Heldämpat

Heldämpat
Har en längre tid sneglat (snarare tokglott) på heldämdade mtb:er. Har den gångna sommaren misshandlat min helstela GT till marken och nu är den slut. Visste på förhand att den inte hade mycket kvar att ge men tänkte att jag bränner av det jag kan från den för att se om mtb är nåt för mig. Cyklar vanligtvis racer men har alltid haft en förkärlek till kaoset som man kan ha med en mtb. Jag är helt klart inne på en heldämpad. Efter test är jag övertygad om att det är fsr som gäller. Är inte något proffs men okej skulle jag ändå påstå. Har sneglat lite på olika modeller och känner hellre att jag investerar i en lite för bra cykel för mig i nuläget då jag tror och hoppas att jag i och med detta kommer kunna lyfta mig några ytterligare nivåer. Kör stig och all-mountain tror jag att jag skulle klassa det som. Är ute efter så mycket kul och lek som möjligt. Det är klart jag vill att det ska kunna tävlas nåt lopp på den senare men det är sekundärt. Nu vill jag bara ha kul! Cyklarna jag sneglat på är väl egentligen Trek remedy 9 och fuel ex 9 och 8. Även scott genius 730, 740, samt samma modeller i 29. Tittar således på cyklar i prisklassen 30-35K i ursprungspris. De får gärna vara billigare än s på rea men tänker mig att den ursprungliga prisklassen nog kan vara det jag siktar mot.
Vet att det lev mycket text men vad har ni för tankar och förslag?

Heldämpat
Fuel ex 8, eller 9 om du har råd. 2016 ex 8 får du för runt 25000 nu. Den kommer funka finfint som ersättare för din HT. Remedyn tar du om du vill dundra på mer utförs.
Kolla in filmerna på treks hemsida så får du en uppfattning om vad de är tänkta till.

Jag köpte just själv heldämpat efter flera år på HT. Det var inte helt lätt att bena ut begreppen xc,trail,enduro... förr kallades allt bara för mountainbike :-)

Heldämpat
Alltså tillägg till texten är ju att jag i nuläget inte är villig att lägga 30-35K på hojen och att de med fördel gärna ska finnas på rea mellan 25-30K men att ursprungspriset gärna får ligga någonstans där.
Petigt ska det vara också...

Senast ändrad:
Heldämpat
Makkan sa:
Fuel ex 8, eller 9 om du har råd. 2016 ex 8 får du för runt 25000 nu. Den kommer funka finfint som ersättare för din HT. Remedyn tar du om du vill dundra på mer utförs.
Kolla in filmerna på treks hemsida så får du en uppfattning om vad de är tänkta till.

Jag köpte just själv heldämpat efter flera år på HT. Det var inte helt lätt att bena ut begreppen xc,trail,enduro... förr kallades allt bara för mountainbike :-)

Vad valde du för nån då och vad kör du oftast?

Heldämpat
Kör nästan bara på stigar i skogen, blandat tekniskt med sten och rötter. Valde mellan en Trek topfuel 8, Ex8 och en Kona Hei hei trail. Valde Konan mest för att jag fick prova den i skogen innan jag köpte och att den hade lite mer slag än topfuelen. Gillar även att stå på nerför när det bjuds, men inga stora hopp osv för min del ännu :-)

Heldämpat
Makkan sa:
Kör nästan bara på stigar i skogen, blandat tekniskt med sten och rötter. Valde mellan en Trek topfuel 8, Ex8 och en Kona Hei hei trail. Valde Konan mest för att jag fick prova den i skogen innan jag köpte och att den hade lite mer slag än topfuelen. Gillar även att stå på nerför när det bjuds, men inga stora hopp osv för min del ännu :-)
Låter lite som jag tänker. Tänker att kanske top fuelen har lite lite slaglängd om man jämför med fuel ex:en. Visserligen rör det sig ju "bara" om 20 mm men ändå. Men jämför man fuel ex:en med remedyn så känns det mer som en förklädd downhill utifrån vad man vill säga från treks hemsida och utifrån vad jag lyckats läsa mig till och jag kommer ju inte att åka någon skidbacke ner vad jag tror. Hur mycket slag har konan?

Senast ändrad:
Heldämpat
Jag köpte precis min första heldämpade, blev en YT Jeffsy. 140mm slag fram/bak och kostar från 16000kr för den billigaste och upp till 29000 för en topputrutad i bongoplast. Men för de pengarna som du nämner, finns det ju en uppsjö av cyklar. Vissa betalar man lite mer för märket. Men man kan nog lugnt säga att allt i den prisklassen erbjuder ett stort leende på läpparna när man cyklar.

Heldämpat
Jeppe_E sa:
Jag köpte precis min första heldämpade, blev en YT Jeffsy. 140mm slag fram/bak och kostar från 16000kr för den billigaste och upp till 29000 för en topputrutad i bongoplast. Men för de pengarna som du nämner, finns det ju en uppsjö av cyklar. Vissa betalar man lite mer för märket. Men man kan nog lugnt säga att allt i den prisklassen erbjuder ett stort leende på läpparna när man cyklar.
Ok. Har du testat jeffsy eller? Var till en början inne på scott men känner lite som du säger att där betalar man ju väldigt mycket för märket.

Heldämpat
Jag har kört en Trek Remedy 9 2015 29" fram till nu. 2015 och 2016 hade samma geometri men den är förändrad 2017. 9an erbjuds nu bara som "RSL" med 150 mm slag, 2017 har även fått ännu flackare vinklar. Om du ska köpa 17 årsmodell skulle jag nog gått på Fuel ex för den typen av cykling du söker, Remedy blir nog lite väl mycket cykel.

Jag får inom några dagar en YT Jeffsy CF Comp 1, kålplast med något finare komponenter än Remedyn jag hade. Om några dagar kan du få min uppfattning om skillnaden mellan dessa.

Jonas

Heldämpat
Var en inte helt olik tråd uppe nyss, men jag kan komma med mina åsikter här också.

Köpte själv en Trek Remedy 9 2016 nyss som jag är väldigt nöjd med, men den är mer av en utförscykel och mindre av en långloppscykel. Självklart går den att cykla långlopp på, men den kommer gå klart tyngre än många andra cyklar både på platten och uppför. När det är lite stökigare eller går nerför är den dock hur rolig som helst! Eftersom du verkar vara mindre inne på utförsåkning och mer på långlopp tror jag att en Fuel EX är ett bättre alternativ. Scott har en fördel i sitt Twinloc-reglage som låser båda dämparna med en knapptryckning, vilket kanske gör Genius till en bättre långloppscykel samtidigt som man får mycket slag för stöket. Är det rolig du är ute efter så tycker jag Remedyn är det bästa valet av de du nämnt.

Personligen skulle jag inte köpa en heldämpad cykel som jag inte provcyklat (läs postorder) då olika länkage ger väldigt olika känsla. T.ex. ogillar jag känslan hos Specialized medan Treks länkage är det bästa jag testat. Scott låg mittemellan de båda i känsla för min del. Beroende på var du bor och vilken storlek du behöver kan jag rekommendera Stenströms Cykel som rear ut Trek till bra priser.

Mvh

Senast ändrad:
Heldämpat
Rockybalboa sa:
Jeppe_E sa:
Ok. Har du testat jeffsy eller? Var till en början inne på scott men känner lite som du säger att där betalar man ju väldigt mycket för märket.

Nej, tyvärr inte. Cykeln står fortfarande oanvänd pga en bäckenfraktur. Min förra MTB var en Fatbike med en 100mm RS Bluto på. Den bottnade jag, så när jag bytte den mot en heldämpad, så visste jag att jag ville ha mer slag, samtidigt som jag inte ville lägga för mycket pengar på en skogsmaskin, eftersom jag primärt cyklar landsväg. Mycket därför föll valet på en Jeffsy, eftersom den erbjuder bra komponenter och mycket slag, till ett riktigt bra pris. Jag har inte hittat någon annan cykel som erbjuder snarlika komponenter för det priset som jag gav. Men jag kan förstås ha missat någon modell.

Heldämpat
Rockybalboa sa:
Makkan sa:
Låter lite som jag tänker. Tänker att kanske top fuelen har lite lite slaglängd om man jämför med fuel ex:en. Visserligen rör det sig ju "bara" om 20 mm men ändå. Men jämför man fuel ex:en med remedyn så känns det mer som en förklädd downhill utifrån vad man vill säga från treks hemsida och utifrån vad jag lyckats läsa mig till och jag kommer ju inte att åka någon skidbacke ner vad jag tror. Hur mycket slag har konan?

Det är 120 på Konan och den är relativt lätt. Det funkar för min cykling, har ingen uppfattning om hur det är att cykla med 140-150 i skogen men det funkar säkert också.

Tillbaka
Topp