Hastighetsskillnad mtb / racer?

sdaniels skrev:
-------------------------------------------------------
> Förstår inte hur ni kan hålla 30 på MTB :)
>
> 23.1 höll jag och tyckte knappt att 24 växlar
> räcker till ibland.

Det var då det, mycket har hänt sen 2006 :)

Jag har gjort en liten test mellan min Scott Scele 735 mtb och min Scott Speedster S30 racer på en 24km lvg sträcka med ca 510 höjdmeter och öppna blåsiga ytor och snittfarten på mtb'n blev 23.3km/h och på racern 27km/h.

Skillnaden blev lite mindre än jag räknade med men en faktor som segade ner racerrundan är att jag fick ont som f*n i a*slet på Speedstern och var tvungen att stanna ett antal gånger.

Har beställt en ny sadel (Selle Italia C2 gel flow med hål i mitten) till Scott Speedstern och ska göra en ny test när nya sadeln kommer.

Freddie L skrev:
> Nu får du testa på en 24km slinga i skogen. Så
> det blir rättvist! ;-)

Hehehe får ta med mig stora ryggsäcken och några plastpåsar så jag får med mig Speedster delarna hem igen efter skogsrundan :D.

Skulle Speedstern mot förmodan vara i ett stycke efter ett 24km skogspass så tar det minst dubbelt så lång tid om inte mer.

Scale60 skrev:
> Jag har gjort en liten test mellan min Scott Scele
> 735 mtb och min Scott Speedster S30 racer på en
> 24km lvg sträcka med ca 510 höjdmeter och öppna
> blåsiga ytor och snittfarten på mtb'n blev
> 23.3km/h och på racern 27km/h.
>
> Skillnaden blev lite mindre än jag räknade med
> men en faktor som segade ner racerrundan är att
> jag fick ont som f*n i a*slet på Speedstern och
> var tvungen att stanna ett antal gånger.
>
> Har beställt en ny sadel (Selle Italia C2 gel
> flow med hål i mitten) till Scott Speedstern och
> ska göra en ny test när nya sadeln kommer.

Jag känner igen det där. Så fort man måste stanna en stund ibland så sjunker medelhastigheten enormt, och har man då bara några km/t lägre hastighet så måste man (som vanlig motionär på långtur) stanna oftare, vilket ger dubbelt påslag så att säga. Att bara jämföra hastigheterna momentant ger inte så mycket.

Sen ska man ju inte förakta den subjektiva upplevelsen. Nu har jag förvisso ingen räser, men väl en CX, och upplevelsen mot en 29" HT med hårt pumpade däck är stor. Även om det inte går jättemycket fortare så anstränger jag mig mindre och är inte i närheten av lika slut efter samma sträcka. Förmodligen just för att jag stannar mindre ofta och att man kan lägga mer kraft när det behövs istället för att hela tiden kämpa jämnhårt. Att bara rulla i 50 blås i lätt medlut istället för att tryyyyycka MTB:n över 45 med pedalkraft och extremt konstlad sittställning är bara ett exempel.

Jag körde om en fräck mtb på väg från Torup med en ung till synes fit tjej med min gamla (2006) tunga racer i förrgår trots att jag är en gammal gubbe. Racer är snabbast på lvg.

ante_hedis skrev:
> Där jag cyklar mtb så går det inte alls så
> fort med racer.

Där jag cyklar mtb kan jag inte ens gå med racerskorna och racern på axeln.

Jag har ingen vettig jämförelse vid samma ansträngning eftersom jag sällan kör järnet på racer men mitt lugna fikatempo på racern är nog i storleksordningen 8km/h snabbare än lugnt transporttempo på mtbn. 25 mot 17-18 typ.

Det har sagts förut men 2-3 km/h är ju ganska stor skillnad. Jag har ett gäng sträckor som körs med lvg-hojen och exempelvis en sträcka är 62 km. Skillnaden mellan att rulla in med ett snitt på 29,5 och 32 är hela skillnaden mellan ett rejält pass och njutbar solskenstur.

Jag har nog också trott att det är stor skillnad mellan mtb på 13 kg och räser på 8 kg men jag kör ju faktiskt jämnt och ibland snabbare än räsercyklarna med min 29 ht.

Mycket placebo inblandat förmodligen :)

Sällan man ser den vanliga motionären ligga i bocken på en hel runda. Då blir inte sittställningen så mycket annorlunda mot vilken cykel som helst mer än att man blir aningens smalare på räsern.
Mitt största problem på hybriden (om man skulle köra ett tempolopp) är att jag har svårt att ta igen det jag tappar uppför (pga hög roterande vikt i hjulen tar det "tvärstopp" uppför jämfört med de som kör räser) när det väl blir nerför. 48x12 gör att man inte kan trycka på så länge utför innan man kroknar pga för hög kadens.
Kan bli samma sak i stark medvind också, att växlarna inte räcker till, men det är inte jätte ofta iofs.

Märker man ingen skillnad på farten mellan en MTB och en racer så bör man nog ta en ordentlig funderare på hur man sitter på sin racer. En bike-fit är att rekommendera i det läget.

TheJerk skrev:
> Det har sagts förut men 2-3 km/h är ju ganska
> stor skillnad. Jag har ett gäng sträckor som
> körs med lvg-hojen och exempelvis en sträcka är
> 62 km. Skillnaden mellan att rulla in med ett
> snitt på 29,5 och 32 är hela skillnaden mellan
> ett rejält pass och njutbar solskenstur.

Det där kunde lika gärna jag skrivit :-)

Vet inte om de är placebo, sittställning eller något annat men mina ben tar slut fortare på MTB än på racer.

Det är inte så ofta jag kör landsväg med MTB:n men jag har en runda på 6 mil (5 mil asfalt, 1 mil grus) som jag kör någon gång varje sommar. De senaste två åren har jag haft ett rullsnitt på 30 de första dryga 4 milen men sen är det som att benen inte vill vara med längre och rundan slutar på ~28km/h. (förra året var riktigt hemskt då jag knappt tog mig hem. Snitt på 20 de sista kilometerna)

Ett par veckor innan körde jag 33 i snitt med racern de första 10 milen av 14 utan att vara tillnärmelsevis lika seg i benen.

Kanske är det rullmotståndet med breda mönstrade däck som gör att man inte får lika mycket vila i nedförsbackar på MTB.
(eller också behöver jag ta i mer när jag cyklar racer :-))

Rattnalle skrev:
> Kanske även kolla om det verkligen är en racer
> man cyklar på också ;-)

Eller släppa på bromsvajern så att inte bromsarna ligger i...

Kör ibland en 31,5km asfalts runda med min mtb (Mönlycke/Tahult)
Bästa snitt med mtb är 32,1km/h!
Bästa snitt räser är 37,0km/h!

Så i mitt fall skiljer det nästan exakt 5km/h på snittet...blir nog större skillnad ju längre sträckan är!

Bilagor

• Bild 032.jpg
    Bild 032.jpg
    184 KB · Besök: 22
  • Bild 568.jpg
    Bild 568.jpg
    183 KB · Besök: 23
Intressant att läsa alla era jämförelser! För att få en riktigt relevant jämförelse måste väl tyngden på cyklarna vara den samma, eller?

För att få en relevant jämförelse måste man veta att samma effekt producerats vid jämförelsen, vilket i princip ingen gjort. Utan det är det rena gissningar.

Lajf skrev:
> Intressant att läsa alla era jämförelser! För
> att få en riktigt relevant jämförelse måste
> väl tyngden på cyklarna vara den samma, eller?

Är det väldigt kuperat spelar vikten roll. Bättre att sätta wattpedaler på hojarna, leta upp någon km raksträcka och hålla tex 35km/h år bägge hållen.

Vad gäller cykelvikter så väger Scale 735'an ca 9.52kg (9.88kg med pedaler och flaskställ) och Speedster S30'an 9.03kg (9.3kg med pedaler och flaskställ).

Sen har jag haft samma extrautrustning på båda dvs vattenflaska, minipump, sadelväska med extraslang, punkakit, däckavtagare och multitool.

Men som flera andra nämnde i tråden så var jag klart tröttare efter mtb rundan jämfört med räser rundan.

Tillbaka
Topp