Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Jag mindes fel om Trailtoys-shop, tror jag blandat ihop det med nåt annat ställe och att det isåfall inte berör dartmoor. Men 26bikes är det en del som uppgett problem med sista tiden i den här tråden, se särskilt sista inlägget om omdömen.
Edit: Det var visst nån kommentar i sista inlägget även om trailtoys och att de inte uppdaterar sin facebook. Behöver inte betyda nåt. Men vad ska man tro liksom.
Missat det. Jag köpte som satt innan det strulet. Fick bilden att 26 var väldigt nära Dartmoor.

Btw, har alltid kört för små ramar. Enkla att kasta runt som man är van vid från bmx, men funderar på att gå upp en size från chromag M/L till en L för att få lite mer stabilitet utför. Ni som kör ”stora” ramar, är ni nöjda? Känns det snabbare/goare? Jag är 190cm på en bra dag så large är nog fortfarande ”litet” men är man van vid 20 tum så är man 😅

Btw, har alltid kört för små ramar. Enkla att kasta runt som man är van vid från bmx, men funderar på att gå upp en size från chromag M/L till en L för att få lite mer stabilitet utför. Ni som kör ”stora” ramar, är ni nöjda? Känns det snabbare/goare? Jag är 190cm på en bra dag så large är nog fortfarande ”litet” men är man van vid 20 tum så är man 😅
178 har en L. Gillar det. Men tänkte att jag skulle pröva M

187 kör allt från M till XL. Och på hardtail tycker jag nog M el L passar bäst då en ht är ju som roligast när man kan slänga runt den lättare (men kommer också från dirt/street med 24-26" hjul och små ramar 😂

Cyklar man regelbundet på L tung endurocykel så tycker man att en L 29" HT känns lätt och liten, fast den kanske inte är det :p

Cyklar man regelbundet på L tung endurocykel så tycker man att en L 29" HT känns lätt och liten, fast den kanske inte är det :p

Men har cyklarna liknande geometri då (vid sag?). Min Bardino HT i M/L har rätt storlek för mig. Jag köpte en FS för ett år i L för att M/L kändes lite för liten (och var slutsåld när jag ville trycka på knappen). Jag hoppades att en storlek större cykel skulle kompensera lite för min feghet, som visade sig vara rätt. Använde FS de första två gånger i Järvsö förra året, den funkade riktigt bra men jag hade problem med hopp. Valde HT de sista två gånger och det var mycket roligare. Hopp gick också mycket bättre. Lite oklart dock vad berör på HT/FS och vad på storleken.

187 kör allt från M till XL. Och på hardtail tycker jag nog M el L passar bäst då en ht är ju som roligast när man kan slänga runt den lättare (men kommer också från dirt/street med 24-26" hjul och små ramar 😂
Men är XL snabbare på stöket än mediumen då? Är den inte det hade jag kört den mindre alla dagar i veckan 😁

Men har cyklarna liknande geometri då (vid sag?). Min Bardino HT i M/L har rätt storlek för mig. Jag köpte en FS för ett år i L för att M/L kändes lite för liten (och var slutsåld när jag ville trycka på knappen). Jag hoppades att en storlek större cykel skulle kompensera lite för min feghet, som visade sig vara rätt. Använde FS de första två gånger i Järvsö förra året, den funkade riktigt bra men jag hade problem med hopp. Valde HT de sista två gånger och det var mycket roligare. Hopp gick också mycket bättre. Lite oklart dock vad berör på HT/FS och vad på storleken.
Mitt största problem är att chromag ramarna är så låga och mina ben så långa att sadelstolpe-situtionen ser helt sanslös ut utfälld 😅 mest därför jag funderar på Large

Denna XL 515mm reach och 1325mm hjulbas med 62grader gick fint utför men sög på det mesta utöver det..😂 och det är ju då en ht är som roligast enligt mig.
1000020121.webp

Denna XL 515mm reach och 1325mm hjulbas med 62grader gick fint utför men sög på det mesta utöver det..😂 och det är ju då en ht är som roligast enligt mig.
Visa bilaga 811570

Har ju testat din gamla svarta som Thomas köpte, den går så sjukt stabilt och fint men som du säger är den inte så rolig att kasta omkring 😅

Har ju testat din gamla svarta som Thomas köpte, den går så sjukt stabilt och fint men som du säger är den inte så rolig att kasta omkring 😅
Ja just fan ja så va det 😄, nej och tycker nog allt när en ht är stabil snabbt utför så är en fs klart snabbare ändå , tycker ht är som roligast på "långsammare tekniskt " och på lite snällare stigar.

Fin! Hur gick det att beställa från Pipedream? Jag vill ha en men läste ett gäng skräckhistorier på Reddit om leveranstiderna under 2025 och kom av mig.

Fin! Hur gick det att beställa från Pipedream? Jag vill ha en men läste ett gäng skräckhistorier på Reddit om leveranstiderna under 2025 och kom av mig.
Haha, det var en mardröm! Tror att jag hade kontakt med varenda anställd på hela bolaget. Ramen var länge spårlöst försvunnen, och till slut var mailtråden typ 50 mail lång. Sen verkade det som att vissa hade fått sluta på företaget och sen strulade det med fraktbolaget som inte hade nån aning om var cykeln tagit vägen… sist men inte minst strulade PostNord till det rejält och ramen låg i deras tullhantering i nästan 2 månader utan att de hörde av sig. Men sjukt nog dök den till slut upp. Beställde ramen 1 augusti och den kom fram i slutet på oktober..

Det låter hemskt. Vet inte om jag hade klarat något sånt med psykisk hälsa i behåll.
Det var det faktiskt, men det sjuka var ju att den till slut dök upp. Jag hade ju även lyckats hugga en andrahandssortering för 400 pund som helt ärligt var i toppskick så jag kände att det var ok i slutändan.. det enda var i stort sett detta lilla lacksläpp

Bilagor

• att.-9FdKceDd_x_XH-XvxINp4DBd0LBwPqze0mtIkyBqqo.webp
    att.-9FdKceDd_x_XH-XvxINp4DBd0LBwPqze0mtIkyBqqo.webp
    264.7 KB · Besök: 66
  • att.RbTdyuzwcxqPEpRxImTuxpdMHPQHfiie0jwkv7Q2BcQ.webp
    att.RbTdyuzwcxqPEpRxImTuxpdMHPQHfiie0jwkv7Q2BcQ.webp
    180.5 KB · Besök: 71
Det känns verkligen som att hela industrin landande i en geo-karta som blev branschstandard… det är typ slaglängd och varumärke som man väljer mellan

Det känns verkligen som att hela industrin landande i en geo-karta som blev branschstandard… det är typ slaglängd och varumärke som man väljer mellan

Det är väl inte helt sant. Just kedjestaglängden är annorlunda på Forbidden ovan. Och med moderna korta sadelrör kan man välja längden av cykeln genom storleken. Och sen har jag monterad en anglesetpå flera av vara cyklar, då kan man också välja gaffelrörsvinkeln.

Det är väl inte helt sant. Just kedjestaglängden är annorlunda på Forbidden ovan. Och med moderna korta sadelrör kan man välja längden av cykeln genom storleken. Och sen har jag monterad en anglesetpå flera av vara cyklar, då kan man också välja gaffelrörsvinkeln.
Jag har inte dunderkoll på alla tillverkares sadelstagsmått men det känns ju onekligen som att korta stag är det som nästan alla tillverkare kör med, vissa har sliding drops, och då finns justermån men att man separat monterat ett angleset kan ju inte vara ett argument för att det finns en stor spridning på de olika ramarna när typ alla har 65-64 grader hta? Men som sagt, jag har inte kollat upp alla olika ramar som finns idag.. det finns säkert en massa skillnader som jag missat

Jag har inte dunderkoll på alla tillverkares sadelstagsmått men det känns ju onekligen som att korta stag är det som nästan alla tillverkare kör med, vissa har sliding drops, och då finns justermån men att man separat monterat ett angleset kan ju inte vara ett argument för att det finns en stor spridning på de olika ramarna när typ alla har 65-64 grader hta? Men som sagt, jag har inte kollat upp alla olika ramar som finns idag.. det finns säkert en massa skillnader som jag missat

De flesta tillverkare har på HT samma kedjestaglängd på olika storlekar. Nu skiljer det sig bara några mm så det är inte så intressant. Min Chameleon går ner till 420 mm, med 29", som är klart kortare än det mesta.

Med angleset vill jag bara säga att man själva har val, även om tillverkare inte erbjuder det på ram.

Men tyvärr är det med allt så allt tillverkare fokuserar på stora massan och där får man mer urval av samma saker. Vid MTB fanns det i några år mycket mer att välja emellan när moderna geometrin utvecklades. Men som du skrev är den utvecklingen nu färdig.

Lite begränsat med storlekar men iaf skillnad på CS.

För den som tycker det skulle vara intressant att testa längre kedjestag finns Misstress. Proportionella kedjestag som spänner mellan 465 mm och 505 mm över fem storlekar. Lätt utförsorienterad 🫶

- The Mistress doesn’t have chainstays. Naw, these are too long and too sweet. We call ’em Namastays. Namastays increase front tire traction and make the bike feel quieter in bumps.

LeeNoWukkas.webp

För den som tycker det skulle vara intressant att testa längre kedjestag finns Misstress. Proportionella kedjestag som spänner mellan 465 mm och 505 mm över fem storlekar. Lätt utförsorienterad 🫶

- The Mistress doesn’t have chainstays. Naw, these are too long and too sweet. We call ’em Namastays. Namastays increase front tire traction and make the bike feel quieter in bumps.

Visa bilaga 813658

Som OnOne Hello Dave. Alla var mycket negativt kring kedjstaglängd där men nu är det helt i trenden!

Såklart! Min Nordest med lika kort stag och min helstel med ännu lite kortare stag:

Visa bilaga 813868

Visa bilaga 813869
425 har min San Quentin också. Nu är ju jag inte så bra cyklist, men jag har svårt att se vad längre stag skulle tillföra. Jag har tillräckligt med jobb att svänga, kränga och fan vet utan att det ska gå trögare.

Vad är det för A-C på din stela gaffel?

425 har min San Quentin också. Nu är ju jag inte så bra cyklist, men jag har svårt att se vad längre stag skulle tillföra. Jag har tillräckligt med jobb att svänga, kränga och fan vet utan att det ska gå trögare.

På krångliga stigar är det trevligt med kort kedjestag. I kurvor i hög hastighet verkar lite längre kedjestag ger bättre balans mellan tryck på fram och bakhjulet (jag kör dock inte så snabbt).

Vad är det för A-C på din stela gaffel?

Det är (var) 495 mm. Jag knäckte gaffeln i veckan. Hämtade just en ny från ombudet med 500 mm A-C. Tvekade länge för att specs hos Bikeshop är konstiga. 29" versionen är bara 4 mm längre och kostar 200 kr mer. Men A-C på min 27,5" stämmer.

EDIT: glömde att tillägga att jag får 12 extra höjd pga 9Point8 Slack'R angleset.

Senast ändrad:
Hämtade just en ny från ombudet med 500 mm A-C. Tvekade länge för att specs hos Bikeshop är konstiga. 29" versionen är bara 4 mm längre och kostar 200 kr mer. Men A-C på min 27,5" stämmer.

Hmm, mäte mer nogrann nu och min nya gaffel har 504 mm A-C. Tror alltså att 27,5 och 29" Aerlite hos Bikeshop är identiska (som jag redan misstänkte innan köpet).

Det där måste suttit långt inne för Surly. Inga helknäppa dropouts som behöver externa spännare samt modern och rimlig geometri. Faktiskt ett helt rimligt alternativ för att köra single speed i tex Hellas. Med det här och att Steamrollern(jag vet att det är fel tråd för fixies) kommer tillbaka så ser det ut som att Surly kommer att få pengar av mig i år.

Det där måste suttit långt inne för Surly. Inga helknäppa dropouts som behöver externa spännare samt modern och rimlig geometri. Faktiskt ett helt rimligt alternativ för att köra single speed i tex Hellas. Med det här och att Steamrollern(jag vet att det är fel tråd för fixies) kommer tillbaka så ser det ut som att Surly kommer att få pengar av mig i år.
Användare här på Happy har ondgjort sig över Surlys sjunkande kvalitet senaste åren. Kanske inte läge att ställa sig först i kön 🤔

Det var tråkiga nyheter. Min surly från 2009 är en fantastisk produkt som jag räknar med att ha i många år till. Inget för det värsta stöket med nutida mått mätt men planen är 27,5 istället för 26 och skivbromsat i framtiden.

Det var tråkiga nyheter. Min surly från 2009 är en fantastisk produkt som jag räknar med att ha i många år till. Inget för det värsta stöket med nutida mått mätt men planen är 27,5 istället för 26 och skivbromsat i framtiden.
Håller med, surly ligger ju verkligen en varmt om hjärtat..

Visste inte att steamrollern varit borta ens? Det är ju tragiskt att den ram man mest förknippar med surly utöver 1x1 hänger så löst.

Tycker att den där nya känns nästan för modern för att vara surly. Men jag gillar den verkligen.

Min Cross check hade jag i över 20 år i ett antal olika inkarnationer, tyvärr vill jag helst ha skivbroms så den fick lämna hushållet. Men jag ångrar lite att jag ersatte den med finskt stål istället för en till Surly faktiskt.

Min frus 1x1 rullar kanske inte så ofta numera men är fortfarande en fantastiskt kul hoj, faktum är att den faktiskt fyller 20 i år nån gång runt SSSM-datumet. Köptes som lös ram/gaffel från Cyclecomponents 2006 för 4325 kr.

Och ja FFF, den rullar ju med 2.8:or och feta trialfälgar numera! Lite OT i tråden, förlåt. Jag borde lämna den och stänga dörren efter mig för jag har faktiskt sålt min buskul Canfield-hardtail.

1775682911890.webp

Det svåra med dom här gamla cyklarna är att dom känns så korta med dagens mått mätt. Även min för sin tid väldigt progressiva Canfield Yelli Screamy kändes jättekort när jag provcyklade den lite här om veckan hos sin nya ägare.

Tillbaka
Topp