Hilfe! Lossa kärvande aluminiumbult?

Aron

Inventarie
En av aluminiumbultarna i min sving har ärgat fast i kullagret på motsatt sida.

Vad är bästa sätt att lösa upp detta? 5-56? Kungsvatten? Coca-Cola?

Finns det något smart sätt att slå ut aluminumbulten utan att samtidigt mosa den?

Senast ändrad:
Kaustiksoda. Men om det får götta sig för länge försvinner mer än oxiden. Man kan använda kaustiksoda att ta bort eloxering med och det är ju just oxid.

Bild på eländet.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    75 KB · Besök: 203
Prova med 5-56 +tid innan du går på propplösare… Jag fulmeckar ju rätt friskt men kaustiksoda i svingen är jävligt hardcore.

Du kan inte pressa ut den med en skruvtving? Typ träkloss med hål på sidan där den ska ut och kloss utan hål på sidan du trycker ifrån o sen spänner du tvingen.

En kolsyretank till en Sodastream och en slang, rikta mot röret och kyl. Krymper det lite bör oxiden och/eller rosten släppa. Lite snällare än frätande kemikalier ;)
Kaustiksoda är så hardcore det kan bli.

Använd inte Soda. Rostlösare och eventuell värme är grejen. Röstar också på att pressa ut Axeln på något vis försök också få tag i en ritning eller manual. Alltid bra att koll på hur bitarna ser ut.

röstar också för att börja med att marinera med rostlösningsolja, kylsprej varvat med varmluftspistol. - Såklart avsluta med innan borttagningsförsök, värma lagret kyla axeln

Skruva på en mutter några varv för att skydda gängorna, och dräm till med en stor hammare alternativt slägga eller baksida yxa, med en måttad rak rörelse.

Edit: Så brukar jag göra när jag ska ha loss nedre länkarmarna med genomgående bult (skruv) på mina gamla Amazoner, så det borde funka på en gammal mtb också... ;)

Senast ändrad:
IMG_3837.JPG

Jag har dundrat på med gummiklubba för kung och fosterland, se de snygga märkena i klubban. För att få det stumt la jag en planka bakom vevhuset som mothåll. Jag har tyvärr ingen skruvtving som är tillräckligt kraftig för att rå på detta, det krävs 50-talsstål och en rejäl hävstång.

* Bulten har inga ytterligare gängor så det ska bara vara att knacka ut den
* Den går inte att knacka mot kameran då bulten har en stor fläns på andra sidan.

Jag har inte vågat gå loss med släggan av rädsla för att skada gängorna, det är ju trots allt aluminium. Men jag ska testa tipset om att dra på en offerbult så snart jag inte riskerar att väcka grannarna. Tills dess får den marinera i 5-56.

Sitter någon på fler tips tar jag tacksamt emot dem. Jag behöver cykeln som tjänstefordon just nu och har inte lust att vänta in en reservdelsbult från Kanada.

Har verkligen flänsen på axeln större diameter än vevhuset?

om man tänker bort lagret, skulle axeln kunna föras in o ut o helt genom vevhuset åt båda hållen?

kan du ta bild - belyst - från andra hållet.

edit; för i helvete. Är ju inte vevhuset. Har jobbat för sent m bla granskning av kontoutdrag...
. D mesta av mitt yrande ovan kan nog bortses från...

Senast ändrad:
Den sista bilden blev lite opedagogisk, det är en bult i svingen som fastnat, inte vevhuset. Högre upp i tråden finns en tydligare bild. På motsatt sida har den aktuella bulten en fläns som täcker hela kullagret.

Som sista utväg så skulle jag kunna borra bort flänsen och knacka ut bulten tillsammans med det fastkärvade kullagret. Men då står jag utan cykel någon vecka.

Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har dundrat på med gummiklubba för kung och
> fosterland, se de snygga märkena i klubban. För
> att få det stumt la jag en planka bakom vevhuset
> som mothåll.

Lägg bort gummiklubban (och plastklubban), den är i detta sammanhang rätt värdelös och bara fjädrar.
Du behöver slå med något stumt, en bräda emellan är heller inte stumt.
En vanlig stålhammare fungerar, skruva antingen på en mutter först, eller lägg en plåtbit emellan.
Jag antar att du tänker byta lager också (det är lämpligt efter att man slagit (indirekt) på dem.

Ett annat sätt som kan fungera är att slå in axeln från andra sidan. Det brukar vara bra om man t.ex. har en bult/skruv som man vill ha väck, slå in den istället för att försöka få ut den. Dvs rörelse i axiell led åt något håll. Du behöver nog lägga den ände man ser på bilderna mot något hårt (med frigång för axeln) då svingen förmodligen fjädrar en del också.

Jag håller med Fältprästen om att du behöver få mer stumhet i slaget. Och då handlar det om slaget. Tror att du skulle kunna lägga själva ramen mot något mjukare då det är anslagskraften som är det viktiga.

För att få punch, kraft och inte riskera att skada ramen skulle jag ta ett rör (stål helst) med samma diameter som bulten. Fasad och fin så den inte skadar anläggningsytan.

Sen det viktiga - sätta en guide genom centern (kan vara ett rör eller en bult en pinne, så länge den har samma YD som ID på bulten) så att den håller röret på plats och inte riskerar att konstruktionen hoppar runt när du slår. Det räcker att den sticker in ett par cm.

Det hela sker på eget ansvar för att det gäller ju såklart att inte banga på så du skadar själva godset i bulten.

Sen så kommer det nog inte skada att slänga på lösare och värma kyla innan för du kommer nog ha härliga problem att få bort lagret när väl axeln är ute. Har själv ett länkage hemma med där lagerbanan sitter kvar i godset efter att jag knackade isär hela lagret...

bult.jpg

Nattens marinering i 5-56 verkar ha gjort susen. Efter att ha utsatt bulten för stora mängder trubbigt våld så ledsnade först kullagret på bildsidan och kröp ut. Bulten satt fortfarande kvar, men nu hade jag ju fått blodad tand och rödstänkt blick, så det lilla helvetesstiftet kunde till slut drivas ut under ström av förbannelser och slag.

Det är två rörbitar som möts i denna led och jag noterar nu för första gången att det sitter öppningar uppåt och nedåt i "axelhuset". Gissningsvis har lite vatten kunnat leta sig in denna väg vilket påskyndat korrosionen. Korta kedjestag verkar ha ett pris.

Tack för alla råd och uppmuntran!

Är det fortfarande Swedol och Momentum som har störst sortiment av kullager i Stockholm?

Titta vad fint! Gu vad våld är användbart, alltså!

Jäkligt bra tips om en sodastreamflaska med ett litet sprutrör för att kyla med annars, det tänker jag själv ta och bygga ihop för att se om det går att krympa in lager och dylik med. Tack SalkinL!

Härligt Aron. Riktigt böktigt när man vet att man kan förstöra ramen om man våldar för mycket resp inte kommer någon vart om bulten är kvar.

Har verkligen flänsen på axeln större diameter än vevhuset?

om man tänker bort lagret, skulle axeln kunna föras in o ut o helt genom vevhuset åt båda hållen?

kan du ta bild - belyst - från andra hållet.

edit; för i helvete. Är ju inte vevhuset. Har jobbat för sent m bla granskning av kontoutdrag...
. D mesta av mitt yrande ovan kan nog bortses från...
da
En kolsyretank till en Sodastream och en slang, rikta mot röret och kyl. Krymper det lite bör oxiden och/eller rosten släppa. Lite snällare än frätande kemikalier ;)
Kaustiksoda är så hardcore det kan bli.
Hej!
Bra tips där. Kopplar du slangen direkt till Kolsyreflaskan? Hur får du den att "öppna"?
Undrar
Pontus

Tillbaka
Topp