Hjälm med hakskydd?

Real-Ajax

Ny medlem
Hjälm med hakskydd?
Hej

Efter dagens krasch i Hellas med ett blått öga, värkande framgaddar, fläskläpp samt skrubbsår på kind och haka som följd så funderar jag på att skaffa en hjälm med hakskydd.

Efter en snabb efterforskning så har jag hittat Met Parachute och Casco Viper, någon som har erfarenhet/synpunkter av/om dessa? Finns det andra liknande hjälmar?

Mvh
Tomas

Senast redigerad av en moderator:
Hjälm med hakskydd?
här är en variant till:D

Bilagor

• tengil.jpg
    tengil.jpg
    2.5 KB · Besök: 64
Hjälm med hakskydd?
TigerMale skrev:
-------------------------------------------------------
> här är en variant till:D

Men den saknar ju hakskydd .
Här har du ett flertal s.k.a fullface hjälmar <http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=226>

Hjälm med hakskydd?
Helgonet skrev:
> > Ska jag köpa snart iallafall=) Eller..om ni
> inte hittar något bättre alternativ i denna
> tråd...

den är rätt jävla snygg den där!

Hjälm med hakskydd?
köp inte met parachute - hakskydd är gjord av ost och hjälmen dessutom glider upp vid krasch. Jag har landat på ansiktet med en sån och har fått blåtira ändå. Jag skulle satsa på casco viper istället - det ser lite kraftigare ut och verka sitter bättre.

Hjälm med hakskydd?
Nä säg inte så! Hjälmen är ju så jäkla snygg!!! JAg ska ha den till XC i lite tuffare terräng och ville ha en med fin ventilation=( Casco är inte lika öppen?

Gärna fler åsikter....innan jag ger upp med den hjälmen.

Hjälm med hakskydd?
Personligen tycker jag att parachute är enormt ful. Den ser lite småfräck ut i en enskildhet, men monterad på skallen man ut som en statist från valfi dålig science fiction -film.

Hjälm med hakskydd?
Nu har jag inte sett "parachute" live men personligen så ser jag hellre ut som "en statist från valfi dålig science fiction -film" några timmar i skogen än som Beckers färgkarta i ansiktet 8 timmar om dagen på kontoret..

// Tomas

Hjälm med hakskydd?
Jag använde parachute tidigare och är nöjd med den.
Lätt, smidig och grymt bra ventilation, provade dock aldrig att hårdkrasha med den så jag vet inte hur bra den skyddar eller om hakskyddet fungerar som det är tänkt.

Orsaken till att jag bytte är eftersom jag har gått till betydligt hårdare åkning och då värdesätter lite mer skydd :)

Hjälm med hakskydd?
Någon som känner till någon affär i stockholm som har Met parachute eller Casco Viper hemma? De blöta rötterna närmar sig så känns som att säkerheten behöver prioriteras lite.

Hjälm med hakskydd?
Casco Viper brukar finnas på TCM.

Specialized Deviant har jag, den är mer en riktig fullfacehjälm men ändå väldigt välventilerad.

Hjälm med hakskydd?
Helgonet skrev:
> Någon som känner till någon affär i stockholm
> som har Met parachute eller Casco Viper hemma? De
> blöta rötterna närmar sig så känns som att
> säkerheten behöver prioriteras lite.

Jag köpte min Parachute på cykelbutiken på Hornstull precis vid västerbron.. har tyvärr glömt vad den heter nu.

Hjälm med hakskydd?
Jag har en Casco Viper och har väl inte hunnit använda den så där jättemycket men i jämförelse med Met-hjälmen sitter den bättre och är inte så "trång" mot hakskyddet som jag uppfattade Met-hjälmen.

Har faktiskt kört ett långlopp med hjälmen med avtaget hakskydd och kan inget negativt alls säga.

PM:a min normala profil om du vill svänga förbi söder om söder och provkänna i helgen.

// Andreas

Hjälm med hakskydd?
Ta och testa Met-hjälmen innan ni handlar på Er en och jämför gärna med alternativ! Jag provade runt lite och köpte till slut en Casco på prov och känner att det faktiskt är en hjälm som ligger en kvalitetsnivå upp.

Hjälm med hakskydd?
Den ser bra ut! :)

Hoppas den är bättre än den gamla. Det blev ju så tråkiga skador av att den sprack i bitar, om jag minns rätt. Är denna bättre så kommer den nog hamna på inköpslistan!

Frid!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp