Hirarki innom cykel?

• Trådstartare Trådstartare BMF
  • Start datum Start datum
Hirarki innom cykel?
Den av mina cyklar som jag får mest positiv respons av är min fixie. Med bred marginal. Det är bara på fixien som folk gör sig omaket med att kommentera och tycka jag är cool. Så baserat på min forskning (N=1) är fixie coolast. Barn tycker dock att mtb är coolast.
Jag hoppas att du inte på allvar tror att folk tycker du är cool bara för att de tycker att din cykel är cool.

Hirarki innom cykel?
Passerade tre tjejer som satt och fikade i cykelkläder. Den ena såg min specialized tröja och tjoade glatt. 'Hej! Är du cyklist?' Svarade ja och dom undrade direkt om det var landsväg eller gravel. Efter ett nä, trail och lite downhill gav mig ett 'eeeeeh, jaha' till svar.
Är det olika status på oss cyklister? 😂 Jaja, cyklar inte för att ragga utan för att ha kul. Men detta var riktigt kul. 😂😂
De kanske inte alls såg från början att du hade en specialized tröja?

Hirarki innom cykel?
Är väl snarare solbrännan man går efter för att identifiera cyklister.
Kunde ju vara dykare...
tan-lines.webp

Hirarki innom cykel?
Jag hoppas att du inte på allvar tror att folk tycker du är cool bara för att de tycker att din cykel är cool.
Att andra tycker att man är cool är väl det närmaste man kommer att objektivt vara cool? 🙃

Det är nog bara att acceptera att cykling — oavsett disciplin — är en rätt töntig hobby, som bara andra töntar samt barn tycker är coolt.

Hirarki innom cykel?
Att andra tycker att man är cool är väl det närmaste man kommer att objektivt vara cool? 🙃

Det är nog bara att acceptera att cykling — oavsett disciplin — är en rätt töntig hobby, som bara andra töntar samt barn tycker är coolt.
Jag menar att man aldrig är cool på grund av vad man har för prylar, utan för vem man är. Samma med Allan-Ballan i dyra bilen som tror att folk som suktar efter bilen automatiskt tycker att ägaren är cool. Så är icke fallet.

Hirarki innom cykel?
Jag och en kompis blev stoppade av en grupp "stav gångare" i 75 års åldern som vi mötte när vi cyklade en smal brötig stig med massa pedal dödande vassa stenar för ett par veckor sedan, trodde först att dom skulle börja gnälla om att vi cyklade där men det första dom sa var "vilka intelligenta ungdomar (båda är 40+) som använder hjälm när dom cyklar" och sen började männen i gruppen fråga lite om cyklarna och reagerade särskilt på hur tufft det var med hydrauliska skivbromsar och fjädring på cyklar då dom aldrig verkade ha sett det tidigare, så MTB verkar stå högt i kurs om man frågar 70+are iaf!

Hirarki innom cykel?
Det är väl tyvärr som vanligt mycket ”dyrt och exklusivt” som avgör hur ”cool” andra verkar tycka att man är. Speciellt det som är visuellt distingerat.

Landsvägshojar, speciellt racerbetonade utan stänkskärmar och djupa hjul (gärna slicks) har en tendens att SE dyra ut, och därmed får mer uppmärksamhet från andra. På MTB-sidan så är väl heldämpat det som är enklaste visuella ledtråden att cykeln är ”dyr”, och därmed ”coolare”. Få kan se rammaterial etc. bara genom en blick på distans.

Eftersom cykling är en materialsport, där dyrt ofta = bättre, så får förstås andra cyklister generellt en syn att om din cykel är dyr så är den också bra, vilket ger poäng på coolhets-skalan. Så om de ser visuella tecken på att du lagt ned extra cash på den, då åker du upp i hierarkin.

Testa själv med att köpa en billig racer och sätt på ett par 60mm fälgar…

Hirarki innom cykel?
Ändra i titeln till Hierarki? Lite mindre harakiri, fast inte så mycket. =)
Den av mina cyklar som jag får mest positiv respons av är min fixie. Med bred marginal. Det är bara på fixien som folk gör sig omaket med att kommentera och tycka jag är cool. Så baserat på min forskning (N=1) är fixie coolast. Barn tycker dock att mtb är coolast.
En Fatbike slår allt när det kommer till barn. =)

Hirarki innom cykel?
Jag och en kompis blev stoppade av en grupp "stav gångare" i 75 års åldern som vi mötte när vi cyklade en smal brötig stig med massa pedal dödande vassa stenar för ett par veckor sedan, trodde först att dom skulle börja gnälla om att vi cyklade där men det första dom sa var "vilka intelligenta ungdomar (båda är 40+) som använder hjälm när dom cyklar" och sen började männen i gruppen fråga lite om cyklarna och reagerade särskilt på hur tufft det var med hydrauliska skivbromsar och fjädring på cyklar då dom aldrig verkade ha sett det tidigare, så MTB verkar stå högt i kurs om man frågar 70+are iaf!
Har haft samma upplevelse. En äldre herre som kallade min EMTB för "ett konstverk" och en äldre dam med rullator som tidigare varit flitig cyklist var väldigt intresserad av hur fjädringen fungerar 🙂

Hirarki innom cykel?
En Fatbike slår allt när det kommer till barn. =)
+1 :cool:

Minns en gång: Cyklade sakta (uppförsbacke) förbi en pojke ca 7-8 år som gick med sin mamma, och pojken sken upp som en sol och fick jättestora ögon, och sa nåt i stil med "Kolla, kolla, vilken cykel!" när jag rullade förbi med Jumbo Jim däcken. Det gjorde min dag. 😄

Hirarki innom cykel?
Cool utanför cyklistkretsar? Möjligen en fatbike.

Cool inom cyklistkretsar? Se ut som att du faktiskt precis varit med och raceat om en topplacering i en Swecup. Oavsett landsväg, Mtb eller utförs. Väldigt få motionärer har det rätta stuket, trots dyra cyklar och höga profiler. På landsväg är det ofta sadelväskan som ställer till det, i skogen 15-30kg övervikt.

😉❤️

Hirarki innom cykel?
Cool utanför cyklistkretsar? Möjligen en fatbike.

Cool inom cyklistkretsar? Se ut som att du faktiskt precis varit med och raceat om en topplacering i en Swecup. Oavsett landsväg, Mtb eller utförs. Väldigt få motionärer har det rätta stuket, trots dyra cyklar och höga profiler. På landsväg är det ofta sadelväskan som ställer till det, i skogen 15-30kg övervikt.

😉❤️
Haha, det är otroligt ytligt. Jag gjorde faktiskt ett högst vetenskapligt uttänkt experiment i morse på cykelrundan (dvs jag hittade inte mina cykelglasögon och fick dra iväg i mina vanliga). Nu är jag i övrigt cykelkittad med hjälm, handskar, Lycra osv. Samt har en pendlarracer med skivbromsar och slicks.

Jag överdriver inte, mängden andra cyklister som hälsade på mig var ungefär 10-15% av det normala. 😂😂😂

Man kanske ska tillägga att mina vanliga glasögon för brytningsfel kostar typ 4.5k, och mina cykelglasögon (då jag kan både cykla och köra bil utan styrka på dem) är nog det mest budget man kan skaffa. De är polariserade och polykromatiska, och jag köpte dem på Lidl för 29kr (ja, du läste rätt).

Men, jag SER ju mer ut som en seriös cyklist i dem… 😂😂😂

Hirarki innom cykel?
Det är väl tyvärr som vanligt mycket ”dyrt och exklusivt” som avgör hur ”cool” andra verkar tycka att man är. Speciellt det som är visuellt distingerat.

Landsvägshojar, speciellt racerbetonade utan stänkskärmar och djupa hjul (gärna slicks) har en tendens att SE dyra ut, och därmed får mer uppmärksamhet från andra. På MTB-sidan så är väl heldämpat det som är enklaste visuella ledtråden att cykeln är ”dyr”, och därmed ”coolare”. Få kan se rammaterial etc. bara genom en blick på distans.

Eftersom cykling är en materialsport, där dyrt ofta = bättre, så får förstås andra cyklister generellt en syn att om din cykel är dyr så är den också bra, vilket ger poäng på coolhets-skalan. Så om de ser visuella tecken på att du lagt ned extra cash på den, då åker du upp i hierarkin.

Jag vet inte det är ganska coolt med de som kör relativt billiga bra grejer som enkelt blåser förbi de med 30k uppåt cyklar och kit.

Hirarki innom cykel?
Jag menar att man aldrig är cool på grund av vad man har för prylar, utan för vem man är. Samma med Allan-Ballan i dyra bilen som tror att folk som suktar efter bilen automatiskt tycker att ägaren är cool. Så är icke fallet.
man kunde ju önska att det du säger stämmer, dvs att folk i allmänhet skulle ha en förmåga se förbi utanverket.

det kan man alltför ofta fetglömma.

men sen finns det som du möjligen avser; begreppet lånta fjädrar. något med prylen bilen huset klädseln stämmer inte. t ex att vederbörande ser ut att ta sin grej på för stort allvar.

platt fall:)

Hirarki innom cykel?
man kunde ju önska att det du säger stämmer, dvs att folk i allmänhet skulle ha en förmåga se förbi utanverket.

men sen finns det som du möjligen avser; begreppet lånta fjädrar. något med prylen bilen huset klädseln stämmer inte. t ex att vederbörande ser ut att ta sin grej på för stort allvar.
Jag tror det är just där triathloncyklar hamnar. Det är lite FÖR nischat.

Hirarki innom cykel?

Möjligt, men å andra sidan finns ju ingen anledning att bry sig om vad folk som värderar efter ytan tycker.

platt fall:)
Mja, det är väl snarare ytterligare ett steg i fel riktning. Jag avser bara vem som helst som tror att prylarna den äger ger status. Inte hos mig i alla fall. Det som ger status i min värld är kunskap, omtänksamhet och allmänt hyvens beteende. Folk som man kan lita på och som behandlar sin omgivning väl.

Hirarki innom cykel?
År anno 1900. Var höghjulingarna statussymboler! Därefter kom utväxlingar och frihjul!

För den som ser sin hoj som statussymbol, är det bara att beklaga...

Hirarki innom cykel?
Passerade tre tjejer som satt och fikade i cykelkläder. Den ena såg min specialized tröja och tjoade glatt. 'Hej! Är du cyklist?' Svarade ja och dom undrade direkt om det var landsväg eller gravel. Efter ett nä, trail och lite downhill gav mig ett 'eeeeeh, jaha' till svar.
Är det olika status på oss cyklister? 😂 Jaja, cyklar inte för att ragga utan för att ha kul. Men detta var riktigt kul. 😂😂
En rätt intressant observation för många år sen på NM.
På campingen så av oklar anledning uppstår en viss segregation.
På ena sidan har du var Mtb och andra sidan Dh.
Ena sidan fina hus vagnar och nya fina bilar, på andra slita camper vans och folk som sov i rostiga 740.
Ena sidan var lugna och man åt enl kost cirkeln, andra sidan hårdrock på hög volym, öl och halv uppvärmd panpizza över något värme ljus.
Ena sidan gick och la sig tidigt andra hårdrock och söp halva natten.

Gissa vilka som tillhörde vilken grupp 😁

Hirarki innom cykel?
En rätt intressant observation för många år sen på NM.
På campingen så av oklar anledning uppstår en viss segregation.
På ena sidan har du var Mtb och andra sidan Dh.
Ena sidan fina hus vagnar och nya fina bilar, på andra slita camper vans och folk som sov i rostiga 740.
Ena sidan var lugna och man åt enl kost cirkeln, andra sidan hårdrock på hög volym, öl och halv uppvärmd panpizza över något värme ljus.
Ena sidan gick och la sig tidigt andra hårdrock och söp halva natten.

Gissa vilka som tillhörde vilken grupp 😁
Jag gissar att lvg folket bodde på Scandic bredvid campingen och randonörerna i luftskåpet på OKQ8.

Hirarki innom cykel?
Du glömde year, año, Jahr och année.
Snälla "GoranS"!
Har du inget annat att göra än att tråka andra medlemmar här på "Happy". Om du inte gillar mitt språkbruk, respekterar jag detta. Men skriv det då rakt ut, isf att komma med syrliga och beska insinuationer! Trots allt befinner vi ju oss på ett cykelforum...
Fö, har ditt inlägg ingen som helst anknytning till trådens innehåll, som fö är ganska kul.
Nej, "GoranS", du kan bättre än så!

Senast ändrad:
Hirarki innom cykel?

Fast det gäller ju bara andra cyklister. Vanligt folk ser inte om en cykel är dyr och tycker aero bikes är ännu töntigare är en vanlig räser.
Kanske att du kan rädda det om du har en cigg i truten.

Hirarki innom cykel?
Snälla "GoranS"!
Har du inget annat att göra än att tråka andra medlemmar här på "Happy". Om du inte gillar mitt språkbruk, respekterar jag detta. Men skriv det då rakt ut, isf att komma med syrliga och beska insinuationer! Trots allt befinner vi ju oss på ett cykelforum...
Fö, har ditt inlägg ingen som helst anknytning till trådens innehåll, som fö är ganska kul.
Nej, "GoranS", du kan bättre än så!
Du slänger dig gladeligen med citat på latin på ett sätt som jag uppfattar som försök att framställa dig själv som bildad och lärd. När du sen använder anno på på ett sätt som får en att fundera allvarligt på om du vet betydelsen av ordet, ja då blir det faktiskt lite komiskt.

F.ö. kan du enkelt kika på de inlägg jag skrivit för att finna svaret på din initiala fråga. Hint: svaret är inte nej.

Senast ändrad:
Hirarki innom cykel?
Lite kunskap till dig "GoranS" Anno = under året.

Har tittat på dina senaste 25 inlägg. Inget av dessa verkar handla om något intresse för cykling öht. Måste därför fråga dig om du ens äger en cykel?
Kanske befinner du dig på helt fel forum?

Tillbaka
Topp