Hastiget mätaren går upp medan cyklen stannar

uamg

Medlem
Jag har en elcykel Crescent elwin som köpts 2016. När jag kommer till uppförsbaka går hastighet mätare upp medan cyklen nästan stannar och blir tungt att trampa. Det händer sällan när batteriet är full laddat men när det är 75% eller lägre så hände det nästan altid. Vad kan vara orsak? Tack.

Jag har en elcykel Crescent elwin som köpts 2016. När jag kommer till uppförsbaka går hastighet mätare upp medan cyklen nästan stannar och blir tungt att trampa. Det händer sällan när batteriet är full laddat men när det är 75% eller lägre så hände det nästan altid. Vad kan vara orsak? Tack.
Har ingen aning. Vad har du för motor/elsystem? Shimano eller Egoing/Bafang? Den senare verkar ha en del problem, enligt trådar på detta forum.

En hypotes är att batteriet/cellerna är slitna. Hur brukar du ladda, alltid fullt och sedan cykla till det är tomt?

Hej och tack! Det är shimno 7 växel. Jag laddar det fullt och sedan när är det lägre än 30%. Cykeln fungerar bra förutom när det är lutning. Det blir plotsligt stopp medan hastighetsmätaren går upp. Det kan vara som du säger eftersom cykeln i uppförsbacke behöver mer kraft men det kan vara ett problem med sensorer för hastighet. Kanske någon har erfarnhet av detta.

Det var ngn här med ett liknande problem. Var visst sensorn (förmodligen en magnet på bakhjulet i ditt fall) som satt lite snett helt enkelt. Enkelt att kolla i varje fall.

Hej och tack! Det är shimno 7 växel. Jag laddar det fullt och sedan när är det lägre än 30%. Cykeln fungerar bra förutom när det är lutning. Det blir plotsligt stopp medan hastighetsmätaren går upp. Det kan vara som du säger eftersom cykeln i uppförsbacke behöver mer kraft men det kan vara ett problem med sensorer för hastighet. Kanske någon har erfarnhet av detta.
Några förtydligande frågor:
Är det navmotor eller vevhus/centrum motor?
Om vevhusmotor, vilken tillverkare?

Om du laddar fullt, och låter batteriet ligga fulladdat, så kommer cellerna att degenerera snabbare. Jag laddar bara fullt när jag skall cykla långt, och då så nära som möjligt när jag skall cykla.

@Rois:Navmotor. Crescent elwin 55.
@Höjdskräck: skulle du kunna komma ihåg något som kan hlälpa mig hitta trådet. Tack.

@Rois:Navmotor. Crescent elwin 55.
@Höjdskräck: skulle du kunna komma ihåg något som kan hlälpa mig hitta trådet. Tack.
Ok, men jag orkar inte söka efter motorleverantör till din Crescent. Men om det är Egoing, som är Bafang, så har den haft en del problem som diskuterats i detta forum.
Om du laddar till 100% och låter batteriet ligga, så kan det batteriet åldras snabbare. Din symptombeskrivning kan tyda på ett batteri som är på upphällning.

PS. Läste fel. Med en navmotor kan du inte växla ned motorn, som i en bil eller elcykel med mittmotor. Så din motor får jobba hårt i uppförsbackar, och kan inte leverera effekt som en centrummotor när man växlar ner. Det plus ett eventuellt åldrat batteri kan ge dina symptom. Kanske en verkstad kan mäta batteriets tillstånd!?

Nej faktiskt. Verkar att det har med batteriet att göra pga det händer inte när batteriet fullladdat. Jag undersöker saken lite mer och sedan köper jag ett nytt batteri för att börja med. Det är 8 år gammal och gjorde sitt. 30 km varje dag. Tack för frågan. Ha trevlig helg!

Nej faktiskt. Verkar att det har med batteriet att göra pga det händer inte när batteriet fullladdat. Jag undersöker saken lite mer och sedan köper jag ett nytt batteri för att börja med. Det är 8 år gammal och gjorde sitt. 30 km varje dag. Tack för frågan. Ha trevlig helg!
Tack för återkopplingen, det är för kollektiv kunskapsuppbyggnad!

Min misstanke, som bara är en hypotes, är att batteriet har degenerats. Om du alltid laddat till 100% och sedan låtit det ligga, så kan det påskynda åldrandet avsevärt. För det mesta så används ju cyklar inte, dom står parkerade, precis som bilar. Så för det mesta kan batteriet legat stilla nästan helt uppladdat. Jag såg nyligen en video om hur man skall hantera elbilsbatterier, som i grunden har samma batterikemi som andra batteriprodukter (elcyklar, mobiltelefoner, laptops etc). Där sade man tydligt att ett av de bästa sätten att förstöra ett batteri, är att ladda det fullt och sedan låta det vara.

När kapaciteten sjunkit tillräckligt mycket, så får man vara försiktig med att belasta det. Jag kan tömma mitt på 2-3 kilometers cykling i stark motvind eller uppförsbacke. Nivån där det händer är när ungefär 20% återstår. På ditt batteri verkar det vara vid ca 70%.

Innan du funderar på att köpa nytt batteri, titta in hos Batteridoktorn. De kan kanske uppgradera ditt batteri med battericeller med högre kvalite, till vettiga priser.

Jag hade själv provat tipset med magnetgivaren först innan jag köpt nytt batteri, även att försöka förstå/mäta batterikapaciteten, hur man nu gör det. Exempelvis se hur långt du kommer på fullt batteri, och jämföra med hur långt du kom när cykeln var ny.

Tillbaka
Topp