hemmabygge lättviktslampa (nu med beamshot)

yessirarafat

Ny medlem
Syftet med denna lampa är att få bra ljus som räcker länge men med mycket starkt fokus på låg vikt. Till exempel har jag tagit bort strömbrytaren och stänger istället av lampan genom att ta ur kontakten till batteriet. Vidare har jag jagat lätta och små komponenter men det finns fortfarande utvecklingspotential.

Lampaphuvudstllning2.jpg ht=484

när lampan bara väger 22 g behöver man inte mycket till huvudställning för att hålla den på plats. Total vikt på huvudet är runt 70g.

Lampaphjlm2.JPG ht=484

lampa på hjälm (naturligtvis en Giro Prolight)

Baralampanpvg.jpg ht=484

22g - ganska lätt

lampatndsticksask.jpg ht=484

ganska liten

Ingendedelar.jpg ht=484

Ingående komponenter

Komponenterna är köpta lite här och var på internet. Linsen på DX, kabel och kontakter på kjell&co. Kylflänsen är egentligen nog för kylning av grafikkort eller motsv. Den har jag kapat och filat till för att den ska bli i rätt storlek och klara av att kyla lampan. Jag har lite grejer över om någon vill bygga ett exemplar själv.

Varje lampa tar några timmar att bygga men resultatet blir bra. Det ska lödas, limmas, målas och värmas krympslang m.m...

Lampan drar 2800 mA vid full effekt och som strömförsörjning använder jag 3,7 V Li-Ion på 5600 mAh som väger 120 g. Detta ger mig 1,5 h bra ljus och efter det går ljusstyrkan ner gradvis och jag har hyfsat ljus i ytterligare en timma. Jag har även ett 9600 mAh batteripack som väger 200 g för längre turer. Bägge batteripackarna är köpta på www.dealextreme.com

Frågor eller tips på förbättringar? Maila!

Senast redigerad av en moderator:
Beamshot (Tyvärr har jag ingen lampa att jämföra med.)
IMG_4998.JPG ht=484

Taget med ISO 400. Svårt att se kanske men reflektorns vinkel är 9 grader och det är den käglan man ser i mitten.

HAHA!!!

Happy bästa Beamshot.

Ursäkta. vill itne avra elak. Jag tycker bara det var fantastiskt roligt. Men ditt beamshot säger faktistk inte ett jota. Ett stearinljus på en kolsvart toalett kunde gett samma sken nästan...;-)

Sen är det lite fel sesong för lampa, Pröva denna tråd i september. Då hade du fått klart bättre gensvar i tråden:)

Kul bygge dock!

Ville, du har helt fel. Förutom att det eventuellt hade blivit bättre gensvar i september.

Jag är ritkigt imponerad av bygget. Det är enkelt, snyggt och ett riktigt hemmabygge. Beamshoten visar vilken spridning det är på lampan, och har man bara lite koll på hur mycket en P7:a lyser så räcker det så.

Yessirarafat: Vad är det svarta du har använt på utsidan av reflektorn? Vart är drivaren placerad? Har du länkar till drivare och så på dx? Det är en riktigt grym lampa du har byggt!

De flesta vet hur mycket en P7:a lyser. Det intressanta är reflekorns förmåga att samla ljuset där man vill ha det. Precis som xyz-saft skriver. Men även jag gillar terrängbilder så jag ska försöka ta mig ut i skogen och knäppa några bilder.

xyz-saft:
Det svarta är sprayfärg som jag lagt på för att inte få något ljusläckage bakåt. Över det har jag ett lager epoxy för att få tålighet mot repor och slag (linsen är av glas och behöver lite skydd). Det röda är kylflänsens "naturliga" eloxeringsfärg.

Kaves:
Flänsen blir ordentligt varm. Jag monterar flänsen på en bit ståltråd som jag sedan använder för att montera den på hjälm eller huvudställning. (det krokiga man ser i bild 3). Det finurliga med ståltråden är att man även kan ställa in riktningen på käglan.

Schysst bygge.
Ljusbilden såg bred och bra ut för skogscykling (förutsatt att lampan hölls stilla under exponeringen :))

/Johan

haha, har insett att varje gång jag scrollar förbi tråden i inläggslistan så läser jag
"lättvikt-slampa" =)

hur vattentät är den? alltså skulle den överleva kraftigt regn mitt under turen?

Kaves:
Jag har faktiskt simmat i Riddarfjärden med min lampa i ryggsäcken under Polar Adventure Race 2010. Tyvärr blev det då kortslutning i batteriets PCB (säkerhetskrets) så jag fick använda ett annat batteri under den kommande natten. Men själva lampan fungerade felfritt.

Kraftigt regn - inga problem. De enda öppningarna in till dioden är där sladdarna går in (genom borrade hål i flänsen). Man skulle kunna tänka sig att det kom in vatten där om man bortser från att flänsen håller en behaglig temperatur (omgivningstemperatur + ca. 50 grader) som gör att allt vattenstänk förångas snabbt. Man måste ha någon form av öppning till reflektorhuset eftersom luften expanderar snabbt när man tänder lampar och man skulle förmodligen spräcka glaset om man inte hade luftning. Vidare är spänningen blygsam (max 4,2 V) i mitt Li-ion battteri så man kan förmodligen dränka lampan i vatten under drift utan att få några problem (nej, detta kommer jag inte att prova).

Drivkretsen har jag vattnsäkrat med krympslangar i olika storlekar så den känns mer än tillräckligt vattentät.

BTW så klarar drivkretsen en spänning på upp till 6 V. Så 4 NIMH ger fin strömförsörjning.

yessirarafat skrev:
-------------------------------------------------------
> Syftet med denna lampa är att få bra ljus som
> räcker länge men med mycket starkt fokus på
> låg vikt.
..
> som
> strömförsörjning använder jag 3,7 V Li-Ion på
> 5600 mAh som väger 120 g. Detta ger mig 1,5 h bra
> ljus och efter det går ljusstyrkan ner gradvis
> och jag har hyfsat ljus i ytterligare en timma.
> Jag har även ett 9600 mAh batteripack som väger
> 200 g för längre turer. Bägge batteripackarna
> är köpta på www.dealextreme.com

och

> Drivkretsen har jag vattnsäkrat med krympslangar
> i olika storlekar så den känns mer än
> tillräckligt vattentät.

Jag är också imponerad av ditt bygge.
Men jag har dessutom några frågor:
Varför valde du så låg batterispänning som 3,7V?
Och vilken drivare från DX är det du använder (gärna en direktlänk)?
Och blir den inte varm när det går 2,8A genom LEDen?

/Håkan

Med en lFlex hade 3,7V varit perfekt batterispänning. Den bygger ju på en mosfet om jag inte har helt fel? Kan det vara nån liknande dx-drivare?

Kul med frågor!

Val av batterispänning:
Mest en slump. Li-Ion är det lättaste man kan köra med (om man bortser från Li-Po, men de kan explodera om de punkteras så det vill man inte springa med) så jag bestämde mig för det. Då stod valet mellan att ha en eller två seriekopplade batterier och således 3,7 V alternativt 7,4 V. Drivaren som jag hittade klarade en drivspänning på mellan 2,5-6,0 V och med väldigt litet spänningsfall så jag bestämde mig för att prova en cells Li-Ion. Det visade sig då att jag hade riktigt bra kräm (över 2,6 A, har en graf, men hittar den inte nu) väldigt länge. När spänningen faller från den initiala 4,2 V förbi 3,7 V så börjar jag tappa lite ljuseffekt. Det finurliga då är att när jag tappar spänning så går strömmen "automatiskt" ned på lägre nivåer, varvid lampan blir effektivare. På så vis har jag åtminstone lite ljus så att jag kan ta mig hem även om jag är ute längre än jag tänkt.

Drivaren är väldigt effektiv. Den blir inte varm. Jag behöver inte montera den på någon kyfläns utan jag lägger den helt enkelt i kabeln nära batteriet. Den är lite pillig att löda på eftersom den är så liten, men när man väl fått till det är den grym!

Jag har köpt de ingående delarna lite överallt. Har inte koll på exakt var, men jag har för mig att jag hittade drivarna på www.alibaba.com (där man kan hitta vad som helst). Jag har byggt och ska bygga åt några kompisar så jag har redan ett litet lager med prylar. Om någon vill prova att bygga en egen så kan jag skicka ett litet gör-det-själv-kit med de de vitala delarna per post (kylfläns, drivare, SSC P7 D-bin, glaslins och reflektor). Har dock bara ett fåtal jag kan avvara.

Tillbaka
Topp