Heldämpat eller inte?

Winberg

Ny medlem
Heldämpat eller inte?
Jag kör motocross och tror att den roligaste konditionsträningen kan vara att cykla. Nu är det så att jag är ute efter en bra XC-cykel som inte är för dyr eftersom crossmaskinen kostar en del. Har varit runt å kollat lite på cyklar med dämpare fram, och heldämpade. Tänkte cykla på småstigar med rötter och sten. Eftersom man nu är hi-tech-galen så vill man ha ganska bra grejer. Och ska man ha heldämpat får man betala en hel del för hyfsade grejer. Och mindre för en cykel med endast dämpare fram. Kan jag nöja mig med endast framdämpare och få lite grymmare prylar på hojen och ändån ha kul på en stig med rötter och sten?

Gärna tips på cykel.

Heldämpat eller inte?
Nej :-)

("Kan jag nöja mig med endast framdämpare och få lite grymmare prylar på hojen och ändån ha kul på en stig med rötter och sten?")

Heldämpat eller inte?
som gammal crossförare själv föredrar jag stel bak då jag tycker den är lättare att bestämma vart den ska (nu kommer nog flera undra hur jag äf funtad om ni inte undrade det innan).
Eftersom du är hightech-galen (utgår från öhlins fram och bak på crossen samt rinaldi-kit om du kör yamaha), kolla på radsport bornmann
A2821_b_0.JPG

1800 euro

Heldämpat eller inte?
Heldämpat är roligare/bättre och HT mer prisvärt. Tycker jag. HT funkar till det mesta, innan man provat FS...

Heldämpat eller inte?
BFS: Tycker tvärtom. Nu när jag har en FS och gjort mig av med HTn och dessutom provat lite andra HT-hojar så känner jag behovet av att ha en HT. Men jag antar att det hänger ihop med var och hur man cyklar.

Heldämpat eller inte?
BFS: Men jag gillar fortfarande FS skarpt! För den större delen av den cyklingen jag håller på med är den utmärkt och bättre än en HT. Dvs. körning på stökig stig. Men jag skulle vilja ha en kvick och smidig lek-HT.

Heldämpat eller inte?
jag tycker roligare med ht på stök, då får man jobba mer istället för en cykel som förlåter en, valde cykling för att jag gillar att göra jobbet själv.
(testat lite olika fs, bl.a. enduron, men usch, klump-saker).
Kanske en epic sworks

Heldämpat eller inte?
jag kör ht idag och är mer och mer sugen på att köra helstelt permanent.. tycker helt enkelt inte om gunget.

Senast redigerad av en moderator:
Heldämpat eller inte?
Tim skrev:
-------------------------------------------------------
> jag kör ht idag och är mer och mer sugen på att
> köra helstelt permanent.. tycker helt enkelt inte
> om gunget.
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-10-15
> 21:42 av Tim.

inte ens fram med nån treashold funktion (om det slår för hårt så dämpar det)?

Heldämpat eller inte?
Kör en ny CRF 250 -05- så man har ju inte haft råd att sätta dit så mycke prylar på den än. Tack för förslaget på cykel, tyvärr lite i överkant på pris.
Ja det verkar ju vara en fråga om vad man tycker om, å de vet ju inte jag som inte provat så mycke. Men det lutar nog åt en stel bak efter dessa komentarer. Trodde det skulle sågas helt..

Kan väl tänka mig strax under 10 000:-

Kom med fler förslag, gärna länk.

Heldämpat eller inte?
Ok, om maxpris är 10' så behöver du inte fundera längre. Då är det bara HT som gäller, du får aldrig en bra och hållbar fullgungare under 10' (ok beggad kanske..)
Ok heldämpat kan du få för ca 17' och uppåt (nypris)
/Tobias

Heldämpat eller inte?
Ok , i den prisklassen är det stel ram som gäller om du ska en bra cykel.
Marin och Kona är synnerligen prisvärda i den pris klassen...

nailtrail.jpg

http://www.cykelnetto.com/shop/ (Marin) 8890:-

product_cyklar_kona_caldera2006.jpg

Kona Caldera 9190:-
http://www.pedalogerna.com/product_info.php?cPath=8_52&products_id=442

Om du inte kan tänka dig köpa begangnat.

Beg:
http://www.happymtb.org/annonser/?action=view&GID=6242
nästan FÖR bra pris... Skulle jag köpa om jag haft 6K.

http://www.happymtb.org/annonser/?action=view&GID=6290
Ligger rätt i pris(ålder/utrustning)

Heldämpat eller inte?
Winberg skrev:
> Men det är väl inte så att man flyger av cykeln om
> man inte har dämpare bak i tex en nerförsbacke med
> en del rötter och stenar??

Nope, du klarar dig fint me HT. Däremot kan man köra fortare och bekvämare med fullgung i stökiga partier (speciellt nedför)!
Är själv en hängiven heldämpåkare, tycker att en sån cykel gör åkningen mycket roligare :), speciellt som jag gillar stökig terräng...

Heldämpat eller inte?
Med tanke på budgeten kan jag tyvärr bara hålla med att det är HT som gäller, men som gammal cross/enduro åkare så skulle jag ändå vilja slå ett slag för heldämp, jag började med en HT och körde det i ca 1 år men trivdes inte med den av flera orsaker, framförallt dem otrevliga "bakstudsarna" som kom när bakhjulet skulle över ett hinder, det fick mig att tappa kontrollen och flytet.

Så i våras bytte jag till en FS och nu är jag nöjd, slipper dem otrevliga kasten med baken och kan köra mera likt som man gör med en cross/enduro alltsaå rakt över, bara att lätta fram innan ett hinder och köra på över och låta dämparna göra jobbet.

Det går att få fullt acceptabla FS hojar nya för ca 15 kkr kolla på Marins FS hojar hos Cykelnetto.com, själv kör jag på en Marin Rift Zone och den är helt kanon för den typ av körning du pratar om, att den sen är både lätt och smidig gör ju inte saken sämre.

Så mitt råd är satsa lite mera och bli nöjd från början, för ananrs får du bara köpa en till hoj inom 1 år och det blir dyrare totalt.

Bosse, som älskar sin FS ;-)

Heldämpat eller inte?
köp eb hojj med bra ram, av känt märke det är hjärtat på hojjen o från det kan man sen utgå o byta valda delar efter hand. men som sagt, köp inte heldämpat, bättre o välja en hardtail med bättre delar.

Heldämpat eller inte?
Som du gissat så är det svårt att ge tydligare råd. Och vi har alla olika syn på vad som är bättre och sämre. Men personligen tycker jag att om du bara har 10 000 sek, och inte en hundring till, så är det HT som gäller. Gärna nått av de föreslagna i tråden.

Fast du gillar att köra MX. Så du fegar inte ur för ett hoppa gissar jag. En FS ska ju enligt Lonewolf uppföra sig ganska likt en MX, och jag skulle gissa att du snart är ute och hoppar även med din MTB. Så...kan du trolla fram 5000 till?

En HT för strax under 10 000 kommer hjälpa dig till bättre kondis. Men jag tror att du snart kommer vilja leka med din MTB också. Och då är det nog snart en FS som du vill ha.

Hoppas jag har hjälpt mer än själpt.

Heldämpat eller inte?
Hmmm...

Leka.... Måste man verkligen ha en fullsusp för att kunna göra det? Jag tycker att jag leker fint men min hardtail. FS är mer förlåtande och klarar en ur en massa situationer där man gått in lite fel men å andra sidan så betyder ju inte det att man blir bättre cyklist eller får mer eller mindre träning.

Det finns mycket kompetenta lekhojar som tål att hoppas, droppas och allt annat med tuffa namn som är HT. Jag vet inte om jag är ute på helt fel spår nu..... men om det är så att man vill ha ett komplement till något som man håller på med skulle jag nog välja något som ligger nära men ger mig andra utmaningar. En HT uppfyller båda dessa krav.

Jag funderar för tillfället att skaffa mig en FS hoj men det beror inte på att jag inte är nöjd med min HT. Det skulle snarare vara för att skaffa mig ett komplement.

Om anledningen är mest att skaffa sig ett komplement till att köra hoj med, vad jag antar, ganska avancerad fjädring så tror jag att en HT skulle vara det bästa. Den snabbaste vägen är inte alltid rakt fram! Jag skulle tro att en HT skulle kunna få någon som är van vid milsvid fjädring och mycket kraft tillgänglig vid en enkel handvridning att tänka i nya banor.

Det är jobbigt och hårt att köra MC i stök. Det ser mycket enklare ut än vad det är. Detta medför mycket skump, stök och slag mot armar, rygg, axlar och ben. Om man vill träna upp detta får man ju mer av detta med en HT. Det skulle ju då betyda att man stärker dessa partier bättre med HT (för att inte tala om helstelt)

Mitt råd ligger nog i linje med de som förespråkar HT. Det ger mest kvalitet för pengarna och kan leda till att man tänker i nya banor från det man är van vid från MC. Det är ju trots allt MC som är huvudsysselsättningen om jag fattat trådstartaren rätt...och i så fall är chansen liten att cyklingen är det som han kommer att ägna fokus på. OM han tänker om efter ett tag och prioriterar upp trampandet på hoj framför motordrivet så kan han ju alltid skaffa sig en enklare MC och en MYCKET kompetent MTB för de pengar han kan kränga av sin gamla MC för.

Ett exempel: OM jag vill transportera mig från A till B på enklaste, säkraste, bekvämaste och behagligaste sätt väljer jag bil. Om jag vill ha en känsla av frihet, utmaning och vad som känns som obegränsad kraft tillgänglig vid en handvridning väljer jag MC. Trots att dessa två former av transport är helt olika kompletterar de varandra utmärkt.

(Något dimmig förklaring efter en kväll på puben... Jag tror dock att resonemanget håller för den tuffa granskning som jag vet att forumet kommer att utsätta den för)

Edit. Frågetecken istället för punkt.

Heldämpat eller inte?
tänkte lite över natten, kom fram till följande.
fs är som att köra mx långsamt, cykeln arbetar mer och är förlåtande.
ht är som att vara snabbare förare på mx, ju snabbare man bli desto viktigare blir spårval och flyt för att allt ska fungera.

Heldämpat eller inte?
Hej Winberg jag tycker att du skall utgå från vad du skall ha cykeln till skall du köra skog med mycket tekniska partier så står man upp väldigt mycket på cykeln.Annars kan jag rek ebay.com där kan man göra kap på fs rammar sedan köpa till egna delar från chainreactionstyle.com. Det gjorde jag och fick tag på en GT ram är mycket nöjd med denna.PS LYCKA TILL MED LETANDET DS

Heldämpat eller inte?
rejser skrev:
> tänkte lite över natten, kom fram till följande.
> fs är som att köra mx långsamt, cykeln arbetar mer
> och är förlåtande.
> ht är som att vara snabbare förare på mx, ju
> snabbare man bli desto viktigare blir spårval och
> flyt för att allt ska fungera.

Precis vad jag kom fram till innan jag bytte till FS (om man kan räkna Scalpel till det...).
Jag blev helt enkelt för lat och trött efter några timmar att hitta det bästa spårvalen för att det skulle vara kul.
Scalpellen är väldigt styv och kvick och känns nästan som en HT men tar bort småstöket. Det ger mer kontroll.
Nu har ju Scalpellen väldigt kort travel och klart att jag suktar efter en HT igen för det ger en otroligt känska av kontroll tycker jag...men å andra sidan vill jag ju också ha en FS med mer travel än Scalpellen för mer freeride åkning.
...varför måste man välja för?

/m.

Heldämpat eller inte?
Winberg skrev:
<-> Där förlorade jag kanske greppet...

O nej då! *grin*
Dom flesta av oss sitter redan i uppgraderingsträsket så
det är bara att hoppa.

Ifall du är van att skruva själv är det inga problem.

Se bara till att du får rätt storlek på ramen från början.
Det är det absolut viktigaste oavsett om du väljer HT eller FS.
Wrench Science kan var till hjälp med detta.

En lagom nivå på komponenterna är nog också viktigt. Ifall du
kör med Shimano prylar så är väl LX/XT kanske lagom. Sedan
finns SRAM men dom känner jag inte till tyvärr (ännu!).

Köpa begagnat kan vara en variant. Har själv gjort det och
faktiskt blivit väldigt nöjd.

Oavsett vilket så tar det ett tag att få till komponenter och
utrustning och ibland också ram innan man blir nöjd. Det är styren,
styrtapp, sadel, trampor, handtag etc.

Köp en vettig hoj till ett schysst pris och börja cykla så fixar
du till det så att du blir nöjd allt eftersom.

Mina två ören.

EDIT: meningsbyggnad:-(

Heldämpat eller inte?
fullrulle skrev:
> rejser skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > tänkte lite över natten, kom fram till
> följande.
> > fs är som att köra mx långsamt, cykeln
> arbetar mer
> > och är förlåtande.
> > ht är som att vara snabbare förare på mx, ju
> > snabbare man bli desto viktigare blir spårval
> och
> > flyt för att allt ska fungera.
>
> Precis vad jag kom fram till innan jag bytte till
> FS (om man kan räkna Scalpel till det...).
> Jag blev helt enkelt för lat och trött efter några
> timmar att hitta det bästa spårvalen för att det
> skulle vara kul.
> Scalpellen är väldigt styv och kvick och känns
> nästan som en HT men tar bort småstöket. Det ger
> mer kontroll.
> Nu har ju Scalpellen väldigt kort travel och klart
> att jag suktar efter en HT igen för det ger en
> otroligt känska av kontroll tycker jag...men å
> andra sidan vill jag ju också ha en FS med mer
> travel än Scalpellen för mer freeride åkning.
> ...varför måste man välja för?
>
> /m.
>

Funderar själv på epic sworks för att slippa dom där mest oönskade besöken i mumindalen av en i löven dold spetsig sten.

Heldämpat eller inte?
Burner: Med FS har man känsla över greppet. Det är bara det att det märks på ett lite annat sätt. Det handlar om två olika körstilar på HT och FS där FS är lite lättare att bemästra. Skillnaden är att man gärna kör snabbare med FS och då blir det lika svårt som HT igen...

Heldämpat eller inte?
Nu kör inte jag med en "riktigt" FS så jag kan inte helt säga om jag har rätt...
...men jag har känslan att med mycket travel bak så känns nerför roligare medans kort travel bak klättrar cykeln bättre då man kan sitta ner mer och få bättre däckkontakt utan "dämpgung".

m.

Heldämpat eller inte?
ÄR inte ramarna från Marin väldigt enkla! Jag tycker det ser ut som de ramar man hittar på "nonames" i Tyskland!!!

Axel

Tillbaka
Topp