Hayes so1e luftning

ogras

Ny medlem
Hayes so1e luftning
Hej köpte mig en begagnad cykel för ett tag sedan och nu behövs en luftning av bromsarna som är av märket Hayes So1e.

Läste på denna länk hur man gjorde sitt eget luftnings kit:

http://happymtb.org/forum/read.php/1/909789/909789#msg-909789

Men problemet är att få tag i en adapter till handtaget så jag kan få ut överskotts oljan.

Enligt denna länk behöver man en adapter så den gamla oljan skall kunna åka ur handtaget.

http://www.sportex.se/pub_docs/luftn_swe.pdf

Nu undrar jag hur jag skall göra?

Funkar det utan adapter eller har ni förslag var jag får på en sådan adapter?

Tack på förhand/ Jonas

Hayes so1e luftning
Kolla med din LBS om de har fått en sådan adapter över från ett gammalt kit du kan få köpa.
Adaptrar till alla bromsar ingår ju annars i det generella luftningskitet till Hayes, om du lackar ur och vill köpa ett.

Men med tanke på att handtaget är den högsta punkten när du skall lufta så kan du komma undan med att bara att pilla bort plastlocket (luftningslocket) och låta det flöda över. Be en kompis om hjälp att hålla en trasa där och gör rent ordentligt efteråt.

Det enda med den lösningen som är dumt är att på hayes vill man gärna låta lite av oljan vid oket gå tillbaka i flaskan/sprutan man fyller på med och så är det lämpligt att ha adapter/slang uppe vid handtaget för att det inte skall suga in luft på en gång. Man vill vanligtvis "backa" på detta viset för att få bort alla bubblorna i oket (knacka på det lite försiktigt innan så de släpper)

Lycka till!

Hayes so1e luftning
Jo undrar bara vad du menar att det inte skulle suga in luft om man har en adapter.

Adaptern är väl egentligen bara en liten tratt eller har denna adapter en backventil av nått slag.

Förstår inte riktigt kan du förklara lite mer så kanske jag fattar det hela.

/ Jonas

Hayes so1e luftning
När man har adaptern på så har man en slang/flaska ansluten till den.

Oljan man pressar ut genom adaptern blir spillolja som går igenom slangen och hamnar i flaskan, om man släpper på trycket litegrand nere vid oket så åker lite olja tillbaka från slangen uppe vid handtaget in i det, detta istället för att du inte har något alls anslutet och att det drar in luft.

Tillbaka
Topp