Heldämpat eller inte?

• Trådstartare Trådstartare Mattias Nyström
  • Start datum Start datum
M

Mattias Nyström

Guest
Heldämpat eller inte?
Jag har kört enbart framdämpat på min cykel och jag kör bara XC tävlingar, inget downhill. Men nu har jag hört många som säger man ska ha heldämpat även då, vad tycker ni? Erfarenheter? Det blir ju även en del grusväg/asfalt under en tävling. (tävlar i multisport).

Heldämpat eller inte?
heldämpat går oftast snabbare när terrängen är brötig. Man kan köra snabbare å säkrare med heldämpat och såklart även mer komfort men på bekostnad av vikt, lite gung och mer service.

Heldämpat eller inte?
Kör du heldämpat tycker iallafall jag att man bör välja en XC-fully med lockout (eller någon variant på lockout) både på bak och framdämparn. Då har du en bra kompromiss men iof lite tyngre än hardtails.
Kan vara bra om du kör multisport, gung när det behövs och "vips" stelt när det ska gå i Tour de france fart.

Helnöjd med min Specialized Stumpjumper FSR Comp

Heldämpat eller inte?
Jag hade tänkt köra på ett vanligt rakt. Har du provat båda? Är det bättre att köra riser även om man inte kör så mycket utför? Har fått för mig att Riser är mest om man kör downhill...

Heldämpat eller inte?
Var hittar man alla fina beg hojjar då ?
Förutom de man hittar här.
Blocket suger ju ganska fett om man e petig. :)

Hai

Heldämpat eller inte?
Det klart lindrigaste och mest energisparande sättet att ta sig över stöket är på en heldämpad hojj. Jag kör på en med Manitous SPV system både fram och bak. SPV´n filtrerar bort gunget som blir vid trampning men släpper igenom stötarna från ojämt underlag, justerar man in det rätt så fungerar det mycket bra. Det enda dåliga med heldämpat är egentligen att det blir lite mer underhåll och fler saker som kan gå sönder. Väljer man rätt cykel behöver inte vikten bli så speciellt hög, min väger dryga 11 kg i storlek 53cm med skivbromsar.

Heldämpat eller inte?
'Jag kör på en med Manitous SPV system både fram och bak.'
Vad är det för en hoj Anders ?

Jag ska också köpa snart.

Heldämpat eller inte?
Kör heldämpat...Kan ju satsa mer som över stök och bök och som så många andra skriver så kan ju man ju få tag i lätta fs nu. Min Trance 1 är grym...Både vid små som stora gröpper, rötter m m. Plus att bakbromsen inte låser upp bakdämpen när man bromsar...
Kör FS!

Heldämpat eller inte?
Fördelarna med heldämpat XC jämfört med HT (framdämpat) är att cykeln tar upp en betydande del av ojämnheter och du som cyklist slipper arbeta lika hårt. Du får som cyklist en skönare resa och kan fokusera mer på att ta dig framåt och mindre på hur du ska trixa dig fram på brötiga stigar. Du spar kraft genom att du kan sitta betydligt mer i sadeln samtidigt som du "spar" både bak och rygg eftersom cykeln tar upp större delen av ojämnheterna i backen. En välkonstruerad heldämpad XC-hoj fungerar utmärkt på landsväg (minimalt gung) och klättrar minst lika bra som en HT. (Tex. Specialized FSR ...)

Nackdelen med en heldämpad är att cykeln väger ett kilo mer än motsvarande HT (kostar 5000:- mer...) och innehåller mer delar (bakdämpare och länkar) som behöver service (och kan gå sönder).

That´s all kids! / MM

PS! Att en FS inte skulle väga mer än en HT är en utopi eftersom en bakdämpare och länksystem knappast kan vara viktlöst... DS!

Heldämpat eller inte?
Hej igen!

Riserstyret ger dig bättre kontroll vid teknisk körning eftersom det är betydligt bredare än ett rakt styre (rakt styre 580 -620 mm, riser 660 - 680), nu pratar vi XC-styren alltså... Genom styret höjd förändras din position på cykeln vilket är en stor fördel vid utförskörning och allmänt stök, det kan dock upplevas som en nackdel vid branta klättringar då du aktivt måste luta dig framåt/nedåt (mest en vanesak). Riserstyret är dock ingen höjdare på landsväg och snabba grusvägar då en låg framåtlutad position är mest effektiv.

Kör du mest i "skogen" är riserstyre givet, blir det mycket vägkörning (och du har bråttom...) är det mer tveksamt.

That´s all kids! / MM

Tillbaka
Topp