Hastighetsjämförelse MTB - Racer

StefanE

Ny medlem
Många av er har har ju både en racer och mtb och jag hoppas att någon av alla er skulle kunna göra bedömning om hur mycket snabbare en racer är, under samma förhållanden.

Varför jag undrar är att jag på sistone börjat cykla mer asfalt och till detta köpt ett nytt hjulpar med asfaltsdäck istället för mina Nobby Nic som jag använder i skogen. Jag märker ju självklart skillnaden mellan mina två uppsättningar och detta har gjort att jag har börjar fundera på hur mycket snabbare det skulle vara att cykla med en racer på asfalten istället. En vätterntanke har dessutom börjar gro i huvudet..
Så därför vänder jag mig till denna kunskapsbank som finns här och hoppas att jag kan få ett eller flera svar

/Stefan

Tror nog att det finns minst en gammal tråd med ganska exakta jämförelser. Men enkelt är ju så att vid låga hastigheter spelar rullmoståndet störst roll och vid höga hastigheter är det luftmotståndet. Så har du en racig position på mtb:n och bra däck är skillnaden inte särskilt stor. Men jag tycker att en racer är mycket roligare att köra på väg. Den vill gå fort. Kanske gör det också att man till slut blir snabbare också? Köp! :-)

Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> I skogen är min MTB mycket snabbare än racern.

Ha ha Det menar du inte :)

Mina erfarenheter är lite annorlunda efter att ha tränat inför, och genomfört, Siljan Runt tillsammans med kollegor med racercyklar på min MTB. Det är, precis som du beskriver, en jätteskillnad att bara byta däck. Jag har ett par Continental Sport Contact som rullar som en dröm på asfalt.

Hur som helst. En sak som fått mig att fundera på att skaffa en till cykel är drevningen. När vi legat i en del nedförsbackar, även på vissa flata rakor, så räcker inte 32-klingor till vilket leder till att när vi i klungan susar ned för backen och jag börjar få pinna på ganska friskt för att hålla 50 så lägger mina kollegor i en växel till... eller två.

Som sagts tidigare är det fullt möjligt att rulla nästan lika fint och snabbt på en MTB som på en racer, men så fort man behöver trampa på lite i backarna så sticker racern iväg.

Hehe... om man nu inte har andra klingor fram dårå.

Det jag upplevde när jag körde runt vättern på min mountainbike med slicks var att den blev rätt så instabil när man fick lite fart. När jag började rulla upp i 50 i nerförsbackarna hade jag slutat trampa sedan länge. Både för att det inte var någon idé pga utväxlingen och för att det kändes läskigt vingligt. Då kommer det nån rackare på racer med lagom lugn kadens och liksom glider om stadigt som ett godståg...

Så rent hastighetsmässigt i det "normala" registeret så tolkar jag det som att det inte alls är speciellt stor skillnad, men när man kommer upp i 35-40+ så blir man hopplöst efter..
Ganska intressant tycker jag att 28'hjulen på racern inte spöade 26' på mtb mer tydligt, det verkar ju som utväxlingen spelar en mer avgörande roll

Tack för era svar
Stefan

Jag har inte mätt upp det men jag tror att 23-622mm har mindre diameter än 57-559. Trycket är förstås högre i 23 än 57mm vilket gör det mer lättrullat..

/Danne

JAg har kört VR på både MTB med 23mm-slicks (10:54 ´05) och racer (9:25 ´07). Det går att köra nästan lika fort med MTB men det är betydligt bekvämare på racern. Det är den största skillnaden tycker jag..
Som en parates kan jag nämna att Magnus Palmberg, duktig MTB-cyklist, har ställt upp i några lvg-linjelopp här i distriktet på sin MTB (med skogsdäck FF). Han har inte haft några som helst problem att hänga med klungan, han brukar till och med vara uppe och dra rätt mycket. Endast när det börjar gå riktigt fort, >45-50km/h, blir det lite svårare att hänga med....

Tre mindre drev fram = högre luftmotstånd och friktion
Lång bakväxel = högre luftmotstånd
Dämpgaffel (låst)= enormt mycket högre luftmotstånd
Skivbromsar...
580mm brett styre och kanske barends...

Detta sammantaget borde göra mer än 1km/h i vart fall på andra sidan 30 km/h. Men vad vet jag som aldrig kör annat än 32x16 på mtb;-)

I senaste Tour räknade de ut att en kullagrad 15 tänders bakväxeltrissa i jämförelse med campas vanliga tiotänders gjorde 0,05 km/h.

Jag kan iaf säga att det är STOR skillnad mellan en demo med 2.5" sulor och en Langster.

Det tog under 30 minuter istället för över 40 att cykla till jobbet och jag var nog inte riktigt lika trött som jag brukar vara när jag pendlat med demon... ^^

alexcykel skrev:
> I senaste Tour räknade de ut att en kullagrad 15
> tänders bakväxeltrissa i jämförelse med campas
> vanliga tiotänders gjorde 0,05 km/h.

I samma artikel kom dom fram till att vikten spelar förhållandevis liten roll när man cyklar i 30 km/h i hyfsat platt omgivning, det är ffa luftmotståndet som är det avgjort viktigaste. Där har racern en stor fördel och det borde ge mer än 1 km/h i skillnad tycker jag.

Sandelin
Att Palmberg kan hänga med säger inte så mkt, frågan är hur mkt bättre det gått för honom på en racer.

Helt ovetenskapligt men empiriskt underbyggt tror jag att kan man snitta 30km/h i 5 mil med racer ger samma runda med MTB 25 i snitt.

Annat som skiljer är igångdraget, känns som MTB sväljer mer av kraften då.

Hallo Cleveland skrev:
> Helt ovetenskapligt men empiriskt underbyggt tror
> jag att kan man snitta 30km/h i 5 mil med racer
> ger samma runda med MTB 25 i snitt.

Det är ungefär 50W skillnad. Det finns inte en chans att cykeln (inte sittställning) gör så stor skillnad. Särskilt inte i den farten.

Jag hade fan velat prova demon med slicks, maxhöjd på sadelstolpe och en längre styrsta. Nästan värt att lägga pengar och jobb på det. ;D

Skrivet av sandelin idag 08:05 (Dölj användarens inlägg)

JAg har kört VR på både MTB med 23mm-slicks (10:54 ´05) och racer (9:25 ´07). Det går att köra nästan lika fort med MTB men det är betydligt bekvämare på racern. Det är den största skillnaden tycker jag..
Som en parates kan jag nämna att Magnus Palmberg, duktig MTB-cyklist, har ställt upp i några lvg-linjelopp här i distriktet på sin MTB (med skogsdäck FF). Han har inte haft några som helst problem att hänga med klungan, han brukar till och med vara uppe och dra rätt mycket. Endast när det börjar gå riktigt fort, >45-50km/h, blir det lite svårare att hänga med....

.....................................................................................................
Om du med racer kör 30 mil på 9t25min och med mtb 10t54min måste det väl endå betyda att det tog drygt 15% längre tid på mtb än racer, det kan väl ändå inte kallas nästan lika fort ? :-) T

Little Stereo skrev:
> Om du med racer kör 30 mil på 9t25min och med
> mtb 10t54min måste det väl endå betyda att det
> tog drygt 15% längre tid på mtb än racer, det
> kan väl ändå inte kallas nästan lika fort ?
> :-)

Kan man överhuvudtaget jämföra VR-tider år från år? Väder & vind påverkar väl en del, förutom cyklistens form?

nenja skrev:
> Jag hade fan velat prova demon med slicks,
> maxhöjd på sadelstolpe och en längre styrsta.
> Nästan värt att lägga pengar och jobb på det.
> ;D

Jag är impad att du vågar pendla med demon! Jag hade varit jättenervös för att bli rånad.
Tråkigt att det inte blev åre v31 för din del föresten =/

Inte vet jag, men 15% är iaf skillnaden på 31,5 km/h (racer) och 27,2 km/h (mtb) -skulle det varit halva distansen hade det blivit mycket större farskillnad tror jag :-/ T

Det största luftmotståndet kommer ju inte från cykeln. Så om man inte har samma position på MTB och racer är det lite svårt att jämföra cyklarna (positionen påverkar ju dessutom kraftöverföringen). Vid 25 och 30 spelar rullmotståndet fortfarande stor roll också. Men man ska inte underskatta placeboeffekten. :-) Om jag inte hade haft effektmätare så skulle jag kunna ha svurit på att min finracer är mycket snabbare än mina andra cyklar.

Nu skall jag testa oljegruset på Färingsö...

Sprockets skrev:
> Kan man överhuvudtaget jämföra VR-tider år
> från år? Väder & vind påverkar väl en del,
> förutom cyklistens form?

Jag förbättrade min tid på Nationaldagsloppet i GBG med 1 timme från 2005 till 2007. Med samma cykel. Det är bara 10 mil. Så, nej, det går inte att jämföra.

JT skrev:
> Sprockets skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan man överhuvudtaget jämföra VR-tider år
> > från år? Väder & vind påverkar väl en del,
> > förutom cyklistens form?
>
> Jag förbättrade min tid på Nationaldagsloppet i
> GBG med 1 timme från 2005 till 2007. Med samma
> cykel. Det är bara 10 mil. Så, nej, det går
> inte att jämföra.

Jämförelser som inte utförs av en tysk med hockeyfrilla i vindtunnel är överhuvudtaget helt barockt.

Hur kan man inte ta med sittställningen i beräkningen, då är ju en tempohoj inte så mkt snabbare än en linjehoj heller...

Det är ju sittställningen som gör det! En mtb är ju gjord för att vara manövrerbar över stock och sten, hög markfrigång, andra vinklar och mer avslappnad sittställning, dessutom brett styre. Det är ju klart som korvspad att det kommer att göra skillnad, för att inte tala om hur less cyklisten är när han cyklat 10 mil+ med en eller möjligtvis 2 handpositioner att välja på, båda utformade för kontroll och inte komfort och aero.

marran skrev:
> ... Det är ju klart som korvspad att det
> kommer att göra skillnad ...

App app app! Inte dra förhastade slutsatser. Här måste mätas!

rouster skrev:
> Varför säger man att korvspad är klart??
> Någons om sett klart korvspad?

Ja, det är klart!

Sungam
Att Palmberg kan hänga med säger inte så mkt, frågan är hur mkt bättre det gått för honom på en racer.
-Hehe, vi får nog se efter Solleröloppet. Enligt ryktet ska han köra där med CX.... Han körde även Veterancupen (linje i Ockelbo) på den hojen...

Little Stereo
-Visst är det stor skillnad i tid mellan 10:54 och 9:25 på VR. Bakgrunden skiljeer sig minst lika mycket...
MTB´-turen ´05 blev det ca 160mil före VR. VR kördes på två man utan speciellt många klungor, start 01:44, dessutom i enorm motvind till Jönköping.
Racer-turen ´07 blev det ca 230mil före VR. VR kördes på 4 man och en enormt fin klunga redan från starten, start 03:22.
Så VR´07 hade jag enormt mycket bättre förutsättningar fysiskt, men största skillnaden för mig är att efter loppet ´07 så hade jag inga skavanker alls. På MTB var jag grymt stel flera dagar efteråt....

En till jämförelse som jag vill göra i sammanhanget är min pendlingssträcka till jobbet (27km). I år på MTB´n med slicks har jag kört snabbare än jag gjorde någon gång på racern ifjol, med ungefär samma ansträngning. Det beror på att jag är mer vältränad i år än ifjol...

Mycket kackel blev det nu, det blir man ingen bättre cyklist av - varken på racer eller MTB!

Trevlig midsommar!

Jag har satt på slicks på min mtb och bytt framdrevet till 46 drev istället för original 44 och även bytt drevkasetten ibak till landsvägskasett 11-26 och jag fick en riktigt bra asfaltsmtb. Cyklar ibland mellan Götene och Lidköping till jobbet t.o.r och det gör ungefär 5 min i tid. Sträckan är 23 km.
Ha de Ken

StefanE skrev:
> Många av er har har ju både en racer och mtb och
> jag hoppas att någon av alla er skulle kunna
> göra bedömning om hur mycket snabbare en racer
> är, under samma förhållanden.
>
> Varför jag undrar är att jag på sistone börjat
> cykla mer asfalt och till detta köpt ett nytt
> hjulpar med asfaltsdäck istället för mina Nobby
> Nic som jag använder i skogen. Jag märker ju