[Hellas] Idoter på el-motocross

Ser nu fram emot alla stockholmare här som sturskt uttryckt att "lagen gäller!" nu får byta sport :LOL:

Helt plötsligt blev etik, moral och "rimlighet" godkända argument.

För övrigt om vi skall fortsätta vara fyrkantiga så får ingen organiserad cykling ske utan markägares tillstånd.

Med det sagt. Jag vill fortfarande att mc-förare håller sig på godkända slingor, men jag använder inte "the moral high ground" som min grund för detta.
Moralpanik? ?

Din egen gissning/uppskattning eller har du någon källa till den uppskattningen?
Antar att han utgår från bilden. Har själv haft en KTM E-XC och de tre effektlägena ger ett spann mellan ”lämnar spår som en fatbike” och ”djupa spår i mjukt underlag”, givetvis beroende på fart och gaspådrag.

Är ändå en rätt så trött hoj som inte kan jämföras med en fullstor enduro. Rättfärdigar inte på något sätt att köra med den i Hellas men i det stora hela så håller jag med om analysen att den förstör som ett gäng cyklar om man kör lugnt.

Antar att han utgår från bilden. Har själv haft en KTM E-XC och de tre effektlägena ger ett spann mellan ”lämnar spår som en fatbike” och ”djupa spår i mjukt underlag”, givetvis beroende på fart och gaspådrag.

Är ändå en rätt så trött hoj som inte kan jämföras med en fullstor enduro.
Egen gissning/uppskattning m.a.o.

Är ändå en rätt så trött hoj som inte kan jämföras med en fullstor enduro. Rättfärdigar inte på något sätt att köra med den i Hellas men i det stora hela så håller jag med om analysen att den förstör som ett gäng cyklar om man kör lugnt.
Att den väger 100 kg mer än en MTB borde väl påverka vilka spår den lämnar, oavsett vilket effektläge den är inställd på.

Att den väger 100 kg mer än en MTB borde väl påverka vilka spår den lämnar, oavsett vilket effektläge den är inställd på.
Du har betydligt bredare däck vilket fördelar vikten bättre, men som sagt, det är en egen upplevelse och baserat på fördomar gällande personerna på bilden. Vem vet, dom är kanske proffs som ligger på full rulle genom skogen.

Du har betydligt bredare däck vilket fördelar vikten bättre, men som sagt, det är en egen upplevelse och baserat på fördomar gällande personerna på bilden. Vem vet, dom är kanske proffs som ligger på full rulle genom skogen.
Jag har sett spåren. Man misstar det inte för cykelspår även om det så klart inte ser ut som efter Gotland Grand National. Det är särskilt på utsatta ställen (surhål, uppförsbackar etc) som det är en väsentlig skillnad

Jag har sett spåren. Man misstar det inte för cykelspår även om det så klart inte ser ut som efter Gotland Grand National. Det är särskilt på utsatta ställen (surhål, uppförsbackar etc) som det är en väsentlig skillnad
Jag har personligen bara sett bilden som postats i början av tråden och jämför det med egna erfarenheter. Vill man köra utan att lämna djupa spår så kan man göra det, vill man dra ett nytt dike så är det möjligt.

Kan tänka mig att en amatör gör större åverkan än en som kan köra hoj, i regel eftersträvar du att inte få hjulsläpp i backe.

Dom som kör cross och enduro brukar ju ta sig fram genom mycket gas snarare än mjukkörning. En cykel tex, där orkas ju aldrig hjulspinn med men på en enduro är det en helt annan sak

Dom som kör cross och enduro brukar ju ta sig fram genom mycket gas snarare än mjukkörning. En cykel tex, där orkas ju aldrig hjulspinn med men på en enduro är det en helt annan sak
Som jag skrev ovan så bestämmer man ju som förare det själv, bilden i början av tråden visar ju snarare att det är någon som rullar fram. Sen är det fullt möjligt att det ser värre ut på andra ställen men känner jag detta forumet rätt så hade det funnits foton av det vid detta laget om det varit fallet.

Min gissning är att det är totala nybörjare eller att det är en transportsträcka som dom kör så lugnt som möjligt för att inte göra spår.

Du har alltså själv inte sett spåren i Hellas men anklagar oss som har det för att avgöra slitaget genom "fördomar"? Intressant.
Jag kan tala om att spåren är betydligt djupare än från en MTB och det förekommer även "sprätt" som aldrig gått att få till med en cykel.

Bilden på spåren som jag la upp var endast för identifiering av mönstret. Inget annat.

Du har alltså själv inte sett spåren i Hellas men anklagar oss som har det för att avgöra slitaget genom "fördomar"? Intressant.
Jag kan tala om att spåren är betydligt djupare än från en MTB och det förekommer även "sprätt" som aldrig gått att få till med en cykel.

Bilden på spåren som jag la upp var endast för identifiering av mönstret. Inget annat.
Nej, läs igen. Baserat på mina fördomar gällande hur personerna på bilden ser ut.

Sen är jag helt övertygad om att en sån hoj kan framföras på ett sätt som motsvarar slitaget från ett mindre gäng cyklister, det baserar jag på erfarenhet.

Jag tror det går att definiera "statligt subventionerade" på lite olika sätt och vis, inte bara genom direkt bidrag från staten i det landet varan säljs...
Jag önskar att det hade varit applicerbart i detta fallet, senaste året har jag lagt ner okristligt mycket tid på att lobba för att just cross och enduro ska påbörja övergången mot elektrifierat men det är en lång uppförsbacke fylld av symbolpolitik, konservatism och motsvarighet till den klassiska ”elbilsmotståndaren”.

Nej, läs igen. Baserat på mina fördomar gällande hur personerna på bilden ser ut.

Sen är jag helt övertygad om att en sån hoj kan framföras på ett sätt som motsvarar slitaget från ett mindre gäng cyklister, det baserar jag på erfarenhet.
Om vi råkar bortse från vikten på ekipaget så kanske du har rätt, men du inser likaväl som jag att ingen kommer köpa en dylik apparat för att snigla sig fram i ickefart. Det syns också på spåren, även om de som sagt uppenbarligen inte kör som fullblodsidioter heller.

Allt detta är dock helt irrelevant då de inte har alls i skogen att göra.

Antingen vet herrarna om att det är förbjudet och skiter i det. Då hoppas jag att det beivras.
Eller så har de ingen aning. Då hoppas jag först och främst att de informeras och slutar.

Om vi råkar bortse från vikten på ekipaget så kanske du har rätt, men du inser likaväl som jag att ingen kommer köpa en dylik apparat för att snigla sig fram i ickefart. Det syns också på spåren, även om de som sagt uppenbarligen inte kör som fullblodsidioter heller.

Allt detta är dock helt irrelevant då de inte har alls i skogen att göra.
ja varav min teori att dom antingen är totala nybörjare eller att det var en transportsträcka där dom ville göra så lite spår som möjligt.

Tror många köper en sån hoj för att lära känna sporten, för att testa sig fram. Tar mycket träning innan man kan brotta hoj till den grad att man kan ta sig fram som en fullblodsidiot i skogen.

Hade det varit svampplockare så hade dom på sin höjd haft hjälm på sig.

Snart kommer el-crossen stark varg att levereras till dom som har förhandsbeställt , vet att många tidigare crossåkare i Sverige har beställt en sån ( läst på svenskt forum). Så man kommer nog att stöta på endel sånna nu under hösten/ vintern.

Snart kommer el-crossen stark varg att levereras till dom som har förhandsbeställt , vet att många tidigare crossåkare i Sverige har beställt en sån ( läst på svenskt forum). Så man kommer nog att stöta på endel sånna under hösten/ vintern.
Ja vi är ett gäng på 10 pers som köpt som kommer köra en hel del i Hellas-skogarna de närmaste månaderna.

Var tvungen boka en direkt för Hellas åkningar ;)
Som reklamen säger

Kör var som helst, när som helst​

Stark VARGs nästan tysta motor gör att du kan åka var som helst, när som helst, så att du kan åka på platser du tidigare aldrig hade föreställt dig möjligt.

Som reklamen säger

Stark VARGs nästan tysta motor gör att du kan åka var som helst, när som helst, så att du kan åka på platser du tidigare aldrig hade föreställt dig möjligt.

230613_img_product_varg_07_xl.jpg

Som reklamen säger

Det där är ju helt sjukt om det är tillåtet, måste ju gå att anmäla som vilseledande marknadsföring eller liknande.

Det där är ju helt sjukt om det är tillåtet, måste ju gå att anmäla som vilseledande marknadsföring eller liknande.
Någon borde göra något!

Här har du en länk. Gå in och anmäl.

Ja riktigt märkligt och vilseledande formulerat. Under ”vanliga frågor” svarar de så här:

Bilagor

• 608C47A0-79B1-4F16-98B7-67AB8F1A1C1A.png
    608C47A0-79B1-4F16-98B7-67AB8F1A1C1A.png
    96.9 KB · Besök: 202
Nej, en mtb och motsvarande el-mtb väger inte alls lika mycket, el-mtb:n är självklart tyngre. Både elmotor, batteri och övrigt relaterat till driften väger, dessutom är de förstärkta för att klara den ökade effekten vilket också adderar vikt.
Det är visserligen en marginell skillnad och det extra slitaget som just den extra vikten bidrar med lär vara försumbar. Man kan älta det här i det oändliga. I diskussionerna som föregick TKL menades iaf att redan tyngden från motorfordon i princip omöjliggjorde framfart utan att skada marken. Det fanns ingen terrängcykling att tala om, alla motorer var förbränningsmotorer och alla motorfordon var tunga.
Som tidigare nämnts, idag, utan buller och utsläpp, borde det vara lättare att anlägga banor/markera leder där t.ex. elcrossar och el-enduro är tillåtna, kanske vid kraftledningsgator. Jag är övertygad om att det skulle göra att antalet el-MTB skulle minska snarare än öka.
Jag är även övertygad om att konflikten mellan MTB-utövare och vandrare skulle kvarstå.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp