Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

jag tycker folk är för besatta av gaffelvinkel, i min mening blir hojjen bara sämre å sämre ju flackare den är och hade velat se folk tänka tvärtom, mer ”köra så brant jag kommer undan med”.

Visst en 63° kan man bomba stök med bra, men den är värdelös på bokstavligen allt annat som man gör mycket oftare, snitsiga single tracks, skinnies, styrgeometri i normala hastigheter osv. Min har 64° osaggad och den vaknar inte till liv förrens precis innan bikepark-hastighet och under det behöver man inte 64°.

Radikalt meddelande klart slut ! ?

Här är ett exempel, normal hastighet, normala scenarion, kolla noga så ser man wobblet innan jag droppar in. Den manövern hade gått lika bra med en 70° HA med fördelen att wobblet hade försvunnit och den hade varit stabilare i alla andra ”real world” scenarion.

Det är ändå en intressant parameter, jag är nyfiken på Verdones senaste "all road"

Den är låång, men med extremt kort styrkombo där man faktiskt håller bakom styrrörets centrum.

Då får man en längre hjulbas men med brantare gaffelvinkel, och mindre wheel flop osv.

Sen finns det såklart en massa annat man kan diskutera, som jättelåga vevlager och korta styrhuvuden. Men det är en annan grej

IMG_6568.png
IMG_6567.jpeg

jag tycker folk är för besatta av gaffelvinkel, i min mening blir hojjen bara sämre å sämre ju flackare den är och hade velat se folk tänka tvärtom, mer ”köra så brant jag kommer undan med”.

Visst en 63° kan man bomba stök med bra, men den är värdelös på bokstavligen allt annat som man gör mycket oftare, snitsiga single tracks, skinnies, styrgeometri i normala hastigheter osv. Min har 64° osaggad och den vaknar inte till liv förrens precis innan bikepark-hastighet och under det behöver man inte 64°.

Radikalt meddelande klart slut ! ?

Håller med att en flack gaffelvinkel inte är en fördel i de flesta situationer. Jag gick, gradvis, från 72 grader till 66 grader (vid sag) och jag har inte märkt någon nackdel, förutom att hjulbasen blir längre som kan vara en nackdel i tajta situationer. Utför är flackare bättre, framförallt med dämpad gaffel, med en stel gaffel är fördelen mycket mindre. Men kanske är en flackare gaffelrörsvinkel framförallt en fördel för mindre duktiga åkare?

Senast ändrad:
Verdones byggen var ju minst sagt intressanta, skulle man gärna vilja testa hur det funkar i praktiken

Håller med att en flack gaffelvinkel inte är en fördel i de flesta situationer. Jag gick, gradvis, från 72 grader till 66 grader (vid sag) och jag har inte märkt någon nackdel, förutom att hjulbasen blir längre som kan vara en nackdel i tajta situationer. Utför är flackare bättre, framförallt med dämpad gaffel, med en stel gaffel är fördelen mycket mindre. Men kanske är en flackare gaffelrörsvinkel framförallt en fördel för mindre duktiga åkare?

Jag raljerar mest, men jag tycker att alla slacka hojjar jag testat är ”svajiga” i styr-input, då komme jag åndå från Bmx världen med 20” och 75° HA ramar och även om dom är nervösa (på rätt sätt) känns som mycket mer riktningstabila och skulle aldrig wobbla som min slacka mtb. Är säkert wheel flopp som ställer till det, och på fetures även den lilla på videon så blir som synes svårt att mikrojustera sin position inför något, hade det varit högfartsfeature hade det inte varit lika mycket wobbel om ens något, men den farten har jag bara i park och liknande därav min åsikt ? rätta mig gärna, detta är helt baserat på mina egna erfarenheter och känslor

Jag raljerar mest, men jag tycker att alla slacka hojjar jag testat är ”svajiga” i styr-input, då komme jag åndå från Bmx världen med 20” och 75° HA ramar och även om dom är nervösa (på rätt sätt) känns som mycket mer riktningstabila och skulle aldrig wobbla som min slacka mtb. Är säkert wheel flopp som ställer till det, och på fetures även den lilla på videon så blir som synes svårt att mikrojustera sin position inför något, hade det varit högfartsfeature hade det inte varit lika mycket wobbel om ens något, men den farten har jag bara i park och liknande därav min åsikt ? rätta mig gärna, detta är helt baserat på mina egna erfarenheter och känslor
Det där canyon k.i.s grejset kanske är nåt för dig alltså

Jag är just tillbaka från en runda på min helstel i skogen. Det var snorhalt, så jag cyklade riktigt långsamt. Jag har 67 grad HTA och jag har aldrig upplevt att cykeln wobblar.

På min helstel skulle dock en brantare HTA också funkar bra. Det är bara på branter att det är trevligt att har framhjulet lite längre fram.

Jag är just tillbaka från en runda på min helstel i skogen. Det var snorhalt, så jag cyklade riktigt långsamt. Jag har 67 grad HTA och jag har aldrig upplevt att cykeln wobblar.

På min helstel skulle dock en brantare HTA också funkar bra. Det är bara på branter att det är trevligt att har framhjulet lite längre fram.

Nä men 67 är ändå där man skall vara, det anser jag vara ”normal” vinkel på en mtb! Och dom klarar det mesta, min är ju 64 osaggad, och helt ärligt så har jag inte direkt någon sag heller, det kan vara det som ställer till det också.

Nä men 67 är ändå där man skall vara, det anser jag vara ”normal” vinkel på en mtb! Och dom klarar det mesta, min är ju 64 osaggad, och helt ärligt så har jag inte direkt någon sag heller, det kan vara det som ställer till det också.

OK, om du har lite sag skulle jag också tänka att det är lite för flack. Min stig-HT har nu 66 grad HT vid sag. Jag tycker att det är optimala kompromissen vid lite hårdare körning, men jag har inte (ofta) provat flackare.

Jag har 65.5 på min heldämpade och trivs väldigt bra där, vill definitivt inte ha en flackare. Min fatbike har 67-68 nånting nu med dämpargaffel, men den självstyr något djävulskt vilket ställer till det på liknande sätt som i Tores film. Svårt när man behöver göra små justeringar med precision.

Undrar om inte fatbiken skulle kunna trampa sig upp för stenarna till vänster om man satsar allt man har...

Större däck och mer fart löser mycket ?

Det är bara stenen nästan högst upp som ligger fel. Utan den skulle det går, nu vet jag inte.

Om man kan tar fart skulle lite lägre biten just vänster från trädet bredvid trädet med pricken funka.

Det är ändå en intressant parameter, jag är nyfiken på Verdones senaste "all road"

Den är låång, men med extremt kort styrkombo där man faktiskt håller bakom styrrörets centrum.

Då får man en längre hjulbas men med brantare gaffelvinkel, och mindre wheel flop osv.

Sen finns det såklart en massa annat man kan diskutera, som jättelåga vevlager och korta styrhuvuden. Men det är en annan grej

Visa bilaga 664809Visa bilaga 664810

Lite mx/damtralla geo på den där..

Kan va svårt att få vikt på framhjulet ? På mx har du ju 100kg och massor kraft som hjälper till. Minns när vi var små och snodde morsan damtralla och körde i skogen med, skitkul men man får ju styra med bakhjul/bakbroms då det är ingen vikt på framvagn, jäkligt steezy och roligt men helt bort från nuvarande trend så tror denna cykeln kan bli en flopp

Lite mx/damtralla geo på den där..

Kan va svårt att få vikt på framhjulet ? På mx har du ju 100kg och massor kraft som hjälper till. Minns när vi var små och snodde morsan damtralla och körde i skogen med, skitkul men man får ju styra med bakhjul/bakbroms då det är ingen vikt på framvagn, jäkligt steezy och roligt men helt bort från nuvarande trend så tror denna cykeln kan bli en flopp
Förstår mig inte på hur men det verkar ha motsatt effekt

Förstår mig inte på hur men det verkar ha motsatt effekt

Hmm, ser inga flat corners eller annat svårt i videon men att han gillar det utför förstår jag, så högt styre tvingar ner hans hälar och han får stå i squat, så man skall cykla och inte det här nya hänga på styret modet. (OBS radikalisering)

Senast ändrad:
Det är bara rutin. Har jag fått göra nu senast när jag beställde ram/gaffel från CRC.
Var det inte garantiärende? Åker du på moms då?

Edit: grattis!
Blev drygt 1800kr i tull/moms för garanti ramen. Hittar inte åt exakt vad dom har utgått från för värde och liknande, har ju inget kvitto från wiggle. Men ska luska lite i det under dagen.
Betalat har jag iaf gjort, för jag vill gärna ha hem den så snart som möjligt. Sen får jag se om det är pengar som går att få tillbaka på nått sätt eller inte.

Blev drygt 1800kr i tull/moms för garanti ramen. Hittar inte åt exakt vad dom har utgått från för värde och liknande, har ju inget kvitto från wiggle. Men ska luska lite i det under dagen.
Betalat har jag iaf gjort, för jag vill gärna ha hem den så snart som möjligt. Sen får jag se om det är pengar som går att få tillbaka på nått sätt eller inte.
Ja maila CRC och fråga. Hört några som fått betala med men sen fått återbetalning från CRC/wiggle.

Tyckte det lät konstigt men så här står det på Tullverkets sida:
"Om du får en ny vara skickad till dig -
Om din vara var felaktig när du fick den kanske du får en ny vara skickad till dig av säljaren. Du behöver då betala alla avgifter igen när den nya varan kommer till Sverige. När du har returnerat den felaktiga varan kan du ansöka om att få tillbaka tull, moms och andra skatter för varan som var felaktig.

För att vi ska kunna betala tillbaka pengarna behöver en ansökan om att ogiltigförklara tulldeklarationen komma in senast 90 dagar efter det att tulldeklarationen mottagits av oss."

Jag håller på att bygga ihop en HT och tänkte testa att köra oväxlat (SS). Sitter ett 32T fram och cykeln rullar på 29" hjul. Vad rekommenderar ni för storlek på bakdrevet (hellre för lätt än för tungt, är inte megastark)?
Var köper man bäst drevet?

Här är ett exempel, normal hastighet, normala scenarion, kolla noga så ser man wobblet innan jag droppar in. Den manövern hade gått lika bra med en 70° HA med fördelen att wobblet hade försvunnit och den hade varit stabilare i alla andra ”real world” scenarion.

Du får väl helt enkelt cykla snabbare? :D

Jag håller på att bygga ihop en HT och tänkte testa att köra oväxlat (SS). Sitter ett 32T fram och cykeln rullar på 29" hjul. Vad rekommenderar ni för storlek på bakdrevet (hellre för lätt än för tungt, är inte megastark)?

Det fanns nyligen diskussion i en annan tråd om det. Det berör mycket på terrängen och hur starka ben du här. I Hellas skulle jag säga att 20 är bra att börja med. I en annan tråd började någon med 32/16, men på slättare underlag.

Drev kan man köpa hos de vanliga online butiken. Det finns inte så många tillverkare som gör större drev. Surly är bra och relativt billig. Wolftooth är riktigt fina.

20t bak skulle jag säga då om du vill köra 32 fram, men svårt att ge råd beroende på terräng / typ av cykling, styrka m.m

Även jag håller med om att 20t låter bra men det är ju ganska lätt om du har platt terräng. Tänk på att det är helt ok att kliva av och gå ibland och välj inte efter brantaste backen du spenderar 1% av tiden i.

Jag kan varmt rekommendera Absolute Black cog. Hade stora problem med kedjehopp innan (wolftooth ståldrev) men med detta kan jag köra med hur lös kedja som helst utan problem.

Senast ändrad:
Tack för alla svar om SS-bakdrev. Cykeln kommer mest att rulla på Hisingen (Backatorp, Larsered, Hisingsparken) så det är bitvis teknisk stigcykling med en del klättringar.
På samma tema, vilka kedjespännare rekommenderar ni? Jag har nån enklare modell idag.

Tillbaka
Topp