Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Många vill sitta ner ibland om det inte är liftburet.

Dessutom verkar det dumt att flytta fram röret för att klättra bra sittande om man inte får sitta ner.

Ja, visst är det sjukt kränkande att det görs så många i UK när dom inte är lämpade för Sverige ?
Det var snarare att folk köper dom för att använda i sverige.

Men uk är väl också rätt platt. Däremot betydligt mer grävda/preppade stigar som gör det vanligare och bättre att ha jättelånga och låga cyklar som är stabila på snabba utförslöpor, om jag förstått det rätt

Senaste månaderna har jag cyklat lite park utan lift men mestadels stigcykling med ca 76.5 grads sadelvinkel och extralågt BB på min undergafflade (130mm) Nukeproof Scout. Jag cyklar som regel en 2-4 mil så på platten sitter jag mestadels. Jag upplever inte sadelvinkeln särskilt extrem och att det skulle behöva vara någon gräns. Vi är nog olika.
Ytterligare 1.5 - 2 grader gör stor skillnad förstås. Jag har försökt kolla om t.ex. Cykelkraft/Spobik har någon cykel med så brant sadelvinkel så man kan känna hur det känns men det verkar inte så.

Jag har en cykel med brant sadelvinkel (MB31) och två med mer traditionell (Fuel EX och White 8FAT). Den branta vinkeln är faktiskt ganska trevlig för teknisk klättring och brantare transportsträckor, bekvämt och lättare att hålla bra balans och lagom tryck på framhjulet, men jag tycker inte om den när det planar ut. Höften hamnar för långt fram för mig i förhållande till pedalerna. Då pratar vi ändå bara 76,5°, fast det blir ju lite mer vid sag.

Det var snarare att folk köper dom för att använda i sverige.

Men uk är väl också rätt platt. Däremot betydligt mer grävda/preppade stigar som gör det vanligare och bättre att ha jättelånga och låga cyklar som är stabila på snabba utförslöpor, om jag förstått det rätt
Ja, allemansrätten gör ju lite ovanligt läge i sverige.
I övriga världen där man måste kämpa för sina stigar så hamnar dom ju oftast där det går nedför, det där med "mountainless mountainbiking" känns som en rätt svensk grej.

Ja, allemansrätten gör ju lite ovanligt läge i sverige.
I övriga världen där man måste kämpa för sina stigar så hamnar dom ju oftast där det går nedför, det där med "mountainless mountainbiking" känns som en rätt svensk grej.

Då har du aldrig varit i Nederländerna.

Min Marin San Quentin har 75 grader, men den har lägre stack också. Antar att det finns nån slags relation där som man vill uppnå. Är ny på detta. Skulle gärna haft lite mer stack. Men det är redan lite lätt på framhjulet ibland.

Min Marin San Quentin har 75 grader, men den har lägre stack också. Antar att det finns nån slags relation där som man vill uppnå. Är ny på detta. Skulle gärna haft lite mer stack. Men det är redan lite lätt på framhjulet ibland.

Ingen direkt relation där.
Du kan höja stack med distansen under stammen eller ett styre med mer rise. Då blir reach, och avståndet mellan sadel och styret, dock också lite kortare, med ungefär hälften av extra stack.

Ingen direkt relation där.
Du kan höja stack med distansen under stammen eller ett styre med mer rise. Då blir reach, och avståndet mellan sadel och styret, dock också lite kortare, med ungefär hälften av extra stack.
Har monterat ett högre styre. Tänkte att relationen hade med vikt på framhjulet att göra. Brantare sadelrör till mer stack.

Har monterat ett högre styre. Tänkte att relationen hade med vikt på framhjulet att göra. Brantare sadelrör till mer stack.

Ja, både har effekt på vikten av framhjulet. Vid en given cykel kan man flytta sadeln fram och tillbaka och jobba med stack och längd av stammen. Men när man väljer cykel skulle jag säga att val av sadelrörsvikeln berör på hur din vikt hamnar jämfört med bakhjulet när man klättrar. Vikten på framhjulet kan man då välja genom att tar olika storlek av cykel med olika reach.

Vad är det du gillar med Enigman.
Enligt mig ser den typ ut som en Laufey ?
Det är tydligt att vi kikar på olika detaljer.

Du får lägga upp lite mer visionsmaterial om hur du vill ha dina HTs ?
Helt ärligt svårt att sätta fingret på exakt vad det är. Kanske att den är rå? Ser ut att vilja bli skitig?
Återkommer på den punkten, bilder samlas!

Vad är det du gillar med Enigman.
Enligt mig ser den typ ut som en Laufey ?
Det är tydligt att vi kikar på olika detaljer.

Du får lägga upp lite mer visionsmaterial om hur du vill ha dina HTs ?

En (gammal) Laufey är värre för att diagonalröret är horisontell nära vevlagret. Nya Laufey är mycket bättre.

IMG_20240120_143505.jpg
IMG_20240120_145028.jpg
Kämpig men välbehövd tur efter ett längre uppehål

Här är tråden du letar
Tack, men det var den här faktiskt.
Apropå drömma om hardtails...

Tack, men det var den här faktiskt.
Apropå drömma om hardtails...
Och jag som just nu står bredvid min HT i garaget och funderar på hur nr 6 ska få plats :unsure:

Tänkte köpa cykel i delar för första gången.
Några tips från ht gurun på ramar som fungerar som bra all arounder. Dvs lite stigar, bikeparks, flow eller pump tracks, latja runt lite, handla glass med.

Tänkte beställt någon ragley eller nukeproof scout ram först men vekar ju vara sjuk torka på dem.
Ska man prova en stålram kanske?

Budget 5-8 000.

Några tips från ht gurun på ramar som fungerar som bra all arounder. Dvs lite stigar, bikeparks, flow eller pump tracks, latja runt lite, handla glass med.

Tänkte beställt någon ragley eller nukeproof scout ram först men vekar ju vara sjuk torka på dem.

Budget 5-8 000.

Det är inte alla som är så lätt att köpa som ram och alround kan betyda olika.

Nukeproof, Vitus och Ragley är nog borta från marknaden ett tag.

Jag tycker mb31 rescue är allround annars brukar man kunna få tag på primal och eccentric.

Budget 5-8 000.

Jag säger Nordest Bardino. Det är en enduro ram, så stark, men relativt lätt för en stålram. Kort kedjestag, så rolig och ok för pump. Jag har kört min Bardino 1 med 130 och 140 mm gaffel, som ger en allround cykel som funkar bra på både stig och i park. Med 29" hjul är vevlagret hög så att man nästan alldrig slår i även med 130 mm slag och 175 mm vevar.

Budget 5-8 000.
Ragley går att hitta i enstaka modeller och exemplar ute bland europeiska handlare, även äldre modeller kan förekomma. Sånt som inte blivit sålt.
Dartmoor Primal finns ju som både 27.5 och 29 och med srams udh-växelöra. För ett år sen var det slut i lagren men nu börjar de titta in igen.
Planet x borde det gå att hitta ramar hos, Scandal åtminstone.
Bird zero ska finnas till bra pris (har själv en Bird Forge med typ samma BB-drop, slår ytterst sällan i nåt... @Berk ?).
Hur lång är du/storlek?

Det är inte alla som är så lätt att köpa som ram och alround kan betyda olika.

Nukeproof, Vitus och Ragley är nog borta från marknaden ett tag.

Jag tycker mb31 rescue är allround annars brukar man kunna få tag på primal och eccentric.

Såklart, det förstår jag.
Rolig och lekfull står ju högt på listan sen att den inte är bäst på allt har ingen betydelse.

Jag säger Nordest Bardino. Det är en enduro ram, så stark, men relativt lätt för en stålram. Kort kedjestag, så rolig och ok för pump. Jag har kört min Bardino 1 med 130 och 140 mm gaffel, som ger en allround cykel som funkar bra på både stig och i park. Med 29" hjul är vevlagret hög så att man nästan alldrig slår i även med 130 mm slag och 175 mm vevar.

Ska kika på dem!
Ragley går att hitta i enstaka modeller och exemplar ute bland europeiska handlare, även äldre modeller kan förekomma. Sånt som inte blivit sålt.
Dartmoor Primal finns ju som både 27.5 och 29 och med srams udh-växelöra. För ett år sen var det slut i lagren men nu börjar de titta in igen.
Planet x borde det gå att hitta ramar hos, Scandal åtminstone.
Bird zero ska finnas till bra pris (har själv en Bird Forge med typ samma BB-drop, slår ytterst sällan i nåt... @Berk ?).
Hur lång är du/storlek?

Okej, jag får väl scanna internet en gång till, tycker att jag har kollat många sidor, började svida i ögonen igår ;)
Bird zero och forge har jag sneglat lite på!
~185cm.

Tack för tipsen so far! :D

Menar du Bird Zero 29?

Glömde den (även om min son kör en Zero AM). Trodde att den var åt XC hållet, men ser nu att Bird säger att man kan också köra den med 130 eller 140 mm gaffel. Vevlager är lite låg, men man kan välja kortare vevar om man har problem med islag.

EDIT: och Bird rear också fortfarande ut Zero 29 2023 ram.

Såklart, det förstår jag.
Rolig och lekfull står ju högt på listan sen att den inte är bäst på allt har ingen betydelse.

Ska kika på dem!

Okej, jag får väl scanna internet en gång till, tycker att jag har kollat många sidor, började svida i ögonen igår ;)
Bird zero och forge har jag sneglat lite på!
~185cm.

Tack för tipsen so far! :D
Det är inte alla shoppar som fokuserar så mycket på att sälja ramar

Bird och Nordest är också bra tips.

Jag är lite oklar över de senaste uppdateringarna på både primal och eccentric. Dessutom tycker jag inte det framgår på 26bikes vilken årsmodell det gäller...man får hoppas den senaste men jag garanterar inget. De har bra kundservice så bara att fråga

Jag är lite oklar över de senaste uppdateringarna på både primal och eccentric. Dessutom tycker jag inte det framgår på 26bikes vilken årsmodell det gäller...man får hoppas den senaste men jag garanterar inget. De har bra kundservice så bara att fråga
26bikes är inte senaste Primal. Vet inte hur mycket det skiljer i geo, men den nya är i mina ögon snyggare i övergången sadelrör/överrör.

IMG_6194.jpeg
Jag har en själv som jag egentligen borde sälja, men inte gör för jag tycker helt enkelt den är för snygg för att säljas. =)

26bikes är inte senaste Primal. Vet inte hur mycket det skiljer i geo, men den nya är i mina ögon snyggare i övergången sadelrör/överrör.

Visa bilaga 685608
Jag har en själv som jag egentligen borde sälja, men inte gör för jag tycker helt enkelt den är för snygg för att säljas. =)
De har en nyare också

Slog näven i brodet, får bli en bardino 3.
Frågan är om man ska välja M/L eller L i ramstorlek med mina 184-185cm verkar man ju ligga mittemellan storlekarna?

Geo-tabellen är med 160 mm gaffel med sag, så skulle tänka att du vill har L, som har 485 reach. Om du ska köra 140 mm gaffel (som jag) och kanske lite mer sag så passar M/L också.

EDIT: kan tillägga att jag, med 179 cm, kör en Bardino 1 i M/L med 140 mm gaffel som ger 465 mm reach vid sag (1 är lite kortare än 3). Lite kortare än vanlig till min längd (och mycket kortare än 500 mm reach på min helstel). Perfekt på krångliga stig som jag ofta kör i Hellas, tycker jag. Brant utför i stök skulle lite längre vara trevligt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp