Hhxc -14 provcykling

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Hhxc -14 provcykling
efter förra året lovade jag mig själv att aldrig mer åka hh, men om nu banan inte går på gångvägarna längre så kanske man kan testa det. det kan inte bli värre än de va förra året iaf.

Hhxc -14 provcykling
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Haha, ingen hammarbybacke! Alla får dessutom saft
> och bulle.

Nja det där är nog en rejäl försköning av banbeskrivningen för att inte skrämma bort kreti o
pelti.
Jag har kört ett varv på ett banförslag, kan nog bli ett av dom svåraste motionsloppen..

Hhxc -14 provcykling
Denna tävlingen är riktigt jävla tuff. Finns många som kommer krokna! Jag har kört varvet med HM och detta är tufft.

Hhxc -14 provcykling
elason skrev:
> Jag är lite sugen men jag är inte direkt något
> ess på mtb:n så för mig blir det nog en
> utmaning.

Kommer även bli en kortare ~2 mil enklare lop där dom långa brötiga partierna inte kommer ingå.

Hhxc -14 provcykling
Har inte cyklat slingan, men detta verkar lovande! 3,5 mil österut, är det A-trail?! Blir ju viss skillnad mot när jag cyklade senast på de grusade gångstigarna -12.
Kanske ett namnbyte är på plats? Hellas AM challange? ;)

Hhxc -14 provcykling
Ja nu börjar man ju undra om det är XC "svennelånglopp" eller XC "hard core gorillarace" det handlar om?
Funkar en 100 hoj eller är det full retard 160mm 18kg hoj med gazzatrenollor som gäller? :)

Hhxc -14 provcykling
greblleM skrev:
> Ja nu börjar man ju undra om det är XC
> "svennelånglopp" eller XC "hard core gorillarace"
> det handlar om?
> Funkar en 100 hoj eller är det full retard 160mm
> 18kg hoj med gazzatrenollor som gäller? :)

Hhxc -14 provcykling
Äsch, måste man så måste man ;)

Men ärligt... Jämfört med Lida Loop, vad pratar vi? Större stök? Mer stök?
Lida är ju en utmärkt blandning av lagom bröt och återhämtning.

Hhxc -14 provcykling
Jag upplever den som enkel p snabb till första milen, stök som är kul , sen en rätt lång bit grönt spår, sen lite asfalt o sen en jobbig klättring till tekniskt parti. Efter det så ca 7km blandat. Mitt på slingan så är det uppför 150m i rullstensås.

Den här är tuff även för dem tuffaste.

Hhxc -14 provcykling
greblleM skrev:
> Äsch, måste man så måste man ;)
>
> Men ärligt... Jämfört med Lida Loop, vad pratar
> vi? Större stök? Mer stök?
> Lida är ju en utmärkt blandning av lagom bröt
> och återhämtning.

Kortare ca 4.5 mil.
segertid knappt 2 timmar om det inte är blött.
Lite lite större stök, Hellasskogen är som den är...
Mer stök.

Mätte lite provisorisk
1.5 km asfalt
7.5 km stor grusväg
13 km grusade spår
20 km skogsstig varav 13 km hellasstig/stök

Hhxc -14 provcykling
Har pinsamt nog aldrig cyklat i Hellas. Är det betoning på dödsrötter som vill göra kaos med framhjulet eller chockstenar som är ute efter att smula sönder armbågar och knän? :)

(På den här rundan alltså, jag förstår att Hellas som helhet bjuder på allt ifrån grusväg till hucka-och-droopa-til-plat) :)

Hhxc -14 provcykling
Asch, utmaningar är till för att överkommas. Hit med rullstensås, dödsrötter och knivskarpa stenar...så kanske jag får nytta av mina knäskydd också. Kanske snart får tillräckligt med motivation att köpa mig en heldämpad hoj också istället för min HT. :)

Hhxc -14 provcykling
Kul att Erstaviks gods släppt in en cykeltävling på sina ägor! Det är såvitt jag vet första gången.

Finns det någon karta över bansträckningen? Så vi får se hur mycket sanning det ligger i löftena om dödsgrus, -stenar, -klättringar och tuffare än tuffast? ;)

Hhxc -14 provcykling
Det blir nog bra :)

Jag se redan fram emot alla bitra kommentarer från folk som plötsligt inser hur dåliga de är på att cykla, och sedan skyller det på terrängen. ;)

Hhxc -14 provcykling
greblleM skrev:
> Ja nu börjar man ju undra om det är XC
> "svennelånglopp" eller XC "hard core gorillarace"
> det handlar om?
> Funkar en 100 hoj eller är det full retard 160mm
> 18kg hoj med gazzatrenollor som gäller? :)

Ja, det har jag också funderat på när jag kört med min 100 ht xc race hoj.

Ca halva sträckan är ju cx bästa valet
Medan den andra halvan tar dubbla tiden och där vore nog en lätt stig fs med tåliga däck bra att ha.
Och på hundra meter vore till o med en fatty bäst :)

Det är ju alltid den med bäst ben för dagen som vinner, här tror jag dom benen kommer sitta på en fs :)

Hhxc -14 provcykling
Körde precis Solsidan tur och retur på blå/gröna, hur är detta i jämförelse? Blev en hel del ickecykling för mig, främst på delarna norr om Källtorpsjön. Lagom med stök är bara skoj och önskvärt men när bära, putta, släpa tar överhanden kan jag hellre ägna mig åt annat. :) Har inte kört några andra långlopp så jag har inga referensramar, min enda erfarenhet av mtb på tävling var Xterra triathlon och det var i alla fall inte bara grusväg.

Hhxc -14 provcykling
Verkar bli en bra och utmanande bana. Jag körde 2013 och ogillade banan och tänkte inte köra igen men nu kanske man får tänka om.

Får hoppas att de arbetar med säkerheten på de grussträckor som finns kvar också. Utöver enkel/tråkig bana var det alla osäkerheten jag upplevde som mycket vansklig när jag körde runt bland barnvagnar och rullatortanter.

Och lite OT: Jag har kört mtb i Stockholmstrakten nu i 7-8 år och tycker mig märkt att det blivit mycket slitage på stigarna, främst då i populära Hellasområdet. Slitaget yttrar sig som bredare stigar eller små sidostigar som växer fram vid olika hinder samt mer höga rötter och/eller stenar som nötts fram. Slitaget är dock inte så att det ställer till någon värdeminskning på marken edyl utan faktiskt märks mest för just mtb cyklister.

Hhxc -14 provcykling
Jo, det går ju en del på gröna och blå som redan är rejält uppkörda av cyklister.
Men det går inte norr om Källtorpssjön.
Svårighetsgraden är i klass med exterrabanan

En stor anledning till ny bana är just att undvika barnvagnar och söndagsflanörer, som inte var bra förra året när tävlingen gick på höstens finaste dag och många var ute och njöt av vädret. Lär va mindre av den varan i den östra delen av skogen.

Hhxc -14 provcykling
hm skrev:
> Jo, det går ju en del på gröna och blå som
> redan är rejält uppkörda av cyklister.
> Men det går inte norr om Källtorpssjön.
> Svårighetsgraden är i klass med exterrabanan.

Gott, då vågar jag kanske dyka upp på provkörningen för vidare utvärdering om huruvida jag ska köra skarpt. :)

Hhxc -14 provcykling
Var ute med hackan och gjorde en uppförkörning i ett traktorspår lite lättare idag, har bara kommit upp 1/10 gr förut men nu med lite jämnare underlag och ingen mjölksyra i benen gick det lättare.

Bilagor

• DSC_0248.JPG
    DSC_0248.JPG
    72.4 KB · Besök: 42
Hhxc -14 provcykling
Alla vet väl hur det ser ut i skogen,
men jag tog några fler bilder ute på första lopen

Ett ovanligt inslag i Hellasskogen, ingen sten eller rot.(kommer ni inte se så mycket av)
Klassisk sörmlandsled. (kommer ni se desto mer av)
Nykrattat
Grusad gångväg

Bilagor

• DSC_0254.JPG
    DSC_0254.JPG
    63.3 KB · Besök: 46
  • DSC_0251.JPG
    DSC_0251.JPG
    76 KB · Besök: 41
  • DSC_0249.JPG
    DSC_0249.JPG
    78.6 KB · Besök: 42
  • DSC_0252.JPG
    DSC_0252.JPG
    44.6 KB · Besök: 51
Hhxc -14 provcykling
Hur dags blir det mörkt i skogen så här års egentligen? Om banan är i klass med den på Xterra fast 43 kilometer kommer jag att behöva rätt gott om tid på mig, de tre milen tog mig två timmar och i så fall skulle jag bli kvar på den här banan till framåt halv tio. Bäst att se om det går att rota fram någon pannlampa kanske...

Hhxc -14 provcykling
Vi kommer (såklart) inte köra hela.
Utan vi tar (högst) halva imorgon och tar andra halvan nästa banvisning.
Vi syns imorgon.

Hhxc -14 provcykling
Blir flera fartgrupper, tror jag.
Där dom som hinner längst hinner nog vändan bort till Tyresö också...
Ev, flera varv på första delen också för att slita in den lite mer.

Tror även det blir en grupp som tar svängen som inte innehåller så mycket stök och bök också för dom med mindre stigvana.

Hhxc -14 provcykling
Jag kan inte få till logistiken på en vardag. Är det någon som kan bansträckningen och kan tänka sig att cykla en lördag?

Hhxc -14 provcykling
Bele skrev:
> Jag kan inte få till logistiken på en vardag.
> Är det någon som kan bansträckningen och kan
> tänka sig att cykla en lördag?

Eventuellt kan jag i helgen.

Hhxc -14 provcykling
Jag kan inte heller i helgen.
Men förhoppningsvis finns det fler som hittar efter kvällens runda.

Ser ut som det kan finnas lite fukt ikväll, men hoppas vi slipper Regn medans vi hojar.

Hhxc -14 provcykling
Det är lite mycket här nu men jag avser dyka upp även om det är så att jag fortfarande tuggar på middagen, bara har hunnit få på mig ena skon och antagligen har en unge hängande på höften utan att jag märker det. Cykeln är väl insmord med lera men har osmord kedja och jag vet i tusan vad jag har för luft i däcken. Visningsstädad lägenhet gör att det tar väldigt mycket längre tid att hitta sina prylar (Hjälm? Slang? Pump? Cykel?) men ni lär känna igen mig i alla fall. Som bäddat för succé. :)

Hhxc -14 provcykling
Nähä, nu ska vi visst skriva kontrakt klockan åtta i kväll det blir inget för min del. Sällar mig till de som är intresserade av en helgtur istället. Och/eller ett gps-spår.

Hhxc -14 provcykling
Rompa skrev:
> Jag hittar hela rundan o kan kanske visa hela på
> lördag om d inte regnar.

Låter jättebra. Vad är lämpligaste cykeln, HT 26 eller FS 26?

Tillbaka
Topp