Helt ny landsvägscyklare! Ge mig tips!

Hej! Ny här men verkar vara ett trevligt forum. Har lite triathlonplaner på sikt och nu äntligen tagit mig i kragen att köpa en cykel, hamnade på en giant kolfiber hoj i 15-20 prisklassen beg.

Nu till min stora fråga! Vad kan jag behöva mer än en cykel, och skor? Nu pratar vi på en riktigt basis nivå, vad för typ av hjälm, kläder, väskor, verktyg etc? Tips på inställningar och allt mellan himmel och jord, bomba! Kommer bli en hel del långdistans.

Tack på förhand!

Olika personer har olika tips, men det är nog lättare att få svar om du ställer specifika frågor. Du får du svar om du har tur, åsikter om du har otur.

Men ett tips ändå: Ge dig ut och cykla. ? Då kan du själv känna vad som funkar och vad som inte gör det. Känns sadelhöjden bra, känns skorna bra o s v. Glöm inte att ta med vätska, något att äta, en multitool och utrustning för att laga punka.

Pump, extra slang, däckavtagningsverktyg, lagningsappar.
Verktyg för skruvar på cykeln
Flaskhållare & vattenflaska. Cykeldator, ev en riktig med kartor & navigation
Ev lås och regnkläder, kanske extra tröja ?
Lite godis & snacks.
Beroende på hur mkt man tar med, någon lämplig väska där allt får plats.

Med mobil kan du ringa servicebilen. Klart.
Plastkort behövs naturligtvis inte heller. Det har man ju redan i mobilen och/eller smartklockan.
Service-bilen kör väl strax bakom så vi kan stryka mobilen också.

Till TS, är du van att träna har du väl träningskläder, börja med det du har och sedan köp eftersom det du behöver. Antar det finns triathlon-specifika kläder du vill ha om du ska köra det. Triatleter brukar ju också ha tempo-styren, vet inte hur "bra" man måste vara för att ha nytta av det..

Pump, multitool och slang är väl grundutrustningen om man är mer än 5km hemifrån så att man tar sig hem trots mindre mekaniska problem.

Skall det cyklas långt och länge ensam, så är tempopinnar bra. Bra om de är lätta att ta bort om du även vill cykla i grupp.
Sedan bör man ha tri-dräkt vid de tillfällena det skall simmas, cyklas och springas vid samma tillfälle. Oftast har man ju sedan även våtdräkt vid simningen i Sverige.
Annars är det väl bara att ut och kötta och lära sig längs vägen vad som behövs.

Tar en kortare tur med kunniga. Bor du i 08 är tex Brostugans nybörjarturer bra. Även om du tänker cykla ensam är det lättare med tips och praktisk inlärning än att komma på allt själv efter hand. Man ställer bättre frågor efter lite övning.

Bra bibs är viktigt. Det gör saker mycket trevligare. Skor som inte är för små är najs och en sadelväska med plats för slang, pump och ett multiverktyg (med kedjebrytare) löser man mycket med!

Det är inte alltid pedaler följer med vid begagnatköp. Till landsvägscykel vill man ha SPD-SL pedaler med passande skor. De senare har tre hål i sulan. Mellan pedal och sko sitter en kloss, också med tre hål. Skruvar förenar sula och kloss. Klossen kan du med relativ enkelhet förena, klicka-in i pedalerna, och klicka-ut igen när du stannar.
Skorna ska ha en styv sula och helst väga litet. Snåla inte på första paret, för då måste du snart köpa igen, men passformen är förstås viktigast.
Skorna är ganska täta och som sagt styva, så tunna syntetstrumpor kan rekommenderas under sommarhalvåret.
Byxor är en annan sak du inte ska snåla på. Castelli är en tillverkare som är duktiga på byxor och "kudde", och har litet olika versioner för olika cykelvanor: Långrundor, snabbvändor, kyla, regn o s v. Pearl Izumi likaså.
En annan kontaktpunkt är händerna, varför bra handskar hör till. Kortfingrade med tunna gelkuddar kan väl vara ett riktmärke.
Tröjan ska sommartid vara kortärmad, och ha stora fickor på ryggen så gel, plånbok, nycklar etc inte är i vägen eller trillar ur. Den ska gärna vara lätt och andas bra på ryggen. Isadore är jag nöjd med, såväl som Craft och Pearl Izumi. De märkena har också storlekar man känner igen.
Vår och höst kombinerar du tröja och byxor lämpligen med arm- och benvärmare, som man drar på litet som strumpor.
På huvudet en godkänd hjälm som inte vållar för mycket vindfång. Keps, pannband.

Men först av allt tror jag du ska ta cykeln till en cykelmek., som går igenom den för att kolla status och slitage. Han eller hon kan också rekommendera däck mm.

Cykeltröja med bröstficka fram och windfree lurar över öronen, trevligare lyssna på musik i mobilens högtalare på högsta volym i fickan under passet. Kan kombineras med varia radarlampa och färddator som varnar för bilar i mer trafikerade miljöer.

Tillbaka
Topp