[Helgrajd] Gömmaren lördag 19/7

MangeO

Ny medlem
Jag är lite sugen på att ge mig ut och smiska (eller få smisk av) rötterna i skogarna runt Gömmaren i Huddinge. Förra rundan blev ju lite slirig och hal pga hällregn from hell(as). Så nu vill jag ha lite revansch. Kan utlova kul terräng i vacker trollskog med heltäckande rotmatta från början till slut, där det inte är stenigt då.

När? Lördag den 19:e juli, med start 11:00.

Hur? Med cykel, fika och glatt humör. Och i lagom tempo, dvs någonstans mellan "styrfart" och "Aron".

Var? Samlingsplatsen blir Älvsjö, utanför dörrarna till biljetthallen, så kan den som vill ta sig dit mha tåg. Gömmaren är destinationen. Färdvägen går på grus- och asfaltsvägar, samt på stigar i skogen mellan Älvsjö IP och Stuvsta.

Samlingsplats #2 för de som kommer från andra hållet blir på utryckningsvägen som går genom reservatet, dvs här, någon gång runt 11:30.

... Och som sagt, jag hade tänkt mig en vackert väder-tur, blir det regn blir det nog ingen tur för mig. Senaste prognosen utlovar regn under lördagen, men läget kan förändras tills dess.

Kommer:
Undertecknad
mamme1
Johan A
Tobe
Jerry
Mickelino
Nissen
wesper
Road_Runner
nisseson

Kommer kanske:
Poopzilla
pl0nk!
Mike å

Kommer inte:
Sprockets

Edit: Uppdaterat med mer info.
Edit2: Uppdaterat med ännu mer info.

Senast redigerad av en moderator:
Jag vill bli med!
På lördag behöver jag kurera mig till ca. 10 och vill vara hemma runt 15 (tdf) men jag kan avvika tidigare om du hade tänkt dig en helare heldagstur än så.(eller oxå är det så lajbans i skogen så att jag skippar teven :)
Söndag ser det sämre ut :(

Vafalls, kurera sig till 10? Är inte cyklingen en kur i sig?

Om vi alla utgår från stan behöver vi inte nöta asfalt hela vägen ut. Stigarna börjar redan i Älvsjö, blir liksom lite surf'n turf över det hela då. Så får sprockets chansen att mata de lokala korparna, om än bara som aptitretare? ;-)

smurfrox skrev:
-------------------------------------------------------
> Vafalls, kurera sig till 10? Är inte cyklingen en
> kur i sig?

Ja, det vankas ju självdöd häst på grillen och sprattelvatten därtill på fredagkvällen, så en viss återhämtning lär krävas.

> Om vi alla utgår från stan behöver vi inte
> nöta asfalt hela vägen ut. Stigarna börjar
> redan i Älvsjö, blir liksom lite surf'n turf
> över det hela då. Så får sprockets chansen att
> mata de lokala korparna, om än bara som
> aptitretare? ;-)

Älvsjö blir välan jättebra?
Och Ville, klart att du ska med, jag vill bli inspirerad och kränkt!

Sprockets skrev:
> Hojar du dit? Säg en tid så kan vi göra sällskap.

Jag tänkte dra hemifrån (Årsta) vid 10:45, och en kvart känns lagom för att hinna bort till Älvsjö. Om nu vädret vill. Uppdaterade originalinlägget med mer info.

Äh nu blir jag också sugen, Gömmaren är grym och Älvsjöskogen var ju min "efter jobbet skog" i över 10 år... Om vädret är fint och handen känns bra så kanske.

Johan, om du kommer från Tullinge är det kanske smidigast att göra en andra uppsamling på utryckningsvägen mellan Källbrink och Kungens Kurva - det finns en liten gård eller ett torp där, med hage och hästar, bara några hundra meter från bommen vid Källbrink. Känns det som en passande mötesplats?

Det vankas blöta rötter. Eller skall man säga rotblöta?

smhi.jpg ht=300

Vädret ser bättre och bättre ut för varje prognos. Från att ha varit regn hela dagen har det gått till att regna bara på förmiddagen, och runt 20 grader varmt. Hög luftfuktighet + mycket grönska = rena regnskogen. Känns ju helt OK.

Så G:a Stockholmsvägen norrut och in till vänster på "brandvägen" (1. efter Fullerstakvarnsvägen) så möts vi vid bommen.

Hejsan! Jag tänkte försöka hänga på! Var väl 15 år sedan jag sist åkte här, så jag är sugen som tusan!

Men, jag kommer med bil norrifrån så jag undrar var ni kommer att ansluta till leden, är det vid pilen märkt med 1, eller ska man sikta in sig på bommen vid brandgatan vid pilen märkt 2?
1178480206_gommarens_naturreservat1.GIF ht=517

Jerry, den mötesplats jag föreslog är gården/torpet som ligger några hundra meter efter bommen när man kommer från Källbrink. Går inte att missa om man kommer på cykel. Kolla första inlägget, har länkat till en halvdålig kartposition på Eniros karttjänst.

Jag föreslår att vi som kommer med cykel från stan/Älvsjö trampar raka spåret bort till mötesplatsen, så behöver inte de andra vänta så länge. Jag tror att det tar max 30 minuter från Älvsjö station, men jag är inte helt säker. Att vara där runt 11:30 är ambitionen.

Jag dyker också upp. Har aldrig hojat i Gömmaren så det skall bli intressant! Är dock lat av mig så jag tar bilen ända fram och möter er vid "gården/torpet efter bommen när man kommer från Källbrink".

Är det någon som vet var man kan parkera i närheten? Källbrinks idrottsplats kanske?

Jag hänger på och ansluter vid Älvsjö ... och detta är mitt första inlägg på happy ;)
Jag är cykel/skid-polare med Jerry, Nissen, Mandel och Snickers och är känd som "Per-E" av dem.

wesper skrev:
> Jag hänger på och ansluter vid Älvsjö ... och
> detta är mitt första inlägg på happy ;)

Välkommen till Happy! :-)

Nissen skrev:
> wesper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag hänger på och ansluter vid Älvsjö ...
> och
> > detta är mitt första inlägg på happy ;)
>
> Välkommen till Happy! :-)

Instämmer, välkommen ombord!

10km-slingan var i toppform nu på kvällen. Ni kommer få en kanonrunda om vädret håller i sig.
Och, kolla hur Gömmaren mår i morgon, vi gav den en ordentlig fredagskränkning!
;)

Äh va fan, jag säger kanske. Måste ordna barnbefrielse bara. Jag ansluter vid brandgatan 11.30. Skulle jag inte vara där på pricken så kan ni rulla vidare utan mig. Är det svart/vita som gäller?

Thomas

Jag kommer inte imorgon, har just varit där på svettotur. Både (om)skakad över rötterna, och rörd över hur fint det var.

Ska ni inte möta upp vid spårcentralen? Där finns ju parkering för de som kommer med bil. Blir det inget regn så dyker jag kanske upp..

Planerar att dyka upp vid Älvsjö imorgon. Spårcentralen vid pil 1 på Mickelinos karta har bilparkering 10 meter från spåret. Kanske lite sent att planera om mötesplats dock?

När jag körde Gömmaren senast så tyckte vi att 15 km-spårets "egna" slinga var den finaste biten så jag kör gärna hela svart-vita. :-)

Jo, det är definitivt i senaste laget att planera om mötesplatsen, och för min del känns Spårcentralen som en ganska dålig samlingsplats för de av oss som cyklar från stan. Det är en bra bit extra att trampa innan den riktiga cyklingen börjar.

Det borde för övrigt gå att stå vid Källbrinksskolan om man kommer med bil. Alternativt att ni ställer er i Kungens Kurva, och cyklar från andra hållet. Det tar ungefär 10 minuter att cykla via utryckningsvägen till mötesplatsen, som börjar här.

Edit: Lade till länk

mandel skrev:
> Lite sent beslut men jag dyker upp till kl 11 i
> Älvsjö.
>
> /Tobias

Kul!!

Visst är Jerker en fantastiskt marknadsförare?!

Tillbaka
Topp