Hastighet - vad säger lagen?

selstam

Aktiv medlem
Läste i tidningen Cykla (1/11) angående lagar för cyklister och där säger de uttryckligen

"Om det är 30km/h på en väg, får jag cykla snabbare än det"

"Nej, hastighetsbegränsningen gäller alla fordon, alltså även den som cyklar".

Min första tanke var att det kan väl inte stämma? Eftersom det inte finns något krav på hastighetsmätare på en cykel så borde det vara svårt att få det där att hålla.

Jag har ett par 30-sträckor utmed min pendlingsväg till jobbet och det går ibland lite fortare, det får man väl erkänna.

Någon som vet praxis och vad lagen verkligen säger?

I skogen finns inga hastighetsskyltar! =)

Annars gäller ju hastigheten för alla som färdas på vägen. (utryckningsfordon undantaget :))

Senast redigerad av en moderator:
Spetz skrev:
-------------------------------------------------------
> På cykelbanan är det däremot ingen
> hastighetsbegränsning.

Är det sant? Låter ju märkligt, jag tänkte mig nog snarare att det var samma som på vägen bredvid.

På vägen är det som 42Hz förstås, ingen skillnad mellan bilar och cyklar där inte

Cykelväg, känns som att det är 30kmh som högsta hastighet. Visst är det så att man inte får köra en EU-moppe på cykelväg, däremot en 30-moppe. Det är ju ett par år sedan man hade moppe så........

selstam skrev:
> Min första tanke var att det kan väl inte
> stämma? Eftersom det inte finns något krav på
> hastighetsmätare på en cykel så borde det vara
> svårt att få det där att hålla.

Med den logiken så är det alltså ok att köra berusad eftersom det inte finns något krav att alla som kör bil måste äga en alkomätare.

För några år sedan diskuterade vi trafikregler i fikarummet och bland annat det här. Till slut ringde jag polisens upplysningsnummer och frågade.

Cyklar man på väg/gata råder ingen som helst tvekan: Skyltad fartgräns gäller.

På cykelbana utefter väg/gata råder inte heller någon tvekan: Samma fartgräns som på gatan intill.

Men här blir det lite intressant. Det betyder att cyklister får hålla 90 om de kan om cykelbanan följer en 90-väg men mopeder får inte köra så fort.

Tar man sedan t.ex. grusvägarna på t.ex. Järvafälten så är man minst sagt ute på lagstiftningens vita fläckar. Här blev han som svarade på mina frågor ställd. (Det här var några år sedan och biltrafik var inte alls tillåten och det var oskyltat. Nu är det annorlunda pga vägbygge men jag kan inte påstå att jag har sett några fartreglerande skyltar.)

Grundregeln att man skall framföra sitt fordon säkert gäller naturligtvis hela tiden. Anpassa farten till väglaget, sikten etc, etc, etc

/Martin

Det är väl 50 innanför tätbebyggt område, och 70 utanför som gäller om inget annat är skyltat?

Då borde frågan vara om t ex järvafältet räknas som tätbebyggt område eller inte.

Grundregeln är att man inte frågar polisen om trafikfrågor. Inte ens deras trafiks het verkar särskilt intresserade av att hålla rätt på detaljerna och juridiken. De har hittills aldrig haft rätt när jag frågat dom.

Nu har jag inte koll på alla detaljer förutom att skyltad hastighet gäller. Hur du håller reda på hastigheten är ditt problem. Inte ens alla motorfordon har mätare och vissa har men som visar mph. Det hela har fått mig att fundera på vad som gäller vid dynamiska skyltar. De kan ju ändra sig strax efter att man passerat. Såg dock en som fastnat med en civilare bakom så där får man väl anta att han sket i att sakta ner.

När det gäller cykelbanor är jag rätt säker på att jag läst något om lämplig hastighet i förhållande till banans beskaffenhet eller dylikt. Vilket innebär att krockar man är man körd...

/Freddo

jag har blivit stoppad på valhallavägen utanför gärdesskolan för jag tydligen körde strax under 40.. fick ingen böter utan bara en tillrättavisning om att här är det minsann 30.

På väg gäller samma hastighet som för andra fordon. På cykelbana "på vägen" samma som resten av vägen. På separat cykelbana avskiljd från väg gäller max 30, varvid eu-moppar inte får framföras på sådan cykelbana.

freddesvanstrom skrev:
> [...]På separat cykelbana avskiljd
> från väg gäller max 30 [...]

Hmm, källa på det?

freddesvanstrom skrev:
> På väg gäller samma hastighet som för andra
> fordon. På cykelbana "på vägen" samma som
> resten av vägen. På separat cykelbana avskiljd
> från väg gäller max 30, varvid eu-moppar inte
> får framföras på sådan cykelbana.

Och EU-moppar får väl inte framföras på nån cykelbana alls, avskild eller inte

Detta är hämtat från http://lagen.nu

Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
1 § ....
Cykel 1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp- eller vevanordning och inte är ett lekfordon.
2. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som är
a. inrättat huvudsakligen för befordran av en person,
b. inrättat för att föras av den åkande, och
c. konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen.
3. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning om elmotorn
a. endast förstärker kraften från tramp- eller vevanordningen,
b. inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen, och
c. har en nettoeffekt som inte överstiger 250 watt.

Bara detta är källa för debatt eller?

Vidare Trafikförordning (1998:1276)

4 § Bestämmelserna om trafik med fordon gäller i tillämpliga delar även den som rider och den som leder eller driver kreatur.

Bestämmelserna om gående gäller även den som

* 1. åker skidor, rullskidor, skridskor, rullskridskor eller liknande,
* 2. för, leder, skjuter eller drar sparkstötting, lekfordon eller liknande fordon,
* 3. leder, skjuter eller drar cykel, moped, motorcykel, barnvagn eller rullstol, eller
* 4. för ett motordrivet fordon avsett att föras av gående.

Bestämmelserna om gående gäller även den som i gångfart själv för

* 1. en rullstol, eller
* 2. ett annat eldrivet fordon, utan tramp- eller vevanordning, som är att anse som en cykel.

Förordning (2010:1100).

16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

17 § Inom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen.

Om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön får kommunen meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten inom ett tättbebyggt område eller del av ett sådant område ska vara 30 eller 40 kilometer i timmen.

Utom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen (bashastighet).

Trafikverket får meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten på en väg ska vara 80, 90, 100 eller 110 kilometer i timmen.

Bestämmelser om hastighet på motorväg finns i 9 kap. 1 §.

I terräng gäller bestämmelserna i första, andra och tredje styckena endast vid färd med motordrivet fordon. Förordning (2010:144).

Som jag tolkar det om man nu kan kalla fordonet man framför som cykel, måste man hålla hastighetsbegränsningarna.

Däremot är cykelbanorna inte byggda för mer än 16-20 km/h, enligt uppgifter från kommunen, även om man får köra fortare.

Senast redigerad av en moderator:
Turambar skrev:
> Däremot är cykelbanorna inte byggda för mer än
> 16-20 km/h, enligt uppgifter från kommunen, även
> om man får köra fortare.

Precis! Men detta är oxå tvetydigt då det i ett stcke står att cyklist och moped klass II skall använda cykelbana när sådan finns, senare står att cyklist eller mopedist klass II får använda körbana om man anser det som lämpligare. Detta är ju oftast fallet för oss cyklister då man därigenom undviker lössläppta hundar, barn samt människor med dubbelbarnvagnar och en kombination av lössläppta hundar och barn och dubbelbarnvagn.

Med avskild menar jag ex gång-/cykelväg som kan, men behöver inte gå paralellt med bilväg. Som jag förstått skiljer det alltså på vad som gäller streckat cykelkörfält a'la Stella Fare
Och vanlig förorts-cykelbana. Kan förstås ha fel. Men jag menar, att en hastighetsbegränsning på cykelbana är samma som intilliggande vägbanas hastighetsbegränsning förutsätter ju just en intilliggande körbana. Så är inte alltid fallet. Definitivt inte i förorten.

freddesvanstrom skrev:
> På väg gäller samma hastighet som för andra fordon. På cykelbana "på vägen" samma som
> resten av vägen. På separat cykelbana avskiljd från väg gäller max 30, varvid eu-moppar inte
> får framföras på sådan cykelbana.

Nä detta stämmer inte.

"Inom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen." och
"Utom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen"

Dvs du får cykel i max 50km/h resp 70Km/h på en cykelbana, om inte annat anges. Om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön får kommunen meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten inom ett tättbebyggt område eller del av ett sådant område ska vara 30 eller 40 kilometer i timmen.

Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
Gemensamma bestämmelser

"17 § Inom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen.
Om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön får kommunen meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten inom ett tättbebyggt område eller del av ett sådant område ska vara 30 eller 40 kilometer i timmen. Utom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen (bashastighet). Trafikverket får meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten på en väg ska vara 80, 90, 100 eller 110 kilometer i timmen. Bestämmelser om hastighet på motorväg finns i 9 kap. 1 §."

Själv tillhör jag troligen en av de få, kanske den första i Sverige, som "Polisen" skjutit med laser under framförandet av fordonet "Cykel". Det var 30Km/h utanför en skola där dom små liven stod och sköt mig;7) Och ja det funkar så bra så, att skjuten med laser mot en cyklist. ;7(
Motivet till att dom sköt var att dom ville veta om det fungerade mot "cyklister".
Ja men varför i h-v just mot mig. Däremot kan man inte pga endast hastighetsöverträdelser bli av med körkortet, om man nu har ett sådant.

underscore skrev:
> Lagen säger att cykeln imploderar över 40km/h.

Om den inte är röd. Alla vet att röda fordon (förutom traktorer och bussar) är snabbare.

Pebben skrev:
> Själv tillhör jag troligen en av de få, kanske
> den första i Sverige, som "Polisen" skjutit med
> laser under framförandet av fordonet "Cykel". Det
> var 30Km/h utanför en skola där dom små liven
> stod och sköt mig;7) Och ja det funkar så bra
> så, att skjuten med laser mot en cyklist. ;7(
> Motivet till att dom sköt var att dom ville veta
> om det fungerade mot "cyklister".
> Ja men varför i h-v just mot mig. Däremot kan
> man inte pga endast hastighetsöverträdelser bli
> av med körkortet, om man nu har ett sådant.

Ja, så vad hände då? Körde du för fort och vad blev påföljden?

Undrar vad Polisen gör om man klockas för 34 km/h på en 30 sträcka och inte har leg med sig....

zodah skrev:
> Pebben skrev:
> > Själv tillhör jag troligen en av de få,kanske den första i Sverige, som "Polisen" skjutit
> > med laser under framförandet av fordonet "Cykel". Det var 30Km/h utanför en skola där dom små
> > liven stod och sköt mig;7) Och ja det funkar så bra så, att skjuten med laser mot en cyklist.;7(
> > Motivet till att dom sköt var att dom ville veta om det fungerade mot "cyklister".
> > Ja men varför i h-v just mot mig. Däremot kan man inte pga endast hastighetsöverträdelser
> > bli av med körkortet, om man nu har ett sådant.

> Ja, så vad hände då? Körde du för fort och vad blev påföljden?

Ja, dom hade fräckheten och påstå att jag INTE överskred gällande hastighetsbestämmelse.
Va, skulle min dator visa fel? Men va F-N då!

Däremot påpekade dom att jag inte hade "Ringklocka" på cykeln. Men det hade jag visst det. Det är bara det att den sitter på sadelstolpen. Och det är helt ok. Bara man når den och fortfarande har en hand på styret, för de måste man nämligen ha.

> Undrar vad Polisen gör om man klockas för 34 km/h på en 30 sträcka och inte har leg med
> sig....

Nu var det så att det var en gammal kollegas fru som sköt mig med laser. Det kan ju ha spelat roll, men jag tror inte det. Och det var väl där någonstans jag körde skulle jag tro. Dvs ca 34km/h och då ska det mycket till om dom skall ge en bot för det.

Men om man nu skulle komma blåsandes i dryga 45Km/h och sedan börjar bete sig. Ja då står man troligen där med en bot i handen. Och har man inget leg med sig, så ser dom till att säkerställa din identitet. Och det är ju inte så himla svårt nu mera, med pass, körkort och fingeravtryck.

Cykelbanor är lite mer komplicerat än vad som har skrivits hittills... lagen säger i princip att ett fordon som lagligen kan framföras på en cykelbana måste göras så inom rimliga och säkra gränser, vilket i princip betyder att om du krockar med någon på en cykelbana, så är du skyldig.

Ja, om du cyklade riktigt långsamt (5km/t eller så) och krockade så kan du säkert komma undan med motivering att du framförde fordonet inom säkra gränser. Det kommer dock stå ord emot ord och som vi alla vet så är det inte enkelt att uppskatta hastigheten på en passerande cyklist..

Pebben skrev:
> >
> Men om man nu skulle komma blåsandes i dryga
> 45Km/h och sedan börjar bete sig. Ja då står
> man troligen där med en bot i handen. Och har man
> inget leg med sig, så ser dom till att
> säkerställa din identitet. Och det är ju inte
> så himla svårt nu mera, med pass, körkort och
> fingeravtryck.

Tack för svar. Ja, alltså om polisen verkligen vill säkerställa identiteten så går det säkert om de asntränger sig. Man får väl snällt packa in sig i bilen och hänga med till stationen. Väl där så är man säkert inte så kaxig och lämnar sitt personnummer...Men jag undrar verkligen om de gör det. Om de orkar och ids menar jag. Min gissning är att det är ytterst få cyklister som åkt på en bot för fortkörning.
Å andra sidan kan de kanske kalla det vårdslöhet eller liknande, om man nu skulle få för sig att åka i 45 utanför en skola.

Fast jag kan tänka mig att ett leende och en ursäkt är ngt man kommer långt med.

fphotography skrev:
> Grundregeln är att man inte frågar polisen om
> trafikfrågor.

Superfettot (fd Fettot) skrev:
> Frågade en polis med laser förra året när jag
> kom susande i dryga 30 på en 30 sträcka och han
> sa att hastigheten endast gäller motorfordon

Superfettot (fd Fettot) skrev:
> Frågade en polis med laser förra året när jag
> kom susande i dryga 30 på en 30 sträcka och han
> sa att hastigheten endast gäller motorfordon

Som det står högre upp i tråden, fråga inte en polis om lagar och regler. Jag fick tillsägelse att min cykel saknade belysning på dagen...

zodah skrev:
> Tack för svar. Ja, alltså om polisen verkligen vill säkerställa identiteten så går det
> säkert om de asntränger sig. Man får väl snällt packa in sig i bilen och hänga med till
> stationen. Väl där så är man säkert inte så kaxig och lämnar sitt personnummer...Men jag
> undrar verkligen om de gör det. Om de orkar och ids menar jag.

Zondah, helt uppenbart känner du inte vissa av de jag utbilda eller vissa av mina gamla kollegor För vissa av dem skulle gladeligen kunna kasta in både cykel och cyklist i skuffen och cyklisten började "stödda" sig där vid vägkanten. och inte behöver du uppge så himla mycket. Det löser dom via fingeravtryck om du har ett hyfsat nytt pass eller körkort.

> Min gissning är att det är ytterst få cyklister som åkt på en bot för fortkörning. Å andra sidan > kan de kanske kalla det vårdslöhet eller liknande, om man nu skulle få för sig att åka i 45
> utanför en skola.

Ja det är min gissning också. Men vårdslöshet eller att man har begagnat fel körbana. Ja då kan man åka på en bot. Se bara vad som hände Andreas. En bot fick han och han blev dessutom på körd av en bil. Men det var tydligen helt ok att köra på Andreas och dessutom avvika från platsen.

> Fast jag kan tänka mig att ett leende och en ursäkt är ngt man kommer långt med.

Japp, det kommer man mycket långt med, ett leende ;7)

bruse skrev:

> Som det står högre upp i tråden, fråga inte en
> polis om lagar och regler. Jag fick tillsägelse
> att min cykel saknade belysning på dagen...

Så jag kan inte lita på att polisen jag pratade med påstår att det inte finns något som heter styrfylla i lagens mening? Att det enda man kan åka dit för om man cyklar onykter är vårdslöshet i trafik eller fylleri om det blivit väldigt många öl?

Då kag letat närmre hittar jag faktiskt ingen maxgräns för cykelbanor där man inte har en intilliggande bilväg som anger hastighet. Tänker alltså främst på sådana kombinerade gång-/och cykelbanor. Enda som står är att man ska passera hinder/möten på ett säkert och lämpligt sätt. Kanske kan man tänka sig 30 eftersom moped klass 2 får köras på banan men inte klass 1 som får göra 45 km/h. Annars är det väl 50 som är max i tätbebyggt område.

Får be om ursäkt för mina felaktiga inlägg i tråden.

slice me nice skrev:
> Så jag kan inte lita på att polisen jag pratade
> med påstår att det inte finns något som heter
> styrfylla i lagens mening? Att det enda man kan
> åka dit för om man cyklar onykter är
> vårdslöshet i trafik eller fylleri om det blivit
> väldigt många öl?

Jo, det kan du lita på, det finns inget som heter styrfylla. Däremot kan Länsstyrelsen dra in ditt körkort om du döms för vårdslöshet i trafik på cykel, det måste inte vara någon bil inblandad.

Enskilda poliser kan ha rätt i enskilda fall, problemet är att veta när han/hon faktiskt har rätt.

freddesvanstrom skrev:
> Då kag letat närmre hittar jag faktiskt ingen
> maxgräns för cykelbanor där man inte har en
> intilliggande bilväg som anger hastighet. Tänker
> alltså främst på sådana kombinerade gång-/och
> cykelbanor. Enda som står är att man ska passera
> hinder/möten på ett säkert och lämpligt sätt.
> Kanske kan man tänka sig 30 eftersom moped klass
> 2 får köras på banan men inte klass 1 som får
> göra 45 km/h. Annars är det väl 50 som är max
> i tätbebyggt område.
>
> Får be om ursäkt för mina felaktiga inlägg i
> tråden.

Detta är det som gäller för cykelbanor. Dvs det sitter inga skyltar som reglerar hastigheten och då träder Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon och Gemensamma bestämmelser enligt.

"17 § Inom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen.
Om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön får kommunen meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten inom ett tättbebyggt område eller del av ett sådant område ska vara 30 eller 40 kilometer i timmen. Utom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen (bashastighet). Trafikverket får meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten på en väg ska vara 80, 90, 100 eller 110 kilometer i timmen. Bestämmelser om hastighet på motorväg finns i 9 kap. 1 §."

Jag har talat med en sakkunnig på transportstyrelsen i dag och han hänvisar till detta.

pjo skrev:
> [...]senare står
> att cyklist eller mopedist klass II får använda
> körbana om man anser det som lämpligare. Detta
> är ju oftast fallet för oss cyklister då man
> därigenom undviker lössläppta hundar, barn samt
> människor med dubbelbarnvagnar och en kombination
> av lössläppta hundar och barn och
> dubbelbarnvagn.

Om det stämmer borde du har svar på din fråga andematt. Vad som är "lämpligare" är väl svårt att avgöra i lagens mening, men jag tycker alltid det är lämpligare att cykla på vägbanan när jag tränar (även om bilisterna som tutat uppenbarligen inte håller med). Hundar, gående, andra cyklister, sämre asfalt, man måste byta sida med jämna mellanrum, väjningsplikt. Det finns alltså många anledningar till att jag tycker vägbanan är lämpligare.

Precis, hur gick det med cyklisten som blev fälld för att ha blivit påkörd på körbanan egentligen? Har det prövats i högre instans ännu?
Lite OT från hastighetsdiskussionen men jag är snart klar..

Jag har dragit mig för att skriva det här inlägget men jag har jobbat på en länsstyrelse med att både plocka körkort och fatta beslut om ändrade hastighetsgränser utanför tätbebyggt område. Nu var det visserligen 3,5 år sedan så minnet börjar svikta lite men utan att behöva djupdyka i lagen så kan man sammanfatta några grejer.

Hastigheter:

Huvudregeln är som många ovan framfört att inom tätbebyggt (har i stort sett likhetstecken med detaljplanerat område) område gäller 50 km/h men kommunen kan besluta om att hastigheten ska sänkas på vissa sträckor ( t ex framför skolor) till 30 och 40 km/h. Kuriosa är att körkortspraxis på området i regel innebär om man kör snabbare än 20 km/h där det är 30 och 40-gräns så plockas körkortet i två månader, motsvarande gäller 30 km/h över tillåten gräns på alla hastighetsbegränsningar över 50 km/h, i vart fall är det så när det gäller motordrivna fordon (lite mera oklart med cyklar. Jag har då aldrig plockat ett körkort på någon som cyklat för snabbt och jag orkar inte kolla igenom Trafiklagstiftningen just nu. Ring Transportstyrelsen, det är deras bord numera.)

Regler om hastigheter gäller i första hand hastighet på väg. Enligt 3 kap. 17 §, sista stycket, TrF gäller inte övriga stycken i samma bestämmelse för fordon som framförs i terräng och inte är motordrivna. Detta innebär att den så kallade bashastigheten om 70 km/h utanför tätbebyggt område inte gäller cyklar. Så det är med andra ord fritt fram att pressa på med sin cykel över 70 km/h i terrrängen. Nu kanske någon tycker att det är här är ju lite lustigt att man ska köra i terrängen i över 70 km/h, men då ska man veta att allt som inte definieras som väg är terräng.

I väglagen regleras frågor om allmän väg (vilket det är fråga om i de flesta fall) och i 2 § VL framgår följande:

"2 §
Till väg hör vägbana och övriga väganordningar.

Anordning, som stadigvarande behövs för vägens bestånd, drift eller brukande och som kommit till stånd genom väghållarens försorg eller övertagits av denne, är väganordning. Väganordning är också sådan till väg ansluten brygga eller färja med färjläge som behövs för allmän samfärdsel eller annars kan antagas få synnerlig betydelse för det allmänna och som kommit till stånd genom väghållarens försorg eller övertagits av denne.

Regeringen kan föreskriva ytterligare villkor för att anordning, brygga eller färja skall räknas som väganordning. Lag (1981:861).".

Alla andra områden, om man gör ett motsatsslut av författningstexten, är därför att betrakta som terräng. Om jag minns rätt från dåvarande Vägverkets kurser i lokala trafikföreskrifter innefattades cykelbanor i begreppet terräng, men inom tätbebyggt område är det svårare att göra avgränsningen mot "vägområde", så jag tror att riktmärket blir att safea i stan och inte köra snabbare än 50 km/h i stan och försöka hålla de korresponderande hastighetsbegränsningar som gäller på de vägar som löper parallellt med cykelbanorna - för jag har för mig att vägområdet sträckte sig ungefär 10 meter från vägbanan (är inte helt säker på det här, men återigen, ring Transportstyrelsen så att de får träna sig lite på allmänhetens frågor).

Cykelbanor utanför tätbebyggt område och på platser där de inte löper parallellt med en väg (måste läsas mot 3 kap. 17 § TrF) är därför Highway to frifart - i alla fall vad gäller cyklar och hastighet. Det är en annan fråga att man fortfarande kan bli åtalad för att inte ha burit sig trafiksäkert åt - även om man inte brutit några hastighetsregler som inte finns - så kan en hög fart innebära trafikfara för en själv och andra. Så var det med det (med reservation för att jag tar det här mest ur minnet och att en del kan ha ändrats).

Styrstångsberusning:

Det här en intressant fråga, för även om man kanske klarar sitt körkort efter flera fyllor på cykel så kanske man i samband med detta har blivit rapporterad flera gånger hos polisen och kanske till den grad att man blivit "lobbad" - dvs - omhändertagen för fylleri. Har man blivit det mer än tre gånger (inom en viss tidsperiod som jag inte kommer ihåg, kanske var det ett år?) så kan man tvingas få sin sociala situation utredd om att man inte har ett missbruk som i sin tur kan rendera ett indraget körkort samt att man måste gå och lämna blodprov för att visa levervärden samt lämna urinprov om det skulle handla om drogfylla. En sådan utredning kan pågå upp mot ett år, om inte längre.

Giltiga trafikföreskrifter:

En tredje sak man kan kolla när man blivit stoppad, det är att gå till kommunens liggare för att se om det verkligen finns en giltig trafikföreskrift på den aktuella sträckan där man kört för snabbt. Det är nämligen lite si och så med inmätningen av trafikförskrifterna och uppdateringen av föreskrifterna när det byggs nya vägar/korsningar/rondeller m.m.. Ibland sätter väghållningsmyndigheten upp skylten innan den nya hastighetsgränsen har beslutats. Har man kört för snabbt på en sträcka där man efter lite efterforskningar kommer fram till att det inte fanns en giltig trafikföreskrift i botten så kan man inte bli lagförd för hastighetsöverträdelse, däremot för att man inte iakttog uppsatt skyltad hastighet om att viss hastighet ska gälla.

Sammanfattningsvis:

På vägar ska man hålla sig till de regler som gäller för alla andra. Cykelbanor räknas som terräng, men kan även ingå i vägnätet beroende på hur trångt det mellan vägområdet och cykelbanorna. Cykelbana ute på vischan där är det bara att trampa på - under förutsättning att man kör trafiksäkert. Det lönar sig att kolla upp om det verkligen finns giltiga trafikföreskrifter i botten.

OBS:

Om det är någon annan numera aktiv lagvrängare från exempelvis Transportstyrelsen eller motsvarande som som vet bättre här än vad jag ger sken av, så sabla gärna ned mig. Det här är vad jag kommer ihåg och tog med mig från just det här området när jag jobbade på länsstyrelsen. Det var inte mitt field of expertise.

slice me nice skrev:
> freddesvanstrom skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På väg gäller samma hastighet som för andra
> > fordon. På cykelbana "på vägen" samma som
> > resten av vägen. På separat cykelbana
> avskiljd
> > från väg gäller max 30, varvid eu-moppar
> inte
> > får framföras på sådan cykelbana.
>
> Och EU-moppar får väl inte framföras på nån
> cykelbana alls, avskild eller inte

Jo, men bara EU-moped klass2 (max 25km/h).

floors skrev:
> Sammanfattningsvis:
>
> På vägar ska man hålla sig till de regler som
> gäller för alla andra. Cykelbanor räknas som
> terräng, men kan även ingå i vägnätet
> beroende på hur trångt det mellan vägområdet
> och cykelbanorna.

Med tanke på att Stockholms stad lokala ordningsföreskrifter förbjuder cykling i terräng tycker jag ovanstående är synnerligen intressant.

Det vore ju riktigt kul om Stockholms stads föreskrifter förbjuder cykling på cykelbana :)

oxr skrev:
> Med tanke på att Stockholms stad lokala
> ordningsföreskrifter förbjuder cykling i
> terräng tycker jag ovanstående är synnerligen
> intressant.

> Det vore ju riktigt kul om Stockholms stads
> föreskrifter förbjuder cykling på cykelbana :)

LOL. Skulle bli en fin artikel i tidningen... :D

oxr skrev:
>
>
>
> Det vore ju riktigt kul om Stockholms stads
> föreskrifter förbjuder cykling på cykelbana :)

Excellent... *sätter ihop fingerstopparna mot varandra*

TBone skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> >
> >
> > Det vore ju riktigt kul om Stockholms stads
> > föreskrifter förbjuder cykling på cykelbana
> :)
>
> Excellent... *sätter ihop fingerstopparna mot
> varandra*

*Visualiserar Mr Burns*

Jag ser stora möjligheter för att komma undan om man skulle bli åtalad för att ha cyklat på väg där det finns en cykelbana.

Tillbaka
Topp