Hemmabygge/renovering av kona

alex kona

Ny medlem
Hej!

Jag har inköpt en kona kikapu 2004 år-04 då och det har gått nu ett litet tag men jag är verkligen nöjd med maskinen. Den svek mig aldrig. Det värsta är att den har ståt ute i 6 år och är ändå i perfekt skick.
Men nu börjar tiden ta sitt och cykel börjar bli trött och sliten. Så i hösten tog jag beslut om att renovera den. Jag har köpt in allt som behövs i princip från hela jorden :) se bilden nedan.
Syftet med renoveringen är att göra cykel lättare snabbare och aggressivare och juste jag älskar kalla min cykel för aggressivare monster, och den måste nu leva upp till sitt ryktet.

Men hoppas att ni gillar topic och låt renoveringen börja.

P.S Detta är mitt första så avancerad bygge och mitt hjärtat blödde när jag plockade isär den.

Bilagor

• _MG_3853.JPG
    _MG_3853.JPG
    112.4 KB · Besök: 17
  • DSC00442.JPG
    DSC00442.JPG
    87.6 KB · Besök: 16
  • DSC00443.JPG
    DSC00443.JPG
    77.5 KB · Besök: 17
  • DSC00444.JPG
    DSC00444.JPG
    47.3 KB · Besök: 15
  • DSC00445.JPG
    DSC00445.JPG
    56.9 KB · Besök: 17
  • DSC00447.JPG
    DSC00447.JPG
    106.3 KB · Besök: 15
  • DSC00449.JPG
    DSC00449.JPG
    55.1 KB · Besök: 15
  • IMAG0053.jpg
    IMAG0053.jpg
    87.3 KB · Besök: 14
  • IMAG0060.jpg
    IMAG0060.jpg
    89 KB · Besök: 15
  • IMAG0061.jpg
    IMAG0061.jpg
    63.5 KB · Besök: 18
  • IMAG0071.jpg
    IMAG0071.jpg
    109.4 KB · Besök: 17
  • x-1.JPG
    x-1.JPG
    75.3 KB · Besök: 19
  • x-5.JPG
    x-5.JPG
    37.3 KB · Besök: 24
  • x-6.JPG
    x-6.JPG
    47.8 KB · Besök: 14
Jag har varit på cykloteket idag och gick igenom slutliga växel justeringar, dem var nöjda och allt värkar vara OK, så jag tog ut monstret på jungfru resan:) till solna. Trots sina tjocka deck så hade jag minimal motstånd och cykel var extrem bra. Slutliga vikten blev 10.9kg från 14-16kg tror jag.
så snart jag har möjlighet så ska jag lägga ut bilder här.

Ju jag glömde fråga om ni känner till nåt riktigt bra sida/video på youtube där dem visar hur exakt ställer man in växlar, för att jag var inte helt nöjd med deras justeringar och det sa han också att jag ska finjustera växlar.

stefan_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Skicka ett PM till Petri eller DirtMechanic!

+1

schysst vikt med måste jag säga, låt den nu inte stå ute bara...

Vad tråkigt att du blivit av med din cykel, hoppas den hittas igen. För övrigt är det konstigt att när folk skriver OT-gnälltrådar så blir det 6-8 sidor och när någon verkligen försöker dela med sig med cykelbilder och jobb så blir det bara några rader. Jag hade inte sett din tråd förut men det är nog mitt eget fel, jag är inte intresserad av bakdämpade hojar. Hoppas inte din cykelgnista slocknat.

Tja!

Vilket schysst jobb du gjorde med hojen! Trist att den blev stulen :/

Vad gjorde du för uppgraderingar på den som gjorde att du kapa så mycket vikt? Sitter själv på en gammal Kona Dawg som jag är nöjd med men skulle kanske vilja börja uppgradera/renovera lite :)

BTW såg jag din nya hoj du köpt, grattis!

Tack tack ju jag var riktig ledsen cykel var värkligen personligt och det tog lång tid att gå igenom vilka delar ska det vara och var ifrån ska dom bästellas. Jag kollar blocket dagligen och hoppas att en dag kommer jag hitta den, samt tönten som stal den.
Sorry jag hade inte färdig bild på den men det som köptes in mer var fina aligator disk skivor såg riktigt fint

Tillbaka
Topp