Hättor/gummiskyd för vintage handbroms på bockstyre

zniff

Medlem
Jag håller på med ett projekt där jag återställer och uppgraderar en vintage racer till fint skick. En fråga poppade upp då jag blivit gammal och har nog glömt: Hade äldre handbromsreglage gummihättor på sig från fabrik, eller kom de endast med metall och linda? (Jag vet ju att gummit kan gå sönder efter alla år, så jag är lite osäker)
(Reglagen är guldeloxerade, så rent estetiskt klarar jag mig nog utan, men, vill gärna ha originalskick)
Bilden är på random hoj på nätet, med liknande bromsreglage/levers.
large_item_2249963_443d89c040.webp

Har en cykel med liknande bromsar; det har aldrig varit något särskilt på den.

Lindan är dock lindad så den täcker "hoods:en" en del. (Den blev omlindad för ett tag sedan, originallindningen hade bättre täckning.)

1000049019.webp

Jag har en Monarkbroschyr från 1974. Så här såg det ut då. Riktiga cyklister höll händerna längst ned. Eftersom det är tillverkarens pr-bild antar jag att de levererades så.
Sen kanske enskilda ägare ibland gjorde som på bilden ovan när de bytte Linda.
IMG_20251126_212459.webp

Men på träningsracern är det gummi på handtagen.
IMG_20251126_212609.webp

om inte min Alzheimer bedrar mej alltför mycket kom de flesta s.k racercyklar med " fegishandtag" utan gummihättor. Riktiga racercyklar hade aldrig fegishandtagen, deras bromsförmåga var milt sagt ganska begränsad. Det fanns dock någon fegis med gummihättor

Yes, det fanns vanligtvis en hätta / gummiinkapsling av bromshantaget på äldre cyklar. Så att man kunde hålla där och få ett bekvämt grepp. Annars kan man ju fixa genom att vira styrlindan några varv.

På glada 80-talet fanns det i alla fall, fast passning, material och kvalitet var en annan.
Cykeln på bilden har såna extra bromshandtag jag gillade när det begav sig. I stan har man mycket bättre kontroll med dem, t ex vid trafikkorsningar, både vad gäller att stanna snabb och ha bra uppsikt.

om inte min Alzheimer bedrar mej alltför mycket kom de flesta s.k racercyklar med " fegishandtag" utan gummihättor. Riktiga racercyklar hade aldrig fegishandtagen, deras bromsförmåga var milt sagt ganska begränsad. Det fanns dock någon fegis med gummihättor
Det kan man (=jag) verkligen hålla med om. De är ju livsfarliga, när slitagegränsen precis uppnåtts tar ”säkerhetshandtaget” i styret och bromsverkan är… noll.

Jag har en Monarkbroschyr från 1974. Så här såg det ut då. Riktiga cyklister höll händerna längst ned. Eftersom det är tillverkarens pr-bild antar jag att de levererades så.
Sen kanske enskilda ägare ibland gjorde som på bilden ovan när de bytte Linda.Visa bilaga 805500
Men på träningsracern är det gummi på handtagen.
Visa bilaga 805501
Monarken på 1:a bilden är ju supersnygg!

Jag har letat hättor till mina Shimano 600 EX handtag, men nu kanske jag skippar gummihättorna.

Tillbaka
Topp