Hitta rätt sadel?

  • Trådstartare Trådstartare kay
  • Start datum Start datum

kay

Ny medlem
Hitta rätt sadel?
Jag har lite problem med att paketet mellan benen domnar, när jag cyklar på MTBn längre sträckor typ efter 20 minuter på underlag då man inte behöver röra eller lyfta sig från sadeln, och där det inte är så tekniskt. På förra cykeln med den sadeln uppkom problemet efter bara ca 5 minuter, nu på nya cykeln med en annan sadel är det betydligt bättre. Men en då störande när det väl uppstår. Så hur ska man veta vilken sadel som passar näst till just mig. Det finns ju en djungel med sadlar därute. Och ska man testa någon från LBS så måste man ju cykla minst en timme per sadel för att hitta rätt. Och ska man testa 10 sadlar blir det ju över en arbetsdag i cykeln med olika sadlar, hehe!! Finns det någon mätmetod på sittbenen, eller test grej man sätter sig på för att se vilken sadelmodell som kanske skulle passa. Som det är nu så undviker jag ju längre stillasittande pass på plant underlag för att det blir för obehagligt tillslut. Skulle gärna cykla ut 3 mil till sommarstället föra att köra där i terrängen ett tag för att sedan cykla hem och få ett ganska bra långpass i benen. Men det går inte som det är nu :( Hur gör man???
 
Hitta rätt sadel?
Sätt dig på en bit kartong och mät avståndet mellan märkena som blir efter sittbenen. Kan vara ett bra mått att ta med till mässan. Många tillverkare har sadlar i olika bredder. Jag är bredarschlad och kör på bredaste sadlarna från Bontrager (tack alviks cykel för hjälpen) som har gjort mina rundor mycket trevligare!

Både för kopieringsmaskinen och för resten av kroppen är det bra om man ställer sig upp och tar några tramptag med jämna mellanrum, även på landsväg och vid enkel cykling. Speciellt om man är lite ovan vid den onaturliga fysiska belastning som cykling erbjuder.
 
Hitta rätt sadel?
Sitter du rätt? För mig funkar det bäst när jag glider bak ordentligt på sadeln så att jag bara belastar sittbenet.
 
Hitta rätt sadel?
Det blir bättre när jag har sadeln lite lutad framåt. Men inte tillräckligt. Tror jag behöver någon form utav sadel med hålighet i mitten. Och ganska bred längst bak. Men har egentligen ingen aning.
 
Hitta rätt sadel?
kay sa:
Det blir bättre när jag har sadeln lite lutad framåt. Men inte tillräckligt.

För mej är det tvärt om. Ju mer jag lutar sadeln framåt, desto mer glider jag fram och klämmer pernium. Jag tycker det funkar bra om jag lutar sadeln lite bakåt, då känns det mer som att det är lättare att glida bak ordentligt.
 
Hitta rätt sadel?
Stewe sa:
kay sa:
Det blir bättre när jag har sadeln lite lutad framåt. Men inte tillräckligt.
För mej är det tvärt om. Ju mer jag lutar sadeln framåt, desto mer glider jag fram och klämmer pernium. Jag tycker det funkar bra om jag lutar sadeln lite bakåt, då känns det mer som att det är lättare att glida bak ordentligt.
Jo, ju plattare sadel (dvs fri rörlighet) desto mer kan man kasa runt och ju viktigare blir det att positionen i längsled i förhållande till pedaler och styre är bra, förutom vinkel.
Att sitt upprätt på platt (MTB) sadel och cykla långt sittandes går egentligen ganska dåligt ihop :-)
 
Hitta rätt sadel?
kay sa:
Det blir bättre när jag har sadeln lite lutad framåt. Men inte tillräckligt. Tror jag behöver någon form utav sadel med hålighet i mitten. Och ganska bred längst bak. Men har egentligen ingen aning.

Får gå till närmsta Specializedbutik, de bör kunna mäta sittbenen lätt och alla sadlar har hål eller grop i mitten. En del har testsadlar du kan låna hem ett par veckor andra inte. Oavsett så får du reda på sittbensbredden på riktigt.
 
Tillbaka
Topp