[Hemmafix] MTB-tubdäck!!

Aktiv medlem
[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Här i sthlms norrortskogar håller vi för tillfället på med hemmagjorda tubdäck för MTB. Det är bara ett första test men vi lyckades inte slå punka på däcket med ingen luft alls och ett basebollträ i aluminium..:)

Så vi hoppas att vi äntligen fått buckt med bjorres slangåtgång...=D

En första skogstur sker imorgon på bjorres hoj, så får vi se vart vi hamnar efter detta:)

Bilagor

• DSC00285.jpg
    DSC00285.jpg
    71 KB · Besök: 44
  • DSC00287.jpg
    DSC00287.jpg
    31.3 KB · Besök: 45
[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Jag kör tubar från fabrik på min mtb 1.95 breda. Wolber tillverkade dessa. Måste hålla med om att det är en bra lösning. Man kan köra med avsevärt lägre lufttryck, så att de är smalare gör inte så mycket.

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Det blir säkert inte lika bar som om man köper riktiga tublösa däck. Men där är utbudet ganska lågt idag.

Detta är en idé som jag har haft i många år, har skrivit om det här förut på happy redan 2004:a

Tanken är att vi använder valfritt däck och så vulkar vi det med slangen på platts på fälgen. Tanken är att om sedan ett genomslag slår hål på slangen så håller däcksidan fortfarande tätt. Så vi har inga fördelar i rullmotstånd osv som finns på riktiga tubdäck. Gör bara detta för att kunna köra lätta däck utan att få punktering.

Däcket på bilden är ett continentals 450 grams däck. Och som sagt, jag slog det bra jävla hårt med ett basebollträ och pumpade sedan upp det igen.

Det verkar även gå att flytta mellan olika fälgar utan att man behöver limma eller hålla på.

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Tanken är att vi använder valfritt däck och så
> vulkar vi det med slangen på platts på fälgen.
> Tanken är att om sedan ett genomslag slår hål
> på slangen så håller däcksidan fortfarande
> tätt. Så vi har inga fördelar i rullmotstånd
> osv som finns på riktiga tubdäck. Gör bara
> detta för att kunna köra lätta däck utan att
> få punktering.
>
> Däcket på bilden är ett continentals 450 grams
> däck. Och som sagt, jag slog det bra jävla hårt
> med ett basebollträ och pumpade sedan upp det
> igen.
>
> Det verkar även gå att flytta mellan olika
> fälgar utan att man behöver limma eller hålla
> på.

Finns det ngn vinst jmf med att köra slanglöst? Kan ju knappast bli lättare? Hajjar inte riktigt poängen.

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Ja, det gör det faktiskt, även om fördelarna kanske inte tilltalar alla.

Jag kan själv inte köra slanglöst för jag kränger ur luften ur däcken. Med dessa däck kan du även buckla fälgen hur mcyket som helst utan att du någonsin kommer att tappa luft.

Det är heller inget slibb och slabb mer än första gången likt det man får med typ stans och liknande. Där brukar man även kräva en kraftigare pump för att få till det samt att det finns däck/fälgkombinationer som inte enns fungerar. Har du väl limmat däcket en gång så är det klart.

Stans måste ju även fyllas på efter några månader.

Ingen lösning för alla men för mig och bjorre kan det nog bli riktigt bra.

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Coolt! Det där måste jag testa på min HT! (har inte plats för Big Betty)
Ser fram emot en RR samt en göra-det-själv-guide under Läsvärt

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
hmm, ni vet väl att Race King inte är täta så går det hål på slangen lär det läcka ur luft genom däcket med. Verkar som Stans eller annan gegga är ett bättre alternativ då.

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Ville skrev:

> Jag kan själv inte köra slanglöst för jag
> kränger ur luften ur däcken.

Då har du ett bra skäl, lyckligtvis har det bara drabbat mig en ggn än så länge.. förra veckan:(

>Med dessa däck kan
> du även buckla fälgen hur mcyket som helst utan
> att du någonsin kommer att tappa luft.
>

Usch vad brutalt;)

> Det är heller inget slibb och slabb mer än
> första gången likt det man får med typ stans
> och liknande. Där brukar man även kräva en
> kraftigare pump för att få till det

Kör man med classeguck så blir det inget särskilt klabb samt att man slipper pumpproblemet (jag har aldrig lyckats pumpa upp ett däck med fotpump om det inte suttit en slang i:(
Det måste väl vara en ganska kladdig procedur att limma tubdäcket?

> Ingen lösning för alla men för mig och bjorre
> kan det nog bli riktigt bra.

Kul att ngn testar lite nytt, kör på, skulle vara kul att se lite bilder på processen!

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Cerro, Det verkar som du har fel där.

Bruce,..jo, det är kladd att limma tubdäcket, Men du gör det bara en gång. Det är ju egentligen ett vanligt däck som sitter med vanlig kanttråd. Så du kan montera av och på däcket utan att limma något när allt väl är gjort.

En hur man gör komemr troligen komma upp. samt någonfilm när jag bankar på hjulet med basebollträ.

Dock är prylarna vi använder inget du hittar på ica precis.

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
cerro skrev:
> Ville: Har ni punkat slangen? Kör ni vanlig fälg
> eller vad för fälg då?

Ja, vi monterade allt på en vanlig fälg (utan ekrar) där vi sedan pös ut luften till typ nada och tjongade på det en tre fyra gånger med ett basebollträ.

Dessutom stod vi på fälgwen och hoppade med den mot asfaltsgolv samt en tröskel. Jag har ivf svårt att se att slangen inte skulle få sig några rejäla törnar efter den behandlingen

Edit: ja, vanlig fälg. Så tubdäck är ju egentligen fel att kalla det. Men det ser ut som en tub..=D

Senast redigerad av en moderator:
[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Ahhh, dedär har jag inte sett. Ja, det kan nog vara något liknande.

Första turen är averkad. Bjorre körde den på bakhjulet. Han kommer säkert hit med en bild snart...om de blev bra.

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Crosscar: Ville och Bjorre har ju kanttråd på sitt/sina med vad jag kan se.

De tubdäcken för kanttråd finns väl bara för lvg numera eller? Cross förut men inte längre vad jag och aldrig för mtb eller finns det?

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Hur gör man med tub om, OM man ändå råkar få punka? Räcker det med punkaspray då or what?

Hur är det att kränga av och på?

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
bruce skrev:
> Hur gör man med tub om, OM man ändå råkar få
> punka? Räcker det med punkaspray då or what?
>
> Hur är det att kränga av och på?

Våra däck så får man sprätta upp slangen och ta bort ventilen, Sen slänga in en ny slang.

Men efter dagens tur tror jag att jag vågar mig långt utan. Bjorre körde sista kmetrarna i princip helt utan luft och det verkar helt lungt.

OM man vill vara extra super säker typ mot taggar coh skit som kan finnas neråt i europa får man väll trycka i några milliliter latexvätska i med...Då har man verkligen hängslen och livremmar. Men undra omdet behövs.

Ola, limmet vi använder är ett som är gjort för att vulka gummi.

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
cerro skrev:
> Crosscar: Ville och Bjorre har ju kanttråd på
> sitt/sina med vad jag kan se.
>
> De tubdäcken för kanttråd finns väl bara för
> lvg numera eller? Cross förut men inte längre
> vad jag och aldrig för mtb eller finns det?

Tjena!

Här finns, dessutom med tiresealant i från början.. 2,7 i bredd är rätt nice..
http://www.slime.com/product_271_**_SALE_up_to_60_OFF_**_SRT_Bike_Tires_.html
Har försökt få tag på ett rätt länge nu, deras egen site skickar inte till eu..

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
En actionspäckad bild på det lufttryck jag körde sista 20min med:

dack.jpg ht=462

Resten av turen körde jag med ca 1,7bar i däcken. Körde rätt vårdslöst med flit och hade väl iaf ett 30tal genomslag som borde genererat en punka i vanliga fall. Punktering är lite av min starka sida för dom som inte visste det... :/

Så det högst vetenskapliga testet säger att det funkade riktigt bra.

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Just ja, ifall det inte framfick så släppte jag alltså ut nästan all luft med flit på slutet.
Dvs. ingen punka under turen. Däcket står nu upppumpat i hallen igen :)

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Bjorre, hur blev den andra bilden vi tog,..den var lite kul för då hörde jag tom från kameran hur fälgen slog igenom då coh då.

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Ville skrev:

>
>
> Ola, limmet vi använder är ett som är gjort
> för att vulka gummi.

Det kunde man tänka sig:), är det nåt man kan handla "var som helst"? Har bara småtuber som man får när man köper punkalappar, verkar en rätt intressant konsept att prova...

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Ola,

det är ett av kruxet...limmet går inte att köpa i handen. Möjligt att jag kanske kan ordna fram burkar om folk är intreserade men jag vågar inte lova något just nu.

Alfsomfan, Vanlig butylslang används i detdär däcket, Jag har fundeat på latexslangar då latex är typ naturgummi va?..tror det är bra med vulken.

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
För trail är det löjligt bra tror jag. Det var ju just det jag sysslade med för en massa år sedan när jag knäckte idén.

Det finns vissa problem när det gäller att sälja det,..men det kan vi prata om:)

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Roligt projekt! Jag har funderat på hur det skulle funka sen jag läste om det här på forumet för ett år sen typ. Jag tycker att en av de stora fördelarna är att det borde gå enkelt att byta mellan olika däck. Bortsett att det verkar omöjligt att få genomslagspunka såklart.

Men ni har inte funderat på att göra "tvärtom", alltså som ghettotubeless fast en vulkad variant? (Med slangen på utsidan allstå..) teoretiskt så borde man kunna lite i vikt och rullmotstånd.

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Ubu skrev:

>
> Men ni har inte funderat på att göra
> "tvärtom", alltså som ghettotubeless fast en
> vulkad variant? (Med slangen på utsidan
> allstå..) teoretiskt så borde man kunna lite i
> vikt och rullmotstånd.

Oj, nu förstår jag inet riktigt..hur menar du?:)

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
om man kör ghettotubles så har man ju en uppskuren slang närmst fälgen och sen däcket nerstucket i det "U" som bildas (sen skär man bort alla gummiremsor)

När man fyller med däckfix så trycks däcket mot kanten/slangen så blir allt tätt.
Om man kunde vulka ihop den ytan mellan däck och"fälgbandsslang" så skulle man kanske få till de fördelar ni har klarat av (punkafritt, snedbelastningssäkert och lättbytt) och som sagt kanske lite vinster i rull och vikt..

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Ubu: Förutom vulkningen så är Stans Notubes grej på det sättet då man har ett fälgband i gummi med ventil i. Normalt så brukar de som kör med stans och kör med Notubes fälgar bara använda fälgtejpen och en lös ventil. Räcker gott.

Edit: Felformulerat, riktigt fel. Tack Jensen.

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
cerro skrev:
> Ubu: Förutom vulkningen så är Stans Notubes
> grej på det sättet då man har ett fälgband i
> gummi med ventil i.

Njae, stans och såna lösningar sitter ju inte längs hela fälgsidan som ghettolösningen gör så att där skulle man väl inte få några anläggnings ytor att vulka ihop, men du kanske menade nåt annat?

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Ubu skrev:
> cerro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ubu: Förutom vulkningen så är Stans Notubes
> > grej på det sättet då man har ett fälgband
> i
> > gummi med ventil i.
>
>
> Njae, stans och såna lösningar sitter ju inte
> längs hela fälgsidan som ghettolösningen gör
> så att där skulle man väl inte få några
> anläggnings ytor att vulka ihop, men du kanske
> menade nåt annat?

Nu är det dags att briljera med paintkunskaperna igen U!

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
bruce skrev:

> Nu är det dags att briljera med paintkunskaperna
> igen U!

Nej jag tror att jag väljer att gestalta det här i en dans.

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Ubu..jag tror jag förstår hur du menar. Vi hade en idé att göra så. Men jag tror det skule vara för svårt att vulka snyggt med bra tryck samt att vikten man sparar är ganska liten då jag tror att man ivf behöver ha en slang göver hela snakebiteområdet. Om du förstår:)

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
Ibland pajjar ju slangarna vid ventilen, ventilen liksom lossnar lite.
Är det bara att kassera däcket om det skulle hända med eran variant, eller kan man byta ut slangen efter det att den är vulkad?

[Hemmafix] MTB-tubdäck!!
cerro skrev:
> Ubu: Förutom vulkningen så är Stans Notubes
> grej på det sättet då man har ett fälgband i
> gummi med ventil i. Tror det var Notubes som hade
> så iaf, aldrig läst om folk som kör med deras
> fälgar eller liknande och bara deras fälgtejp
> och lös ventil.

vad? har du inte sett folk som kör med notubes fälgar o bara den gula tejpen? eller vad menar du, för det är ju just det man gör om man har deras fälgar, då behövs inte deras fälgband.

men deras fälgband, visst ligger däcket o trycker mot den, frågan är om inte anläggningsytan blir för liten för att få en bra vulk

Tillbaka
Topp