Hastighet tempolopp vs stigning

bellasoda

Aktiv medlem
Med tanke på dagens etapp av TdF som var ett backigt tempolopp med 588 hm stigning (enligt strava) så undrar jag hur stor påverkan antalet höjdmeter har med genomsnittshastigheten att göra.

Tom Dumoulin gick väl i mål med ~45 km/h, vilket kan anses vara ganska långsamt för ett tempolopp på den nivån, men de beror väl helt på den backiga banan.

Finns det ingen smart formel för att räkna ut medelhastighet över en viss sträcka där start och mål är på samma höjd och där man också kan speca ”backighet”?

Miss Lycka 2.0 sa:
Våt bana och svängar påverkar också.

Så länge man kan hålla konstant effekt så är det ju bra, men riktigt långa/branta nedförsbackar, eller tvära svängar gör ju så att man inte kan trampa längre, då är det ju ett problem. Eller våt bana då.

Jag hittade för övrigt Ten Dams strava och där fanns även effektdata. Killen väger 67kg, höll 342W i snitt och fick en medelhastighet på 40,4km/h. Enligt http://bikecalculator.com så skulle han på en platt bana fått ~46km/h med den effekten.

emmer sa:
bellasoda sa:
nisseson sa:
Man kan bara speca lutning i %, inte ta hänsyn till att det går både upp och ner, medellutningen blir då 0%. Det funkar nog bra för platta tempolopp, men blir ju fel när det är backigt.
Ta hälften +5% och hälften -5%

Det är ju iofs en bra idé, tänker du att man väljer en lutning som motsvarar rätt stigning i höjdmeter på hela banan i första halvan då? För 5% uppför blir hastigheten 25km/h och för 5% nedför blir hastigheten 69km/h.

Tidsförlusten består väl då i ökat luftmotstånd vid höga hastigheter i nedförsbacke, eftersom luftmotståndet är proportionellt mot hastigheten i kvadrat.

nisseson sa:
emmer sa:
bellasoda sa:
nisseson sa:
Man kan bara speca lutning i %, inte ta hänsyn till att det går både upp och ner, medellutningen blir då 0%. Det funkar nog bra för platta tempolopp, men blir ju fel när det är backigt.

Precis så, därav "labba lite".

Nu labbade jag lite.

Loppet var 30,8km långt med 588hm. Om man tänker banan som ett uppochnervänt V i höjdprofil blir snittlutningen 3.8%.

Med 342W tar första hälften 31min42sek och andra hälften 14min41sek. Alltså skulle etappen ta 46min23sek. I verkligheten tog det 45min49sek.

Det var ju ändå ganska nära! ?

Nu återstår bara mitt egentliga problem, och det är varför jag själv är så långsam på min tempobana hemmavid som jag tycker är backig med 38 höjdmeter på 20km. ?

bellasoda sa:
nisseson sa:
emmer sa:
bellasoda sa:
nisseson sa:

Precis så, därav "labba lite".

Nu labbade jag lite.

Loppet var 30,8km långt med 588hm. Om man tänker banan som ett uppochnervänt V i höjdprofil blir snittlutningen 3.8%.

Med 342W tar första hälften 31min42sek och andra hälften 14min41sek. Alltså skulle etappen ta 46min23sek. I verkligheten tog det 45min49sek.

Det var ju ändå ganska nära! ?

Nu återstår bara mitt egentliga problem, och det är varför jag själv är så långsam på min tempobana hemmavid som jag tycker är backig med 38 höjdmeter på 20km. ?

Vill du verkligen höra en trolig förklaring? Ibland är förnekelse bättre för sinnesfriden.

Henrik_E sa:
bellasoda sa:
me.I.am sa:
Du har inte tillgång till lika bra tempopinnar som proffsen?

Jag kör faktiskt alu-pinnar, det är antagligen det som är felet! Dags att uppgradera! ?
Sky kör med custompinnar för varje cyklist a 10000 USD styck. Bara snålisar som läger sig under den nivån.

Det låg ju faktiskt en tempocykel från team sky i köp&sälj för inte alltför länge sen. Det finns hopp!

Ursäkta om jag delvis glider från ämnet lite här men jag blir inte riktigt klok på Sagan, nog måste väl han kunna göra sig gällande på ett hyfsat platt tempolopp om han försöker? Han är ju stark som få och konditionen är nog bra den med, han kan ju bevisat åka fort själv på vårklassikerna. Kommer han någonsin försöka ordentligt?

dardos sa:
Ursäkta om jag delvis glider från ämnet lite här men jag blir inte riktigt klok på Sagan, nog måste väl han kunna göra sig gällande på ett hyfsat platt tempolopp om han försöker? Han är ju stark som få och konditionen är nog bra den med, han kan ju bevisat åka fort själv på vårklassikerna. Kommer han någonsin försöka ordentligt?

Jag gissar att han är för explosiv för att vara riktigt duktig på tempo, något han kompenserar för annars genom att vara bra på positionering och taktik. Han är väl inte direkt dålig, förra året när han inte var skadad så kom han på plats 18 i individuella tempot.

Körde han ens i tempodräkt igår förresten? Det såg ut som en vanlig jersey.

dardos sa:

Frågan är varför han ska försöka ens ?

dardos sa:

Enligt Jonathan Vaughters som försökte få över Sagan till sitt lag när det skurit sig rejält mellan Sagan och Tinkoff för ett par år sen så har Sagan inte en särskilt stor motor (vi pratar fortfarande WorldTour), men en helt enastående förmåga att köra anaerobiskt och hantera mjölksyra längre än de flesta.

hm sa:
dardos sa:

Frågan är varför han ska försöka ens ?
Ptja, stora vinnare tenderar ju att försöka hitta nya utmaningar. Jag menar, det är lite löjligt hur överlägsen han känns och med tanke på frånfället av superspurtare under touren så sopar han väl hem sista etappen idag också. Det där uttalandet ovan om motor kommer jag nog aldrig förstå riktigt när man kollar lite på P-R och de andra vårklassikerna men visst, det är sant att han aldrig syns till innan det smäller. Makalöst placeringssäker :-)

emilh sa:
dardos sa:

Enligt Jonathan Vaughters som försökte få över Sagan till sitt lag när det skurit sig rejält mellan Sagan och Tinkoff för ett par år sen så har Sagan inte en särskilt stor motor (vi pratar fortfarande WorldTour), men en helt enastående förmåga att köra anaerobiskt och hantera mjölksyra längre än de flesta.

Trodde det berodde på att han inte kunde armbåga och vingla sig fram på ett tempo :-)

bellasoda sa:
dardos sa:

Jag gissar att han är för explosiv för att vara riktigt duktig på tempo, något han kompenserar för annars genom att vara bra på positionering och taktik. Han är väl inte direkt dålig, förra året när han inte var skadad så kom han på plats 18 i individuella tempot.

Körde han ens i tempodräkt igår förresten? Det såg ut som en vanlig jersey.

Ser man inte ryggfickor på bilden?

Bilagor

• 1B6994C3-8806-46AF-91D0-4A73E271E907.jpeg
    1B6994C3-8806-46AF-91D0-4A73E271E907.jpeg
    48 KB · Besök: 35
Tillbaka
Topp