Helstel MTB

Jörgensen

Aktiv medlem
Helstel MTB
Har en äldre MTB, specialized rockhopper 29 som inte används så mycket då det mest blir annan aktivitet. Det är ju kul att bygga/modda och dämparen på cykeln lämnar ju en del övrigt att önska. Vad tror ni om att ersätta den med en stel gaffel?

I så fall tips på bra men i första hand billiga alternativ? Blir kanske en köpes på K&S...

Helstel MTB
Bikeshop säljer ju billiga kolfibergafflar från Aerlite. Ingen aning om kvaliteten på dem, dock. Men en helstel hoj är kul att ha, särskilt om man ändå har en cykel över. Jag konverterade min plushoj till helstelt och singlespeed i vintras, det blir en annan typ av cykling som är en kul kontrast (tycker jag).

Helstel MTB
Jag konverterade min gamla HT till helstel och det var riktigt kul. Tyckte huvudet men inte ryggen =) Jäkligt rappt och trevligt så länge det inte blev för stökigt, men på längre lopp spände jag mig för mycket tror jag.
Har gaffeln kvar om nån villhöver till ett bygge (tapered, 15x100mm)

Helstel MTB
Jag har en kolfibergaffel liggande, 1 1/8 hela vägen, qr och längd som motsvarar 100 mm fjädring. Finns i södra Stockholm. Cykeln den satt på har skrotats av annan anledning.

Helstel MTB
Det är 230 mm.

20220218_170235.jpg

Helstel MTB
Såhär blev det. Tänker väl lite fortsatt utveckling, tex bort med framväxeln och annat styre. Den kommer gå mer åt grusvägshållet samt allmän brukscykling då min Nishiki blev stulen.

Vilka däck rekommenderas till 60% grusväg, 40% asfalt och 10% enkel stig?
received_794309401574546.jpeg

Helstel MTB
Såhär blev det. Tänker väl lite fortsatt utveckling, tex bort med framväxeln och annat styre. Den kommer gå mer åt grusvägshållet samt allmän brukscykling då min Nishiki blev stulen.

Vilka däck rekommenderas till 60% grusväg, 40% asfalt och 10% enkel stig?
Visa bilaga 569947
Har Big Apple 55-559 på en cykel och de är faktiskt trevliga att köra på, känns inte särskilt snabba men hastighetsmätaren säger något annat så jag går på det och de är rimligt tysta. Har visserligen bara kört tre-fyra turer, 60 mil blandat asfalt, grus, skogsväg och stig, greppet på stig är inte det bästa men jag tar hellre det än trögrullade, punkteringskänsliga eller bullriga däck på väg. Så här långt är jag klart nöjd och kommer nog köpa Big Apple 50-622 till min andra långfärdscykel.

Tillbaka
Topp