue pig. Mmmbop är galet styv i röven framförallt. Och ja blue pigen snällare mer förlåtande. Men som race ht hade jag valt mmmbopen och som allround bröt ht blue pigen.
Lite OT, men vad sägs om en alu hardtail för 26 lök, med en Recon gaffel och ingen dropper?
![]()
Chameleon 7 - D/Aluminium/29
Santa Cruz Chameleon är en hardtail-cykel som likt en kameleont går att anpassa till den miljö du cyklar i. Kör du i terräng där du vill ha maximal hastighet och flyt i hjulen så väljer du 29” hjul, och om du cyklar i mer tekniskt utmanande och kuperad terräng väljer du 27” hjul. Du kan också...www.cyklium.se
Jo men precis visst är det så att blupig helt klart jämnar ut .jag kände bara att mmmbop är lite mer exakt fast väldigt styv. Och svara bättre i / ur kurvor vid pedal tryck.Jag har liknande upplevelse av mmmbop vs. Bluepig som du efter att också ägt båda. Men mmmbopen var superstyv, så jag skulle välja bluepig nästan oavsett användingsområde. Tack vare att den ramen sväljer mer småvibrationer från underlaget så blir man inte lika sliten efter ett tag i skogen. Möjligtvis att mmmbopen kan ha små fördelar på pumptrack och liknande. Bluepigen har jag planerat att behålla ett bra tag framöver till!
Jag har liknande upplevelse av mmmbop vs. Bluepig som du efter att också ägt båda. Men mmmbopen var superstyv, så jag skulle välja bluepig nästan oavsett användingsområde. Tack vare att den ramen sväljer mer småvibrationer från underlaget så blir man inte lika sliten efter ett tag i skogen. Möjligtvis att mmmbopen kan ha små fördelar på pumptrack och liknande. Bluepigen har jag planerat att behålla ett bra tag framöver till!
Yes har haft både mmmbop o blue pig. Mmmbop är galet styv i röven framförallt. Och ja blue pigen snällare mer förlåtande. Men som race ht hade jag valt mmmbopen och som allround bröt ht blue pigen.
Jag med :D Den är fan läcker din HT!!Jag känner igen en av de! Kul. Vore intressant att testa en premium heldämpad stålis och jämföra med Marinon som jag hadde. Murmur är sjukt lockande.
Min Nordest Britango TR.