Hårt växelreglage!

bempa10

Ny medlem
Hårt växelreglage!
Har en Canyon som är en månad gammal nu. Det som retar mig lite är att man måste trycka hårt på växelreglaget för bakväxeln för att den ska växla, det är ett shimano XT reglage. Har varit så sen ny. Går det att justera hur hårt man måste trycka för att nästa växel ska gå i? Det är nästan så att det blir jobbigt att växla upp med pekfingret så hårt måste man trycka framförallt om du ska växla flera ggr i följd. Har en Trek oxå med Deore reglage som är väldigt mjuk o fin i växelspaken. Tror inte det beror på att vajern går trögt eftersom det är lika hårt att slacka på vajern (växla till tyngre). Nån som har koll på om det finns nån justerskruv vid växelreglaget som åtgärdar detta?

Hårt växelreglage!
Det är inte så att du har en clutchväxel (Shadow +) på din Canyon men inte på din Trek?

Den funktionen på bakväxeln gör reglaget lite trögare, men primärt tumreglaget

Hårt växelreglage!
Skulle tippa på att höljet till vajern är dåligt kapat någonstans längs dragningen. Byt vajerhylsan kort sagt. Är du sparsam kan du ju se om du kan hitta den dåliga kapningen och klippa den ordentligt.

Hårt växelreglage!
Det som talar mot höljet är väl isf om den växlar fint i övrigt, eftersom mycket motstånd där borde göra att den har svårt att växla ner. XT har riktiga kullager i sina reglage, kan det vara något fuffens där?

Hårt växelreglage!
Lossa höljet (utan att ta bort vajern frön växeln och kolla om den löper fint bit för bit.
Har växlat sönder ett slxreglage på samma vis. Bakväxel med koppling har jag. Bytt allt.

Annars kan du åka tillbaks dit du köpte den så fixar dom dey;) skämt åsido.

Hårt växelreglage!
Använd tummen istället när du växlar till tyngre växlar. Då kan du dessutom växla ner 2 steg med ett tryck, det går inte om du använder pekfingret.

Hårt växelreglage!
Hade tung växling bak på min nya hoj, slutade med att jag bytte hela höljet. Sen dess har den växlat lätt! :)
Förmodligen en transportskada...

Hårt växelreglage!
Du kan ju pröva att slå av clutchen (shadow+) på bakväxeln och se om det går lättare. Fast jag tycker nog det låter som nåt kärv. Växla till mindre drev ska inte gå tungt (och det går inte särskilt tungt att växla till större drev heller med clutch så länge det är i ordning).

Hårt växelreglage!
Jag använder tummen till att både växla upp och till att växla ner. Kan visserligen även använda pekfingret för att växla till tyngre men då får jag ta i mycket mer. Använd tummen åt båda hållen!

Tillbaka
Topp