Hastighetsskillnad mtb / racer?

Mange CBBU

Ny medlem
Jag har aldrig cyklat racer men intresset för det håller på att vakta till liv så smått. Det verkar riktigt kul att gruppköra landsväg lite längre pass och VR lockar även den.

Det jag undrar är hur mycket skiljer det sig i hastighet mellan en mtb och en racer. Och ja, jag förstår att det beror på en massa olika saker men om vi gör det så enkelt som möjligt.

Samma cyklist, underlaget är asfalt. Om man snittar 30km/h med en mtb med 26" tex Racing Ralf 2,1:or...vad kan man räkna med då på en racer av duglig kvalitet? Återigen, det behöver inte vara vetenskapligt exakt. Nyfiken på om det är 5, 10 eller 15 km/h det skiljer sig.

Hahaha... Sök för helvete! ;-)

Mitt svar (och egen erfarenhet) är ca 1-2 km/h. Jag vet att det är många som inte håller med mig. Min erfarenhet är att det till 99% hänger på däcken (och benen).

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Hahaha... Sök för helvete! ;-)
>
Jag har sökt som en galning :)

Men tack för svaret...

JT skrev:
> Mitt svar (och egen erfarenhet) är ca 1-2 km/h. Jag vet att det är många som inte håller med
> mig. Min erfarenhet är att det till 99% hänger på däcken (och benen).

Hehehe... Snart dags att skaffa permobil? ;-)

Mange CBBU skrev:
Jag har ... är 5, 10 eller 15 km/h det skiljer sig.

Svar:
Smalare och hårdare däck (10 bar), mycket lättare cykel och 55/11 gör att du som snittar 30 med MTB, kör 40-45 med racern. Snittar du 30 med din MTB (under 2-3 timmar) så är du vältränad och kommer att bli förvånad hur fort det går med en racer. TESTA! En otrolig skillnad!

Ismael skrev:
> Smalare och hårdare däck (10 bar), mycket
> lättare cykel och 55/11 gör att du som snittar
> 30 med MTB, kör 40-45 med racern. Snittar du 30
> med din MTB (under 2-3 timmar) så är du
> vältränad och kommer att bli förvånad hur fort
> det går med en racer. TESTA! En otrolig skillnad!

Vad ska du med 55-11 till om du bara kör 40-45?

Har cyklat bara mtb hitills och precis börjat med racer. Har en 5 mil runda hem från jobbet (landsväg, kuperat) som jag cyklade på 1:40 med mtb (11.5 kg, inte med slicks). Körde den som test med racer (8.0 kg) och det tog... 1:40. Benen var dem samma.

Kände mig ganska besviken, eftersom jag hade förväntat mig den där hallelulja flygande känsla, som inte riktig kom. Hoppas det berorde mest på dagsform, men också att jag måste jobba på sitsposition lite - den kändes inte perfekt.

Jag antar att jag har lärt mig min mtb så pass bra att jag kan optimera effekten, medans jag fortfarande måste lära mig min racer...

Åkte runt en sjö (Väsman i Ludvika) med både racer och MTB, ca 4,5 mil ganska ofta för ett antal år sen. Snittade som bäst ca 32 km/h med MTB´n och ca 38 km/h med racern. I tid räknat ca 13 min om jag inte räknat fel... Hursomhelst så upplevde jag det gick betydligt fortare med racer än med MTB.

Super Ingo skrev:
> Åkte runt en sjö (Väsman i Ludvika) med både
> racer och MTB, ca 4,5 mil ganska ofta för ett
> antal år sen. Snittade som bäst ca 32 km/h med
> MTB´n och ca 38 km/h med racern. I tid räknat ca
> 13 min om jag inte räknat fel... Hursomhelst så
> upplevde jag det gick betydligt fortare med racer
> än med MTB.

Det är riktigt imponerande att köra 4,5 mil i 38 km/h själv!

Ett par-tre km/h snabbare med racer, jag blev lite besviken för jag trodde det skulle gå ganska mycket fortare med racern.

Man får inte glömma bort känslan. Att cykla asfalt med en ändamålsenlig cykel är roligare även om det skulle gå lika fort. Lite som med sex.

TBone skrev:
> Lite som med sex.

Går det för fort för dig eller vad menar du? ;-)

Dummheter, nu får ni tametusan skärpa er det är klart att det går bra mycket snabbare med racer!

Har precis börjat cykla med racer (eller i alla fall nästan, en cyclocross med
smala och hårt pumpade däck) så ta det hela med en nypa salt. Jag tycker man
blir förvånad att det inte går så mycket fortare med racer... och man får slita
för hastighetsskillnaden också! Jag hade en ganska naiv inställning tills för
ett år sedan eller så när jag på en trek demodag provade en av deras superlätta
kolfibercyklar och inte alls flög fram helt utan ansträngning som jag hade
föreställt mig :)

Hur som helst, cyklar man på platt mark och inte i klunga så verkar det vara 5km/h
ungefär. Jag har ganska grovt däcksmönster på mtb:n men ingen superlätt racer
heller, däck och luftmotstånd verkar vara det som avgör och inte vikten på cykeln.
Ju fler och längre backar desto större upplever jag dock skillnaden men det är väl
ganska rimligt eftersom viktskillnaden på cykeln börjar spela lite roll.

Går man bara på känsla så flyger man faktiskt fram med racern ;)

Anixi skrev:
> Dummheter, nu får ni tametusan skärpa er det är
> klart att det går bra mycket snabbare med racer!

OK då. Jag tänker på dig och bara cyklar snabbare nästa gång. Tack för tippset!

JT skrev:
> Super Ingo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Åkte runt en sjö (Väsman i Ludvika) med
> både
> > racer och MTB, ca 4,5 mil ganska ofta för ett
> > antal år sen. Snittade som bäst ca 32 km/h
> med
> > MTB´n och ca 38 km/h med racern [...]
>
> Det är riktigt imponerande att köra 4,5 mil i 38
> km/h själv!

Jag säger detsamma, det är nog inget man skall räkna med rakt av
om man inte är riktigt stark cyklist.

För att fortsätta tråden, det vore intressant att veta vad folk
snittar på happy med samma förutsättningar (några mil själv och
utan alltför många backar)?

Jag cyklar i stan och i massa backar så jag har inte något
tillförlitlig siffra under längre sträckor. Jag överskattar kanske
mig själv här men 34 låter som det skulle kunna funka.

Någon som kommer ihåg artikeln som kadens hade? "Hur aero är du?" eller något sådant tror jag den hette. Finns den att tjuvläsa på nätet någonstans? Har för mig att de redovisade hur mycket tid man kunde kapa med ett tempo-styre istället för ett vanligt bockstyre. Någon som minns hur mycket det var? Ren kuriosa bara....

För övrigt också intresserad av detta då jag själv inte äger någon racer, men funderar lite på att skaffa en.

På platt mark handlar det mest om luftmotstånd. I farter upp 30 blir det inte stora skillnader men sen börjar det hända saker med en racer jämfört med MTB. Detta förutsatt att du utnyttjar möjligheten till en aerodynamisk sittposition på racern....

//D

Senast redigerad av en moderator:
Jag vill spinna vidare lite på det lemonad skrev. Helt klart är det smala, hårt pumpade däck som gör stor skillnad. Det kan man ha på en mtb/hybrid också. Vikten på cykeln spelar som sagt inte så stor roll om man inte måste accelerera mycket eller klättra upp för långa stigningar.

Något som dock är viktigt att ta hänsyn till är luftmotståndet. Luftmotståndet ökar med hastigheten i kvadrat. Alltså är skillnaden mellan racer och MTB beroende på hur snabbt man cyklar. För eliten som snittar 50km/h i många mil (tom utan klunga) spelar det otroligt stor roll med aerodynamik/sittposition mm. Där är det extremt viktigt med en "snabb position" på cykeln, vilket man inte får med MTB-geometri. Om man däremot räknar på 20-25km/h motionslunk blir skillnaden inte så stor.

Jag har svårt att uppskatta vad det skulle innebära för ditt exempel. Vissa andra saker spelar in också, som att racercyklar är styvare (mer kraft blir till fart istället för att cykeln flexar), speciellt om man har dämp på MTBn. Men jag tror det rör sig kring 5km/h isf. Det kanske låter lite, men jag upplever den skillnaden tydligt. Jag upplever det som ett mycket bättre flyt på asfalt med racer helt enkelt.

edit: Dick var 3 minuter snabbare än mig. Han hade nog mindre luftmotstånd på sitt tangentbord.

lemonad skrev:
> Hur som helst, cyklar man på platt mark och inte
> i klunga så verkar det vara 5km/h
> ungefär. Jag har ganska grovt däcksmönster på
> mtb:n men ingen superlätt racer
> heller, däck och luftmotstånd verkar vara det
> som avgör och inte vikten på cykeln.
> Ju fler och längre backar desto större upplever
> jag dock skillnaden men det är väl
> ganska rimligt eftersom viktskillnaden på cykeln
> börjar spela lite roll.
>
> Går man bara på känsla så flyger man faktiskt
> fram med racern ;)

Under helt ideala förhållande, dvs helt vindstilla på helt platt väg ser effektutvecklingen ut såhär för en 75 kgs-cyklist:
speed_power.gif ht=263

Observera att jag märkt ut Chart Area:n åt er så ni inte blir förvirrade och undrar var diagrammet är.

Den rosa kurvan är med 0,7 kvadratmeters frontyta (typ MTB)
Den mörkblåa är med 0,5 kvadratmeters frontyta (typ racer)

Samma däck, dvs slicks.

Antar man detta så skulle man få dessa hastigheter med samma effekt:
<hastighet MTB> = <hastighet racer>
24 km/h = ca 26 km/h
26 km/h = ca 29 km/h
28 km/h = ca 31 km/h
30 km/h = ca 33 km/h
32 km/h = ca 35 km/h
34 km/h = ca 38 km/h
36 km/h = ca 40 km/h

Detta är under helt ideala förhållanden och helt utan backar. Jag tror heller inte frontytan är 0,2 kvadratmeter större för en MTB. Möjligen om du kör i bocken hela tiden, men det gör du inte i praktiken.

I verkligenheten är skillnaden mindre.
För er som vill räkna själv går det bra att göra här: http://www.analyticcycling.com/

Fundera istället på hur mycket jobbigare det är att öka er snitthastighet med 2 km/h på samma cykel. Då känns 2 km/h som jättemycket, men siffran låter inte jättestor. Det är det man lurar sig på. Det är alltså ganska mycket lättare på racer, men så mycket fortare går det inte om man tittar på siffrorna.

Det sitter i benen.

Fråga Skogling, han upplevde samma sak förut.

Samma tidsrymd för en viss sträcka kan också bero på att MTBn har effektiva bromsar så man går från hög fart till stillastående mycket snabbare jämfört med en racer.

Mina erfarenheter skiljer sig inte nämnvärt från många av er andra i den här tråden men jag fyller ändå på med dem. När jag kör långdistansträning (3-5h och låg belastning) så skiljer det bara någon km/h i snitthastighet mellan mtb'n och racern. Kör jag däremot tempodistans (efter uppvärmning kör jag på max 1-1,5h) så snittar jag ca 5km/h högre med racern på en ganska varierande men inte extremt backig bana. Att som Ismael skrev höja snittet med 10-15km/h är helt orealistiskt i mina öron.

//Porath

lemonad skrev:
> För att fortsätta tråden, det vore intressant
> att veta vad folk snittar på happy med samma förutsättningar
> (några mil själv och utan alltför många backar)?

Det är inte riktigt tillräckligt långt men det kan kanske ändå vara intressant. Jag har 9 km enkel resa till jobbet som jag kört ett gäng gånger i sommar (3-5 gånger per vecka). Det är mestadels platt åkning med undantag för avslutningen som är en riktigt seg, en km lång backe (för lång för att spurta upp, brukar köra den med 39x21 och ligga strax över 20 km/h med racern). Mina asfaltsvapen har varit följande:

* GT Avalanche MTB. 2.1" däck, 4 bar (Conti Leader bak, nåt gammalt WTB fram).
* Daccordi racer. 23 mm Michelin Pro2 Race, 8 bar.
* Pinarello SS (42x17). 23 mm Michelin Speedium, 8 bar.

Med samtliga har jag som bäst fixat det hela på runt 16 minuter. Några sekunders fördel till racern men det beror troligen på att den har automatisk tidtagning i och med cykeldatorn, övriga har jag fått ta tiden manuellt. SS:en går något snabbare än MTB:n (runt 20 sekunder bättre bästa-tid). De två faktorer som spelar överlägset mest roll i det här experimentet är:

* Min form. I mars var rekordet på runt 18 minuter. Strax efter Happy sub9-projektet på Vätternrundan var jag under 16 för första gången på racern.
* Hur mycket jag tar i. Andra eller tredje gången jag körde SS:en och stod upp i sista backen och verkligen tog i kändes det nästan som att jag flög uppför backen. Om jag tar i på allvar med MTB:n och bara någorlunda mycket med racern går det åtminstone 2 minuter snabbare med MTB:n.

själv har jag 6km till jobbet.
med LVG tar det som bäst ~10 minuter.
med Hybrid racer ~ 18 minuter.
antagligen pga att lvgn har bättre kör egenskaper som gör att jag kommer igång fortare
+ mera aero..

sebastian_nurmela skrev:
> själv har jag 6km till jobbet.
> med LVG tar det som bäst ~10 minuter.
> med Hybrid racer ~ 18 minuter.
> antagligen pga att lvgn har bättre kör
> egenskaper som gör att jag kommer igång fortare
> + mera aero..

De siffrorna låter extremt konstiga.

6 km på 10 minuter ger en snittfart på 36 km/h på racern.
6 km på 18 minuter ger en snittfart på 20 km/h på hybriden.

36 km/h i snitt är rätt fort (gissar att du ligger i dryga 40 km/h på platten) så du lär inte vara helt otränad. Kör du med dubbdäck och punka i 20 minusgrader och snö varje gång du kör hybriden eller? ;)

14km till jobbet genom Stockholm City, cyklar varje dag året runt.
Med Racer (Trek 1500) har det tagit mig som bäst drygt 26 minuter.
Med Mtb (Cannondale helstel med XT allt, Continental Traffic 1.9 @ 4,0 bar) är min bästa tid strax över 27 minuter.

Inte mycket till skillnad men det känns mycket snabbare med racer ändå :)

VR99 VR05 VR06

Undrar om det inte är just jämförelserna i sig som är problemet när folk kommer fram till att det inte är så stor skillnad mellan racer och mtb - Cyklar man genom Stockholms innerstad är det väl ganska naturligt att det blir väldigt små skillnader. Då tillbringar man ju ungefär halva tiden med att antingen bromsa in innan, stå stilla vid eller komma igång efter stans otaliga rödljus. Och på en mtb/hybrid kommer man oftast igång snabbare, och man får ofta stopp på en sådan ganska lätt jämfört med en racer. Det är just avbrotten som är jobbiga när man cyklar omkring på en racer, IMHO.

Jag cyklade en runda på drygt sju mil förra helgen, på min curare som fn rullar omkring på 2.25" ScwAlbert-däck. Mestadels asfalt, men med några km (kanske uppemot en mil) stigcykling, samt en (mordisk) klättring upp till toppen på Flottsbrobacken via liftspåret. När jag kom hem var jag så slutkörd att jag praktiskt taget inte orkade stå upp och duscha. Om jag däremot på ungefär samma tid cyklar ungefär samma sträcka på fulhojen (äldre mtb med mera racer-mässig geometri och conti sport contact-slicks) blir jag visserligen svettig, men inte på långa vägar lika drängslut som jag blev efter den här turen. Så jag skulle med fulhojen utan problem kunna hålla en högre snitthastighet (dvs om jag hade så höga växlar) eller cykla bra mycket längre, med ungefär samma ansträngning.

Sedan anser jag att det inte är någon större idé att ha en riktig landsvägsracer om man cyklar i Stockholm. Det går i princip inte att utnyttja en sådan fullt ut här i närområdet, eftersom man inte kan cykla några längre sträckor utan att behöva stanna i någon korsning eller liknande. Dessutom är vägarna så dåliga med alla tjälskott, potthål och lappningar att man lätt kör sönder en racer. Men om man kan cykla på långa och fina landsvägar utan ständiga avbrott så är skillnaden stor jämfört med en mtb.

Den här tråden börjar faktiskt övertyga mig om att nte köpa en lvg-hojj utan hellre föröka klämma in en förändring på hjulen på min MTB om jag någon gång skulle vilja köra lvg/asfalt.

En liten parentes men kanske ändå värt att nämna. Det jag känner gör en fantastisk skillnad för hastigheten på min pendlare är tramptekniken. Eftersom den har vanliga plattisar är det omöjligt med ett fullt rundtramp. Men jobbar jag så gott det går att få till rundtrampet får jag ut en avsevärd större mängd energi till hjulen med samma trötthet i benen. Detta jämfört med "Fru Svenssontramp" enbart neråt alltså.. Att öka från 23-25 till 27-30 km/h är rätt otroligt med enbart bättre teknik. Därför fungerar skogscykeln ännu långt bättre där jag har SPD och kan få ut ett än bättre rundtramp.

Skillnaden kanske inte är så stor när man jämmför siffrorna. Dock känns det tungt när man försöker hänga med någon med en lvg när man själv sitter på en mtb. Då är de där km/h många ..

Jag startade på lvg och har börjat med mtb efteråt och jag tror att skillnaden blir mindre ju bättre (mer van) du är när du byter, d.v.s om du kört 10 år på mtb är den sittställningen och de musklerna väl "inkörda" på mtb, att då byta till lvg tror jag skulle kanske ge 0-3km/h snabbare på lvg p.g.a mindre luftmotstånd om nån skillnad alls skulle märkas (på kort sträcka då).
Dock tror jag att är man grymt vass typ elit så kommer vindmotståndet ge racer fördel iaf.
När jag började köra mtb var de inga problem att köra fort 1 km sen gick de allt saktare och efter en mil var man nere på under 30/snitt för man blev seg i benen helt enkelt.
Senare har jag vant mig mer vid sittpositionen och kan väl hålla lite högre fart med mtb:n men skulle gissa på att de skiljer ca 2-8 km/h på de flesta mellan att ha mtb eller racer.
Inte så mycket men på 30 mil runt en känd sjö blir de en del....

Har pratat med en del som åkt hybrid/mtb och sen bytt till racer som sagt att de trodde att de skulle gå fortare direkt, och att de "kändes" fortare på racern direkt men snittet var väldigt lika, dock efter några veckor har de märkt att de gått lite fortare än med mtb:n.

Pendlar i mellan varven på skogshojjen heldämpad med WeirWolf 2,3:or
på.
Blir lite trappor och stigar på vägen t/fr jobbet och där är det helt ok!
Men på asfalt sträckorna är det kört. Blir ifrånkörd på av bl a en hybrid
med damsadel så det bara stänker om det. Det känns iaf som betydligt mer
fartskillnad än 0-3 km/h.
Så hur är MTB:n kittad för att bli så snabb på asfalt?
Pratar vi om 1,9" eller 1,7" slicks och helstelt?

Skulle vara skönt att få spöa den ovan nämda hybriden bl a:-)

stef skrev:
> [...]
> skulle gissa på att de skiljer ca 2-8 km/h på de
> flesta mellan att ha mtb eller racer.
> Inte så mycket men på 30 mil runt en känd sjö
> blir de en del....

Så är det trots allt. 5 km/h i timman låter inte mycket
men redan efter två timmars cykling ligger man trots allt
en hel mil framför den som cyklar 5 km/h långsammare. När
man gått i mål efter 8 timmars cykling så har den som cyklat
långsammare fyra jobbiga mil kvar...

Själv skulle jag säkert ha halva vätternrundan kvar vid det
laget men det hör ju inte hit ;)

Jerry skrev:
> Pendlar i mellan varven på skogshojjen heldämpad
> med WeirWolf 2,3:or
> på.
> Blir lite trappor och stigar på vägen t/fr
> jobbet och där är det helt ok!
> Men på asfalt sträckorna är det kört. Blir
> ifrånkörd på av bl a en hybrid
> med damsadel så det bara stänker om det. Det
> känns iaf som betydligt mer
> fartskillnad än 0-3 km/h.
> Så hur är MTB:n kittad för att bli så snabb
> på asfalt?
> Pratar vi om 1,9" eller 1,7" slicks och helstelt?
>
> Skulle vara skönt att få spöa den ovan nämda
> hybriden bl a:-)

Slicks med 6 bar och låst fjädring samt sänka styret lite skulle jag prova om jag var du :)

stef skrev:
> Slicks med 6 bar och låst fjädring samt sänka
> styret lite skulle jag prova om jag var du :)

Smalare styre ger mer.

JT skrev:
> stef skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Slicks med 6 bar och låst fjädring samt
> sänka
> > styret lite skulle jag prova om jag var du :)
>
> Smalare styre ger mer.

Jo de är sant, men det kostar inköp + byte, att sänka ger litegrann och sen kan han höja tbax de när han ska hem :)

Jag har 9,1 km till jobbet. Som fortast i somras blev det väl 18 minuter körtid ungefär (strax över 32 i snitt), men det går inte jämföra då det är ojämnt antal rödlysen man måste dra igång ifrån varje gång. Rödlysen tar kraft...Det är härligt när det börjar gå nerför vid skanstullsbron. tyvärr är det ju vägarbete där just nu, men nu är det inte lika hysteriskt många cyklister som när det var som varmast.

Tillbaka
Topp