Nej faktiskt. Verkar att det har med batteriet att göra pga det händer inte när batteriet fullladdat. Jag undersöker saken lite mer och sedan köper jag ett nytt batteri för att börja med. Det är 8 år gammal och gjorde sitt. 30 km varje dag. Tack för frågan. Ha trevlig helg!
Tack för återkopplingen, det är för kollektiv kunskapsuppbyggnad!
Min misstanke, som bara är en hypotes, är att batteriet har degenerats. Om du alltid laddat till 100% och sedan låtit det ligga, så kan det påskynda åldrandet avsevärt. För det mesta så används ju cyklar inte, dom står parkerade, precis som bilar. Så för det mesta kan batteriet legat stilla nästan helt uppladdat. Jag såg nyligen en video om hur man skall hantera elbilsbatterier, som i grunden har samma batterikemi som andra batteriprodukter (elcyklar, mobiltelefoner, laptops etc). Där sade man tydligt att ett av de bästa sätten att förstöra ett batteri, är att ladda det fullt och sedan låta det vara.
När kapaciteten sjunkit tillräckligt mycket, så får man vara försiktig med att belasta det. Jag kan tömma mitt på 2-3 kilometers cykling i stark motvind eller uppförsbacke. Nivån där det händer är när ungefär 20% återstår. På ditt batteri verkar det vara vid ca 70%.
Innan du funderar på att köpa nytt batteri, titta in hos Batteridoktorn. De kan kanske uppgradera ditt batteri med battericeller med högre kvalite, till vettiga priser.
Jag hade själv provat tipset med magnetgivaren först innan jag köpt nytt batteri, även att försöka förstå/mäta batterikapaciteten, hur man nu gör det. Exempelvis se hur långt du kommer på fullt batteri, och jämföra med hur långt du kom när cykeln var ny.