helservice på pendlarn som gått hela vintern?

abbe

Ny medlem
Har kört med pendlarhojen hela vintern ca 10-12 mil/veckan och det känns som om den fick vad den tålde...

Jag har visserligen tvättat den minst en gång i veckan (ibland så ofta som varannan dag) och sprejat teflonspray lite här och där. Nu är jag ju inte nån cykelmekaniker av rang så frågan är om jag borde lämna in hojen på någon slags helservice?

Vad bör ingå i en sån? Sportson (där cykeln är inköpt) har nåt som kallas "helservice" men specificerar inte det närmare. 595 spänn

Cykloteket erbjuder ngt "servicepack" för 500 spänn.

Cykeln köptes ny i sept (en racerhybrid) och verkar funka ok så vitt jag kan bedöma. Huruvida kedja eller kassett är slitet har jag ingen aning om. Sen är det möjligt att nav och annat behöver fettas?

Är det nån idé att lämna in en (till synes) problemfri cykel på nån slags helservice? Är det värt pengarna? Vad bör man kräva ingår?

Kort svar är väl nej om cykeln funkar som den ska. Möjligtvis behöver kedjan och kassetten bytas, det kan man mäta upp för att se hur mycket kedjan "sträckt" sig. Växelvajrar kan börja kärva efter en vinter och då byter man, men om växlingarna går problemfritt finns det ingen anledning att byta preventivt tycker jag. Att öppna nav är helt onödigt efter bara en vinter om inte hjulen löper trögt eller är glappa i navet. Har du inte spolat med trycktvätten rakt in i naven ska dom klara en vinter utan problem. En ordentligt tvätt och smörjning är nog en bra start, om allt funkar som det ska är det bara köra vidare.

Jag har lite liknande fundering. Har rullat runt 200-300 mil i snöslask.

Pallar nexusnavet (det verkar göra det i dagsläget), eller bör man fetta in det på något lämpligt sätt?

Fram är det rullbroms, jag vet att man bör ha något speciellt fett/olja till dessa, vet någon var man hittar detta (typ en länk så jag ser någon produkt)?

Mvh.

Du ska ha grafitfett i rullbromsen. Shimano har en tub som passar in i nippeln på bromsarmsskölden.

Nexusnavet är det rekomenderar att man lägger i ett oljebad efter vinterkörning för att tränga ut eventuell kondens. Bromshylsan ska fettasom med grafitfett allt Nexusfet.

Om man plockar isär cykeln och gör rent, alltså tar bort hjul bromsar och växlar, tvättar dom och smörjer så kan man ju samtidigt kolla hjul- styr och vevlager. Känns inget glapp, skrap eller knaggel så klarar dom sig säkert ett tag till. Om cykeln fortfarande växlar ok och kedjan inte hoppar titt som tätt så kan du nog vänta ett tag med att byta den och kassetten. I annat fall så vet du vad du ska byta. Wirar och höljen kan ju vara lämpligt att ersätta när du ändå har plockat bort dom.

Tillbaka
Topp