Hjälm = farligt (i vissa situationer)?

PaaC

Medlem
Har spenderat stora delar av lördan på att läsa 'the art of Cycling' av Robert Hurst, en slags manual/guidebok för hur man ska cykla i stadstrafik, helt suverän bok, väldigt välskriven och lättläst, och som har gett mig en massa bra matnyttiga tips. Den rekommenderas varmt! Kostar dryga hundringen och lär gå å få tag på alla bokaffärer på nätet.

Hur som helst, i denna skriver författaren att hjälmar i vissa situationer kan göra mer skada än nytta. Att den breda och avlånga formen på hjälmen gör att om man den slår i nånting kan man ibland få en onaturlig vridning av huvud/hals/nacke som kan vara rätt farlig. Han drar upp ett exempel på en kille som vurpade och där hjälmen visserligen förmodligen räddade hans liv, men samtidigt gav upphov till en blodpropp i ett blodkärl i halsen. Dessutom framför han argumentet att alla lufthål i hjälmen kan fastna i saker och ting vid en krasch och se till att huvudet får en ganska så abrubt riktningsändring som kan ge upphov till allvarliga 'torsion injuries', där hjärnstammen och viktiga blodkärl i halsen/nacken kan skadas.

Vidare nämner han att det inte finns några 100%-bindande studier rörande korrelation mellan användande av cykelhjälm och allvarliga hjärnskador och att för att bli godkända (i USA... liten nackdel med boken är att den är ganska amerikaniserad, iofs inte så förvånande, undertiteln är 'a guide to bicycling in 21st century america) krävs inte riktigt så mycket. Det går naturligtvis att göra mycket säkrare hjälmar - de för motorcyklar - men dessa är kanske lite för klumpiga för cykling.

Naturligtvis förespråkar han att alla som cyklar använder sig av hjälm - den gör ett suveränt jobb när man kraschar i lägre farter - men att man inte ska lita helt 100%-blint på dessa.

Vad tycker ni om allt detta? Finns det några studier som hittar en korrelation mellan hjälmanvändning och minskning av allvarliga skador? Vilken hjälmform är bäst? De 'vanliga' eller de mer motorcykelliknande BMX- och dirtkrukorna?

Å till sist, kör alltid med hjälm själv.

// PaaC

Den här gången var det faktiskt genomtänkt. Tyckte inte riktigt att inlägget som startade tråden klarade av att stå på egna ben. Det är klart som fasen att det är bra att ha hjälm. Det är nog ungefär lika farligt som att äta morötter. Visst kan det finnas situationer där olyckliga sammanträffanden leder till olyckor, men det är väl likadant med allt. Mörötter kan framkalla cancer. Man kan bli strypt av bilbälten. Har diskussionen något existensberättigande?

Så av ren ondska tänkte jag underminera den lite i väntan på den riktiga urspårningen.

Men det som irriterar mig mest är väl att man slänger sig med "akademiska forskningar". Orkar inte skriva mer...

Gammalt trams som sprids fortfarande. Hjälmens yttre skikt är av ett material som dels håller ihop det stötupptagande materialet ("frigoliten") så att hjälmen inte lossar i småbitar efter första smällen - det kan komma fler innan man stannat helt - och dels gör att hjälmen glider över underlaget, bra mycket bättre än en oskyddad skalle gör. Jämför med knäskydd vs oskyddade knän - samma princip. Jag vet då vad jag föredrar om jag skulle göra en glidning på knäna på ett hårt underlag!

Det som däremot stämmer är att hjälmen främst skyddar vid lägre farter, och dessutom främst uppifrån och rakt ner, medan skyddet från sidan inte är lika prioriterat (standardtesterna är utformade så). Dessutom stämmer det att lufthålen kan göra att det lättare fastnar om det vill sig illa. Ur ren säkerhetssynpunkt är helt släta och hålfria hjälmar bäst. Skejthjälmar och fullface-hjälmar, till exempel. Bakdelens "ankstjärt" bör vara så kort och avrundad som möjligt. En del standardhjälmar drar nästan iväg åt tempohjälm där bak. Kanske bättre för aerodynamiken, men inte för säkerheten.

Men om valet står mellan en hjälm som är luftig och full med hål, eller ingen hjälm alls, så är självklart hjälmen med hål i bättre än ingen hjälm alls! Jag själv, och säkert många med mig, tycker att skejthjälmar är fula och varma.

Sen räcker det förstås inte att bara ta på sig en hjälm, vilken som helst. Den ska vara i rätt storlek, vara väl injusterad både i huvudbandet (eller med kuddar om det är så) och hakbandet. Vinkeln på hjälmen ska vara mycket mer framåt än de flesta tror, och hjälmen ska sitta tajtare än vad många tror. Hakbandet bör vara justerat så att det stramar påtagligt när man gapar stort.

När jag bonkat i träd eller låga grenar så flyttar sig hjälmen på huvet mest. Ingen hjärnskakning här ännu! För att få whiplash etc måste man väl limma fast den på huvet eller iallafall så tight som F1/motoGP förare har...

Senaste gången jag fick användning för hjälmen satt den som en smäck. Både på huvudet och i rödlyset. Tack vare den så slapp jag få så mycket skrubbsår, då jag nästan helt stannade. VIsserligen fick jag skaffa en ny hjälm (inte för att det var mikrosprickor man inte såg, utan för att hjälmen var av och skev) men hellre det än skrubbsår.

Annars håller jag med Carl.

Carl skrev:
-------------------------------------------------------
> Den här gången var det faktiskt genomtänkt.
> Tyckte inte riktigt att inlägget som startade
> tråden klarade av att stå på egna ben. Det är
> klart som fasen att det är bra att ha hjälm. Det
> är nog ungefär lika farligt som att äta
> morötter. Visst kan det finnas situationer där
> olyckliga sammanträffanden leder till olyckor,
> men det är väl likadant med allt. Mörötter kan
> framkalla cancer. Man kan bli strypt av
> bilbälten. Har diskussionen något
> existensberättigande?
>
> Så av ren ondska tänkte jag underminera den lite
> i väntan på den riktiga urspårningen.
>
> Men det som irriterar mig mest är väl att man
> slänger sig med "akademiska forskningar". Orkar
> inte skriva mer...

Vill bara påpeka att det inte är mina egna åsikter som nämns, utan författarens. Tror absolut inte att han uppmanar folk att köra utan hjälm, utan mer att få folk att inte lita blint på att hjälmen klarar av alla sorters olyckor, lite som att man tänker 'nu när jag har hjälm kan jag köra mer våghalsigt'. Såg de inte nån liknande trend när det gäller hjälmar i skidbackar? När fler folk började använda hjälmar började de att köra lite mer aggressivt, vilket ledde till olyckor?

Blev bara när jag läste boken lite nyfiken hur folk här ställer sig till hans påståenden.

Och som sagt, kör själv med hjälm med en massa lufthål i.

PaaC skrev:
> Vill bara påpeka att det inte är mina egna
> åsikter som nämns, utan författarens. Tror
> absolut inte att han uppmanar folk att köra utan
> hjälm, utan mer att få folk att inte lita blint
> på att hjälmen klarar av alla sorters olyckor,
> lite som att man tänker 'nu när jag har hjälm
> kan jag köra mer våghalsigt'. Såg de inte nån
> liknande trend när det gäller hjälmar i
> skidbackar? När fler folk började använda
> hjälmar började de att köra lite mer
> aggressivt, vilket ledde till olyckor?

Framför allt leder våra allt säkrare bilar och säkrare vägar till att folk kör mer vårdslöst, håller högre farter och så vidare. Människan verkar göra så - hela tiden justera risktagandet efter den upplevda tryggheten. Med dagens bilar och dagens vägsystem, skulle vi kunna ha ett dödstal under 100/år, garanterat. Men eftersom folk fortsätter att köra över sin förmåga och vägra förstå att rörelseenergi ökar kvadratiskt med hastigheten, så blir det som det blir. Lägg till telefonsamtal och andra farliga distraktioner, så blir det ännu värre.

geologen skrev:
> Bakdelens "ankstjärt" bör vara så kort och
> avrundad som möjligt. En del standardhjälmar
> drar nästan iväg åt tempohjälm där bak.
> Kanske bättre för aerodynamiken, men inte för
> säkerheten.

Jag är nyfiken. Kan du utveckla det där? Det är ju en del som troligen inte slår i nånstans, hur påverkar den säkerheten?

Till chksix: För att få wiplashskador i nacken räcker det att vurpa över styret i 20 km/h och träffa asfalten med övre delen av pannan först.
Hjälmen, en helt vanlig Bell Ghisallo var inte fastlimmad på huvudet.
Bara väl injusterad och med bra passform.
Visserligen knäcktes första nackkotan men jag överlevde.

Hjälm är bra.Alltid.

/Staffan

Absolut att man ALLTID ska ha hjälm när man cyklar!

Lite citat från slutklämmen på hjälmavsnittet från boken:
'The purpose of the previous sections has not been to disparage use of helmets, or to suggest that they shouldn't be worn, but simply to inject a needed dose of sobriety into a microculture that has come to revere the bicycle helmet as some kind of magic force field against head injuries. In realiy, bicycle helmets should be recognized as a compromise between safety, style, ventilation, and weight.
[...]
Others without helmets will be launched head first toward the street, and, just before impact, a single thought - perhaps the clearest thought they will have for some time - will flash into their minds: "I sure wish I had a helmet on right now."
[...]
Cyclists should wear helmets and ride like they don't. Wear a helmet, but don't let it go to your head.'

// PaaC

Senast redigerad av en moderator:
Sprockets skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bakdelens "ankstjärt" bör vara så kort och
> > avrundad som möjligt. En del standardhjälmar
> > drar nästan iväg åt tempohjälm där bak.
> > Kanske bättre för aerodynamiken, men inte
> för
> > säkerheten.
>
> Jag är nyfiken. Kan du utveckla det där? Det är
> ju en del som troligen inte slår i nånstans, hur
> påverkar den säkerheten?

Inte slår i direkt kanske, men när man åkt av och kanske rullar runt, så kan den sticka ut ganska långt och ställa till det mer än nödvändigt. En slät och avrundad bakdel glider lika bra som resten av hjälmen. Som sagt, rent skyddsmässigt är en slät, rund hjälm bäst.

Vilken skräckupplevelse Staffan! :(

Jag har en liknande XC hjälm med massa lufthål. Jag spänner inte fast den stenhårt men iallafall såpass att den inte rör sig vid normal körning.
Funderar på att skaffa mer skydd som ryggplatta och fullfacehjälm nu när våghalsigheten ökar.

Slutklämmen i boken är verkligen ett riktigt budord för oss cyklister!

Senast jag använde min hjälm var på cupspåret i gesunda, ansikte vs sten och då är det fint med en fullface däremellan. :)

Nu hade jag sagt det... Hmmm... Då håller jag med Carl.

Har spräckt tre hjälmar - en på träning och två på tävling. Den värsta smällen på tävling var nog för att jag skulle få ligga på sjukhus i fem dagar för observation, och jag var medvetslös när de tog in mig. Så ja, jag kör med hjälm alla träningspass och tävlingar...

Men för att återknyta till det där med hjälm och upplevd säkerhet beter sig många hjälmförsedda cyklister som om de hade full skyddsutrustning på sig i trafiken, fast de egentligen bara har lite frigolit som skyddar övre delen av skallen. Oftast mindre än så, eftersom de har gamla/billiga hjälmar med dålig ventilation vilket gör att de skjuter upp dem i pannan så de bara har skydd för eventualiteten att deras cykel plötsligt skulle stegra sig eller liknande.

Så frågan är om nettoresultatet av hjälmivrandet i trafiken egentligen är plus eller minus. Ja, det kanske blir färre huvudskador, men hade det varit färre olyckor om de cyklisterna inte haft hjälm och därmed ökad tro på sitt olycksskydd? Dessutom gör den ökade vikten på huvudet att det är mer sannolikt att man slår i huvudet (för att man inte orkar hålla emot med nackmusklerna), vilket i sig gör att man kan säga att hjälmen hjälpte...

vurpade på tävling och slog skallen halvhårt i backen. Låg väl på backen - killen bakom fick balanskrux, klippte ur foten ur pedalen och svingade den rätt in i min hjälm i ca 30km/h. Var yr och hade små minnesproblem i ca 2 veckor - vågar inte tänka på hur det gått utan hjälm.

För att återknyta till första inlägget så pågår det inom utvecklingen av MC hjälmar arbete med att få inre skalet att röra sig i förhållande till det yttre, så att man minskar risken för vridskador. Kanske något för cykelhjämlstillverkarna att titta på. Hur det nu skulle gå till med alla lufthål mm.

Mavic32 skrev:
> Kan du inte ta några andra exempel/tips ut boken
> (det där med hjälm vet vi ju redan en hel del
> om).

Jorå, jag kan försöka få ihop en liten schysst lista med tips när jag får lite tid över. Boken innehåller 7 kapitel:
1: historisk beskrivning av hur cykeln blev till, hur det kom sig att städer ser ut som de gör idag (ganska amerikaniserat dock) och hur cykeln passar in i den moderna staden
2: beskrivning av 'the city surface': asfalt plus diverse inbäddade saker typ spårvagnsspår, hål, olika sortes galler osv
3: hur man cyklar i trafik (längsta kapitlet)
4: om cykelrelaterade skador
5: om luftföroreningar som vi alla andas in när vi är inne i stan
6: om punkor
7: om utrustning

Kapitel 3 är egentligen det mest intressanta (köpte boken då jag skulle börja cykelpendla och ville ha lite tips). De flesta av tipsen i detta kan man ta del av genom att klicka på följande länk: http://bicyclesafe.com/ (How to Not Get Hit by Cars - Ten Ways to Not Get Hit). Ska checka om man kan komplettera det med saker från boken. Undrar om det skulle vara en bra idé att översätta dessa till svenska? Verkar ju finnas översättningar till andra språk å tror många skulle ha nytta att lägga dessa saker på minnet!

// PaaC

hakanf skrev:
>
> Så frågan är om nettoresultatet av
> hjälmivrandet i trafiken egentligen är plus
> eller minus. Ja, det kanske blir färre
> huvudskador, men hade det varit färre olyckor om
> de cyklisterna inte haft hjälm och därmed ökad
> tro på sitt olycksskydd?

En annan del i problemet är att människor inte bryr sig om sina cyklar. I tråden "bromsarna tog inte, dog" var det någon som sett en cykel med barnstol och avhängd frambroms.

putchi skrev:
> För att återknyta till första inlägget så
> pågår det inom utvecklingen av MC hjälmar
> arbete med att få inre skalet att röra sig i
> förhållande till det yttre, så att man minskar
> risken för vridskador. Kanske något för
> cykelhjämlstillverkarna att titta på. Hur det nu
> skulle gå till med alla lufthål mm.

Ett svenskt företag har utvecklat ridhjälmar med denna teknik (att ytter- och innerskalet rör sig olika), så kanske om några år att det kommer till oss? se http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article77030.ece

Visst, klart man skall ha hjälm, MEN det finns tillfällen då det inte är bra. Exempelvis när den finske snowboardåkaren Mikko Sjöblom kraschade genom att flyga förbi landningen i ett hopp. Då sa läkarna att han överlevde eftersom han inte hade hjälm. Det hade något med någon svullnad i huvudet och rum för expansion att göra. Det är så klart ett extremfall som man nog inte skall dra för stora slutsatser av men sanningen är som vanligt inte så enkel som Hem och Skola försöker påskina.

Vad skall man skydda sig mot? Den mest troliga skadan (där hjälm hjälper) eller en-på-miljonen skadan där en hjälm förvärrar?

det bästa är väl om man precis innan smällen hinner bedöma om hjälmen hjälper eller inte, och om den inte hjälper snabbt få av sig den?

Det sämsta med hjälm(-påbud) är väl om folk undviker att cykla. "Man vill ju inte bli rufsig i håret". Jag tror nog ändå att fördelarna överväger nackdelarna. Kanske kan jag till och med inse att jag behöver andra skydd också om jag bara provade någon gång, men det blir väl bara svettigt och hemskt kan jag tro.

geologen: Ja, min hjärna sitter under styret. (Ja, jag kör ofta med hjälmen hängandes på styret på transportsträckor.)

hakanf skrev:
> det bästa är väl om man precis innan smällen
> hinner bedöma om hjälmen hjälper eller inte,
> och om den inte hjälper snabbt få av sig den?

Jag förstår inte heller vad folk tjatar om, krasha först, känn efter och avgör därefter om det skulle vara skönt med hjälm eller om det är en en-på-miljonen-krash där den resulterar i att efter man slagit skallen så man dött också stryps av den!

Stumpy skrev:
> Det sämsta med hjälm(-påbud) är väl om folk
> undviker att cykla. "Man vill ju inte bli rufsig i
> håret". Jag tror nog ändå att fördelarna
> överväger nackdelarna. Kanske kan jag till och
> med inse att jag behöver andra skydd också om
> jag bara provade någon gång, men det blir väl
> bara svettigt och hemskt kan jag tro.

Jo, man kan ju tycka att det är konstigt att folk inte cyklar mer, tar bilen 1km till affären för att köpa mjölk o.s.v, men så är det. Hade det varit hjälmtvång hade det varit ännu färre som hade cyklat. Man kan dra resonemanget vidare: Man skulle kunna införa obligatoriskt cykelkörkort och kräva att alla cyklar var besiktigade och skattade, olyckorna hade då sjunkigt radikalt eftersom "svensson" hade gett fan i att cykla helt enkelt, vilket man kanske inte vill.

PaaC skrev:
> http://bicyclesafe.com/

Den listan var skitbra, jag har råkat ut t.ex "the crosswalk slam" själv och undvikit krock med en nypa reflexer och en hel hink tur. Nu aktar jag mig för just den situationen, men det är ju bra om man kan lära sig att undvika även sånt som man inte själv råkat utför, än...

Sånt här lär man sig inte i skolan, där skulle man bara lära sig följa reglerna till punkt och pricka och så skulle man vara utom fara...

hakanf skrev:
>
> Så frågan är om nettoresultatet av
> hjälmivrandet i trafiken egentligen är plus
> eller minus. Ja, det kanske blir färre
> huvudskador, men hade det varit färre olyckor om
> de cyklisterna inte haft hjälm och därmed ökad
> tro på sitt olycksskydd? Dessutom gör den ökade
> vikten på huvudet att det är mer sannolikt att
> man slår i huvudet (för att man inte orkar
> hålla emot med nackmusklerna), vilket i sig gör
> att man kan säga att hjälmen hjälpte...

När du väl går i backen så räcker det med en hastighet om 6 (eller om det var 8 km/h) för att du inte skall orka hålla emot. Folk med väl utvecklade nackmuskler (sådana som är vana att slåss) klarar högre krafter. Deaccellerationskraften när kroppen går i backen tillsammans med den korta stopptiden gör att huvudet slungas hårt rakt ner i backen.

Att dra likhetstecken mellan hjälm och vårdslös körning kan du inte göra utan att studera cykelvanorna hos de som skadats först.

Sprockets skrev:
> Vad skall man skydda sig mot? Den mest troliga
> skadan (där hjälm hjälper) eller
> en-på-miljonen skadan där en hjälm förvärrar?

Jag är helt övertygad om att cykelhjälm är ett otroligt enkelt sätt att skydda sig mot allvarliga skallskador. Har man gått över styret några gånger med spräckt hjälm och yrsel i en vecka som följd är man väldigt glad att den satt på skallen.

Trots det så använder jag bara hjälm i skogen eller när jag cyklar långt. Jag vet att det är motsägelsefullt.

En jävligt irriterande sak med hjälm... När man känner att en fluga har tagit sig igenom ett av lufthålen, men är osäker på om den har tagit sig ut igen. Vad är det för fluga som spankulerar på min hjässa i egentligen? vad vill den? är den fortfarande där, eller är det bara inbillning? Det brukar alltid hända när man har bra flyt och ingen lust att ta av sig hjälmen för att släppa ut inkräktaren.

Tillbaka
Topp