Heli tape? Erfarenheter?

erik33

Ny medlem
Heli tape? Erfarenheter?
Hej,
jag har beställt en ny cykel vilken förväntas levereras inom ett par veckor.
På olika sidor har jag sett notiser om "heli-tape" - en tape som med syftet skall skydda ramen mot repor, kedjeslag etc.

Det verkar finnas en hel uppsjö olika varianter - någon som har några "Doe´s n´ Dont´s" i ämnet?
Tips på bra fabrikat`?

Erik33

Rattnalle

Aktiv medlem
Heli tape? Erfarenheter?
Det finns bara en sorts riktig helikoptertejp och den görs av 3M. Finns billigt på eBay t.ex.

Egentligen är det bara en väldigt tjock och seg plastfilm så det är inte raketforskning och andra fabrikat duger säkert lika bra. Det krävs viss noggrannhet för att undvika luftbubblor under bara.

Sen skyddar den inte mot allt men små stenskott och skav från vajerhöljen duger den gott till. På kedjestaget där en del cyklar har från butik gör den ingen större nytta om kedjan slår i ofta utan då krävs något tjockare.

Rattnalle

Aktiv medlem
Heli tape? Erfarenheter?
Pfaff skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmmm. Låter som det som säljs svindyrt som
> displayskydd under namnet Copter.

Gör det säkert. Jag har använt 3Ms på min förra mobil när jag krossade skärmen så grundligt att jag var rädd att skära mig. Fungerade utmärkt som skärmskydd (för fingrarna mot skärmen alltså ;) ).

Hackson

Medlem
Heli tape? Erfarenheter?
Nja, det jag har är inte samma som Copter. Hade sådan Copter-skydd och det var klibbigt och knepigt att applicera. Misslyckades helt och det blev massa luftbubblor, tyckte det var rena skiten.

Klistrade på lite mindre bitar av 3M-tejpen på ramen nyss för att förhindra kabelskav och det gick enkelt och bra. Materialet är inte flexibelt för de som vill veta.

/Hakan

even

Medlem
Heli tape? Erfarenheter?
"Inte flexibelt"? Vad menar du? Är det så styvt att det inte böjer sig tillräckligt för att kunna vira det runt ett smalt rör, typ ett kedjestag? Eller menar du att det inte är töjbart så man kan inte få det att anpassa sig och sitta snyggt i en böj eller över en ojämn yta?

Hackson

Medlem
Heli tape? Erfarenheter?
even skrev:
> "Inte flexibelt"? Vad menar du? Är det så styvt
> att det inte böjer sig tillräckligt för att
> kunna vira det runt ett smalt rör, typ ett
> kedjestag? Eller menar du att det inte är
> töjbart så man kan inte få det att anpassa sig
> och sitta snyggt i en böj eller över en ojämn
> yta?

Det är inte speciellt töjbart, så det blir nog svårt att få vissa bitar att anpassa sig över böjda ytor. Kedjestag borde inte vara problem däremot om man bara skall vira runt så att säga. Ungefär som skärmskydd till mobilen, den styvheten.

Miracle

Aktiv medlem
Heli tape? Erfarenheter?
Orginalet från 3M är 0,71 mm, så det är en bra kraftig tejp. Jag skulle tro att den behöver värmas för att funka bra på krökta ytor.

Frid!

Rattnalle

Aktiv medlem
Heli tape? Erfarenheter?
Miracle skrev:
> Orginalet från 3M är 0,71 mm, så det är en bra
> kraftig tejp. Jag skulle tro att den behöver
> värmas för att funka bra på krökta ytor.
>
> Frid!

Förmodligen. Min har lossat en aning i kanten/hörnen på vissa böjda ytor jag tejpat på, ex kedjestag. Styrröret är grovt nog för att det inte ska vara något problem.

erik33

Ny medlem
Heli tape? Erfarenheter?
Härligt, tack för bra tips! Blir nog att testa 3M-tapen som nämns ovan.
Hade inte en tanke på att MC-butiker också kan vara värt att kolla...Gött!
Lite vårsol på detta så...! :)

erik33

Ny medlem
Heli tape? Erfarenheter?
Var den lätt att applicera? Har för mig att jag läst att det går lättare om man sprayar på lite vatten med en droppe diskmedel i för att lättare trycka ut bubblor etc..?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer