Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Kollar på den just nu, hade förträngt den. 417mm cs kan det stämma?
Jag är lite sugen på att se om det kommer någon snål-alu med liknande geo. Dartmoor borde uppdatera primal.

Just det...men 62 grader HTA?
honzo_esd_frame.jpg

Man kan tydligen justera drop-outen i ramen bak, och minimum ska vara 417. Det låter ju litet trevligt att experimentera med.

Jag hade litet samma genomgång som du förra året, men med 27.5-cyklar.
Till sist stod det mellan en Bird Zero AM och en Ragley Blue Pig. Jag tyckte Blue Pig:en var snyggast (och stål), men den blå Bird:en var också snygg. Sedan fanns bara mattsvart Bird kvar. Och medans jag velade så tog de också slut i small. Så jag köpte en Blue Pig på rejäl rea på Wiggle på hösten,
Men apropå det ser en Bird Zero 29 ut att också vara bra geometri:

Ragley Mmmbop har väl väldigt lik geo, men det är 27,5 visserligen.. Och antagligen utsåld?

Jag hade litet samma genomgång som du förra året, men med 27.5-cyklar.
Till sist stod det mellan en Bird Zero AM och en Ragley Blue Pig. Jag tyckte Blue Pig:en var snyggast (och stål), men den blå Bird:en var också snygg. Sedan fanns bara mattsvart Bird kvar. Och medans jag velade så tog de också slut i small. Så jag köpte en Blue Pig på rejäl rea på Wiggle på hösten,
Men apropå det ser en Bird Zero 29 ut att också vara bra geometri:

27.5 är absolut ett alternativ. Det handlar egentligen bara om att jag har +hjul liggande och en 29'' gaffel.
Egentligen har inte cs varit någon faktor för mig tidigare men det känns roligt att testa nåt annorlunda nu när jag har chansen. Synd att gå på nästan ligga långa som på min andra hoj. Annars gillar jag cotic.

Bird Zero var på listan från början men ströks för att den var för dyr. Nu är det passerat med råge, i alla fall för tillfället, så den får vara med igen.

Zero känns lite daterad vad gäller STA. 2020 snackas det om relationen Reach och STA, finns det ett sånt mått så går det i taket på zero 29.
Sen är bb drop 77mm så den lär inte vara aktuell för 27.5+
Frågan är var gränsen går för 27.5+. Med 175 vev var 61,5 mm på gränsen OM man inte är så blödig. 62,5 kanske funkar med 170mm vev men frågan är om man ska passera det.

Sen är ju frågan om man vågar köpa en Honzo i M till någon som är 168 eller om det är dags att tänka tanken att down size.

Capture.PNG

Jag tycker lacken på Bardino är perfekt! Skulle välja precis den blå+gul om jag hade valt själva, men förstår att andra inte gillar den. Man kan välja custom lack på Bardinon.

Obs att geometritabell till Bardino är med 160 mm gaffel med 20% sag (så ekvivalent med 130 mm gaffel utan sag (som jag kör)).
Missförstå mig rätt, jag gillar grafiken och utseendet på bardinon skarpt. Kan tänka mig att den ser ännu bättre ut i verkligheten. Men lite svårare att gå under radarn bara vilket jag uppskattar som halvdan medelålders åkare ?

Zero känns lite daterad vad gäller STA. 2020 snackas det om relationen Reach och STA, finns det ett sånt mått så går det i taket på zero 29.
Sen är bb drop 77mm så den lär inte vara aktuell för 27.5+
Frågan är var gränsen går för 27.5+. Med 175 vev var 61,5 mm på gränsen OM man inte är så blödig. 62,5 kanske funkar med 170mm vev men frågan är om man ska passera det.

Sen är ju frågan om man vågar köpa en Honzo i M till någon som är 168 eller om det är dags att tänka tanken att down size.

Visa bilaga 436930
Då jag själv kikat på zero 29 och tycker den ser riktigt fin ut om än dyr så blir jag ju lite nyfiken, STA skiljer väl ganska lite mot flera övriga, är det noterbart för en "normal" åkare?

BB känns ju dock som en stor skillnad, någon som vet anledningen till varför de kan tänkas ha detta mått dvs finns det några ev fördelar?

Då jag själv kikat på zero 29 och tycker den ser riktigt fin ut om än dyr så blir jag ju lite nyfiken, STA skiljer väl ganska lite mot flera övriga, är det noterbart för en "normal" åkare?

BB känns ju dock som en stor skillnad, någon som vet anledningen till varför de kan tänkas ha detta mått dvs finns det några ev fördelar?
Syftet är att det ska bli bättre vid klättringar och sen kommer du ju närmare styret när du sitter vilket kanske behövs om reach är så lång.
Inte vet jag, jag har fortfarande inte vant mig vid att sitta så långt fram på den 2018 års geo jag har nu.
Jag reagerade bara på kombination lång reach och flack sta.
Tanken förutsätter också att alla tillverkare rekommenderar samma storlek. Jag kan så klart välja en mindre bird "storlek" än jag gör i annat märke.
I tabellen har jag i samtliga fall gått på tillverkarens tabell för 170-180(i nåt fall blir det -178) men jag är osäker på om honzo borde bytas till Small och zero till Medium. I just det här projektet.

Det är väl nice med en låg cykel. Låg tyngdpunkt.

Ja, det är väl inget fel på bardinons lack. Jag vet inte varför jag inte är förtjust

Fan, jag börjar redan tröttna på idén med 27,5+ hjul. Det var bättre 2018 när jag bara skruvade på dem utan att kolla geo. Bb drop blir en parameter för mycket

Missförstå mig rätt, jag gillar grafiken och utseendet på bardinon skarpt. Kan tänka mig att den ser ännu bättre ut i verkligheten. Men lite svårare att gå under radarn bara vilket jag uppskattar som halvdan medelålders åkare ?

Vet inte om jag är halvdan åkare eller inte, men är i medelåldern. Vet inte var du kör, men i Hellas verkar ingen att titta på vad man kör. Själva uppskattar det bara när folk kör cyklar med fina färger istället för tråkiga matt svart.

När det talas utseende så har jag just nu två önskningar som inte går ihop, stål, men polerad raw-alu är sååå snyggt :)

Appropå att så många köper stål.. är det någon som har en bra länk till någon genomgång av det "vertikala" flexet i en bra stålram som alltså borde bidra till komfort?
Den som väl mest pratat om det öppet och som har någon form av "utbildning" och "kunskap" som kan ändå anses vara relevant i ämnet är väl Joe McEwan bakom Starling. Ingenjör som jobbat med hållfasthetstester och utveckling inom flygplansindustrin åt bland annat Boeing i +10 år innan han bestämde sig för att börja svetsa stål i ett skjul i trädgården.

Sitter i valet och kvalet nu och ska börja planera ett vinterbygge (ersättare till XC-HT). Endera blir det att bygga på en BFeMAX eller en Bardino. 140 slag känns lite mer lockande då jag redan har en Mega med slag som räcker, så BFeMAX? Snyggare färg också =)

Hur får Honzo plats med hjulet trots korta cs och nästan rakt sadelrör medan Ragley och andra får böja röret ordentligt?
Vad är bb offset och borde jag bekymra mig om det?

Jag räknar och räknar men får inte ihop det pga kombinationen komponenter i lådan + konstiga preferenser. Honzo är närmast men snart får det bli Peru eller sälja av hjulen och och gaffel och börja om. Eller köpa en svets.

Hur får Honzo plats med hjulet trots korta cs och nästan rakt sadelrör medan Ragley och andra får böja röret ordentligt?
Vad är bb offset och borde jag bekymra mig om det?

Honzo alu har lite böjd sadelrör. Men bb offset eller drop är mindre på Honzo (och flesta Konas) än på de flesta brittiska cyklar. bb offset är hur mycket lägre vevlagret är en hjulaxlarna. När vevlagret är högre, t.ex. 1 cm högre på Honzon än Ragley, far man mycket mer plats mellan sadelrör och bakdäck. På svenska stig vill man (jag) har högre vevlager än på brittiska cyklar. Det finns många sten som man måste trampa över, medan man i VK trampar uppför grusväg för att åka nedför stökiga stig, då är det bättre med lägre vevlager för stabilitet.

Honzo alu har lite böjd sadelrör. Men bb offset eller drop är mindre på Honzo (och flesta Konas) än på de flesta brittiska cyklar. bb offset är hur mycket lägre vevlagret är en hjulaxlarna. När vevlagret är högre, t.ex. 1 cm högre på Honzon än Ragley, far man mycket mer plats mellan sadelrör och bakdäck. På svenska stig vill man (jag) har högre vevlager än på brittiska cyklar. Det finns många sten som man måste trampa över, medan man i VK trampar uppför grusväg för att åka nedför stökiga stig, då är det bättre med lägre vevlager för stabilitet.
Marino verkar även jobba med offset i relation till cc seat tube. Jag tänkte det hade med cs att göra +annat?

Du kan ha rätt i att det är höjden som möjliggör kort cs. Jag måste räkna om tabellen så alla är på samma sag och fundera lite. Jag kan leva med låg bb men gränsen går mellan 60 och 65 drop med 170mm vev och 27.5. Antagligen funkar inte mer än 62 om ens det och helst på 140mm gaffel så man kan gaffla upp om det är för lågt.

Geometrydiagram.png

Marino verkar även jobba med offset i relation till cc seat tube. Jag tänkte det hade med cs att göra +annat?

Du kan ha rätt i att det är höjden som möjliggör kort cs. Jag måste räkna om tabellen så alla är på samma sag och fundera lite. Jag kan leva med låg bb men gränsen går mellan 60 och 65 drop med 170mm vev och 27.5. Antagligen funkar inte mer än 62 om ens det och helst på 140mm gaffel så man kan gaffla upp om det är för lågt.

60 eller 65 mm drop med 27.5" hjul är mycket för lågt för mig. Jag kör nu 55 mm drop med 29" hjul och 175 mm vevarmar och vill inte har det lägre. Men de flesta verkar har mindre problem med det.

60 eller 65 mm drop med 27.5" hjul är mycket för lågt för mig. Jag kör nu 55 mm drop med 29" hjul och 175 mm vevarmar och vill inte har det lägre. Men de flesta verkar har mindre problem med det.
Jag har 30mm nu på fs. Hade 61.5 innan som jag testade med både 29 och 27.5. Det var jävligt lågt lågt med 27.5 men skönt på 29. Innan SAG.

Jag har 30mm nu på fs. Hade 61.5 innan som jag testade med både 29 och 27.5. Det var jävligt lågt lågt med 27.5 men skönt på 29. Innan SAG.

30 mm på fs är kring 60 mm med sag. Kommer 10 - 15 mm till de 60/65 mm på HT för sag, det är redan lite lågt med 29", även om man slå i mindre med HT för att baktriangeln inte komprimerar.

30 mm på fs är kring 60 mm med sag. Kommer 10 - 15 mm till de 60/65 mm på HT för sag, det är redan lite lågt med 29", även om man slå i mindre med HT för att baktriangeln inte komprimerar.
Ja, jag har inte räknat om allt ännu men det ser inte bra ut för min plan. 60mm på 130mm gaffel är sin sak eftersom man säkert gafflar upp med 27.5''. 62.5mm drop på 150mm är lite värre.

Spiken i kistan är att 110mm straight head tube inte får plats i gaffeln. ZS-EC head set bygger 20mm och det har jag inte plats till. Inte heller eccentric får plats.
Det bästa är kanske att sälja gaffeln igen och kanske hjulen med.

Jävlrar vilken storkekstabell. 172 cm ger large och 480 i reach

Eller 460 mm i medium. Det kommer 15-20 mm till med sag. Däremot är stammen 35 mm, så det kompenserar lite.
Men man kan välja vad man vill, man behöver inte lita på storlekstabellen.

Senast ändrad:
Lång framände är inte helt fel när kedjestagen är så pass långa. Kör själv på en Hello Dave u stl xl och är 181cm. Valde mellan L och XL, min heldämpade Pole har 480mm reach och känns faktiskt lite kort i vissa lägen så jag ville testa om lite längre reach funkade för mig. Hello Dave ramen är inte så dyr så en storlekschansning är ju inte hela världen då.
Glad att jag testade nu i efterhand

Rampriset är absolut en del av aggro charmen. Jag ska bygga nåt som funkar från 168-176cm så jag tror väl dave blir väl magstarkt :cool:

Edit. Eller m ser vid en snabb koll ut dom en vanlig m och kan funka upp till 176.

Senast ändrad:
Rampriset är absolut en del av aggro charmen. Jag ska bygga nåt som funkar från 168-176cm så jag tror väl dave blir väl magstarkt :cool:

Edit. Eller m ser vid en snabb koll ut dom en vanlig m och kan funka upp till 176.
Tror en M skulle bli helt perfekt då. Men det är väll mycket en smaksak också vad man trivs på.

Ja det är ju olika . Jag är 187cm och har valt L på min nya ram med reach 475mm+ . Men med lång front-center o lagom 440mm stag.

Ja det är ju olika . Jag är 187cm och har valt L på min nya ram med reach 475mm+ . Men med lång front-center o lagom 440mm stag.
Du har inte dragits med i cs hetsen förstår jag? Är det för att du kör rätt tungt utför eller generell preferens? Min kommer att gå mest platt. Jag kommer att cykla med barnen, försöka trixa lite och kanske testa vallåsen nån enstaka gång. Sen ska min fru ha den när hela familjen ska med.
Korta cs är mest för att känna hur det känns. Har 450mm på megan. Kommer med nödvändighet bli ganska kort för mig eftersom jag är längre än frugan.

Jag är lyrisk! Åkte runt med ett leende på läpparna hela premiärrundan i förmiddags. Jag som är ca. 1.95 gillar verkligen de långa kedjestagen då det känns som att jag blir mer balanserad på cykeln. Slipper stå över bakhjulet som det känts tidigare. Det branta sadelröret gör att cykeln känns ganska liten sittande men satan vad den klättrar bra. Vissa backar jag haft problem med tidigare var inga som helst problem nu. Grymt grepp i bakhjulet uppför. Försöker cykla stående så mycket jag bara orkar och då känns den helt perfekt med den långa reachen. Sjukt snabb är den också men samtidigt rätt lekfull trots den rätt extrema geometrin. Tror redan jag bestämt mig för att sälja min FS ?.

Du har inte dragits med i cs hetsen förstår jag? Är det för att du kör rätt tungt utför eller generell preferens? Min kommer att gå mest platt. Jag kommer att cykla med barnen, försöka trixa lite och kanske testa vallåsen nån enstaka gång. Sen ska min fru ha den när hela familjen ska med.
Korta cs är mest för att känna hur det känns. Har 450mm på megan. Kommer med nödvändighet bli ganska kort för mig eftersom jag är längre än frugan.
Nej jag gillar inte för korta cs hojen blir obalans iaf när det är en längre front på hojen . Men visst 435 kunde kanske varit nice. Men mest för hojen känns lite smidigare att få upp på manual och lågfarts drop. Annars bara plus med lite längre cs. Nu har jag hojen i mullet och fan va kanon bra den känns nu med lite mer tire clearance mot röven och mer lekfull på något vis .
IMG_20200822_194610169_HDR.jpg

Ett lite trimmat plagiat... Vet inte varför ST blev så kort jämfört med originalet eller hur lång vi behöver.,
Bikecad verkar ha pajat. Vill inte skicka ett password och startar bara nån gång då och då.

Capture.JPG

Det är honzo fast högre, längre cs och 140 mm gaffel. Kanske ska korta den lite till så frun inte blir missnöjd.
Honzo har också tt och underrör mycket tätare på ht vilket är snyggare men kanske inte så smart?
Tror ni verkligen man ska ha så mycket som 77.5 sta innan sag? Efter sag känns rimligare?

Är det en small honzo på bilden eller was ist loss? Det måste vara innan sag med 150mm gaffel i geo tabellen?

imageonline-co-overlayed-image.png

Tillbaka
Topp