Helt nybörjare olja panik

Lite panik här nu?köpte cykeln igår och kedjan har börjat rosta lite redan sen jag tvättade den igår. Jag droppade på lite crc bike oil på kedjan. Fungerar det? Bara att spruta på och dra runt kedjan? Bör jag köpa något annat? Ska det på efter varje tvättning?
Tacksam för all hjälp!

Bilagor

• IMG_20231112_113540.jpg
    IMG_20231112_113540.jpg
    735 KB · Besök: 107
  • 1699785489551206605535536998167.jpg
    1699785489551206605535536998167.jpg
    660.7 KB · Besök: 83
Det lär funka men gäller att torka bort överskott med trasa annars blir det smutsigt. Många föredrar olja som man droppar på.

Okej, något tips. Jag tänkte köpa idag
Jag är inte finsmakare. Det viktigaste är att torka av. Jag kör finishline grön men hade inte bangat Biltemas om det knep.

Edit. Biltemas sprej har vi debatterat. Beskrivning låter som mer lämplig för mc (klibbig).
De har nån flaska som troligen innehåller random smörjolja man droppar på.

Jag är inte finsmakare. Det viktigaste är att torka av. Jag kör finishline grön men hade inte bangat Biltemas om det knep.

Edit. Biltemas sprej har vi debatterat. Beskrivning låter som mer lämplig för mc (klibbig).
De har nån flaska som troligen innehåller random smörjolja man droppar på.
Okej, menar du att jag kan köpa och använda den eller inte? Har du möjligtvis en länk det finns mycket att välja mellan.

Nackdelen med spray är att oljedimman lätt lägger sig på oönskade ställen, fälg, bromsskiva, vad du nu har.
Lägg en liten droppe av din föredragna smörja på varje länkrulle, låt dra in och torka sedan.
Torka f.ö. noga efter tvätt då undviker du mesta rosten.
Vilken smörja du använder kan va detsamma; det finns säkert hundra trådar i ämnet med tusen divergerande uppfattningar om vad som är ”bäst” på detta forum.

Okej, menar du att jag kan köpa och använda den eller inte? Har du möjligtvis en länk det finns mycket att välja mellan.
Verkar ha kommit en ny. Testa den om det måste vara biltema

Tänkte på den runda billigare

Nackdelen med spray är att oljedimman lätt lägger sig på oönskade ställen, fälg, bromsskiva, vad du nu har.
Lägg en liten droppe av din föredragna smörja på varje länkrulle, låt dra in och torka sedan.
Torka f.ö. noga efter tvätt då undviker du mesta rosten.
Vilken smörja du använder kan va detsamma; det finns säkert hundra trådar i ämnet med tusen divergerande uppfattningar om vad som är ”bäst” på detta forum.
Jag förstår. Tack för ditt svar. Ska detta göras efter varje tvätt när jag spolar av cykeln? För kedjan behöver jag inte tvätta efter varje åk eller?

Verkar ha kommit en ny. Testa den om det måste vara biltema

Tänkte på den runda billigare
Okej, det måste inte vara Biltema men tänkte att deras grejer brukar fungera. Vad är det värsta som kan hända? :)

Okej, det måste inte vara Biltema men tänkte att deras grejer brukar fungera. Vad är det värsta som kan hända? :)
Att cykeln imploderar…

Jag förstår. Tack för ditt svar. Ska detta göras efter varje tvätt när jag spolar av cykeln? För kedjan behöver jag inte tvätta efter varje åk eller?

Torka av kedjan efter en runda räcker i regel bra men smörja efter tvätt är inte dumt.

Edit, behovet av smörj går inte heller gär att generalisera, det beror ju i hög grad på hur, var och under vilka omständigheter du cyklar, växelsystem osv. När du hör fågelkvitter från drivlinan borde du smord innan. Kör du ut i regn kan det va bra att ha en liten flaska smörja med dig. Sånt upptäcker man med tiden.

Senast ändrad:
Att cykeln imploderar…

Torka av kedjan efter en runda räcker i regel bra men smörja efter tvätt är inte dumt.

Edit, behovet av smörj går inte heller gär att generalisera, det beror ju i hög grad på hur, var och under vilka omständigheter du cyklar, växelsystem osv. När du hör fågelkvitter från drivlinan borde du smord innan. Kör du ut i regn kan det va bra att ha en liten flaska smörja med dig. Sånt upptäcker man med tiden.
Okej! Tack för hjälpen. Men inget kedjesmörj från biltema då har jag uppfattat dig rätt? Någon annan du rekommenderar?

Är det inte bättre att du samlar alla frågeställningar i en tråd? Så får du lite koll på de olika svaren. Sen finns mycket info om du söker. Tex har Biltemas kedjespray avhandlats.

Nu blev jag lite nervös. När jag lägger på kedjesmörj (MucOff gula - dry lube) så lägger jag bara pipen mot kedjan, klämmer och drar runt kedjan. Är det helt förkastligt? Är jag den enda som gör så? Bör jag skämmas? Kan jag fortsätta cykla?

Nu blev jag lite nervös. När jag lägger på kedjesmörj (MucOff gula - dry lube) så lägger jag bara pipen mot kedjan, klämmer och drar runt kedjan. Är det helt förkastligt? Är jag den enda som gör så? Bör jag skämmas? Kan jag fortsätta cykla?
Bara valet av smörj diskvalificerar dig från att någonsin ens äga en cykel!?

(Edit, ¡Obs spår av ironi kan förekomma i svaret. Obs!)

Njä, jag lägger på pipen, klämmer och drar runt kedjan, men såklart inte med MucOff!

Om man använder spray och är orolig att spreja fel så sätt en bit kartong eller tidning bakom kedjan. Då får man jobba hårt för att kontaminera bromsskivorna. Alla gillar olika smörjmedel. Finishline grön älskar många medan jag tycker den drar till sig smuts tex.

Att Gatukontoren runt om i Sverige funderar på att ersätta sopbilarna med cyklar med kedjor smorda med Muc-off wet lube är ju ingen hemlighet, men att Muc-off dry lube också är kass är en nyhet för mig. Här på Happy är det flera som sagt att Muc-off gula är helt ok, och det har jag gått på. Dom som påstått det borde hållas ansvariga för den felaktiga informationen!

Alltså jag använder Mucoff gula själv. Den är som sagt lätt att tvätta bort så det är lätt att hålla rent.

Jonte987: Nja, C3 ceramic är det på gungorna.

Vet inte vad det är för kvalitet på kedjan. Kan det verkligen vara rost så snabbt! Låt den torka ordentligt, dels med frottehandduk, dels i värme, innan du sätter tillbaka och oljar den.

Mycket bra tips i den här tråden. Vill bara tillägga att den här blöta årstiden är det vettigt att välja en kletigare smörja, dom tål bortspolning bättre. Brukar kallas wet-lube av tillverkarna. Blir skitigare snabbare så man får va duktig med underhållet men det kommer man inte ifrån oavsett. Lite ytrost är heller inte hela världen, men man får se det som en påminnelse att steppa upp sitt smörj-game ett snäpp.

Man får fundera själv lite på vilken nivå av underhåll man vill lägga sig på. Bästa är att göra rent och smörja så fort det blir skitigt, men den här årstiden är det ju typ efter varje åk. Pallar man inte så kan man göra det mer sällan, bara kedjan inte blir så smutsig att växlingarna går dåligt. Men då slits drivlinan snabbare och då kostar det mer i delar istället.

Att lite skit nöter ner kedja eller drev snabbt är en myt. Själv brukar jag bara ta lite hushållspapper och veva baklänges för att få bort värsta smutsen. På med riktigt med ny olja och upprepa igen, flera ggr om väldigt skitigt.
Efter denna runda är kedjan "ren" och håller sig välsmord en månad igen.

Att lite skit nöter ner kedja eller drev snabbt är en myt. Själv brukar jag bara ta lite hushållspapper och veva baklänges för att få bort värsta smutsen. På med riktigt med ny olja och upprepa igen, flera ggr om väldigt skitigt.
Efter denna runda är kedjan "ren" och håller sig välsmord en månad igen.
Allt är väl relativt, men att skitigare grejer slits snabbare är väl inte kontroversiellt iaf.

Mina drivlinor behöver lite tätare tillsyn för att kunna klassas som välsmorda, men det begreppet är förstås också relativt.

Varför kan jag få för mig att vi pratar om olika sorters cykling med helt olika förutsättningar? Happy i högform.

Precis alla måste hitta sin metodik och produkt de gillar som passar sin cykling och tvättrutin. Det är ju som att en singelkille och en fembarnsfamilj skulle tvätta sina kläder lika ofta och på samma sätt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp