heldämpad instegscykel under 10000:-

kalmeborg

Ny medlem
Söker efter efterträdaren till min gamla skrothög och har kommit fram till att jag trots allt vill ha en heldämpad cykel (om inte någon här kan servera en riktigt bra förklaring till varför det skulle vara dumt).

Vill ha så mycket cykel som möjligt för pengarna och i vanlig ordning vill man ju inte betala för det. Jag siktar på en total smärtgräns på 10 lök.

förslag?

Köp inte en ny heldämpad cykel för under 10k, gör det inte för under 15k heller du kommer inte att bli nöjd, jag pratar av egen erfarenhet. Satsa då istället på hardtail. Men kollar på begagnat så kan du säkert hitta något fint, ha bara is i magen och ta med dig någon som är bra på cyklar.a

Klart det finns justea FS för under 10k, men du hittar de oftast på rea eller på Köp&Sälj.

Ska man köpa enligt listpris blir det däremot svårare...

Börja med att fundera på vilken storlek som passar dig och om du vill ha en XC-hoj eller AM, eller något där mellan. Sen är det bara att börja jaga reor och annonser :).

Lycka till!

Storlek?
Som andra skrivit redan FS under 10tkr gör att du får kompromissa bort en HEL del kvalitet, och i slutändan körglädje pga av att delarna slits snabbare vilket också blir dyrt...
I dina kläder skulle jag försökt spara ihop någon/några 1000-lappar till och kollat efter en sån här: http://m.evanscycles.com/products/jamis/dakar-xcr-29-comp-2013-mountain-bike-ec041431
Det finns en enklare modell ( http://m.evanscycles.com/products/jamis/dakar-xcr-29-sport-2013-mountain-bike-ec041434 ) också men delarna är betydligt enklare och du lär vilja uppgradera det mesta (kostnad 5-10000kr) inom tre år. Den första är "ready-to-race" från dag ett!
// Larsa

Köpte en heldämpad 29" på cykelcenter i Eskilstuna för 30k:-

Kompisen köpte en likadan begagnad för 13k:-. ett år senare.

Så jag instämmer, leta 1-2år gammal. Då får du mest för pengarna.

Rosenberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp en hardtail istället. Heldämpat för 10k
> är lite som att köpa en Porsche utan
> växellåda.

nu blandar du ihop Fs och SS ;)

Extremt prisvärda 29ers i larsaws länk! Det var väl inget egentligen inget fel på den enklare av de där två heller, om man orkar släpa runt på lite vikt…

Det går definitivt att fynda begagnat. Den som köpte min Commencal som var körd en säsong för en bra bit mindre än halva nypriset gjorde ett bra köp t.ex..

jomper skrev:
> Det går definitivt att fynda begagnat. Den som
> köpte min Commencal som var körd en säsong för
> en bra bit mindre än halva nypriset gjorde ett
> bra köp t.ex..

Precis! Se här:
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=97244
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=97284
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=97259
Med lite prutande kan du nog få ner dom två dyrare under 10Tkr!
// Larsa

För ca 12 får du ju Nerve som ger fantastiskt mycket för pengarna.
Radon Slide 125 som Tagesartikel dyker upp nån gång per månad för €1299.
Med dessa cyklar som benchmark är det svårt att hitta nåt annat vettigt.

Men Felt Virtue på Wiggle ligger runt 10k och Kona Tanuki finns på CRC i ett par varianter men i det läget skulle jag nog försöka spara ett par lappar till och köpa tyskt.

Mathias B skrev:
> Köp inte en ny heldämpad cykel för under 10k,
> gör det inte för under 15k heller du kommer inte
> att bli nöjd, jag pratar av egen erfarenhet.
> Satsa då istället på hardtail. Men kollar på
> begagnat så kan du säkert hitta något fint, ha
> bara is i magen och ta med dig någon som är bra
> på cyklar.a

Jag köpte min nerve al 7.0 för strax över 14k och jag är toknöjd.

jomper skrev:
> Det går definitivt att fynda begagnat. Den som
> köpte min Commencal som var körd en säsong för
> en bra bit mindre än halva nypriset gjorde ett
> bra köp t.ex..

Jag köpte just en beggad Commencal (-08), iofs för strax över halva priset men den går bra än.

Man kan ju köpa en ny Radon Slide 140med full XT för fjorton så nog f-n ska man kunna få tag på en på rea eller beggat för under tio.

/T

tack för alla svar och tips!

Vad är AM, FS och SS?

Jag cyklar leder och skogsslingor. inget tokavancerat, men fortsätter det vara så roligt som det är nu så kanske jag utvecklas.

Tanken är instegscykel som ska bytas ut till fetare inom 3 år om glädjen håller i sig.

Om man bortser från pengarna... Vad är för- nackdelarna mellan heldämpad och HT?

kalmeborg skrev:
> tack för alla svar och tips!
>
> Vad är AM, FS och SS?
>
> Jag cyklar leder och skogsslingor. inget
> tokavancerat, men fortsätter det vara så roligt
> som det är nu så kanske jag utvecklas.
>
> Tanken är instegscykel som ska bytas ut till
> fetare inom 3 år om glädjen håller i sig.
>
> Om man bortser från pengarna... Vad är för-
> nackdelarna mellan heldämpad och HT?

Framförallt är det väl pengarna. ;)

Fördelen för mig när jag gick över till FS var att jag vågade lite mer, speciellt utför. Fick roligare åkning helt enkelt. Blir även lite snabbare i "normal"stöket då man kan fortsätta sitta ner och trampa istället för att studsa på rötterna och tappa momentum. Jag antar att en FS ställer mindre krav på teknik också, då man kommer undan med en del misstag.

Nackdelarna kan väl vara att cykeln blir tyngre, mer/dyrare service.

Spontant så låter Canyon Nerve AL eller Radon Slide 125 som lämpliga hojar för dig. Ifall jag förstår din beskrivning rätt så har du inte nytta av mer slaglängd än så.

Jag är långt ifrån någon expert, men jag vet i alla fall att jag troligtvis aldrig kommer ha en HT igen. Heldämpat är skoj.

En ny heldämpad för 10k är rätt tung, du får försöka en hel del teknologi för priset, hur kul är det att åka runt på en tung hoj som man ändå byter ut fortast möjligt?

Du får kanske inga justerbara dämpare vilket förtar upplevelsen en hel del..

Tillbaka
Topp