Hisingen Runt 2010?

Hisingen Runt 2010?
Tjena är med i HCK men också Conti sub 7.30. Kör HCK taktik i början = Improviserar och hakar av Er i backarna mot Albatross och hänger på eventuella Kamikaze.

Skiter det sig så gör jag min beskärda del som Conticyklist i den belgiska klungan från Kungälv... Således är frågan vilka kläder man skall ha på sig. Conti byxor, HCK tröja, conti armvärmare och HCK strumpor. Fast som vädret brukar vara går det lika bra med en svart plastsäck och goretex vantar.

Således, hoppas vi alla får en fantastisk dag på Hisingen. Sedan är det ju detta en cykeltävling, utgår från att Paprikan har rakade ben :-)

Ses

Hisingen Runt 2010?
Ja, det gör jag baserat på fakta... Det brukar ju alltid skrikas "Nu tar vi det lugnt" när backarna kommer. Vidare blir det också alltid total förvirring och än mer skrik när någo/några känner av lite mjölksyra. Sedan är det en bisak i sammahanget att jag är i form ;-)

Hisingen Runt 2010?
Känner mig också i hyfsad form så det skall bli kul att se vad man har att ge mot en titan som dig Gabbo! Förhopnningsvis blir jag inte så lätt att bli av med.....

Senast redigerad av en moderator:
Hisingen Runt 2010?
Gabbo skrev:
Ja, det gör jag baserat på fakta... Det brukar ju alltid skrikas "Nu tar vi det lugnt" när backarna kommer. Vidare blir det också alltid total förvirring och än mer skrik när någo/några känner av lite mjölksyra. Sedan är det en bisak i sammahanget att jag är i form ;-)

paprikan skrev:
-------------------------------------------------------
> Känner mig också i hyfsad form så det skall bli
> kul att se vad man har att ge mot en titan som dig
> Gabbo! Förhopnningsvis blir jag inte så lätt
> att bli av med.....

Hallå...
Vad hände med begreppet laganda och lagspel!? :-)
Man anar vissa inbördes kränkningsförsök redan före start :-)
Kan vi inte enas om gott samarbete i åtminstone 107 km,
sen spurtar vi om vem som har bäst form!?
Tänker inte heller ge mig utan att kämpa!
/Fredrik

Hisingen Runt 2010?
Ni ser, nu är snart alla rejält taggade, härligt! Fredrik. har helt rätt vad gäller laganda på ett lopp som Hisingen Runt. För det mesta blåser det och raksträckorna kan vara sega.

Baserat på tidigare års egen inkompetens och taktiska oförmåga har jag slöat och missat tåget. Därefter jagat som besatt till ingen nytta. I år tror jag mig vara i bättre form och tanken är att vara med hela vägen. Således hoppas jag på ett roligt om än rejält smärtsamt lopp. Helt enkelt se om jag kan matcha de bästa så långt det går.

Sedan kan det alltid bli så att alla andra utan Happy är passiva. Då är det självklart att jag är en del av maskineriet (Om ett sådant finns)för att få den belgiska att rulla och få in max antal under 3h. Precis som nästa GBG-Varberg träningsrunda.

Hur som helst är allt detta skrivna en parantes. Det vi alla hoppas på är ett anständigt väder. Körde 83 km igår, varav sista 45 lagtempo med brorsan. Trots detta tog det en kvart i duschen innan jag kände av händerna igen.

Hisingen Runt 2010?
Yo,

Efter dagens återbesök hos farbror doktorn är min start sannolikt osannolik. Förmodad överansträngning som åtminstone inte lär bli bättre av 11 mil cykel i relativ kyla.

Just so that you know....

/C

Hisingen Runt 2010?
De där väderprognoserna kastar mig mellan hopp och förtvivlan... men nu ser det ju riktigt bra ut!

3:15-gänget ser ut såhär:
1. Gullhoved
2. Karsten
3. Poxeman
4. Thompas
5. Mossman

Hur ska vi lägga upp taktiken? Jag har inte kört loppet innan och har noll koll på banan, behöver man "köra in tid" i början eller gäller det att hålla ca 34km/h-tempo hela vägen?

Hisingen Runt 2010?
Sådär, då har jag kört en litet pass för att testa kroppen efter förkylningen. Det skall nog gå fin fint att pressa kroppen lite på söndag!

Senaste ryktena från SMHI och YR är uppehåll och 1-3 m/s vind, perfekt!

Hisingen Runt 2010?
Jag hänger gärna på 3h-gruppen. Efteranmäler mig imorgon bitti och försöker "snacka in" mig i 09:00-startgruppen (funkar inte det gör jag väl en fuling och ansluter efter första rondellen...:-)).

Verkar ju bli kalasväder - kul!

/Mattias

Hisingen Runt 2010?
Solkille som jag är så har jag fegat in i det sista med att bestämma mej :)

Jag hänger också gärna på sub 3 gruppen. Försöker mej också på en snackis som Mattias, annars ses vi i rondellen!

/Anders

Hisingen Runt 2010?
2.50.15 - 38.5 km/h - Efter våghalsig och i efterhand konstaterat rätt onödig spurt. Superväder. Cykelcity skall ha tack även om många i Happymtb bidrog väsentligt för att hålla uppe tempot hela vägen. Kort och gott ett Hisingen runt som var ovanligt lyckat.
Riktigt bra arrangerat om än avslutningen kunde varit lite mer avstängt vad gäller bilar & bussar.

Hisingen Runt 2010?
Min tid blev inte helt lysande, typ 3:25. Vurpade på en stor svart slang tydligt utmärkt med varningsskylt mellan Ytterby och Kungälv typ, min kompis Molgan som drog måste täckt hela synfältet och inte varnat. Illa illa. Men jag och cykeln höll i alla fall, även om sprang läck lite här och var, och jag kunde fortsätta. Dock så försvann all kraft och jag snittade sedan hela 21 km/h från kraschen till mål, det ni! Innan var snittet runt 37 km/h men jag var avhängd från frontklungan och körde parkörning med herr Wallander. Riktigt bra kört av er andra, både förstaklungan och "3:15"-gänget som tydligen körde på runt 3:06! Det kändes riktigt surt att behöva avsluta i snigelfart, folk på gamla biltemahojjar körde om mig och jag kunde inte ens ta rulle.

Så nu till väsentligheterna. Eftersom detta var lite av en premiärvurpa för mig så skulle jag gärna ta emot lite skötselråd på stora skrapsår. Jag bet ihop i duschen och skrubbade rätt bra för att försöka få bort all smuts ur det och hittade lite saker i en första-förbandslåda som jag kunde lägga över såret. Dock verkar det vätska sig rätt så ordentligt så jag undrar lite hur ofta man bör lägga om det etc. Alla tips välkomnas!

Hisingen Runt 2010?
Bra kört alla!

Tråkigt att så många drabbades av den där förbannade kabeln i Kungälv. Jag föreslog att vi skulle sätta en flaggvakt där för att varna, men jag tror inte det nådde fram till ledningen för loppet.

Hisingen Runt 2010?
2:50:25 (efter avbruten våghalsig och onödig spurt!), igen aning vilken W, 38,5 km/h, helt underbart väder. CykelCitys veteraner och HappyMTB (Vito var ett lok och Patric var nog aldrig på sämre än femte plats) gjorde det mesta jobbet, tack för det!

Kul att se att vinterträning verkar ha funkat, tack för det Aktivitus!

Botis, jag la om det en gång per dag när jag skrapade upp mig tidigare i år, räckte för mig.

/Stefan

Hisingen Runt 2010?
Bra jobbet här också. Botis, trist med skrapsåren. Själv vurpade jag för ett par år sedan och skrapade upp hela sidan på vänsterbenet och delar av skinkan. Gick till vårdcentralen och fick en massa kompresser. Fick lägga om en gång om dagen eller nåt, det var kladdigt värre men det blev ju bra till slut.

Hisingen Runt 2010?
Kabeln i Kungälv var ju helt livsfarlig. Tittade på en snubbe som gick och höll sig för ett uppskrapat lår, funderade stilla vad han kan ha råkat ut för vilket jag blev varse väldigt snabbt. En gigantisk kabel rakt över vägen, lyckades dock på något sätt hålla mig upprätt men det var bara tur...

Hisingen Runt 2010?
Botis, skrapsår görs rena med borste/tvätthanske samt tvål och vatten - kan göra rätt ont men det är ju bara bita ihop.

Annars gäller ju luftiga förband, finns "nät" på apoteket att lägga på som ger en luftspalt mellan hud/förband, men oftast brukar det bli bättre utan förband.

"- Skrapsår. Orsakas av friktion mellan hud och underlag. Relativt stort problem inom idrotten, ff.a. inomhussporter, men även vid t.ex. grusspel i fotboll. Sitter ofta på knän eller på lårets utsida (glidtackling). Behandlas med grovrengöring med vanlig tvål och vatten. Viktigt att få bort främmande material som grus, gräs eller jord. Det ytliga såret bör hållas öppet (kortbyxor på sommaren) för läkning. Såret kan ibland behöva täckas under idrottande och för att ej fastna i kläder, t.ex. med Duoderm. Se upp med ev. sekundärinfektioner i såret. Lymfkörtlar i området (ljumskarna) kan svullna initialt även utan sekundärinfektion men skall gå tillbaka med läkningen."

Jag har aldrig haft förband på senare tid dock, det brukar "torka" av sig själv över en natt.

Brukar gå omkring i filsingar och låta luften cirkulera, sitta på en handuk i favoritfåtöljen och vila sig frisk.
Oftast brukar det uppkomma något stort blåmärke ihop med fallet eller att man känner sig mörbultad.

Hisingen Runt 2010?
Ah.. Det blev ju en riktigt trevlig cykeltur.
Perfekt väderförhållande och en bra genomkörare.
Förkyld-vilat sen Onsdag och det verkar bara ha gjort gott med vila .
Imponerande starka happysubare överlag ( bla..Paprikan och D.Nyström =urstarka)
Och slutligen kom alla "någorlunda" helskinnade i mål. (skrapsår vill iaf jag ha öppet och luftigt när det är möjligt)

Här fanns visst bilder.
http://www.kjellbengtsson.se/bloggen/

Hisingen Runt 2010?
Tack för tipsen! Tyvärr sitter mitt största sår precis på vänster höft precis där man har filsingarna sitter, och att strosa runt naken är inget som lockar då jag bor på markplan :)

Men jag var iväg på apoteket och fick lite sårtvätt ett paket "förband" med klister runt om som man sätter över såret. Hon på apoteket frågade om 10x8 cm räckte, och jag sa att det räcker nog precis, så hon sprang iväg bakom disken och hämtade ett paket. Jag blev uppriktigt förvånad när jag kom hem och det var yttermåtten som var 10x8 cm och täckytan var ca 5,5x4 cm vilket inte ens var nära att räcka :) Så jag fick leka klippa&tejpa-leken, får ta en ny omgång till apoteket i morgon och då skall jag vara lite mer uppmärksam på vad jag får.

geologen:
Vurpan var ju helt mitt eget fel, jag fattar inte hur jag missade skylt och hinder. En flaggvakt kanske hade hjälpt men risken finns väl att jag kört ihjäl den stackarn istället. :)

Hisingen Runt 2010?
Botis: Var kabeln var så grov att du helt enkelt tappade kontrollen när du studsade över den, eller låg den snett så att framhjulet kastades åt sidan?

Hisingen Runt 2010?
Jag vet faktiskt inte exakt vad det var. Jag tror det var en slang eller grov kabel som låg över vägen i ett plasthölje som såg ut typ så här fast upp och ner \_/. Den låg nog rätt rakt över vägen men jag måste kollat till på cykeldatorn eller något för jag såg den inte innan framhjulet small i rejält och jag tappade då styret. Har inte koll på exakt vad som hände eftersom allt gick så snabbt, men jag tror att styret vred sig för jag åkte framåt och slog i de ädlare delarna fram vid styrröret.

Hisingen Runt 2010?
Ahh, så var man äntligen hemma. Det blev ju en riktigt lyckad dag med perfekt väder.

3:07:27 blev tiden. Hängde på sub 3 klungan till Hallerödsbacken där jag gled bakåt och till slut tappade dem. Fick syn på donc1000 och anslöt med honom vid motorvägen innan Kungälv. Vi tog det ganska lugnt för att bli upphämtade, men några i sub 3 klungan hade kraschat en bit efter Fars hatt så där anslöt en stark kille. Vi tre körde på och det höll ända tills strax efter Ödsmål där stora lygnern-klungan hann ifatt oss (skönt). Nu blev det belgiskt till Rödbobacken där benen bonkade. Körde solo därifrån in i mål.

Körde förbi Botis inne i Kungälv, förstod att något hänt men hörde inte vad. Slangen över vägen var riktigt lurig, helt plötsligt hoppade lygnernkillen framför mig så jag gjorde likadant.

89% hr i snitt så jag känner mig rätt sliten nu.

Hisingen Runt 2010?
Grattis alla till vad som verkar varit ett lyckat lopp, så när som på kabeln då. Själv fick jag kasta in handduken då jag vaknade inatt med 39 grader. Surt men så är det när man har dagisbarn :-).

//Thomas

Hisingen Runt 2010?
Vilken bra tävling det blev!

Hisingen runt i fint väder och måttlig vind.

Jag hade bestämt mig för att ligga långt fram för att ha koll på allt som hände, men att det skulle vara så lätt att ligga där fram hade jag inte vågat drömma om.

Jag hade en snittpuls på 153 vilket är lågt för mig. Mitt medelsnitt blev 38.4, inte så pjåkigt heller.

Otroligt glädjande att så många CTT och Team Bikebuster cyklister var med hela vägen. Det visar att vi alla kommar få en behaglig resa runt Vättern.

Vito, du tog ju monsterförningar, fullt i klass med CykelCitys. Andra happyiter som drog hårt var Dan Nys och Gabbo! Ni är starka! Gabbo du satte ju precis den färg på loppet som du lovade på förhand.

Tack alla sköna kompisar för en väl genomförd tävling.

Patric

Hisingen Runt 2010?
Färglatt klädd var jag allt. Färg på loppet är att ta i...Lite i solo i början för att komma igång. Blev några förningar. Tror dock att 2:an i mål Cykelcity killen skall ha mest cred. Förvånad att vi ändå körde såpass lugnt i backarna, förutom kamikazekillen som dog efter golfbanan. Dan Nys skall också ha cred att han höll uppe tempot i backarna.

Första 4 milen var rätt knixiga och backiga, merparten av de 700hm ligger där. Snittet låg då på 37.0. Således snittade vi 40 vägen hem. Det är helt ok i svag motvind.

Lite avundsjuk på Leo (Super kört!)... Det verkar som de lade in en ruggig backe i slutet av Gran Fondo loppet. Hade varit kul med ngt liknande i GBG, alternativt att de hade städat bort alla bilar så att alla hade haft en fair chans att ta ut det sista.

Som tips kommer Kex rundan Kungälv 23/5, precis innan lägret för CTT och Team Bikebuster 29-30/5.
Och till sist Paprikan. Du såg hal ut, lite glänsande liniment så hade Du fått full pott av stilpolisen.

Tack Alla.

Hisingen Runt 2010?
Härligt event idag!

Försökte haka på de stora pojkarna så länge det gick. Tyvärr satte andra stigningen i partiet upp mot sista "åsen" på inledande hisingepartiet P för fortsatt gemenskap i de snabbas gäng. Därefter var det pianokörning tills VeloLink, mannen i vitt och undertecknad bildade en trevlig liten grupetto. Sen kom Lygnartåget och bjöd på prima belgisk körning. Tackar även VeloLink för peppningen under ett jobbigt parti. Fick senare en fet krampatack i backen ovanför Ytterby med tillhörande turbulens (råkade just då ligga först i deras klunga). Kom ifatt Wallander i Kungälv. Sen var det lätta växlar och hög kadens som gällde hela vägen in i mål pga krampkänningar. Efter bensinstationen bort mot mål tappade Wallander och jag lygnargänget. Konstanta krampkänningar på undertecknad och Wallander var rökt i syra. Oerhört nöjda rullade vi in tillsammans på 3.05.

Imponerande kört av toppgänget må jag säga!
Imponerande av alla andra oxå!
Imponerande väder till slut likaså!

Ciao
C

Hisingen Runt 2010?
Bilder:
https://www.photoshop.com/index.htm...3376ba4930&wf=shareslideshow&trackingid=BTAGC

https://www.photoshop.com/index.htm...1ba2a96a07&wf=shareslideshow&trackingid=BTAGC

Snodda från den här tråden:
http://www.hisingensck.se/forum/viewtopic.php?t=8850

- - -

Själv har jag pillat med att renodla resultatlistan från en konstigt formatterad PDF till en färdig Excel-fil med korrigerade namn och uträknad snittfart.

Jag kan konstatera att inte alla har cyklat rätt distans...
Eller vad tror ni om ett snitt på 54 km/h på den långa distansen? :D

Det var nån av CykelCity-killarna som fick bäst tid av männen, men jag vet inte namnet på honom. Han har inte bäst tid i resultatlistan, förmodligen pga att han blev scannad aningen efter några andra i samma målklunga.

Snabbaste kvinna blev antingen Linda Eriksson eller Camilla Larsson. Båda har samma tid i listan.

Hela åtta från gruppen happymtb.org var med i snabbaste klungan in i mål, alla med strax över 38 km/h i snitt.

Hisingen Runt 2010?
Vi åtta var

Paprikan
SteffoN
JonasG
Vito
Eze
Hajtand
DanNys
Gabbo
JT

men det blev ju nio......

Starka var vi iallafall. Tror CC killarna tyckte vi var jobbiga som inte behagade släppa!

Hisingen Runt 2010?
Hallå...
Glöm inte mig och Johan!!!

Undertecknad var faktiskt först över sista backkrönet i Skrabro samt först in i nästa rondell 200 m från målet. Där kom en Audi i hög fart som tvingade mig att tvärnita.
Hajtand, en från Cykelcity och en från Kungälv CK smet förbi genom att i full fart köra rätt över refugen/trottoaren.

Hade ärligt räknat kallt med att Cykelcity grabbarna skulle attackera
rejält i backarna för att försöka gå loss.
Valde därför att spara på krutet för att försöka följa med när attackerna kom.
Men det gick ju hur lätt som helst uppför och attackerna uteblev!?
Efteråt ångrade jag att att jag inte gjort mer dragjobb i klungan.
Drog totalt inte mer än 3 ggr (totalt kanske 1 km).
Lite fegt!? Man lär sig väl till nästa gång.

Sammanfattningsvis jätteglad över hur lätt jag faktiskt hängde med
och hur pigg och stark jag kände mig på slutet!!!

Undrar hur halvproffsen i Cykelcity tänker när en gäng motionärer
från happymtb anför klungan stora delar av loppet?
Och dessutom kör om och förbi i slutskedet?

Det var en riktigt trevlig cykeltur som bådar mkt gott inför VR!!!

Medelpuls: 135 bpm
Maxpuls: 172 bpm (sista biten mot mål. Högsta notering i backarna 167 bpm).
Sträcka: 109 km
Tid: 2:50:04
Snittfart: 38,5 km/h

Happy regerar
/Fredrik

Hisingen Runt 2010?
fredrik.halldin skrev:
> Undrar hur halvproffsen i Cykelcity tänker när
> en gäng motionärer
> från happymtb anför klungan stora delar av
> loppet?
> Och dessutom kör om och förbi i slutskedet?

Jag tror faktiskt inte dom bryr sig det allra minsta. Dom tycker nog bara det är kul att cykla precis som alla andra.

Hisingen Runt 2010?
VeloLink skrev:
> Botis, kan du ta fram ett wattsnitt från start
> till när vi svänger av mot backe två innan
> Kungälv?

Jag missade de första kilometrarna eftersom jag glömde slå på cykeldatorn. Men ifall du vill ha mer än JT:s siffra så kan jag kolla, dock är jag inte riktigt med på vilken backe du menar. Rita en prick på bankartan eller något så kan jag kolla ifall du vill. Ligger ändå bara i soffan med öm nacke och tycker synd om mig själv :)

Tillbaka
Topp