Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Värt att tänka är att den är helstel med så inget häng eller tapp i bb höjden.
Var mest nyfiken. Mitt helstela hemmabygge ligger på 290mm. 40mm BBdrop på 26".
20230908_173219.jpg

En dropper är ju snabbt fixat! Vad gillade du inte med bromsarna?
Han skrev ju "allt sätt och vis". Vid pendling är MT200 nästan ok, men på stig skulle jag också tycka att allt var hemsk.
Dropper kommer. Bromsarna är precis som Berk skriver. Möjligen till pendling, men knappt det. Helt bedrövliga för stig.
Möjligt att det blir 4 kolvsok till min FS och flytta över nuvarande till denna

Imponerande ändå att sätta tillbaka de handtagen efter att ha bytt styre ?
Grattis till en grym cykel, använder min dagligen.
Haha, hade inget val. Hitta inte ändarna till handtagen jag tänkt använda. Och dom kändes ändå helt ok ?

Förstår inte vad ni gör med era mt200 bromsar som gör dom så dåliga att ni knappt kan ha dom till pendling....jag har kört nästan 3000km med min mt200 på min fuse samt chisel till mina 93-94kg. Kört i kungsbygget utan problem , kört Vallåsen likaså och kör "enduro" spåren hemmavid. Har nu senaste tiden bytt skivor till sram centerline men mest för dom låg här hemma och ville köra metall belägg nu.

Håller med. Skötsel påverkar mer än antalet kolvar och fler fingrar är knappast negativt för bromsverkan

Håller med. Skötsel påverkar mer än antalet kolvar och fler fingrar är knappast negativt för bromsverkan
Visst att skötsel är viktigt, men nu pratar vi ju nya bromsar. Och 4 kolvar är ju absolut inte nödvändigt, men definitivt ett lyft, speciellt vid utförscykling.
Sen är väl fler fingrar enbart negativt? Kan inte få det till och vara något bra

Visst att skötsel är viktigt, men nu pratar vi ju nya bromsar. Och 4 kolvar är ju absolut inte nödvändigt, men definitivt ett lyft, speciellt vid utförscykling.
Sen är väl fler fingrar enbart negativt? Kan inte få det till och vara något bra
nej det är kass men när du väl greppar handtaget så kan det ju inte vara negativ för kraften i sig :)

Jag har läst uppgradera istället för att rengöra trådarna och drar mina slutsatser om det är för hög eller låg kompetens som är grundproblemet

Förstår inte vad ni gör med era mt200 bromsar som gör dom så dåliga att ni knappt kan ha dom till pendling....jag har kört nästan 3000km med min mt200 på min fuse samt chisel till mina 93-94kg. Kört i kungsbygget utan problem , kört Vallåsen likaså och kör "enduro" spåren hemmavid. Har nu senaste tiden bytt skivor till sram centerline men mest för dom låg här hemma och ville köra metall belägg nu.

Om man har bytt både skivan och belägg har man redan en mycket bättre broms. Jag tycker dock inte om utformningen av handtaget, inte vid pendling och säkert in på stig.

Till enduro berör det mycket på var man kör. På min HT har jag 2-kolvs Magura. Funkade bra i Åre, men där behöver man nästan inte bromsa på de flesta stigar.

2-kolvs Deorebromsarna på min HT nyper fan så mycket bättre än Formula Cura 4 som jag har på FS:en. Undrar om det inte är Hope-skivorna som har nån magisk legering eller så, för de har funkat extremt bra med alla bromsar jag provat. Älskar även känslan i reglagen, utom när det blir kallt och ingreppspunkten flyttar sig utåt.

Dagsfärsk bild...

DSCF9284_2048.jpg

2-kolvs Deorebromsarna på min HT nyper fan så mycket bättre än Formula Cura 4 som jag har på FS:en. Undrar om det inte är Hope-skivorna som har nån magisk legering eller så, för de har funkat extremt bra med alla bromsar jag provat. Älskar även känslan i reglagen, utom när det blir kallt och ingreppspunkten flyttar sig utåt.

Dagsfärsk bild...

Visa bilaga 658815

Formula Cura borde vara riktigt bra, konstigt att den inte är det för sig. Hope skivor är bra, här på sonens cykel idag (tillsammans med Magura Trail Sport bromsar):

2023-10-08-19-05-08-746.jpg

Kan väl lägga till några bilder. Vi hamnade på Area 52 igen, åt rätt håll. Men sonen ville prova att köra uppför en av de backarna igen. Idag klarade han den inte utan fotnedsätting.

2023-10-08-19-14-10-915.jpg

Och från torra fötter bestämde sonen att han ville köra tre amigos för klättringen i början/slut. Så det blev våta vita för första gången när det var blött, men det var inte särskilt våt.

2023-10-08-19-14-48-709.jpg

Formula Cura borde vara riktigt bra, konstigt att den inte är det för sig. Hope skivor är bra, här på sonens cykel idag (tillsammans med Magura Trail Sport bromsar):

Visa bilaga 658816

Det är inget fel på Cura, men jag föredrar Deore alla gånger. Cura har onödigt hård fjäder i reglaget som gör att man måste trycka ganska hårt även för att få bara lite bromskraft. Deore däremot går extremt lätt och jag tror aldrig jag nånsin behövt mer bromskraft. Däcken släpper långt innan dess.

Ska du behålla gaffeln fram?
Troligtvis inte. Ny runda idag efter 2 dagar på fullgung. Gaffeln håller inte måttet.
Sen blir jag osäker på hur mycket en stel bak påverkar.
Kommer prova byta hjul och testa ett par DT swiss M1900 med Pirelli Scorpion XC.
Framändan är tung. Aldrig vart med om en så tung cykel att få upp på bakdäcket.
Försökt och hitta vad hjulen väger, men får väga dom själv.

Mycket funderingar i veckan om de va rätt cykel för mig.
Stod mellan denna och en MB31 Rescue.
Längre, 12 delat, bättre hjul, bättre gaffel (gissar jag), bättre bromsar och en dropper.

Kommer springa iväg om jag ska bli helt nöjd.

Dagens runda, ny sadel från dh cykeln. Riktigt skön, och skärm
PXL_20231014_141637160.jpg

Nä dom stoic hojarna är galet tunga . Polaren har en i M och den väger la typ 16kg. Orginal hjul o däck verkar va en bov till det. Men även ramen måste va rätt tung.

Troligtvis inte. Ny runda idag efter 2 dagar på fullgung. Gaffeln håller inte måttet.
Sen blir jag osäker på hur mycket en stel bak påverkar.
Kommer prova byta hjul och testa ett par DT swiss M1900 med Pirelli Scorpion XC.
Framändan är tung. Aldrig vart med om en så tung cykel att få upp på bakdäcket.
Försökt och hitta vad hjulen väger, men får väga dom själv.

Mycket funderingar i veckan om de va rätt cykel för mig.
Stod mellan denna och en MB31 Rescue.
Längre, 12 delat, bättre hjul, bättre gaffel (gissar jag), bättre bromsar och en dropper.

Kommer springa iväg om jag ska bli helt nöjd.

Dagens runda, ny sadel från dh cykeln. Riktigt skön, och skärm
Visa bilaga 660108
Kolla min projekttråd, gaffeln och hjulen väger apa

En otroligt fin morgon och riktigt duktiga barn som vill köra uppför hinder igen för att droppa ner en gång till. Lite trixagare än vanligt med våta ställen här och där, framförallt på Nacke Tom's line. På sista bilden en smal linje på Nacke 1 1/4 som vi körde för första gången.

2023-10-15-14-00-37-131.jpg

2023-10-15-13-57-44-752.jpg

2023-10-15-14-02-42-947.jpg

Senast ändrad:

Visa bilaga 658816
image.jpg

Får väll passa på att skrämmas lite. Alu mattas snabbare än stål. Har nu bytt från Hope till TRP extra tjocka bromsskivor helt i stål!
Bättre bromsverkan och förmodligen mer hållbart.

Visa bilaga 660613
Får väll passa på att skrämmas lite. Alu mattas snabbare än stål. Har nu bytt från Hope till TRP extra tjocka bromsskivor helt i stål!
Bättre bromsverkan och förmodligen mer hållbart.

Sonen väger bara hälften av en vuxen, så jag är inte oroligt där. Men jag kör själva Reverse skivor med alu spider.

Det ser ut som tre skruv gick av. Vad för skruvar hade du?

Sonen väger bara hälften av en vuxen, så jag är inte oroligt där. Men jag kör själva Reverse skivor med alu spider.

Det ser ut som tre skruv gick av. Vad för skruvar hade du?
Skruvarna satt kvar i baknavet. Bromsskivan hade letat sig över skruvarnas skallar.
Newmen navet som skivan satt på ser för jälvligt ut. Misstänker att bromsskivan när den sprack har tryckts mot navets ovandel där de hål för skruvarna till bromsskivan finns och deformerat ovandelen och sedan studsat iväg till fel sida av skruvskallarna. Ruggig killgissning men det kan gått till så ?

Skruvarna satt kvar i baknavet. Bromsskivan hade letat sig över skruvarnas skallar.
Newmen navet som skivan satt på ser för jälvligt ut. Misstänker att bromsskivan när den sprack har tryckts mot navets ovandel där de hål för skruvarna till bromsskivan finns och deformerat ovandelen och sedan studsat iväg till fel sida av skruvskallarna. Ruggig killgissning men det kan gått till så ?

Men skruvhål ser inte större ut än vanligt.

Tillbaka
Topp