Heldämpat, vad välja?

• Trådstartare Trådstartare Daniel Johansson
  • Start datum Start datum
D

Daniel Johansson

Guest
Heldämpat, vad välja?
Tjänare, har börjat på att byta cykel nu, den gamla är åtta år, och är lite sugen på att skaffa en heldämpad XC-cykel. Men vad skall man välja? Som jag ser det har jag två alternativ:
- Ny komplett cykel
- Ny ram där man lyfter över vissa delar från den gamla.
Men återigen vad skall man välja för märke och konstruktion?
Nån som har något bra att rekomendera??

//Danne

Heldämpat, vad välja?
Många köper tyskt för tillfället, inkl. mig själv :) Kolla in Radon, Cube, roseversand(red bull) och andra märken. Marin är som sagt alltid ett säkert kort. Bruka oftast vara mest prisvärt att köpa en helt ny cykel också.

Vore bra om du skrev mer specifikt om dina krav. Lycka till med ditt cykelköp!

Heldämpat, vad välja?
Ny komplett cykel lönar sig i princip alltid.

Kan du meka själv eller vill du kunna lämna in din nya cykel? Om ja, så har vi några väldigt nöjda Marinägare från Cykelnetto, annars lönar det ofta sig att handla från tyskland om man vet vad man vill ha och vilken storlek. Se Butiksrecensionerna ovan.

Vilken storlek på budget har du? Principen är den att ju större budget, desto fler val har du. Lätt va?

Heldämpat, vad välja?
Tanken är att försöka hålla det hela under 20000. Har dock kollat runt lite på olika lösningar och kommit fram till en sak, köpa en ram blir i slutändan mkt dyrare än att köpa en komplett cykel sett till vad man får för pengarna.
Köper jag ram så bygger jag upp cykeln själv hos min handlare så det är inga problem, problemet är vilken ram man skall välja, om jag väljer den linjen.

//Danne

Heldämpat, vad välja?
Daniel Johansson skrev:
-------------------------------------------------------
> köpa en ram blir i
> slutändan mkt dyrare än att köpa en komplett cykel
> sett till vad man får för pengarna.

Ja, de som monterar färdiga hojar betalar helt andra priser för komponenterna. Mest för pengarna ger no Specialized. Har flera cykelkompisar som köpt fina heldämpade för rimliga priser.

Per

Heldämpat, vad välja?
Heldämpat, vad välja?
I Sverige: Giant NRS, Specialized Epic, Marin Rift Valley.

Från Duskland (internetbutiker kolla butiksrecensioner): Cube, Radon

Så. För 20 papp kan man göra mycket.

Heldämpat, vad välja?
Har du allt annat? Hjälmar å skor å kläder och behöver bara hojen?

Kör du crosscountry eller vill du mer ha en kralligare hoj för hela berget?

Heldämpat, vad välja?
Ja, jag har allt annat. Hittills har det blivit mest ren XC men.. numera är ambitionen inte så mycket att späka sig å jaga mil utan mer att ha skoj i skogen bara. Men det är en heldämpad XC cykel som jag vill ha.
Har kollat lite på Kona Kikapu Deluxe 2005 å den verkar inte vara helt fel...

//Danne

Heldämpat, vad välja?
Jag är en av dem nöjda Marinägarna som näms ovan och kan bara rekomendera dessa med varmt hjärta och gott samvete, har en Rift Zone som är en XC heldämpad och kostar 16.500kr hos cykelnetto, vill du ha samma ram med lite vasssare komponenter så välj Mount Vision men då spricker din budget lite grand men den kanske är lite flexibel?!

Tror du får svårt att hitta lika mycket pang för pengarna inte ens i Tyskland som du får med en Marin XC, vill du ha lite mera slaglängd för att kunna köra hela berget så välj en Wolf Ridge kolla tråden om Muertos hoj oavsett vilken du väljer så är jag övertygad om att du blir nöjd ;-)

Kolla om du kan få tag på det nummer av tidningen Kades där dem testade heldämpade upp till 20 tkr så har du ett bra urval och inte oväntat fick Rift Zonen som deltog mycket gott betyg, tom testets lättaste!!

Bosse

Heldämpat, vad välja?
Är det en XC-hoj du vill ha är Marin Wolf Ridge lite klumpig. Titta på tex. Rift Zone istället.

Wolf Ridge är en Am-FR hoj. Mer komfort än prestanda om vi säger så, inte för att den är slö på något sätt...

Heldämpat, vad välja?
Har sett ett par Spec Epic (varav en i vackra Röd-Vita färgsättningen) och dom ser helt klart vettiga ut! Prisvärda vete fanken men fina! Svart är föresten också en läcker färg på den ramen. :)

Som sagt är Marin prisvärt och deras dämparlänkage är helt klart vettigt. Det låter bakhjulet röra sig först bakåt-uppåt vilket hjälper hjulet över hindret och minskar cykelns tendens att stanna upp vid hinder. Dessutom tycker jag att det ger en ganska bra balans mellan pedal feedback och independence hos dämpningen. (Antagligen fel termer men vad fnaken)

Heldämpat, vad välja?
Canyon ser ut att ha rätt schyssta heldämpade till bra priser. Nerve RC 7: Foxgaffel + bakdämpare, Thomson, Magura Marta, XT... inte direkt budgetgrejer. Lite över 18000 kr, frakt tillkommer förmodligen. Men du lär i alla fall hamna inom din budget. Enda frågetecknet är väl kanske hjulen (Iridium, har inte hört talas om dem). Men får du hem cykeln för 18500 kr så kan du ju köpa ett par Hope XC Disc billigt från CRC om vill byta upp dig senare, utan att tänja alltför mycket ovanför 20 tkr-gränsen.

<http://www.canyon.com/mountainbikes/index.html?b=3>

Senast redigerad av en moderator:
Heldämpat, vad välja?
lustigt, jag är lite i samma situation som daniel, jag har en sju år gammal ht mtb (som visserligen blev ganska uppfräschad i år) och funderar på att skaffa något bättre någongång, en fs i så fall.. problemet är väl pengar, eller snarare brist på dom ;) men man kan ju alltid fundera..

jag har väl varit mer inriktad på xc också antar jag, men egentligen är det väl mest "ha skoj i skogen" som är vad jag vill också.. freeride är nog lite väl extremt, fast enklare fr (inga enorma drops) hade väl varit skoj att pröva på..

vad är det man ska titta på för nåt då? all mountain? trailbike? kona kallar det "back country".. hur skiljer de sig, vad ska man titta på?

marin wolf ridge såg intressant ut, har tittat lite på kona dawg också..

för er som köpt en bullit, vad får man ge för en sån ram?

men man får alltså mycket mer för pengarna om man köper en färdig än att bygga en själv?

många frågor =)

Heldämpat, vad välja?
>men man får alltså mycket mer för pengarna om man köper en färdig än att bygga en själv?

Jo så är det nästan alltid. Beror på att tillverkarna köper in delarna mkt billigare än vad vi kan köpa dem från cykelaffärerna. Ibland kan det dock skilja sig vad gäller kvalitén på sådant som hamnar på färdiga cyklar respektive sådant som säljs dyrare i affär, i kartong och med tillbehör, manualer. T ex kan en dämpargaffel ha styrröret i stål när den kommer på en cykel medan den har röret i alu när den säljs dyrare i butik.

Fördelen med att bygga själv är att man kan välja vilken del av cykeln man vill prioritera. Bra dämpare och bromsar men med enklare sadelstolpe, styrstam, styre och vevarmar, osv.

>för er som köpt en bullit, vad får man ge för en sån ram?

Bullitramen kostar ca 16000 kr i Sverige (Dr Spoke). Är väl läge för dem som äger en Bullit att komma in med svar, men en färdig sådan cykel blir inte särskilt billig. Runt 30-35 tkr eller så får man nog räkna med, med bra gaffel och bra skivbromsar.

Heldämpat, vad välja?
Bullit ligger runt 17 laxar i en laxask i Svea rike har jag för mig.

Wolf Ridge och Dawg är väl ungefär samma kategori av hoj. Cyklar som funkar till allt utan att vara bäst på något. Med Wolf Ridge kan en typisk tur se ut ungefär såhär:

Börjar hemifrån, cyklar upp för en liten trappa. Vänder och hoppar ut för den igen, ca 1 m fallhöjd. Fortsätter mot skogen. Hänger på ett XC-svetto uppför första klättringen en bit men tappar honom på slutet. Kommer däremot ifatt igen när det börjar gå nedför eftersom man inte behöver tänka så mycket på rötter och stenar på stigen. Bara att bomba på och akta sig för träden, till dom räcker inte ens 6" slaglängd...

Fortsätter en bit på grusväg i ungefär 25 knyck men ser en schysst stig gå in till vänster. Sticker in på på den och upptäcker snabbt att den var ganska stökig med mycket sten och rötter på ca 10-15cm höjd. Dundrar på framåt och låter dämpningen sköta värsta jobbet. Beger mig av hemåt igen och imponerar på några småkids genom att bunnyhopa utför en liten trappa. Kommer hem lagom till Simpsons på ZTV, slänger mig i soffan och kopplar av.

Helt enkelt en allroundhoj som tar sig upp för berget såväl som ner på andra sidan. Undvik dom största hoppen och dropsen så är det nog ingen fara.

All Mountain = XC med lite större hinder. Först upp för berget och sedan ner för det igen utan att köra dom värsta linjerna.

Freeride = Kör fort och hårt räds inte några hinder, så länge det går nedför iaf. Går det uppför blir det värre då cyklarna inte på något sätt är optimerade för detta.

Trail = Samma sak som AM liksom Back country

Åtminstone har jag uppfattat det så. Visst finns det undantag tec. SC Bullit som sägs fungera till allt. Men frågan är om det inte handlar lika mycket om cyklisten som cykeln i många fall. En klen typ på en Bullit tar sig inte fram bättre på plan mark än ett XC-svetto på en fjäderlätt kolfiberram och SID gaffel ned för de värsta linjerna på Åreskutan.

Don efter person alltså!

Själv föll jag för Wolf Ridge pga. do it all känslan jag fick av den. Gaffel och bakdämpare hade FR stämpel av FOX vilket gjorde att jag kände mig trygg vad gäller de delarnas kapacitet.

Satsa inte på tyngre cykel än du behöver! Jag tror inte på att förköpa sig på en tung FR hoj bara för att man tror att man behöver det. Många XC-hojar håller nog för betydligt mer än man tror.

Att köpa en färdigbyggd MTB innebär ofta att man får dra lite nytta av tillverkarens rabatt på komponentinköpen jämfört med kund vilket leder till bättre priser än om man själv skulle köpa samma delar löst. Oftast.

Edit: Det är inte heller nädvändigtvis så att bara för att delarna sitter orginal på en hoj att dom är OEM eller skiljer sig från de delar man kan köpa i butik.

Senast redigerad av en moderator:
Heldämpat, vad välja?
Jag har idag köpt en tysk ful-ram som heter F.A.T inget prestige märke men en lätt ram med bra dämpare. Planerar att flytta över delar från den gamla MTB men måste komplettera med ny framgaffel, vevparti, sadel, sadelstolpe och framväxel. Vill inte veta var det kostar men det viktigaste är att få de delar jag vill ha. Så bygget blir anpassat till mina mått och ändamål. När man tittar på färdiga byggen finns det många delar som inte passar de krav man har som Marinens fula ram eller Canyons hjul som Tommy vat tveksam till.

Heldämpat, vad välja?
Ja, ca 16kkr för Bullit ramen, som faktiskt blivit billigare med åren. Köpte min hösten 2002, gav då 16800kr. :-P Mitt bygge hade jag tänkt max till 34kkr, men det överskreds med 20% ungefär... :-) Men det är en cykel som håller länge, frågan är bara hur länge man själv håller när man börjar prova sina gränser med en sådan leksak. :-D

/Leo

Heldämpat, vad välja?
Lite kul är at Marinen faktiskt ser bättre ut IRL än på bild... Åtminstone tycker jag det när jag jämför bilden på skrivbordet på datorn med den äkta varan som för tillfället står bakom ryggen på mig och blänger. Tror han är sur på mig för att han inte fick rasta av sig i skogen idag. Dessutom undrar han nog vad jag skriver...

Heldämpat, vad välja?
Muerto: tack för utförligt svar =) och en trevlig liten fiktiv tur, det där är ungefär vad jag sysslar med också.. (fast jag hann inte riktigt hem till simpsons idag ;) )

wolf ridge är faktiskt mycket intressant. den har ungefär det jag vill ha. det är också just den där helhetskänslan jag vill ha.. jag vill ha en mtb som jag kan göra lite av allt med och den måste inte vara jättebra på nånting egentligen, vilket är en rimlig uppoffring om man vill att den ska klara av allt.

man kan ju säga att bulliten är tyvärr långt ovanför min prisklass..

en ren freeride-hoj är nog inget som är intressant för mig heller. hur som helst är det bra att fått reda ut det där med all mountain/trail/back country, misstänkte att det är samma sak alltihop. så det är väl den kategorin jag får titta på då antar jag.. wolf ridge räknas väl dit också antar jag?

verkar lite farligt det där, står den och blänger och undersöker vad du håller på med? låter som den är lite väl intelligent ;)

Heldämpat, vad välja?
fox: Wolf RIdgen är en AM hoj, ja.

Intelligent är den också. Hittar själv på stigarna och så, bara att hänga med liksom... :)

Om man vill ha en Wolf i 17.5 tum så kan det vara kärvt. Vet inte hur det är just nu men för en knapp månad sedan hade europeiska centrallagret bara 3 st kvar och då köpte jag en av dom... Har för mig att det var så iaf. Men det går säkert att få hem från USA genom Cykelnetto också. Eller varför inte kika på en engelska versionen med Hope-bromsar? Hade jag valt idag hade jag nästan propsat på den engelska hojen eftersom jag inte är riktigt kompis med mina Hayes-bromsar...

Tillbaka
Topp