Heldämpad för max 40k

joacef

Medlem
Heldämpad för max 40k
Jag har börjat att cykla i år och kör på en Crescent HT. Den var bara en instegsmodell för att testa om jag skulle tycka det var roligt. Nu har jag fastnat och tänkte uppgradera till en FS. Har tittat på lite olika cyklar. En fråga som jag ställer mig är om man ska ha automatisk reglering av bakdämparen? Är det värt extra pengarna som det kostar?

Cyklar mest stig med en hel del inslag av rötter och sten.

Har tittat på nedan cyklar. Alla ligger med ett listpris på 40.000:-

Specialized EPIC FSR COMP CARABON. https://www.specialized.com/se/en/115324

Cannondale SCALPEL-SI CARBON 4. http://www.cannondale.com/en/Europe...parentid=bfb3b396-beab-4c44-9a2e-472a8484819f

Och till sist en Cube. Inväntar dock deras 2017 modeller. http://www.cube.eu/uk/products/full...s-100-c62-sl-29-teamline-2016/#Specifications

Heldämpad för max 40k
Av de där faller helt klart min röst på scalpel-si. Men sen är jag heller inget fan av automatisk låsning. Lefty är dessutom en av de absolut bästa gafflarna jag prövat

Heldämpad för max 40k
Jensen sa:
Av de där faller helt klart min röst på scalpel-si. Men sen är jag heller inget fan av automatisk låsning. Lefty är dessutom en av de absolut bästa gafflarna jag prövat

Finns det inte olika leftys?
"en av de bästa gafflarna jag prövat".
Dom andra två på pallplatsen kanske är fox och rockshox? ;)

Heldämpad för max 40k
Alltså, Specialized...

Shimano SLX 2x11 på en cykel för 40 000kr?

För mig är singelklinga ett givet val men smaken är ju som baken.

/Mattias

Heldämpad för max 40k
NickPick sa:
Jensen sa:

finns olika versioner yes, dels aluminium, dels kolfiber och lite olika innehåll, men 4:an har samma innehåll som de värre hojarna i gaffeln, yttermen i aluminium där de värre har kolfiber. men funktionen bör vara densamma.
säger inte att varken rockshox, magura eller fox gör dåliga gafflar, absolut inte, bara att jag personligen tycker att leftyn har det där lilla extra.

Heldämpad för max 40k
För ren xc cykling, träning motion o stigar så säker jag Scott Spark 920.
På dem justerar du dämparna med ett reglage på styret. Funkar kanonbra! Jag gillar inte auto.
Kostade 40 men nu är det rea säsong. Jag köpte själv en sådan i början av semestern. (Även förra hojen var en Scott spark)

Helnöjd med min! 1x11 är skönt men också en begränsning.

Heldämpad för max 40k
Heldämpad för max 40k
Rickard.v sa:
På dem justerar du dämparna med ett reglage på styret. Funkar kanonbra! Jag gillar inte auto.
Kostade 40 men nu är det rea säsong. Jag köpte själv en sådan i början av semestern. (Även förra hojen var en Scott spark)

Kan bara hålla det dig :-)
FB_IMG_1467222214853.jpg

Är så jävla nöjd med min Scott Spark 920.
finns att få tag på för strax över 30.000:- nu

Heldämpad för max 40k
Ska kolla in Scott Spark och se om man kan få testa en ute i verkligheten. Sen är ju nästa om man ska ha enkelklinga eller inte. Ska testa en med enkelklinga och se vad jag tycker.

Heldämpad för max 40k
Spez camber. Scott genius. spark 700 gillar jag mer än 900.
Sen finns det en uppsjö med stigcyklar från massa tillverkare..

Heldämpad för max 40k
joacef sa:
Makten sa:
Är du helt säker på att du vill ha en renodlad XC-cykel? Har du provat något annat?

Jag är ganska ny så jag har inte testat så mycket. Något förslag på vad jag kan testa?

Om du inte är mest intresserad av att cykla jättesnabbt i framåtlutad ställning på mestadels lätta stigar, så tror jag att du har roligare på en mer "stigmässig" cykel. Alltså en skvätt mer slaglängd, lite flackare gaffelvinkel, och så vidare. Man behöver inte överdriva såklart, men en ren XC-hoj är på många sätt rätt jobbig att ha att göra med om man inte tänker tävla.

40 papp är mycket pengar, så det vore dumt om det blev fel menar jag:-) Det är väldigt svårt att veta precis vad man vill ha, om man inte provat lite olika cykeltyper.

Heldämpad för max 40k
Eller vänta till Scott Spark 2017 kommer.

Blir lite mer slaglängd o lite mera stiganpassning. Bra mellanting av 2 världar kanske vad vet jag.

Heldämpad för max 40k
Varför utgå från vad det får kosta och inte från vad du behöver/saknar idag?

Fundera på vad i din nuvarande cykel som du gillar/ogillar och fundera på vilka saker det är värt resp ovärt att lägga pengar har på att få bättre.

Heldämpad för max 40k
perzzon sa:
Varför utgå från vad det får kosta och inte från vad du behöver/saknar idag?

Fundera på vad i din nuvarande cykel som du gillar/ogillar och fundera på vilka saker det är värt resp ovärt att lägga pengar har på att få bättre.
+1

Det sticker lite i ögonen på mig när någon startar en sådan här tråd. Mig det är fel på förstås, inte TS!

Heldämpad för max 40k
Frågar mig lite samma sak. Ny Lux CF 9.9 race för dryga 40 mot en begagnad årsgammal värsting Scott spark 900 /Epic expert WC för 5-10K lägre.
Har en HT Grand Canyon CF 8.9 som passar mig fint men saknar att kunna sitta trampa över rötter och stenar, tror inte jag blir så mkt snabbare av materialet men det är roligt att kunna välja hoj. Sannolikt skulle mer teknikträning vara mer utslagsgivande

Jag kommer hyra en Epic och testa på stigslinga om jag slår några personliga KOM :)

Livet är fullt av irrationella beslut.

Senast ändrad:
Heldämpad för max 40k
Håller med Kay. Galet bra cykel. Jag uppmanar dig att testa de cyklar du är intresserad av. Mitt val stod mellan Epicen o Sparken. Hade i princip bestämt mig för Epcien innan testen.... För mig var mitt val alldeles solklart efter testen men det är ju naturligtvis högst personligt. Jag har köpt cykel tidigare utan att testa. Det gör jag aldrig om igen.

kay sa:
Rickard.v sa:

Kan bara hålla det dig :-)

Är så jävla nöjd med min Scott Spark 920.
finns att få tag på för strax över 30.000:- nu

Heldämpad för max 40k
Jag kör alebike, rekomenderas stark.

joacef sa:
Jag har börjat att cykla i år och kör på en Crescent HT. Den var bara en instegsmodell för att testa om jag skulle tycka det var roligt. Nu har jag fastnat och tänkte uppgradera till en FS. Har tittat på lite olika cyklar. En fråga som jag ställer mig är om man ska ha automatisk reglering av bakdämparen? Är det värt extra pengarna som det kostar?

Cyklar mest stig med en hel del inslag av rötter och sten.

Har tittat på nedan cyklar. Alla ligger med ett listpris på 40.000:-

Specialized EPIC FSR COMP CARABON. https://www.specialized.com/se/en/115324

Cannondale SCALPEL-SI CARBON 4. http://www.cannondale.com/en/Europe...parentid=bfb3b396-beab-4c44-9a2e-472a8484819f

Och till sist en Cube. Inväntar dock deras 2017 modeller. http://www.cube.eu/uk/products/full...s-100-c62-sl-29-teamline-2016/#Specifications

Heldämpad för max 40k
landen sa:
40 000kr och du får snikkomponenter på alla de cyklarna du nämner. Specialized är som vanligt löjligt lågt specad för det priset!

Trodde aldrig jag skulle rekommendera detta, men går det få mer för pengarna? http://www.allebike.nu/Allebike/Cyklar/MTB/Cyklar_Allebike_FS29_X1_17,5_?id=C2870317

Vet inte om jag skulle klassa shimano xt och crest fälgar som sitter på ovan nämnda scalpel som snikkomponenter :-)

Speciellt inte när den du rekommenderar har X1. X1 är ju visserligen bra men vetefan om det är så mycket mer premium än xt :-)

Heldämpad för max 40k
Jensen sa:
landen sa:
40 000kr och du får snikkomponenter på alla de cyklarna du nämner. Specialized är som vanligt löjligt lågt specad för det priset!

Trodde aldrig jag skulle rekommendera detta, men går det få mer för pengarna? http://www.allebike.nu/Allebike/Cyklar/MTB/Cyklar_Allebike_FS29_X1_17,5_?id=C2870317

Vet inte om jag skulle klassa shimano xt och crest fälgar som sitter på ovan nämnda scalpel som snikkomponenter :-)

Speciellt inte när den du rekommenderar har X1. X1 är ju visserligen bra men vetefan om det är så mycket mer premium än xt :-)

Nej Cannondalen vinner helt klart av de där tre, men 2-delat XT känns lite daterat. Sen va det inte Crest utan deras OEM-variant Rapid som säkert är bra men mycket tyngre än en Crestfälg.

Senast ändrad:
Heldämpad för max 40k
landen sa:

Å andra sidan enklare att uppgradera komponenterna under en längre användningstid än ramen/gaffeln. DSessutom är det kul och karaktärsdanande att byta komponenter, någon enstaka då och då, inte så svårt/krångligt/tidsödande men man känner sej stollt som en tupp och tycker man har byggt en hel cykel när man bytt bromskit tex.... :)

Heldämpad för max 40k
landen sa:
Jensen sa:
landen sa:

Nej Cannondalen vinner helt klart av de där tre, men 2-delat XT känns lite daterat. Sen va det inte Crest utan deras OEM-variant Rapid som säkert är bra men mycket tyngre än en Crestfälg.

Miss av mig på crest. Och odaterade med 2-delat. Frågar du shimano så vetefan :-) är ju m8000, så 11-delat i alla fall, så man får väll ta bort ett reglage, framväxel och klinga om man vill.

Lägger ingen vilt vid det,allebiken ser fin ut för de pengarna. Mer att jag inte riktigt tyckte man kunde säga att det är budgetdelar på cannondalen och sen föreslå en som har delar som är ännu ett steg ner på utrustning stegen. Sen kan jag ju hålla med många här att man först kanske ska granska vad man ska ha för sorts cykel. Men scalpel-si har fått väldigt bra kritik

Heldämpad för max 40k
Jensen sa:
NickPick sa:
Jensen sa:

finns olika versioner yes, dels aluminium, dels kolfiber och lite olika innehåll, men 4:an har samma innehåll som de värre hojarna i gaffeln, yttermen i aluminium där de värre har kolfiber. men funktionen bör vara densamma.
säger inte att varken rockshox, magura eller fox gör dåliga gafflar, absolut inte, bara att jag personligen tycker att leftyn har det där lilla extra.

Klart man gillar det man själv har köpt :)

Heldämpad för max 40k
landen sa:

Att "uppdatera" till 1x11 kostar ca 480:- om man nöjer sig med en Raceface-klinga och hälften om man kör Superstar-components. Så det är inget som behöver påverka hela valet av hoj.

Heldämpad för max 40k
Pluttis sa:

FOCUS SPINE C FACTORY är ett grymt tips! Har varit sugen att testa den sen jag läste den där roundupen. Vågar dock inte köpa otestat och med så lite slag tror jag. Det där priset lockar iofs.

Heldämpad för max 40k
Känns som att jag fått många bra saker att tänka på. Kommer att invänta 2017 års modeller och testa lite olika för att se vad som verkligen passar mig. Precis som någon skriver är det ju faktiskt viktigt att geometrin på cykeln stämmer för den är ju lite svår att uppgradera.

Heldämpad för max 40k
Jag åkte och testade när Cannondale hade sitt test center i jkpg.
Nu står det en scalpel SI här hemma. ?
Har hunnit med strax över 40 mil med den nu ink cykelvasan på knappt 4 veckor.
Känns snabb och lätt manövrerad i skogen.

Tror inte du ångrar en sådan.

Heldämpad för max 40k
-Andy- sa:
Jensen sa:
NickPick sa:
Jensen sa:

Klart man gillar det man själv har köpt :)

Hade varit en berättigad kommentar om man inte visste vad jag kört med tidigare. Haft lefty för 7-8 år sen. Sen haft "vanliga" gafflar (4st om jag inte minns fel) därimellan och nu tillbaka till lefty. Så tycker nog jag kan säga det rätt objektivt. Utgår från att du kört lefty med? :-)

Tillbaka
Topp