Hjälm för svettig landsvägscyklist

AlbertH

Aktiv medlem
Jag har flera olika hjälmar och väljer en som passar cykelturen och väderprognosen. En större vinterpendlingshjälm som passar med mössa under. En mindre Oakley som tyvärr inte har rotationsskydd och så min nuvarande favorit, en Giro Vanquish som närmast klassas som aero skulle jag tro. På våren fungerar den perfekt, men nu på sommaren är den lite för dåligt ventilerad för en storsvettare som mig. Jag cyklar mest landsväg och längre distanser typ rando så tänk många timmar i sadeln där hastigheten inte är det viktigaste. Komforten från en svalare hjälm skulle få mig att må bättre tror jag.

Jag vill alltså ha en kompletterande hjälm som är:
1) säker, såklart. Rotationsskydd verkar trevligt, behöver inte vara MIPS.
2) välventilerad
3) lätt
4) billig? Går det sätta ett pris på säkerhet? Ja, det är inte lika viktigt som de ovanstående punkterna såklart.
Bonus:
5) liten yttre volym är estetiskt mer tilltalande
6) finns i ljusa färger

Förslag?

Kask säger att Kask Valegro får 5 av 5 i både vikt och ventilation men den kostar 2500.
POC Ventral ser välventilerad ut men kostar 2600 och ser lite klumpig ut på bilder.

Met trenta har jag, väldigt ventilerad enligt mej. Finns med å utan Mips, med och utan carbon. Dom ”äldre” färgerna fanns på rea närja köpte min carbon

Jag har flera olika hjälmar och väljer en som passar cykelturen och väderprognosen. En större vinterpendlingshjälm som passar med mössa under. En mindre Oakley som tyvärr inte har rotationsskydd och så min nuvarande favorit, en Giro Vanquish som närmast klassas som aero skulle jag tro. På våren fungerar den perfekt, men nu på sommaren är den lite för dåligt ventilerad för en storsvettare som mig. Jag cyklar mest landsväg och längre distanser typ rando så tänk många timmar i sadeln där hastigheten inte är det viktigaste. Komforten från en svalare hjälm skulle få mig att må bättre tror jag.

Jag vill alltså ha en kompletterande hjälm som är:
1) säker, såklart. Rotationsskydd verkar trevligt, behöver inte vara MIPS.
2) välventilerad
3) lätt
4) billig? Går det sätta ett pris på säkerhet? Ja, det är inte lika viktigt som de ovanstående punkterna såklart.
Bonus:
5) liten yttre volym är estetiskt mer tilltalande
6) finns i ljusa färger

Förslag?

Kask säger att Kask Valegro får 5 av 5 i både vikt och ventilation men den kostar 2500.
POC Ventral ser välventilerad ut men kostar 2600 och ser lite klumpig ut på bilder.
Hej.
Jag kör en sådandär pochistoria och jag tycker den är bra och jag är svettgubbe.
Har kraschat så hårt att hjälmen blivit kvaddad utan ens huvudvärk så nu vågar jag inte byta märke längre.
Har en Scotthjälm som jag tycker är betydligt skönare men den saknar mips.
Jag måste dock slå ett slag för säkerheten i min pochjälm. Jag tänker: om en hjälm kan bli så trasig vid en krasch utan huvudvärk är den billig osvsett prislapp.

Skeptisk till funktionen, men kanske hjälper mot svett i ögonen också?
59ffd2383c871f59beda28a405fa6cb10ad6b768_original.jpeg

En Specialized Prevail II Vent uppfyller alla kriterier. Men då måste den sitta bra på huvudet. Bara Specialized hjälmar passar bra på min huvudet, tror att det måste betyda att de inte passar bra på annorlunda utformade huvuden. Sälva svettas jag mycket och har en icke-Vent Prevail och är nöjd. Vent versionen borde vara ännu bättre. Finns med rabatt här och där, t.ex. här:

Tillbaka
Topp