Heldämpad Merida?

AAverdal

Aktiv medlem
Heldämpad Merida?
Hej.

Är spekulant på en gammal cykel och efterfrågar lite erfarenheter synpunkter.
Någon därute som kör en heldämpad Merida av lite äldre modell? eller som har testat?
Jag tänker på de från 2013. Med bakdämparen monterad lodrätt framför sadelröret.

Vad tycker ni om dem? Hur är geometrin, vikten mm.
Hur är dämparen från DT? DT M212 38 ABS w/remote
Gaffeln, är den OK? FOX 32 Float 29 CTD O/C- Evolution 100
Komponenter i övrigt har jag koll på för den aktuella cykeln.

Då jag inte riktigt vill lägga pengarna på en ny heldämpad för 30-40 kkr så får det bli beg.

Heldämpad Merida?
Hej!

Tråkigt att du inte fick någon respons alls i närtid.

Jag gjorde precis som du, köpte en 2013 XT-EDITION Big Ninety Nine, där ramen var en garantiram. Jag och kompisen har nu var sin. Vad finns det att säga om cykeln då, massor.

Jag gick från 26 HT till 29 FS, 15kg till dryga 13kg, som dag och natt. Cykeln i fråga har potential om man får allt att lira! Jag plockade på drivlina och bromsar som följde med ramen, slängde på XT-hjul M771 och köpte en Fox Float CTD evolution 2014. 15mm axel istället för 9mm QR vilket har bevisat sig vara helt rätt för cykeln som är ganska styv i ramen annars.

Har du motorik för att jobba med cykeln så är det helt rätt hoj att börja på. Bara för att det är en FS får man inte allt gratis och kan sitta ner i de medelstökiga partierna.

Jag kommer nu sälja mitt bygge då jag köpte en nyare årsmodell som är helt i Carbon.

Är du fortfarande intresserad så kolla på annonserna här på happyride och lägg ett bud.

Mvh Eric

Heldämpad Merida?
Ericjacobs11 sa:
Hej!

Jag gjorde precis som du, köpte en 2013 XT-EDITION Big Ninety Nine, där ramen var en garantiram. Jag och kompisen har nu var sin. Vad finns det att säga om cykeln då, massor.

Jag gick från 26 HT till 29 FS, 15kg till dryga 13kg, som dag och natt. Cykeln i fråga har potential om man får allt att lira! Jag plockade på drivlina och bromsar som följde med ramen, slängde på XT-hjul M771 och köpte en Fox Float CTD evolution 2014. 15mm axel istället för 9mm QR vilket har bevisat sig vara helt rätt för cykeln som är ganska styv i ramen annars.

Har du motorik för att jobba med cykeln så är det helt rätt hoj att börja på. Bara för att det är en FS får man inte allt gratis och kan sitta ner i de medelstökiga partierna.

Jag kommer nu sälja mitt bygge då jag köpte en nyare årsmodell som är helt i Carbon.

Är du fortfarande intresserad så kolla på annonserna här på happyride och lägg ett bud.

Mvh Eric

Gött. Inte ofta man ser en hel cykel i carbon.

Heldämpad Merida?
Ericjacobs11 sa:
Hej!

Mvh Eric

Köpte en ny NinetySix istället. Fick ett riktigt rövarpris så det blev inte mycket dyrare.

Heldämpad Merida?
Ericjacobs11 sa:
Härligt! Roligt när man gör bra affärer, gjorde detsamma på min nya. 20000 i "rabatt" ?

Nöjd med din ram och bakdämparen?
Absolut nöjd med ramen. Har kört både Epic, Allebike och Scalpel (lånehojar) Och den är värdigt lik dem. Förutom att Allebiken är lättare och rappare. Men plånboken tillät inte det just nu.
Bakdämparen, ja, men det tog mig lite tid att hitta rätt inställningar. Kan bero lite på att jag har den billiga med baksving i alu.
Reba-gaffeln. Håller fortf på och testar mig fram. Min Manitougaffel på förra var goare, men svår att få reservdelar till.

Har börjat uppgraderings arbetet lite sakta:
Köpt nytt styre. Kolfiber + lättare handtag.
Ordnat slanglöst.
Kikar på att köpa American Classic Race.
Kanske byter gaffeln med en bekant som har en ny SID men han vill konvertera sin gaffel till 120 mm och det går med min, inte hans.

Efter detta lär den ha gått ner mer än ett kilo, sen skall jag gå ner mer än så..

Tillbaka
Topp