HID rockar!!

mickem

Ny medlem
HID rockar!!
Stort tack till henrik, HID lampan var damn trevlig. Nu kan jag inte uttala mig om "andra" lampor då detta är min första hjälm-lampa men s*tan va skoj det var att cykla i mörkret...
Jag var i "köptankarna" förra året och hade det inte varit för henriks "mass-köp" hade det nog inte blivit av i år heller... men som sagt va, riktigt skoj att hoja i mörker.
Doch kanske det inte var den briljantaste idén att dra iväg en regnig kväll i beck-mörker på en halv-teknisk och bitvis ganska roti-stig, men vafa... man skall ju ha lite utmaning också...

Ett par skakiga och suddiga och högst ovetenskapliga foton för er som sitter i köp-tankarna... :)
Damn skoj att cykla i mörker iafl så kan varmt rekomendera en HID lampa (eller valfri annan halogen pryl gissar jag)...

En fråga:
Om man tycker det är mörkt precis framför "hjulet" skall man ha en "lampa på styret" då som lyser lite mera "neråt" så man kan se rötterna som man precis drar hjulet över så man slipper att "halka" då man ibland kommer snett, eller skall man bara lära sig att läsa stigen 2 meter framför cykeln?

Sen den eviga frågan... varför finns det inga "tå-värmare"? :)

IMG_7044.JPG

Här höll man på att slå ihjäl sig fiunt, såp-hal bro som vanligt...

IMG_7037.JPG

Jag tycker bredden var helt ok (men har som sagt va inte mycket erfarenhet)

IMG_7042.JPG

Här blir man nästan rädd... nån som lurar in stackar mitt i djupa skogen med snitlar...

IMG_7047.JPG

Såhär ser det ut när man åker :)

IMG_7040.JPG

Ungefär såhär mörkt är det egenteligen...

IMG_7049.JPG

Japp det är jag som lyser upp reflexerna på skyltarna...

Får nog f*n ta med mig stativet ut nästa gång så det blir vettiga bilder ;)

// en mycket exalterade MickeM :)

HID rockar!!
mickem skrev:
-------------------------------------------------------

> Om man tycker det är mörkt precis framför
> "hjulet" skall man ha en "lampa på styret" då
> som lyser lite mera "neråt" så man kan se
> rötterna som man precis drar hjulet över så man
> slipper att "halka" då man ibland kommer snett,
> eller skall man bara lära sig att läsa stigen 2
> meter framför cykeln?

Det är faktiskt det enda jag upplever som en nackdel med min 12-graders HID jämfört med gamla Halogen-Silvan. Eftersom den hade mera ströljus/bredare ljuskägla så blev det inte riktigt så medans det med HIDen är kolsvart en meter framför hjulet. Syns bara i ögonvrån eftersom blicken är längre fram än så men är ändå lite ovant. Jag ska försöka vänja mig.

HID rockar!!
En grej som jag missade första turerna med pannlampa var att plocka av skärmen på hjälmen. Den skuggade ljuset. Kanske är större problem för mig som har lampan mitt på hjlämen, era sitter nog längre fram i pannan.

HID rockar!!
Märkligt nog så tycker jag att min Brightstar lyser minst lika bra i närzon som min gamla Mila halogenlampa. Jag tog bort filterhållaren redan innan första provturen, den svarta plastringen som är själva låsringen för plastfiltren. Testa det så får du bättre spridning i närzon. HID rockar fett, helt klart! :-)

/Leo

HID rockar!!
Fast du har ju alltid haft skärm på hjälmen Leo! :) (har inte upplevt att det spelar nån roll med Mila/Silva faktiskt.. de sitter ju så långt fram som sagt)

HID rockar!!
Lampan sitter så högt att skärmen påverkar nog inte märkbart, tror jag. Får nog testa ta bort den kanske ändå, bra närzonsljus kan bli bättre... :-)

/Leo

HID rockar!!
Jag har aldrig funderat på närzonsljuset med min mila. Men jag tycker att det är ett klart plus att ljuset är som bäst en bit framåt. Det gör att man tvingar sig själv att titta åt rätt håll och välja linje långt fram. Nu kör inte jag med stoppur, men jag tycker det är lättare att köra rätt (och snabbt) med pannlampa än utan eftersom man inte fokuserar på fel del av stigen framför sig med pannlampa.

Tillbaka
Topp