[Hemska tanke] Hur kitta sig inför vintern?

tarkovskij

Aktiv medlem
Jag, liksom säkerligen många andra, tänker börja hålla hökögon på kommande sommarreor för att hitta prisvärd utrustning som förbereder mig inför lite härlig vintercykling.

Så, vad är det egentligen man behöver för att kunna cykla lvg, mtb, etc. under årets kallare, blötare och mörkare månader (jag bor i södra Skåne så en onepiece i isbjörnsskinn är förmodligen overkill)?

Ett par dubbdäck till mtbn och ett par till crossen har jag koll på.

En dx-lampa.

Men klädmässigt, finns det något standardkit som man bör ha och och som funkar?

Varma handskar. Jag vet inte hur kallt det blir i skåne, men jag brukar ha dessa vid -10:
http://www.shop.gripgrab.dk/product.asp?product=259
259_m.jpg

Hm, skor, smart! Det är ju en sån där nedrig och dyr utgift så det får man verkligen försöka fynda sig till.

Jag tänker i övrigt:

Benvärmare
Armvärmare
Vinterhandskar
Väst
Schysst jacka
Schyssta byxor

Och sen ev. försöka göra övriga fynd på Naturkompaniet, Stadium och så gällande kläder som håller en varm, torr och smidig.

Som tidigare sagts definitivt vinterskor, det är inte kul när fötterna börjar göra skitont och ännu värre om de slutar göra det.

Fodrade långa bibtights är skönt, dhb (från Wiggle) brukar ha prisvärda varianter med blöja. Dra på ett extra lager ovanpå om det är riktigt kallt.
Jackan räcker om den är vindtät (vattentät om du ska köra i regn), jag brukar bylsa på med underställslager under istället, varmt o skönt.
Balaklava gör jätteskilnad.
Jag hade någon form av varmfodrade arbetshandskar från Guide som alltid höll händerna varma.

Tillbaka
Topp