Håriga ben

Mike_Dee

Ny medlem
Håriga ben
Helt ärligt har stött på många inlägg där det hävdas att håriga ben inte är välkommna?

Jag kommer aldrig raka mina ben, tycker det är förbehållet sissys eller proffs ( antar de senare har en god anledning av att raka benen, sårvård, massage osv.)

Håriga ben
Mike_Dee skrev:
-------------------------------------------------------
> Helt ärligt har stött på många inlägg där
> det hävdas att håriga ben inte är välkommna?
>
> Jag kommer aldrig raka mina ben, tycker det är
> förbehållet sissys eller proffs ( antar de
> senare har en god anledning av att raka benen,
> sårvård, massage osv.)

Ja du Mike, det är förfärligt.
Jag skall då heller inte raka mina ben! Om jag så inte får vara med!

Senast redigerad av en moderator:
Håriga ben
Testa, det är så himla nice.

1. Det är snyggt. Även i "civila" kläder.
2. Det är sjukt snyggt till cykelkläderna.
3. Musklerna syns bättre
4. Det är skönt när man cyklar
5. Det är en skön känsla under jeans.

Håriga ben
Mike_Dee skrev:
> Helt ärligt har stött på många inlägg där
> det hävdas att håriga ben inte är välkommna?

Kan du länka till ett sådant inlägg?

Av det som jag läst på Happy så tycker jag snarare att det är de som är "motståndare" till att raka benen som är mest trångsynta. De som förespråkar rakade ben tycker jag har den mest possitiva attityden där de framhåller hur snyggt och mysigt dom har det med sina lena ben. Sällan eller aldrig hör jag dom dock prata illa om folk som väljer att inte raka benen. Antirak-falangen däremot hör jag dock sällan prata possitivt om sina snygga lurviga ben, utan kör mest med argument som "fjolligt" och "bögigt".

Håriga ben
Raka benen skall man göra om man är tävlings cyklist. Det finns två stora skäl. Daglig massage är mycket skönare för dig och mycket mindre hårt för massören. Får du ingen massage är en stor poäng med att raka dig borta. Det andra är att du får snabbare läkta asfalts eksem med rakade ben enligt vissa, min personliga erfarenhet är att läkningstiden inte påverkas och att håren ändå växer ut och stör när du läker. Visst finns det en kultur med att man skall raka benen men om man inte gör det för ovanstående... ja då är det väl till största delen lite wannabe och det är det ju absolut inget fel i, man får göra som man vill och för många är ju huvudpoängen att framhäva sina muskulösa cykelben och ärligt talat är man äkta cykelnörd är det ju det enda riktigt muskulösa på kroppen då resten hålls i så liten massa som möjligt för att spara vikt. ;-)

Håriga ben
Jag vet inte vad som är mest patetiskt...
1. Att vara "tävlingscyklist" och kalla icke-"tävlingscyklister" som rakar benen för "wannabes".
2. Att kalla de som rakar benen för fjolliga och bögiga pga att de rakar benen.

Varför rakar många tjejer benen? Tradition? Det är snyggt och skönt? För att massage är skönare? För att sår på benen läks snabbare? Varför rakar en del huvudet? Varför har vissa jeans på sig jämt? Varför har en del ringar på fingrarna och i öronen? Varför har en del hatt eller mössa på sig? Varför har en del högklackade skor? Varför finns det folk som cykar till jobbet varje dag oavsett väder? Varför finns det folk som cyklar maniskt mycket och hårt jätteofta på svindyra kolfibercyklar? Varför kör man fixie? Varför vill man ha en cykel på köpet när man köper en TV på Siba? Varför är inte happy indelat i kategorier? Varför vill någon läsa Aftonbladet?

Ibland måste man inte motivera med logik och förnuft. Men det funkar ändå.

Håriga ben
JT skrev:

> För att sår på benen läks snabbare?
>
> Ibland måste man inte motivera med logik och
> förnuft.

Va skönt då. För det där läka-resonemanget är ju rent larv. Precis som du säger alltså.

Stalle

Håriga ben
Jag tycker det mest låter som en rak-fobi, när man själv märker att man är på väg och blir rädd för det då blir det viktigt att fördöma andra.

Men det är lugnt. Mike Dee vi tycker om dig I alla fall, ta den tid det behövs.

Raka benen är skönt.

Håriga ben
bjorre skrev:
> Jag kommar inte heller någonsin att raka min bil.

Din bil?

%E3%82%A4%E3%83%B3%E3%83%89%E3%81%AE%E8%BB%8A.jpg

Håriga ben
Jag träffade en snubbe för några år sedan som hårdnackat rakade benen. han hävdade att det var för luftmotståndets skull...
Kändes märkligt. Man skall väl vara bra hårig innan det gör någon vidare inverkan på sluttiden i ett lopp? Personen i fråga var dessutom motionär och inte tävlingscyklist. Jag hävdade att han var fånig - han hävdade, helt rätt, att jag var lika fånig. Som inte ens cyklade (på den tiden).

Eftersom jag cyklar i skogen behöver jag inte bry mig, känner jag. Luftmotstånd är hur som helst inte mitt största problem i skogen. Men lite spe har jag fått (lite) i en tråd där jag råkade ha en bild på mitt ena ben.

Håriga ben
Simpanovic skrev:
> Jag träffade en snubbe för några år sedan som
> hårdnackat rakade benen. han hävdade att det var
> för luftmotståndets skull...

Går det snabbare på rak-sträckorna? höhö

Funderar lite över hur det är med rakade ben i skogen... Tycker det brukar vara jobbigt att tvätta bort all lera som fastnar på benen(håriga) efter en blöt tur. Fastnar det mindre med rakade ben?

Håriga ben
Mike_Dee skrev:
> Jag kommer aldrig raka mina ben.

Inte jag heller skulle aldrig falla mig in. Förstår om tävlingscyklister på elitnivå gör det med tanke på massage tvätta sår efter en vurpa etc etc.

Håriga ben
Vad är det som får vissa här att tro att vi andra bryr oss om ni rakar benen eller ej? Kommer aldrig förstå varför man ska göra nått slags statement i en fråga ingen väckt????

Gå ut och cykla eller gör något kontruktivt, luta spamma ner forumet med oönskade åsikter, idioter!

Håriga ben
AxelSthlm skrev:
> Vad är det som får vissa här att tro att vi
> andra bryr oss om ni rakar benen eller ej? Kommer
> aldrig förstå varför man ska göra nått slags
> statement i en fråga ingen väckt????
>
> Gå ut och cykla eller gör något kontruktivt,
> luta spamma ner forumet med oönskade åsikter,
> idioter!

ditt inlägg var ju t ex fantastiskt berikande.

Håriga ben
är det inte upp till var o en. en del skriver att de inte orkar bry sig om att raka benen när de kör i skogen, men uppenbarligen orkar de bry sig om hur andra gör :D

o som Supertramp, de som verkar bry sig mest, är de som just inte rakar benen, brukar vara de som är mest "anti" mot andra som inte håller me

Håriga ben
Blir inte så kallt med rakade ben, håren kyler när man cyklar barbent, linimentet kletar inte fast i håren, asfaltseksem är ju int varje dag man har men när man får det så är det enklare utan hår (rätt dåligt argument iof eftersom ingen vill skrota) för att inte tala om lera och skit som kletar fast när man cyklar i skogen eller när det regnar ute (inte för att jag bryr mig eftersom jag bara cyklar när det är fint väder:-))
Sen är det ju snyggare och lätt ett statement för att man är cyklist...

Håriga ben
AxelSthlm skrev:
> andra bryr oss om ni rakar benen eller ej? Kommer
> aldrig förstå varför man ska göra nått slags
> statement i en fråga ingen väckt????
>
> Gå ut och cykla eller gör något kontruktivt,
> luta spamma ner forumet med oönskade åsikter,
> idioter!

Varför läser och skriver du då i tråden om du inte bryr dig? Gör du likadant i alla andra trådar och forum som handlar om saker som inte intresserar dig? Jobbigt.

Håriga ben
Cyklopat skrev:
> Simpanovic skrev:
>
> Funderar lite över hur det är med rakade ben i
> skogen... Tycker det brukar vara jobbigt att
> tvätta bort all lera som fastnar på
> benen(håriga) efter en blöt tur. Fastnar det
> mindre med rakade ben?

Det fastnar mindre skit på rakade ben och det är även lättare att tvätta dom. För mig finns det bara fördelar med rakade ben. Kan räkna upp hur många som helst!

Håriga ben
Jag rakar mig för att det är snygg och om nån tycker det är fjolligt så är det ok för mig.
Undrar varför folk rakar sig i fejan.
Jag kom att tänka på denna låt av nån anledning;)

Håriga ben
AxelSthlm skrev:
> andra bryr oss om ni rakar benen eller ej?

Oj, är du talesperson för "vi andra"? Måste bara kolla om jag är med i "vi andra" eller inte? Du har medlemsförteckning eller?

Håriga ben
Jag har planerat min första rakning på fredag. har alltid rakat resten av kroppen, känner mig fräschare rakad. Tycker att det ser lite kontigt med ett par krulliga ben när man är slät på resten av kropppen! Så hoppas det blir bra. Funderar på att att köra hårbortagning veet först sedan raka för att slippa rak eksem vad tror ni?

Håriga ben
s skrev:

>
> Varför läser och skriver du då i tråden om du
> inte bryr dig? Gör du likadant i alla andra
> trådar och forum som handlar om saker som inte
> intresserar dig? Jobbigt.

Ibland ledsnar man på happy. Om man inte säger ifrån att ett visst beteende är oönskat så pågår det kanske för alltid!? Det gäller för alla typer av forum, att bara vända andra kinden till, gång på gång, och låta bli att läsa när trådar kommer åter fungerar bevisligen inte, de dör inte ut av sig själv....

Mer fårvånande är dock att du, S, tycker att det är så intressant vad Mike_Dee anser om dem som rakar benen??

Håriga ben
En klar fördel med att faktiskt raka sig bör ju vara att det kliar mindre under lycran? Har inga gigantiska problem med det, men kan tänka mig att efter en längre tid i lycra (kanske långbenta dessutom) så kan det klia en del. Håren lägger sig ju gärna åt fel håll när man drar dem på sig och det kan vara ett vansinnigt bestyr att få rätsida på dem.

Men det kanske bara är jag som upplever klåda av felvända hår och upprörda hårsäckar?

Håriga ben
the_TnT skrev:
> Möjligt att benen blir lite mer lättvättade om
> de är rakade, men står det i proportion till hur
> jobbigt det är att raka benen?

Jobbigt???
Eftersom du brukar se ut som nån rambyggare från Usa så förstår jag att benrakning är jobbigt;)

Håriga ben
Kaijan skrev:
> Eftersom du brukar se ut som nån rambyggare
> från Usa så förstår jag att benrakning är jopbbigt;)

Jo, jag orkar ju inte ens ansa skägget mer än varannan månad eller så. När mustaschen börjar följa med gaffeln in i munnen brukar det börja bli dags...

Bohem är en livsstil. ;)

Håriga ben
AxelSthlm skrev:

> Ibland ledsnar man på happy. Om man inte säger
> ifrån att ett visst beteende är oönskat så
> pågår det kanske för alltid!? Det gäller för
> alla typer av forum, att bara vända andra kinden
> till, gång på gång, och låta bli att läsa
> när trådar kommer åter fungerar bevisligen
> inte, de dör inte ut av sig själv....
>
> Mer fårvånande är dock att du, S, tycker att
> det är så intressant vad Mike_Dee anser om dem
> som rakar benen??

Så nu säger du ifrån angående "beteendet" att ha en åsikt om håriga/rakade ben.
Är den här tråden på riktigt?
Kära nån. Det här är ju inte en faktadiskussion utan ett löst och ledigt svamlande med mycket glimt i ögonen. Om du inte gillar sånt så är det väl bara att undvika tråden.
Jag gillar den här typen av pausunderhållning. Vi har nog tillräckligt med seriösa och konstruktiva trådar ändå.

En kul detalj ifall man låter benen vara orakade är när håren efter ett antal mils cyklande börjar tränga ut genom benvärmare eller långbyxor. Det är snyggt!!!

Näh. På sommaren får nog benbehåringen skövlas. Det känns bra på något sätt.

Håriga ben
the_TnT skrev:

> Jo, jag orkar ju inte ens ansa skägget mer än
> varannan månad eller så. När mustaschen börjar
> följa med gaffeln in i munnen brukar det börja
> bli dags...
>
> Bohem är en livsstil. ;)

Ouch. Kom ihåg att detta är ett cykelforum. Jag blev lite förvirrad angående ordet gaffel där ett tag.

Håriga ben
rback skrev:
> the_TnT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Jo, jag orkar ju inte ens ansa skägget mer än
> > varannan månad eller så. När mustaschen
> börjar
> > följa med gaffeln in i munnen brukar det
> börja
> > bli dags...
> >
> > Bohem är en livsstil. ;)
>
> Ouch. Kom ihåg att detta är ett cykelforum. Jag
> blev lite förvirrad angående ordet gaffel där
> ett tag.

Puh, jag var inte den enda som tänkte så alltså;)

Håriga ben
AxelSthlm skrev:
> s skrev:
>
> >
> > Varför läser och skriver du då i tråden om
> du
> > inte bryr dig? Gör du likadant i alla andra
> > trådar och forum som handlar om saker som inte
> > intresserar dig? Jobbigt.
>
>
> Ibland ledsnar man på happy. Om man inte säger
> ifrån att ett visst beteende är oönskat så
> pågår det kanske för alltid!? Det gäller för
> alla typer av forum, att bara vända andra kinden
> till, gång på gång, och låta bli att läsa
> när trådar kommer åter fungerar bevisligen
> inte, de dör inte ut av sig själv....

Det finns ingen början och inget slut. Det är happy i ett nötskall. Härligt tjatter hela tiden.

Varför startar du inte trådar om det du vill diskutera istället för att gnälla på det du inte vill läsa?

> Mer fårvånande är dock att du, S, tycker att
> det är så intressant vad Mike_Dee anser om dem
> som rakar benen??

Just Mike_Dees åsikter ger jag inte mycket för.

Håriga ben
crilee, rakeksem borde du väl få oavsett om du veetar bort håret innan? tror inte det spelar nån roll.

och Simpanovic, felvända hår låter inte så kul men vad gäller upprörda hårsäckar blir det knappast bättre av att hålla på och ta bort håret.
jävla hårelände och hårsäckar som käftar emot hela tiden.

för övrigt tycker jag it all boils down till en enda avgörande punkt: tycker man att det är snyggt? då rakar man benen. det är ju ett attribut som signalerar cyklist, precis som alla andra kreddiga attribut vi omger oss med. rockerns nitskärp, thailandsresenärens solbränna, veganens antikött-badges, poshbrudens välmanikyrerade naglar, modebloggarens pradaväska etc.

Håriga ben
Typiskt att när killar gör något (som är mycket estetiskt tilltalande, det är väl nästan oomstritt :) ) så blir det värsta diskussionen kring hur praktiskt det är och hur hållbara de argumenten är. Men jag ska inte säga att jag inte gillar diskussionen för det gör jag, jag är mycket nöjd med benhårsdiskussionerna och hoppas på lång fortsättning. Själv har jag ju en misstanke om att tex trådskaparn som säger att rakning är förbehållet sissys eller proffs egentligen i hemlighet är avundsjuk på de som hänger sig åt benrakningen. Ingen kan ju undgå att se att det är sjukt snyggt.

Men en fråga som nästan känns än mer högaktuell är ju HUR benen skall rakas.. Vad säger folk om epilator? Jag tycker det verkar mycket lovande. Men det finns kanske baksidor? Själv testade jag att raka en liten bit av ett av mina ludna ben med epilator och tyckte inte det gjorde särskilt ont och ytan är fortfarande snyggt blank så här mer än en månad efter försöket.

Håriga ben
Helt ärligt har stött på många inlägg där det hävdas att håriga ansikten inte är välkommna?

Jag kommer aldrig raka mitt ansikte, tycker det är förbehållet sissys eller stadsbor (antar de senare har en god anledning av att raka ansiktet, bögsex, transvestiter osv.)

Tillbaka
Topp