Hindra ev cykelförbud i Norge!!!

Ja, som länken beskriver så vill vissa förbjuda äventyrssportande i vissa områden i Norge, utan nångon egentlig grund.

Muntis skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var inget problem att skriva på iaf. Man
> nyttjar ju ändå deras natur lite då och då.

Ja, det borde ju nästan väga tyngre med turister! :)

Vi måste hjälpa våra grannar med detta.
Annars blir det väldigt trångt i skogarna här i norra Bohuslän...

>Vi måste hjälpa våra grannar med detta.
Annars blir det väldigt trångt i skogarna här i norra Bohuslän...

Absolut, vi borde kunna samla in en hel del underskrifter!

In o skriv under för fanken!!

42Hz skrev:
> Får utlänningar skriva på?

Nu förstår jag inte. Är inte Norge ett län i Sverige? Typ som Findland. Det trodde jag.

Björn Rosengren for president.

Norge är den sista Sovjetstaten.

Motsvarande i Sverige är ju ofta inte så mkt att bry sig om - OBS; med beaktande av vad som är vettigt av cyklisterna, inte lagligt - då det knappast beivras i likhet med de flesta brott.

Däremopt i Norge, med tanke på att de jagar skoterförare med en eller flera helikoptrar, kanske man kan tänka sig ngt motsvarande här...

(Dock, jag gillar Norge och norrmän, hade gärna varit norsk (typ Northug))

Jag kanske har gått vilse i norskan, men jag hittar faktiskt inget konkret om kommande nationellt förbud. Är det en farhåga hos uppropsförfattaren, eller verklighet? Att enskilda regioner på eget bevåg infört förbud eller restriktioner är en annan sak.

Jag får en känsla av att vi inte får hela ståryn här.

Tycker denna trådtitel är ännu mer missvisande, läs den länkade texten. Det handlar om stärkande av allemansrätt och inte om cykling specifikt.

"villreinen blir redd av å se folk på sykkel"

"fugl kanskje kan ta skade av aktiviteten"

Om alla låter bli att stampa så hårt med fötterna när vi är ute och går i skogen så kanske inte myrorna blir så rädda...

Det börjar bli jäkligt tröttsamt när vissa intressegrupper med inflytande ska sitta och diktera villkor för hur man ska få använda skog och mark.
Men det där är nog inte så långt borta här i sverige heller tyvärr...

låter som att de vill skydda vissa begränsade platser, inte specifikt cykelförbud, pratas även om t ex förbud för ridning i grupp och Kitesurfing på vissa ställen.

Vem av de här på Happy som skrivit under känner till de här miljöerna? Kan ni bedömma att de inte är värda att skydda? Hur mkt påverkar de här förbuden cyklister? Norge har enorma naturområden som fortfarande är tillgängliga, specifika förbud där det behövs minskar risken för generella förbud...

Låter bra att de skyddar känsliga miljöer, rätt trött på trångsynta intressegrupper som försvarar sitt intresse till varje pris utan helhetssyn.

Senast ändrad:
thompa skrev:
> rätt trött på trångsynta intressegrupper som
> försvarar sitt intresse till varje pris utan
> helhetssyn.

Hahaha Touché

Så klart att man ska skydda känsliga områden, självklart.

Bara det inte får en lavineffekt där man förbjuder allt som man själv upplever som störande och sen skyller på nån liten tofsvippa eller kväkgroda... ;-)

Pebben skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Får utlänningar skriva på?
>
>
> Nu förstår jag inte. Är inte Norge ett län i
> Sverige? Typ som Findland. Det trodde jag.

Findland? Sverje?

Västfinland?

Jag skriver inte på!
Det förslaget som hänvisas till vill begränsa visst friluftsliv på vissa platser pga att det stör djurlivet på dessa specifika platser!
Det är väl inget att uppröras över?
Vi som cyklister och friluftsmänniskor ska väl bedriva vårt friluftsliv i samklang med naturen, och då kanske man inte ska vara överallt? Norge är fortfarande ett land med allemansrätt liksom Sverige.
I Sverige får du idag kitesurfa och cykla m.m. nästan överallt men det finns även här platser där det inte är inte tillåtet pga störningar på naturlivet.
Allemansrätten är en skör lag som idag är utsatt för tryck från olika håll och vi måste ibland anpassa och tänka om när det gäller brukandet av naturen, annars kanske det inte finns nån allemansrätt kvar!
ta det lugnt cykling i Norge kommer fortfarande vara tillåtet - även efter detta förslag!

thompa skrev:
> låter som att de vill skydda vissa begränsade
> platser, inte specifikt cykelförbud, pratas även
> om t ex förbud för ridning i grupp och
> Kitesurfing på vissa ställen.
>
> Vem av de här på Happy som skrivit under känner
> till de här miljöerna? Kan ni bedömma att de
> inte är värda att skydda? Hur mkt påverkar de
> här förbuden cyklister? Norge har enorma
> naturområden som fortfarande är tillgängliga,
> specifika förbud där det behövs minskar risken
> för generella förbud...
>
> Låter bra att de skyddar känsliga miljöer,
> rätt trött på trångsynta intressegrupper som
> försvarar sitt intresse till varje pris utan
> helhetssyn.

Fast uppropet går väl ut på att de känsliga miljöerna ska bestämmas på vetenskaplig grund;

"Ved å skrive under dette oppropet er du med å kreve VITENSKAPELIG FORSKNING til grunn for forbud som innskrenker friluftsliv, og større politisk vilje til dialog og fleksibel forvaltning der særinteresser finnes."

Så det ska fortfarande gå att förbjuda friluftsliv i olika utsträckning på känsliga platser med vettig motivation.

NNNN

>Låter bra att de skyddar känsliga miljöer, rätt trött på trångsynta intressegrupper som försvarar sitt intresse till varje pris utan helhetssyn.

Jag håller faktiskt med dig på den punkten! -ridfolk, jägare, cyklister, skogsbrukare, vissa markägare etc.

>Fast uppropet går väl ut på att de känsliga miljöerna ska bestämmas på vetenskaplig grund;

Just precis, det måste gå rätt till vid beslutande om skydd. Man kan inte på osaklig grund förbjuda nyttjande hit o dit.

Det kan mycket väl behöva skydd, vissa naturområden i Norge.
Jag tror iaf inte i grunden på förbud, det kan ibland få mer negativa konsekvenser. Ev upplevda problem flyttas/koncentreras istället till andra platser och så kan det uppstå mer förbud..

Tillbaka
Topp